Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.45.2017.2.BJ
z 29 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie sposobu opodatkowania usług budowlanych – jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca („Spółka") jest firmą usługowo- konsultingową. Zgodnie z odpisem z rejestru przedsiębiorców KRS, przedmiot działalności Wnioskodawcy stanowi m.in.:


  1. naprawa i konserwacja maszyn (PKD 33.12.Z)
  2. instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKD 33.20.Z)
  3. naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych (PKD 33.14.Z)
  4. roboty związane z budowa pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 42.99.Z)
  5. pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 43.99.Z)
  6. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z)
  7. pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B)


Głównym obszarem działalności Spółki jest kompleksowa obsługa elektrowni wiatrowych. W pierwszym okresie swojej działalności Wnioskodawca świadczył usługi między innymi polegające na produkcji i instalacji masztów o wysokości 50 m wyposażonych w wysokiej klasy systemy pomiarowe. Oferta Spółki jest w sposób ciągły wzbogacana o nowe usługi i produkty. Aktualnie Wnioskodawca świadczy między innymi usługi polegające na:


  1. wykonanie konstrukcji masztów pod aparaturę pomiarową - PKWiU 25.11.23.0;
  2. montaż, stawianie konstrukcji, z elementów stalowych przez siebie wykonanych oraz usługi demontażu, wykonywania przeglądów połączonych z dokonywaniem napraw - PKWiU 43.99.50.0;
  3. instalowanie aparatury pomiarowej oraz innych instrumentów na masztach pomiarowych, instalowanie urządzeń teledetekcyjnych - PKWiU 33.20;
  4. naprawa urządzeń pomiarowych, przegląd urządzeń pomiarowych wraz z wykonywaniem ich napraw - PKWiU 33.13.11.0;
  5. dzierżawa masztów pomiarowych - PKWiU 77.39.1;
  6. ocena przydatności lokalizacji pod budowę masztu - PKWiU 71.12.11.0;
  7. wykonywanie przeglądów masztów i urządzeń pomiarowych (bez wykonywania napraw) PKWiU 71.20.19.0;
  8. ustawienie ogrodzenia - PKWiU 43.29.12.0;


Powyższe usługi zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


W związku z powyższym opisem ostatecznie m.in. zadano następujące pytanie.


  1. W jaki sposób powinny być opodatkowane usługi budowlane, budowlano-montażowe wymienione w pozycji 2-48 załącznika 14 (np. montaż, stawianie konstrukcji, z elementów stalowych przez siebie wykonanych oraz usługi demontażu, wykonywania przeglądów połączonych z dokonywaniem napraw - PKWiU 43.99.50.0) - do ustawy VAT w sytuacji gdy wskazane powyżej usługi będą świadczone dla usługobiorcy który:


    1. nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT bez względu na to czy Wnioskodawca będzie wykonywał te usługi jako wykonawca czy podwykonawca;
    2. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał opisane powyżej usługi jako podwykonawca;
    3. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał opisane powyżej usługi jako wykonawca?


Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2017 r. do ustawy VAT zostały wprowadzone przepisy szczególne modyfikujące w określonych przypadkach sposób opodatkowania, rozliczania i dokumentowania usług budowlanych i budowlano montażowych. Do niektórych usług budowlanych i budowlano montażowych będzie miał bowiem zastosowanie mechanizm samoobliczenia podatku (ang. reverse charge mechanism), co oznacza że usługi będą opodatkowane przez nabywcę. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy V/AT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Opisana powyżej zasada będzie miała zastosowanie w sytuacji, gdy usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy VAT świadczone będą przez usługodawcę jako podwykonawcę. Wnioskodawca zauważa, że pomimo, iż ustawodawca posługuje się pojęciem podwykonawca, to legalna definicja tego pojęcia nie została wprowadzona do ustawy VAT. Konieczne jest zatem odwołanie się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zaczerpniętą ze Słownika Języka Polskiego PWN (dostęp na dzień 31 stycznia 2017 r. http://sjp.pwn.pl/szukaj/podwykonawca.html) „podwykonawca” to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.


Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. przedmiotem sprzedaży są usługi wymienione w załączniku 14 ustawy VAT w poz. 2-48 (załącznik 14 wymienia w punktach od 2-48);
  2. usługodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, czyli jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie podmiotowe),
  3. usługobiorca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, o ile jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  4. usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.


  • to usługobiorca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia. Natomiast usługodawca dokumentując wykonaną usługę na wystawionej fakturze nie wykaże stawki i kwoty podatku VAT, ale zamieści zapis „odwrotne obciążenie”.


W aktualnym stanie prawnym Wnioskodawca zaznacza, iż świadcząc usługi budowlane i budowlano-montażowe wymienione w poz. 2-48 załącznika 14 do ustawy VAT (np. montaż, stawianie konstrukcji, z elementów stalowych przez siebie wykonanych oraz usługi demontażu, wykonywania przeglądów połączonych z dokonywaniem napraw - PKWiU 43.99.50.0) usługi mogą być w różny sposób opodatkowane w zależności od statutu usługobiorcy. W przypadku gdy wskazane powyżej usługi będą świadczone dla usługobiorcy, który:


  1. nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT bez względu na to czy Wnioskodawca będzie wykonywał te usługi jako wykonawca czy podwykonawca - Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować usługę właściwą stawką VAT oraz na żądanie usługobiorcy udokumentować jej wykonanie fakturą, na której będzie wykazana stawka i kwota podatku. W przypadku osób fizycznych nie będących podatnikami podatku od towarów i usług (konsumentów), Wnioskodawca ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie tej osoby (art. 106i ust. 6 w zw. z art. 106b ust. 1 ustawy VAT),
  2. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał opisane powyżej usługi jako podwykonawca - usługi te będę opodatkowane na zasadach odwrotnego obciążenia przez usługobiorcę (nabywcę usług). Wnioskodawca z kolei będzie zobowiązany do wystawienia faktury z adnotacją „odwrotne obciążenie”;
  3. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał opisane powyżej usługi jako wykonawca - Wnioskodawca zobowiązany będzie opodatkować usługę właściwą stawką VAT oraz udokumentować jej wykonanie fakturę na której będzie wykazana stawka i kwota podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowe, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Wskazuje się również, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował wyroby i świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Końcowo informuje się, iż w kwestii dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych i budowlano-montażowych zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj