Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-925/12-7/AKr
z 19 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 września 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 27 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), 26 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.) i 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu: 1 października 2012 r. o kserokopię dowodu wpłaty, 29 listopada 2012 r. o wskazanie zakresu (przedmiotu) wniosku oraz 17 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego, a także dokumenty, z których wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Zarząd (…) – jest gminną jednostką budżetową Miasta.

Przedmiotem działalności podstawowej Zarządu są:

  1. realizowanie zadań służby geodezyjnej i kartograficznej miasta;
  2. prowadzenie systemu informacji przestrzennej Miasta jako bazy informacji o przestrzeni Miasta wspomagającej proces zarządzania Miastem;
  3. wyłączanie gruntów z produkcji rolniczej, prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów rolnych oraz rekultywacją gruntów;
  4. dokonywanie scaleń i wymiany gruntów;
  5. uwłaszczanie posiadaczy nieruchomości rolnych oraz regulacje prawne gruntów rolnych i leśnych;
  6. wywłaszczanie i ograniczanie praw rzeczowych do nieruchomości;
  7. zwroty nieruchomości;
  8. ustalanie odszkodowań na podstawie przepisów o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości;
  9. ustalanie opłat adiacenckich;
  10. ustalanie opłat w przypadku wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmianą a także wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzji o warunkach zabudowy;
  11. prowadzenie spraw nazewnictwa ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych;
  12. ustalanie numerów porządkowych nieruchomości;
  13. dokonywanie podziałów i rozgraniczania nieruchomości.

Przedmiotem działania Zarządu mogą być również inne zadania, zgodnie z zawartymi przez Miasto porozumieniami, po zapewnieniu koniecznych środków finansowych na ich realizację.

Jedynie działalność w zakresie:

  1. wydawania informacji z Systemu Informacji Przestrzennej (sprzedaż odpłatna dotyczy innych niż miejskie jednostki podmiotów i jest niewielka. Miejskie jednostki organizacyjne mają bezpośredni podgląd do Systemu Informacji Przestrzennej),
  2. obciążeń pracowników za rozmowy telefoniczne, korzystanie z parkingu,
  3. czynszu za kiosk znajdujący się w budynku.

Wnioskodawca traktuje jako podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostała działalność nie podlega ustawie o podatku od towaru i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, realizując pozostałe zadania (między innymi pobieranie dochodów za udostępnianie dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, pobieranie dochodów z tytułu opłat adiacenckich i planistycznych) Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej i tym samym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie.

Zgodnie z planem finansowym koszty dotyczące Zainteresowanego ujmowane są w dziale 710 rozdział 71012, a koszty dotyczące wydziałów Urzędu Miasta w dziale 750 rozdział 750023. Realizując swoje zadania Wnioskodawca dokonuje między innymi zakupów towarów i usług. Struktura zakupów przedstawiona jest poniżej.
Wydatki budżetowe
Rozdz./ § -Wyszczególnienie
Zadania własne Gminy
Dział 710 Rozdział 71012
Wydatki
I Wydatki bieżące
71012/3020 Równowartość świadczeń BHP woda dla pracowników C
71012/3020 Ekwiwalent za odzież, okulary B
71012/4210 Materiały i wyposażenie, prasa, kalendarze C
71012/4210 Zakup książek B
71012/4260 Energia elektryczna C
71012/4260 Co i cw C
71012/4260 Woda C
71 012/4270 Naprawy sprzętu informatycznego C
71012/4270 Konserwacja i remonty C
7101 2/4280 Zakup usług zdrowotnych B
71012/4300 Zakup usług pozostałych C
71012/4300 - aktualizacja numerycznej mapy miejskiej C
71012/4300 - prowadzenie i obsługa miejskiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego A
71012/4300 - druk i powielanie C
71012/4300 - obsługa informatyczna SIP C
71012/4300 - obsługa informatyczna M… A
71012/4300 - usługi związane z informatyzacją C
71012/4300 - wywóz śmieci, utylizacja odpadów i utrzymanie zieleni C
71012/4300 - ogłoszenia prasowe B
71012/4300 - poczta C
71012/4300 - usługi transportowe C
71012/4300 - obsługa sekretariatów C
71012/4300 - ochrona budynku C
71012/4300 - wydatki związane z obsługą SZJ C
71012/4300 - odprowadzanie ścieków C
71012/4300 - wykonanie pieczątek B
71012/4300 - utrzymanie budynku C
71012/4300 - opłaty za studia B
71012/4300 - usługi związane ze szkoleniem B
71012/4350 Zakup usług dostępu do sieci Internet C
71012/4360 Opłaty z tyt. zakupu usług telekom. świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefon. C
71012/4370 Opłaty z tyt. zakupu usług telekom. świadczonych w stacjonarnej publicznej sieci telefon. C
71012/4390 Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii C
71012/4390 - wyceny nieruchomości związane z opłatami adiacenckimi A
71012/4390 - ekspertyzy C
71012/4390 - doradztwo podatkowe C
71012/4410 Podróże służbowe krajowe C
71012/4410 - podróże służbowe B
71012/4410 - zakup biletów MPK C
71012/4700 Szkolenia prac. niebędących członkami korpusu służby cywilnej B
71012/II Wydatki majątkowe
71012/6060 Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżet. C
71012/6060 - zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania B
71012/6060 - system Informacji Przestrzennej C
Dział 750 Rozdział 75023
Wydatki bieżące
75023/4260 Zakup energii C
75023/4270 Zakup usług remontowych C
75023/4300 Zakup usług pozostałych C

  • wywóz śmieci, utylizacja odpadów i utrzymanie zieleni C
  • ochrona budynku C
  • odprowadzanie ścieków C
  • utrzymanie budynku C

75023/4370 Opłaty z tyt. zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej C
Zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez Powiat A
70005/ Rozdział 70005
70005/ Wydatki
70005/4300 Zakup usług pozostałych A
70005/4390 Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii (wyceny nieruchomości) A
71013/ Rozdział 71013
71013/4300 Zakup usług pozostałych - modernizacja katastru nieruchomości A
1014/ Rozdział 71014
71014/4300 Zakup usług pozostałych - opracowania geodezyjne A

Jedynie zakupy określone literą A można przypisać w całości do działalności niepodlegającej VAT. Pozostałe to zakupy, które służą zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i niepodlegającej ustawie o podatku od towarów i usług. Wartość tych zakupów wyniosła:

  • zakupy dotyczące wydatków bieżących - w 2011 r. 3.352.410,12 zł, w I półroczu 2012 r. 972.268,97 zł
  • zakupy dotyczące wydatków majątkowych - w 2011 r. 3.107.269,12 zł, w I półroczu 2012 r. 0 zł.

Dokonując szczegółowej analizy kosztów, biorąc pod uwagę osoby, których one dotyczą i zakres ich działalności, można wyodrębnić zakupy, które w całości służą sprzedaży niepodlegającej VAT. Taka sytuacja może wystąpić w przypadkach określonych literą B.

Zakupy określone literą C i zakupy określone literą B, których nie można przypisać wyłącznie do sprzedaży niepodlegającej VAT to zakupy, które służą całej działalności, zarówno opodatkowanej, jak i niepodlegającej opodatkowaniu.

W ZGiKM w 2011 r. sprzedaż ogółem wyniosła 4.809.351,80 zł z czego sprzedaż podlegająca ustawie o VAT i wykazana w deklaracjach wyniosła 81.625,99 zł. W I półroczu 2012 r. sprzedaż ogółem wyniosła 1.871.969,84 z czego sprzedaż podlegająca ustawie VAT wykazana w deklaracjach wyniosła 29.668,06 zł. Pozostała sprzedaż dotyczy czynności niepodlegających VAT związanych z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz opłat adiacenckich i planistycznych.

U Wnioskodawcy w 2012 r. nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku VAT.

Z uwagi brak możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy nie dokonuje się obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu takich towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Rozliczając podatek naliczony dotyczący zakupów służących zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej z ustawy o VAT na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy do VAT Wnioskodawca do ustalenia proporcji bierze pod uwagę również sprzedaż niepodlegającą ustawie VAT. W związku z faktem, iż tak ustalona proporcja wynosi 1,77% Zainteresowany zrezygnował z rozliczenia podatku naliczonego w roku 2012.

W uzupełnieniu Wnioskodawca oświadczył, że:

  1. Zarząd powstał zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 czerwca 1991 r. (uchwała w załączeniu) z przekształcenia Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego w Zarząd (…) i jako jego następca przejął budynek położony przy ul. Gronowej 20. Budynek został zaewidencjonowany w księgach rachunkowych Zarządu w kartotece środków trwałych pod numerem inwentarzowym (…).
  2. Wydziały Urzędu Miasta zajmują pomieszczenia znajdujące się w budynku przy ul. X na podstawie Porozumienia z dnia 3 stycznia 2011 r. pomiędzy Zarządem a Wydziałem Obsługi Urzędu Miasta. Porozumienie ma charakter nieodpłatny (porozumienie w załączeniu).
  3. W Zarządzie nie ma możliwości bezpośredniego przypisania wydatków ponoszonych na utrzymanie budynku do czynności opodatkowanych lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  4. Koszty utrzymania nieruchomości są pokrywane proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni, a środki finansowe na ten cel są zabezpieczane - wg klasyfikacji budżetowej - w uchwale budżetowej Rady Miasta. Ww. koszty Zarząd realizuje zgodnie z planem finansowym w dziale 710 rozdziale 71012 oraz w dziale 750 rozdziale 75023. Taka forma rozliczania nie wymaga wystawiania faktur.
  5. W 2012 r. Zarząd rozlicza się z Urzędem Miasta bez konieczności wystawiania refaktur, dlatego nie występuje sprzedaż zwolniona.
  6. Zarząd ponosi wydatki:
    1. na towary oraz usługi, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
    2. na grunty i prawo wieczystego użytkowanie gruntów - opłaty za podatek od nieruchomości i użytkowanie gruntu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z uwagi na okoliczność, iż Podatnik nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego dokonując zakupów służących zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i niepodlegającej ustawie o VAT, może skorzystać z tego prawa na podstawie art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.), tj. dokonać w tym zakresie korekt deklaracji obejmujących rok rozliczeniowy 2012?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on dokonać korekt deklaracji, jednocześnie składając wyjaśnienie przyczyny korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca – Zarząd (…) – jest gminną jednostką budżetową Miasta. Działalność w zakresie wydawania informacji z Systemu Informacji Przestrzennej (sprzedaż odpłatna dotyczy innych niż miejskie jednostki podmiotów i jest niewielka. Miejskie jednostki organizacyjne mają bezpośredni podgląd do Systemu Informacji Przestrzennej), obciążeń pracowników za rozmowy telefoniczne, korzystanie z parkingu, czynszu za kiosk znajdujący się w budynku – Wnioskodawca traktuje jako podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostała działalność nie podlega ustawie o podatku od towaru i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, realizując pozostałe zadania (między innymi pobieranie dochodów za udostępnianie dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, pobieranie dochodów z tytułu opłat adiacenckich i planistycznych) Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej i tym samym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie.

Jedynie zakupy określone we wniosku literą A Zainteresowany może przypisać w całości do działalności niepodlegającej VAT. Pozostałe to zakupy, które służą zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i niepodlegającej ustawie o podatku od towarów i usług. Dokonując szczegółowej analizy kosztów, biorąc pod uwagę osoby, których one dotyczą i zakres ich działalności, Wnioskodawca może wyodrębnić zakupy, które w całości służą sprzedaży niepodlegającej VAT. Taka sytuacja może wystąpić w przypadkach określonych we wniosku literą B. Zakupy określone literą C i zakupy określone literą B, których nie można przypisać wyłącznie do sprzedaży niepodlegającej VAT to zakupy, które służą całej działalności, zarówno opodatkowanej, jak i niepodlegającej opodatkowaniu.

W 2011 roku sprzedaż ogółem wyniosła 4.809.351,80 zł z czego sprzedaż podlegająca ustawie o VAT i wykazana w deklaracjach wyniosła 81.625,99 zł. W I półroczu 2012 r. sprzedaż ogółem wyniosła 1.871.969,84 z czego sprzedaż podlegająca ustawie VAT wykazana w deklaracjach wyniosła 29.668,06 zł. Pozostała sprzedaż dotyczy czynności niepodlegających VAT związanych z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz opłat adiacenckich i planistycznych.

U Wnioskodawcy w 2012 r. nie występuje sprzedaż zwolniona od podatku VAT.

Z uwagi brak możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca nie dokonuje się obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu takich towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Rozliczając podatek naliczony dotyczący zakupów służących zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej z ustawy o VAT na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy Wnioskodawca do ustalenia proporcji bierze pod uwagę również sprzedaż niepodlegającą ustawie VAT. W związku z faktem, iż tak ustalona proporcja wynosi 1,77% Zainteresowany zrezygnował z rozliczenia podatku naliczonego w roku 2012.

Biorąc pod uwagę orzecznictwo sądów administracyjnych oraz wydane interpretacje przepisów podatkowych w tym zakresie Wnioskodawca skłania do zmiany dotychczasowego sposobu podejścia do rozliczania podatku naliczonego i odliczania pełnej jego kwoty, w przypadkach gdy nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie do działalności opodatkowanej lub niepodlegającej opodatkowaniu - mimo iż działalność niepodlegająca opodatkowaniu jest działalnością podstawową. Podatek VAT byłby rozliczanych z faktur zakupów określonych literą C i literą B - w przypadku gdy zakupy nie będą dotyczyły wyłącznie sprzedaży niepodlegającej VAT, bez względu na dział i rozdział wydatków.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z powyższego wynika zatem, iż obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, może dokonać podatnik w sytuacji gdy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku w momencie otrzymania faktury stwierdzającej nabycie towarów lub usług, jednak podatnik ten nie skorzystał z tego prawa.

W interpretacji z dnia 19 grudnia 2012 r. nr ILPP2/443-925/12-6/AKr stwierdzono, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca dokonuje zakupów służących zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie wykonuje działalności zwolnionej od podatku, w sytuacji, gdy – jak wskazał sam Wnioskodawca – nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Zainteresowanemu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu przedmiotowych zakupów. Jednakże, Zainteresowany nie może/nie będzie mógł dokonać pełnego odliczenia w odniesieniu do wydatków poczynionych na budynek znajdujący się przy ulicy X, w części dotyczącej wydatków poniesionych na pomieszczenia zajmowane przez Urząd Miasta.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał faktury dotyczące przedmiotowych zakupów lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej jedynie za okres, w którym prawo do odliczenia przysługiwało, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, to rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W myśl art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, zgodnie z § 2 art. 81 ww. ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulujące kwestię korygowania deklaracji, stanowią normy lex generalis. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie kwestię dokonania korekty deklaracji za rok 2012 rozstrzygnięto na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ pragnie również zauważyć, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do kwestii dotyczącej korekty deklaracji. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważa się też, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo nadmienia się, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ przyjął (co wynika także z treści sformułowanego pytania), iż wydatki na towary oraz usługi, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji poniesione zostały przez Wnioskodawcę w roku 2012 i służą do wykonywania czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj