Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.131.2017.1.IG
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy:

  • jest nieprawidłowe w zakresie objętym stanem faktycznym (pytanie 1) oraz
  • jest prawidłowe w zakresie objętym zdarzeniem przyszłym (pytanie 2).

UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


  1. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 4120Z). Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność wykonuje, jako inwestor i jako generalny wykonawca. Jako developer po wybudowaniu budynku mieszkalnego i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, lokale są sprzedawane. Ponadto, oprócz wykonywania funkcji Inwestora, Wnioskodawca jest głównym wykonawcą stanu surowego otwartego budynku (zatrudnia około 20 pracowników). Po wybudowaniu stanu surowego, roboty instalacyjne, wykończeniowe oraz elewacyjne i dachowe zleca innym firmom zewnętrznym. Firmy te również są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług oraz są podwykonawcami Wnioskodawcy w całości inwestycji a jednocześnie wykonawcami poszczególnych robót budowlanych. Np:
    • jedna firma wykonuje instalacje sanitarne (c.o., rozprowadzenie wody, kanalizacji).
    • kolejna firma wykonuje instalację elektryczną,
    • kolejna firma wykonuje roboty elewacyjne i wykończenie balkonów (położenie płytek na balkonach),
    • kolejna firma wykonuje balustrady balkonowe i na klatkach schodowych,
    • kolejna firma wykonuje roboty dachowe - ocieplenie i obróbki blacharskie, położenie papy termozgrzewalnej,
    • kolejna firma wykonuje roboty wykończeniowe - tynki zewnętrzne,
    • kolejna firma wykonuje posadzki betonowe,
    • kolejna firma maluje klatki schodowe,
    • kolejna firma wykonuje montaż stolarki okiennej / drzwiowej,
    • kolejna firma wykonuje zagospodarowanie terenu - wykonanie chodników i dróg wewnętrznych,
    • kolejna firma wykonuje zagospodarowanie terenów zielonych.
    Firmy te wykonują roboty z wykorzystaniem własnych materiałów / własnymi pracownikami. Z każdym z tych podwykonawców Wnioskodawca podpisuje umowy o wykonanie prac budowlanych w danym zakresie. Zakres wykonywanych przez te firmy robót mieści się w zakresie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca rozpoczyna budowę kolejnego budynku mieszkalnego. Z uwagi na brak mocy przerobowej, przy budowie tego budynku będzie występował wyłącznie w charakterze Inwestora. Roboty budowlane, wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług będą wykonywane wyłączne przez firmy zewnętrzne, będące czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, z tym, że nie będzie podpisana jedna umowa na wykonanie całego budynku z jedną firmą - generalnym wykonawcą. Z każdym z wykonawców poszczególnego zakresu robót zawierane będą umowy między firmą jako inwestorem a daną firmą jako wykonawcą.

Pierwsza z tych firm wykona stan surowy otwarty. Pozostałe roboty budowlane - tak jak w punkcie 1 będą wykonywane przez kolejne firmy. Z każdą z tych firm będą podpisane odrębne umowy na wykonanie poszczególnych prac - instalacji sanitarnych, instalacji elektrycznych, robót dachowych itp. Każda z tych firm będzie jako wykonawca wykonywać roboty własnymi pracownikami z wykorzystaniem własnych materiałów (lub zlecając część robót swoim podwykonawcom) / po ich zakończeniu będzie wystawiać na firmę Wnioskodawcy faktury VAT. Firma Wnioskodawcy nie będzie wykonywać żadnych prac przy tej inwestycji.


Po wybudowaniu całego budynku i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, firma Wnioskodawcy jako developer będzie sprzedawać poszczególne lokale.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Pytanie 1 - do stanu faktycznego:


Czy firmy te wykonując roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług występują jako podwykonawcy Wnioskodawcy i czy powinny wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury "odwrotne obciążenie”?


Pytanie 2 - do zdarzenia przyszłego:


Czy firmy te (każda z firm) wykonując roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług występują jako wykonawcy i czy powinny wystawiać na firmę Wnioskodawcy faktury VAT doliczając należny podatek od towarów i usług?


Stanowisko wnioskodawcy


Stanowisko do pytania 1


Z uwagi na zaangażowanie się w realizację inwestycji / wybudowanie stanu surowego budynku mieszkalnego, firma Wnioskodawcy jest wykonawcą zaś firmy wykonujące na jego rzecz roboty budowlane są podwykonawcami w realizacji inwestycji. Ponieważ spełnione zostały warunki zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 8 lit. a i b oraz art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest podatnikiem nabywającym usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy są opodatkowane u Wnioskodawcy. Faktury wystawiane przez kontrahentów Wnioskodawcy są objęte "odwrotnym obciążeniem".


Stanowisko do pytania 2:


Z uwagi na to, iż Wnioskodawca jest inwestorem a nie wykonawcą inwestycji, nie zostanie spełniony warunek zawarty w art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług. Na ocenę sytuacji nie będzie miał wpływu fakt, iż przy realizacji inwestycji nie będzie jednego generalnego wykonawcy lecz kilku wykonawców wykonujących poszczególne zakresy robót. Każda z firm będących wykonawcami poszczególnych, odrębnych prac budowlanych będzie podatnikiem podatku od towarów i usług wystawiającym faktury VAT doliczając do kwoty netto należny podatek od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (pytanie 1) jest nieprawidłowe oraz w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego (pytanie 2) jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego (PWN) podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że:

  1. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych PKD 4120Z. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność wykonuje, jako inwestor i jako generalny wykonawca. Jako developer po wybudowaniu budynku mieszkalnego i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, lokale są sprzedawane. Ponadto, oprócz wykonywania funkcji Inwestora, Wnioskodawca jest głównym wykonawcą stanu surowego otwartego budynku (zatrudnia około 20 pracowników). Po wybudowaniu stanu surowego, roboty instalacyjne, wykończeniowe oraz elewacyjne i dachowe zleca innym firmom zewnętrznym. Firmy te również są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług oraz są podwykonawcami Wnioskodawcy w całości inwestycji a jednocześnie wykonawcami poszczególnych robót budowlanych. Np:
    • jedna firma wykonuje instalacje sanitarne (c.o., rozprowadzenie wody, kanalizacji).
    • kolejna firma wykonuje instalację elektryczną,
    • kolejna firma wykonuje roboty elewacyjne i wykończenie balkonów (położenie płytek na balkonach),
    • kolejna firma wykonuje balustrady balkonowe i na klatkach schodowych,
    • kolejna firma wykonuje roboty dachowe - ocieplenie i obróbki blacharskie, położenie papy termozgrzewalnej,
    • kolejna firma wykonuje roboty wykończeniowe - tynki zewnętrzne,
    • kolejna firma wykonuje posadzki betonowe,
    • kolejna firma maluje klatki schodowe,
    • kolejna firma wykonuje montaż stolarki okiennej / drzwiowej,
    • kolejna firma wykonuje zagospodarowanie terenu - wykonanie chodników i dróg wewnętrznych,
    • kolejna firma wykonuje zagospodarowanie terenów zielonych.
    Firmy te wykonują roboty z wykorzystaniem własnych materiałów / własnymi pracownikami. Z każdym z tych podwykonawców Wnioskodawca podpisuje umowy o wykonanie prac budowlanych w danym zakresie. Zakres wykonywanych przez te firmy robót mieści się w zakresie usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca rozpoczyna budowę kolejnego budynku mieszkalnego. Z uwagi na brak mocy przerobowej, przy budowie tego budynku będzie występował wyłącznie w charakterze Inwestora. Roboty budowlane, wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług będą wykonywane wyłączne przez firmy zewnętrzne, będące czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, z tym, że nie będzie podpisana jedna umowa na wykonanie całego budynku z jedną firmą - generalnym wykonawcą. Z każdym z wykonawców poszczególnego zakresu robót zawierane będą umowy między firmą jako inwestorem a daną firmą jako wykonawcą.


Pierwsza z tych firm wykona stan surowy otwarty. Pozostałe roboty budowlane - tak jak w punkcie 1 będą wykonywane przez kolejne firmy. Z każdą z tych firm będą podpisane odrębne umowy na wykonanie poszczególnych prac - instalacji sanitarnych, instalacji elektrycznych, robót dachowych itp. Każda z tych firm będzie jako wykonawca wykonywać roboty własnymi pracownikami z wykorzystaniem własnych materiałów (lub zlecając część robót swoim podwykonawcom) / po ich zakończeniu będzie wystawiać na firmę Wnioskodawcy faktury VAT. Firma Wnioskodawcy nie będzie wykonywać żadnych prac przy tej inwestycji.


Po wybudowaniu całego budynku i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, firma Wnioskodawcy jako developer będzie sprzedawać poszczególne lokale.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w stanie faktycznym firmy wykonując roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług występują jako podwykonawcy Wnioskodawcy i czy powinny wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury "odwrotne obciążenie” oraz czy w zdarzeniu przyszłym firmy wykonując roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług występują jako wykonawcy i czy powinny wystawiać na firmę Wnioskodawcy faktury VAT doliczając należny podatek od towarów i usług.


Ad. pytanie 1


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie do świadczonych przez firmy Zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy Usług, nie znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. W niniejszym przypadku Wnioskodawca działa jednocześnie w charakterze inwestora i generalnego wykonawcy tj. realizuje Inwestycję (projekt inwestycyjny polegający na budowie budynku mieszkalnego). Wnioskodawca samodzielnie i bez pośrednictwa innego podmiotu wykonał stan surowy otwarty budynku mieszkalnego i następnie po wykonaniu robót instalacyjnych, wykończeniowych, elewacyjnych i dachowych przez swoich kontrahentów, dokonuje sprzedaży lokali mieszkalnych. Wnioskodawca zawarł z swoimi kontrahentami umowy na realizację poszczególnych usług instalacyjnych, wykończeniowych, elewacyjnych i dachowych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, składających się na realizację całości Inwestycji (budynek mieszkalny), a wykończone lokale mieszkalne są sprzedawane przez Wnioskodawcę. Wykonanie wskazanych we wniosku robót instalacyjnych, wykończeniowych, elewacyjnych i dachowych jest niezbędne do sprzedaży przez Wnioskodawcę gotowych lokali mieszkalnych i użytkowych, po uzyskaniu pozwolenia na ich użytkowanie.

Zatem, w opisanej sytuacji nie można stwierdzić, że Wykonawcy wykonując na rzecz Wnioskodawcy wskazane usługi działają w charakterze podwykonawców. W analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Wnioskodawca zakupuje usługi świadczone przez firmy zewnętrzne dla własnych celów. Wnioskodawca nie wykorzystuje nabytych usług do dalszego świadczenia usług na rzecz innego podmiotu. W konsekwencji Usługi realizowane przez wykonawców na podstawie umów łączących Wnioskodawcę i te firmy Zewnętrzne nie podlegają opodatkowaniu na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Zatem do świadczonych usług, w stanie faktycznym, przez firmy Zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy, nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a tym samym firmy Zewnętrzne nie są zobowiązane do wystawienia faktur z odwrotnym obciążeniem.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego należy uznać za nieprawidłowe.


Ad. pytanie 2


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie do świadczonych przez firmy Zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy Usług, nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia. W niniejszym przypadku Wnioskodawca będzie działał w charakterze inwestora tj. będzie realizował Inwestycję (projekt inwestycyjny polegający na budowie budynku mieszkalnego). Wnioskodawca nie będzie sam wykonywał żadnych robót budowlanych z uwagi na brak mocy przerobowych, a jedynie dokona sprzedaży lokali mieszkalnych po zakończeniu inwestycji.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wykonawcy usług budowlanych nie działają w charakterze podwykonawców. Zatem, z uwagi na fakt, że Wykonawcy wykonując na rzecz Wnioskodawcy usługi nie działają w charakterze podwykonawców, w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. W konsekwencji Usługi realizowane przez wykonawców (firmy zewnętrzne) na podstawie umów łączących Wnioskodawcę i Wykonawców nie będą podlegać opodatkowaniu na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia lecz na zasadach ogólnych.

Zatem do świadczonych usług, w zdarzeniu przyszłym, przez firmy Zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy, nie znajduje zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a tym samym firmy Zewnętrzne nie będą zobowiązane do wystawienia faktur z odwrotnym obciążeniem.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja jako indywidualna interpretacja prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania dla kontrahentów Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj