Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.220.2017.1.EA
z 30 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 9 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na produkt o nazwie …… (PKWiU 20.15.80.0) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na produkt o nazwie …….. (PKWiU 20.15.80.0).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży produktu o nazwie …..

…… jest płynnym nawozem organicznym, w którego skład wchodzą szczepy bakterii i drożdży oraz pożywka pochodzenia roślinnego. ….. nie zawiera substancji organicznych pochodzenia zwierzęcego. ….. uruchamia i przyspiesza proces mineralizacji martwych substancji znajdujących się w glebie oraz w składowiskach odpadów organicznych. Zawarte w produkcie bakterie asymilują wolny azot z powietrza i przekształcają go w formy wykorzystywane przez rośliny, a także posiadają zdolność do rozpuszczania kompleksów fosforu glebowego. ….. pozytywnie oddziaływuje na środowisko, wpływa na poprawę żyzności gleby, a tym samym na wzrost i kondycję roślin, a także pozwala na zmniejszenie ilości nawozów mineralnych. …… posiada cechy biostymulatora roślin, który dostosowuje swoje działanie do etapu i potrzeby roślin. Biostymulacja odbywa się w czasie wschodu roślin – wpływ na wzrost korzeni, co znacząco poprawia zdrowotność roślin i uodparnia je na suszę. Produkt ……, który stosuje się do gleby, kompostu, słomy, resztek pożniwnych, a także do innych odpadów organicznych ma kapitalne znaczenie próchniczo-twórcze.

Obecność próchnicy w glebie, jej stały przyrost dzięki produktowi ……., sprzyja poprawie żyzności gleby, a co się z tym wiąże wpływa na prawidłową strukturę, wilgotność i zasadność gleby w przyswajalne dla roślin składniki pokarmowe, wpływa także na rozwój pożytecznej mikroflory glebowej. Rośliny uprawiane w takim środowisku są odporniejsze na czynniki chorobotwórcze i dają wyższe plony. Roślina dobrze odżywiona to roślina zdrowa, a biologicznie wysoka jakość roślin ma ogromne znaczenie dla zdrowia człowieka i zwierząt. Zdrowe rośliny bronią się same, nie potrzebują wówczas ochrony chemicznej, która jest niekorzystna dla zdrowia i istnienia wszystkich organizmów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zakwalifikował ww. produkt pod pozycją PKWiU 20.15.80.0. – „Nawozy naturalne lub organiczne gdzie indziej nie sklasyfikowane”, ponieważ podobnie jak i inne biopreparaty zakwalifikowane jako nawozy organiczne, np. ..., czy ... (oba preparaty produkowane są przez …. S.C.) zawiera żywe komórki bakterii, które wiążą wolny azot z powietrza. Bakterie zawarte w preparacie ….. należą do innych gatunków niż te zawarte w ... czy ..., ale ich mechanizm wiązania azotu atmosferycznego jest podobny. Preparat ….. działa jak naturalny nawóz azotowy, dostarcza roślinom azot azotanowy przez cały okres ich wegetacji. Wykazuje również działanie nawozu fosforowego, gdyż rozpuszcza kompleksy fosforu zawartego w glebie, a powstające związki fosforu są dobrze przyswajalne przez roślinę. Preparaty ... i ... objęte są preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.


Czy biorąc pod uwagę cechy, właściwości i przeznaczenie produktu ….. spełania on warunki opodatkowania podatkiem od towarów i usług w stawce preferencyjnej 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, produkt ….. spełnia warunki przewidziane dla jego zaklasyfikowania pod pozycją PKWiU 20.15.80.0, ponieważ pozycja ta obejmuje towary określane jako „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane, a biorąc pod uwagę cechy, właściwości i przeznaczenie produktu, odpowiada on definicji nawozu organicznego, a tym samym podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca ponadto pragnie zauważyć, że na rynku polskim sprzedawane są produkty mikrobiologiczne mające również charakter nawozów organicznych, do których należą miedzy innymi produkty …. (efektywne mikroorganizmy), czy …. i są one objęte preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz.710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, , podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod pozycją 64 – PKWiU 20.15.80.0 „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus)”.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży produktu o nazwie ….. W jej ramach wytwarza płynny nawóz organiczny, w którego skład wchodzą szczepy bakterii i drożdży oraz pożywka pochodzenia roślinnego. …. uruchamia i przyspiesza proces mineralizacji martwych substancji znajdujących się w glebie oraz składowiskach odpadów organicznych. Nawóz ten mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.80.0.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że towar o nazwie „…..”, sklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 20.15.80.0., tj. „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” mieści się w poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zatem podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj