Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.224.2017.1.MAZ
z 19 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 października 2017 r. (data wpływu -20 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania stawką akcyzy 0 zł wyrobów akcyzowych, przemieszczanych bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, za pośrednictwem pośrednika handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania stawką akcyzy 0 zł wyrobów akcyzowych, przemieszczanych bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, za pośrednictwem pośrednika handlowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – … prowadzący firmę … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Przedsiębiorstwo”) jest podmiotem działającym w branży chemicznej, prowadzącym działalność głównie w zakresie produkcji oraz obrotu produktami chemicznymi, w szczególności klejami, rozpuszczalnikami organicznymi oraz chemią budowlaną i gospodarczą.

Przedsiębiorstwo posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym odbywa się produkcja i magazynowanie wyrobów akcyzowych. W swojej produkcji wykorzystuje m. in. wyroby energetyczne o kodach CN 2710 11 21, CN 2710 11 25, CN 2710 19 29 , CN 2707 20 90, 2707 30 00, CN 2902 20 00, CN 2902 30 00, CN 2902 41 00, CN 2902 42 00, CN 2902 43 00, CN 2902 44 00.

Powyższe wyroby energetyczne wykorzystywane są do produkcji wyrobów akcyzowych oraz wyrobów nieakcyzowych, m.in.: klejów i rozpuszczalników do farb i lakierów. Przedmiotowe wyroby nie są wykorzystywane ani do celów opałowych ani do celów napędowych. Dotychczas wyroby nieakcyzowe sprzedawane były m.in. do hurtowni i sklepów jako kleje, m.in. tapicerskie, stolarskie oraz jako rozpuszczalniki do farb, lakierów, klejów i do odtłuszczania powierzchni przed malowaniem.

W związku z nowelizacją przepisów akcyzowych - tj. ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1479), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., w wyniku której zmieniony został art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.] - Przedsiębiorstwo rozważa dokonywanie transakcji w zmodyfikowanym scenariuszu biznesowym, w ramach którego wyprodukowane lub konfekcjonowane do opakowań jednostkowych powyżej 5 litrów lub 5 kilogramów w składzie podatkowym wyroby akcyzowe z załącznika nr 2, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do innych celów niż opałowe lub napędowe będą:

  • przemieszczane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio do podmiotu zużywającego;
  • na podstawie dokumentów dostawy, przy czym
  • sprzedaż tych wyrobów realizowana byłaby z udziałem pośrednika handlowego, nieposiadającego składu podatkowego ani statusu podmiotu zużywającego.

W powyższym schemacie transakcyjnym pośrednik handlowy nie będzie uczestniczyć w fizycznym obrocie wyrobami akcyzowymi, gdyż będą one bezpośrednio przemieszczane pomiędzy składem podatkowym Przedsiębiorstwa (będącym dostawcą pośrednika handlowego), a podmiotem, który zużywa je do celów uprawniających do stosowania zerowej stawki akcyzy (będącym klientem pośrednika handlowego).

Dla zobrazowania rozważanego modelu biznesowego, Przedsiębiorstwo zaprezentowało schemat [przemieszczania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego oraz wystawiania faktur VAT pośrednikowi handlowemu].

SCHEMAT ZAŁĄCZNIK PDF.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, wykorzystywane do innych celów niż opałowe i napędowe, przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je na podstawie dokumentów dostawy, sprzedawane przez Wnioskodawcę do pośrednika handlowego, który to następnie odsprzedaje je do podmiotu zużywającego i jednocześnie na żadnym etapie nie uzyskuje fizycznego władztwa nad tymi wyrobami, opodatkowane będą zerową stawką podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, wykorzystywane do innych celów niż opałowe i napędowe, przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je na podstawie dokumentów dostawy, sprzedawane przez Wnioskodawcę do pośrednika handlowego, który to następnie odsprzedaje je do podmiotu zużywającego i jednocześnie na żadnym etapie nie uzyskuje fizycznego władztwa nad tymi wyrobami, opodatkowane będą zerową stawką podatku akcyzowego.

W świetle art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie powyższej regulacji, z opodatkowania zerową stawką akcyzy mogą korzystać wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, wykorzystywane do innych celów niż opał i napęd, jeżeli przemieszczane są:

  • poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  • na podstawie dokumentu dostawy;
  • do podmiotu, który zużywa je w toku prowadzonej działalności do celów nieopałowych i nienapędowych.

W omawianym art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż dla zastosowania zerowej stawki akcyzy kluczowe jest fizyczne dostarczenie wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu, który je zużywa. Istotne jest zatem faktyczne przesunięcie towarów (fizyczna dostawa), a nie kolejność dokonywanych transakcji handlowych (sprzedaży w rozumieniu prawa cywilnego oraz podatku VAT). Omawiany przepis akcyzowy nie odnosi się bowiem do kwestii przebiegu transakcji sprzedaży, a do fizycznego przesunięcia wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpatrując możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy należy rozróżnić fizyczną dostawę towarów od transakcji sprzedaży. Nie bez znaczenia ustawodawca odnosi się wyłącznie do fizycznych przemieszczeń towarów, które oznaczają faktyczne przesunięcie wyrobów od jednego podmiotu do drugiego i jednocześnie pomija kwestię towarzyszących im transakcji sprzedaży. Przepisy akcyzowe nie nakazują bowiem, by transakcji sprzedaży każdorazowo towarzyszyło fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych. Transakcja sprzedaży może być bowiem „oderwana” od fizycznych przemieszczeń wyrobów akcyzowych. Sprzedaż wyrobów akcyzowych, tj. przepływ faktur VAT bez przepływu towarów, na gruncie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, nie stanowi zdarzenia wywołującego skutki podatkowe na gruncie akcyzy.

Tego typu model transakcji jest często wykorzystywany przez podmioty dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi i akceptowany przez organy podatkowe.

Potwierdzenie powyższego znajduje odzwierciedlenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 lipca 2016 r., sygn. IBPP4/4513-247/16/PK. Co prawda interpretacja ta dotyczy wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie, przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, z wykorzystaniem tzw. pośrednika handlowego (tj. dostawcy w rozumieniu VAT), nieposiadającego statusu akcyzowego, niemniej jednak mechanizmy obrotu wyrobami akcyzowymi ze stawką zero, jak i wyrobami zwolnionymi ze względu na przeznaczenie są do siebie zbliżone.

W interpretacji tej, organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, w świetle którego:

„Według Wnioskodawcy, sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych, której nie towarzyszy fizyczne dostarczenie wyrobów nie skutkuje żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, iż wskazana przez ustawodawcę czynność „dostarczenia” („przemieszczenia”) oderwana jest od transakcji handlowych i czynności w rozumieniu cywilnoprawnym. Fakt ten, w ocenie Spółki, wynika wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie akcyzowej jako podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie została bowiem wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych. Tym samym sprzedaż jako taka nie jest czynnością istotną z punktu widzenia podatku akcyzowego”.

Powyższe rozumienie przepisów akcyzowych w zakresie rozłącznego traktowania czynności „przemieszczania” oraz „sprzedaży” znajduje wyraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 lipca 2016 r., sygn. IBPP4/4513-130/16/EK. Organ wyraził następujące stanowisko: „Jak więc wynika z przytoczonego powyżej uzasadnienia ustawodawca w sposób niebudzący wątpliwości rozróżnia transakcję sprzedaży od fizycznego przemieszczenia wyrobów wskazując, iż na gruncie akcyzy należy badać „ruch” wyrobów akcyzowych.

Tym samym wyroby objęte zerową stawką akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego na podstawie dokumentu dostawy, gdzie Wnioskodawca jako pośrednik handlowy nie wchodzi w fizyczne posiadanie przemieszczanych wyrobów uprawnia do zastosowania zerowej stawki akcyzy”.

Mając na względzie powyższe, na gruncie przepisów akcyzowych sprzedaż wyrobów z załącznika nr 2, [przeznaczonych] do innych celów niż opałowe i napędowe, przez Wnioskodawcę do pośrednika handlowego, który fizycznie nie uczestniczy w łańcuchu dostaw, a wyroby akcyzowe przemieszczane są do podmiotu, który je zużywa zgodnie z przeznaczeniem, nie powoduje braku możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od ilości zawieranych transakcji handlowych niezwiązanych z fizycznym przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, wprowadzone warunki stosowania zerowej stawki akcyzy zapewniają dostateczną ochronę przed zużyciem tych wyrobów na cele nieuprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy, bowiem pośrednik handlowy nabywający wyroby akcyzowe w celu ich dalszej odsprzedaży nie stanie się w żadnym momencie faktycznym posiadaczem tych wyrobów, a więc nie ma też możliwości zmienić ich przeznaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj