Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.72.2017.2.AG
z 21 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodów kwot pochodzących z przyznanej dotacji (pytanie Nr 1, 2, 5) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższy wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym Organ podatkowy pismem z dnia 12 czerwca 2017 r., Nr 0113-KDIPT1.4011.72.2017.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 12 czerwca 2017 r., a doręczono w dniu 20 czerwca 2017 r. Uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło w dniu 29 czerwca 2017 r., nadane zostało w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 26 czerwca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

Wnioskodawca od dnia 1 maja 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą …. W jej ramach prowadzi działalność oświatową – placówki niepubliczne na terenie …., … i …, i z tego tytułu w 2017 r. będzie beneficjentem dotacji oświatowych, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. W związku z powyższą działalnością gospodarczą, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Dotacje oświatowe, otrzymywane w 2017 r. z jednostek samorządu terytorialnego Wnioskodawca wykorzystuje i wykorzysta na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz na swoje wynagrodzenie - jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że dotacje oświatowe, otrzymywane w 2017 r. z jednostek samorządu terytorialnego, wykorzystuje i wykorzysta zgodnie z przepisami do dnia 31 grudnia 2017 r. na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, takich jak: wynagrodzenia pracowników i składki od nich naliczane, wynagrodzenia osób fizycznych z tytułu umów cywilnoprawnych, a także na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, takich jak: opłaty za media, remonty, obsługa księgowa i prawna, prowadzenie rachunku bankowego, jak również na pokrycie Jego wynagrodzenia, jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego jako dotacja oświatowa w 2017 r., które Wnioskodawca przeznaczy w 2017 r. na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych placówek niepublicznych, takich jak: wynagrodzenia pracowników i składki od nich naliczane i inne świadczenia na rzecz osób fizycznych, niebędące wynagrodzeniami za pracę, w tym wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych, podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  2. Czy środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego jako dotacja oświatowa w 2017 r., które Wnioskodawca przeznaczy w 2017 r. na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, w tym zapewnienie warunków działania placówek, wykonywanie remontów, zapewnienie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowej, takie jak: wydatki na media, remonty, prowadzenie księgowości, obsługę prawną placówek, prowadzenie rachunku bankowego, podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  3. Czy wydatki wskazane w pkt 1, pokryte ze środków pieniężnych otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacje oświatowe, podlegają ewidencjonowaniu jako rozchody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  4. Czy wydatki wskazane w pkt 2, pokryte ze środków pieniężnych otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacje oświatowe, podlegają ewidencjonowaniu jako rozchody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  5. Czy środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacja oświatowa, które Wnioskodawca przeznaczy w 2017 r na pokrycie swojego wynagrodzenia jako osoby fizycznej, prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek, podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  6. Czy wydatki wskazane w pkt 5, pokryte ze środków pieniężnych otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacje oświatowe, podlegają ewidencjonowaniu jako rozchody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań Nr 1, 2 i 5 dotyczących przychodów, natomiast w zakresie pytań Nr 3, 4 i 6 w przedmiocie kosztów uzyskania przychodów wydana zostanie odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, odnośnie pytania Nr:

  1. środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacja oświatowa, które przeznaczy w 2017 r. na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, takich jak wynagrodzenia pracowników i składki od nich naliczane i inne świadczenia na rzecz osób fizycznych, niebędące wynagrodzeniami za pracę, w tym wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych, nie podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  2. środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacja oświatowa, które przeznaczy w 2017 r. na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, w tym zapewnienie warunków działania placówek, wykonywanie remontów, zapewnienie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowej, takie jak wydatki na media, remonty, prowadzenie księgowości, obsługę prawną placówek, prowadzenie rachunku bankowego, nie podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  3. środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacja oświatowa, które przeznaczy w 2017 r. na pokrycie Jego wynagrodzenia jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek, podlegają ewidencjonowaniu jako przychody w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów;

Zgodnie z normą art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Z przepisu tego wynika, że w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ewidencjonowane powinny być tylko przychody mające wpływ na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie zaś wszystkie przychody, które uzyskuje i ponosi osoba prowadząca działalność gospodarczą. Tym samym przychody, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku (przychody objęte zwolnieniem przedmiotowym, określonym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinny być w księdze ujawniane.

Zgodnie z normą art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dotacje oświatowe są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

  1. pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na:
    1. wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,
    2. sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego;
  2. zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z normą art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. W myśl art. 21 ust. 36 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Powołane wyżej przepisy wskazują, zdaniem Wnioskodawcy, że przychody, które uzyska od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacje oświatowe, które przeznaczy w 2017 r. na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, to jest na pokrycie wynagrodzeń za pracę zatrudnionych pracowników oraz składki od nich naliczane, inne świadczenia na rzecz osób fizycznych, takie jak wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych, a także na wydatki związane z realizacją zadań organu prowadzącego, czyli wydatki na media, remonty, obsługę prawną, prowadzenie rachunku bankowego, prowadzenie księgowości nie podlegają ewidencjonowaniu w prowadzonej przez Niego podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychody zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, niemające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku (art. 24a ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Równocześnie zdaniem Wnioskodawcy przychody, które uzyska od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. jako dotacje oświatowe, które przeznaczy w 2017 r. na pokrycie swojego wynagrodzenia, jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie obowiązki dyrektora tych placówek, z uwagi na to, że nie podlegają one zwolnieniu przedmiotowemu (art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) powinny być ewidencjonowane w prowadzonej przez Niego podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychód z działalności gospodarczej, bowiem zarówno przychody te mają wpływ na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

  • jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz
  • pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 36 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 tej ustawy, niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy.

Stosownie do art. 90 ust. 3d ww. ustawy, dotacje, o których mowa w ust. 1a-3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

  1. pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na:
    1. wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,
    2. sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7
  2. - z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;

  1. zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:
    1. książki i inne zbiory biblioteczne,
    2. środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,
    3. sprzęt sportowy i rekreacyjny,
    4. meble,
    5. pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.


W świetle powołanych przepisów, dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a przeznaczone na działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia niepublicznego przedszkola, w tym specjalnego, szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym powyższe zwolnienie, na mocy art. 21 ust. 36 ww. ustawy nie dotyczy tej części dotacji, która przeznaczona zostanie na sfinansowanie wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (szkoły niepubliczne, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę).

Zgodnie zaś z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia przez osoby prowadzące działalność gospodarczą podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. W księgach tych podatnik obowiązany jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokość należnego podatku.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r., poz. 728). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” wskazują w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

W myśl pkt 7 ww. Objaśnień, kolumna 7 jest przeznaczona do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług.

Stosownie do pkt 8 tych Objaśnień, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

Według pkt 10 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

W myśl pkt 11 ww. Objaśnień, kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

Stosownie do pkt 12 powyższych Objaśnień, kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze). (…). W kolumnie tej ewidencjonuje się również wynagrodzenia wypłacane osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

Zgodnie z pkt 13 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z Objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować dochody zwolnione z opodatkowania jest kolumna 17 (uwagi), gdzie mogą być ujęte faktycznie otrzymane przez podatnika przychody. Poza tą kolumną ww. dochody oraz wydatki nie powinny być w księdze ewidencjonowane, jako niemające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

W świetle powyższych przepisów, przychody, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku nie powinny być w księdze ujmowane.

W takim stanie prawnym decyzja o ujęciu danego przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów każdorazowo winna być poprzedzona analizą, czy dany wydatek ma wpływ na wysokość podstawy opodatkowania, a tym samym wysokość należnego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionych we wniosku opisów stanów faktycznych wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi działalność oświatową – placówki niepubliczne. Dla potrzeb ww. działalności Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W 2017 r. Wnioskodawca otrzymał z jednostek samorządu terytorialnego dotacje oświatowe, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Wykorzystuje je i wykorzysta zgodnie z przepisami do dnia 31 grudnia 2017 r. Środki z dotacji przeznaczone są na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, takich jak: wynagrodzenia pracowników i składki od nich naliczane, wynagrodzenia osób fizycznych z tytułu umów cywilnoprawnych, a także na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, takich jak: opłaty za media, remonty, obsługa księgowa i prawna, prowadzenie rachunku bankowego, jak również na pokrycie Jego wynagrodzenia, jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanów faktycznych oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro środki pieniężne otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. stanowią dotację oświatową i Wnioskodawca przeznaczy je na pokrycie wydatków bieżących prowadzonych przez Niego placówek niepublicznych, takich jak: wynagrodzenia pracowników i składki od nich naliczane i inne świadczenia na rzecz osób fizycznych, niebędące wynagrodzeniami za pracę, w tym wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych oraz na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, w tym zapewnienie warunków działania placówek, wykonywanie remontów, zapewnienie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowej, to nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania kwot pochodzących z tych dotacji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie przychodów. W takiej sytuacji należy mieć na uwadze, że środki pieniężne pochodzące z dotacji będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w całości zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki pieniężne pochodzące ze wskazanych wyżej dotacji, przeznaczone na pokrycie wynagrodzenia Wnioskodawcy jako osoby fizycznej prowadzącej placówki niepubliczne, pełniącej równocześnie funkcję dyrektora tych placówek, winny być ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie przychodów. Środki te bowiem, na mocy art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zostały objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Tym samym mają one wpływ na wysokość podstawy opodatkowania, a tym samym wysokość należnego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie uznano za prawidłowe.

Informuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawca nie wskazał bowiem we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jakie konkretnie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zamierza nabyć. W tym zakresie brak jest również pytania i własnego stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj