Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.432.2017.1.JK
z 18 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 5 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniono 29 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w niewielkiej skali prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług szkoleniowych. Usługi szkoleniowe obejmują obecnie kształcenie dotyczące różnorodnej tematyki z zakresu prawa podatkowego. Szkolenia adresowane są m.in. do pracowników biur rachunkowych, księgowości oraz jednostek budżetowych. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 000 zł. Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy prawo oświatowe.

W związku z chęcią rozwoju działalności Wnioskodawca chce wystąpić do kuratorium o uzyskanie wpisu na listę placówek oświatowych. Po uzyskaniu wpisu Wnioskodawca zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z możliwością przekroczenia 200 000 zł obrotu. Wnioskodawca po umieszczeniu na liście placówek oświatowych zamierza prowadzić dwa rodzaje usług.

  1. Pierwszy rodzaj usług obejmowałby szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych.
    Szkolenia byłby przeznaczone dla osób, które chcą zdobyć lub podnieść swoje kwalifikacje w dziedzinie księgowości, a także zaktualizować posiadaną wiedzę z zakresu rachunkowości, finansów i prawa podatkowego. Szkolenia pozwoliłyby zdobyć lub pogłębić wiedzę m.in. w zakresie: prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej; prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów; prowadzenia ewidencji środków trwałych; rozliczeń podatkowych m.in. podatku od towarów i usług. Szkolenia umożliwiłyby zdobycie kwalifikacji do bycia samodzielnym księgowym, podniesienia tych kwalifikacji lub utrwalenia dotychczasowej wiedzy. W trakcie szkoleń uczestnicy wykonywaliby zlecone przez prowadzącego czynności i zadania, pogłębiając i utrwalając w ten sposób nowo zdobytą wiedzę. Szkolenia odbywałyby się w wymiarze jednodniowym lub w cyklu kilkumiesięcznym. Mogłyby się kończyć egzaminem lub sprawdzeniem umiejętności w innej formie. W przypadku szkoleń kilkumiesięcznych egzamin mógłby się odbywać na ostatnich zajęciach. Wnioskodawca zakłada, że obejmowałby on część praktyczną oraz teoretyczną – uczestnicy odpowiadaliby na pytania otwarte, zamknięte. Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą otrzymywali zaświadczenia o ich ukończeniu. Głównym i podstawowym celem szkoleń byłoby kształcenie kadry księgowej.
  2. Drugi rodzaj usług polegałby na organizowaniu warsztatów oraz konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami.
    Głównym celem poza przekazaniem wiedzy z zakresu m.in. prawa podatkowego i rachunkowości byłaby również wymiana myśli, poglądów i opinii między uczestnikami mającymi doświadczenie i wieloletnią praktykę w dziedzinie księgowości, finansów oraz podatków. Konferencje oraz warsztaty miałyby na celu doprowadzenie do dyskusji między uczestnikami. Uczestnicy poznawaliby opinie środowiska m.in w kwestiach problemowych, kontrowersyjnych i niejasnych w rachunkowości, finansach i prawie podatkowym. W efekcie organizowane warsztaty, czy konferencje prowadziłyby nie tylko do pogłębiania wiedzy, ale również do integracji środowiska i wymiany poglądów na dany temat. Wnioskodawca zamierza organizować konferencje i warsztaty jednodniowe lub kilkudniowe, w tym połączone z wyjazdami w miejsca o walorach turystyczno-krajobrazowych. W ramach konferencji i warsztatów wyjazdowych Wnioskodawca zapewniałby uczestnikom transport, zakwaterowanie oraz pełne wyżywienie. Ponadto w trakcie takich wyjazdów mogłyby być organizowane dla uczestników m.in. różnego rodzaju zabawy integracyjne, zwiedzanie regionu w którym będą odbywać się konferencje lub warsztaty, występy artystyczne.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że we wniosku o interpretację z dnia 27 września 2017 r. szczegółowo przedstawił stan faktyczny sprawy i dokładnie opisał usługi szkoleniowe, które w związku z rozwojem działalności planuje świadczyć.

We wniosku wyjaśniono, że Wnioskodawca planuje świadczyć dwa rodzaje usług, tj.:

  • szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych oraz
  • organizację warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami.

W obu przypadkach szczegółowo i wyczerpująco opisany został cel planowych przedsięwzięć, forma ich prowadzenia oraz zakres.

Dodać należy, iż powodem wystąpienia z wnioskiem o interpretację były wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące prawidłowej wykładni poszczególnych określeń użytych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT), w tym właściwego rozumienia pojęcia „kształcenie”.

Usługi nr 1 - szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych

Ad. 1.

W odpowiedzi na pytanie 1 tut. organu, tj. „czy usługi opisane we wniosku są usługami w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.?” – Wnioskodawca wskazał, iż złożony przez niego wniosek o interpretację dotyczy uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy opisane szczegółowo w stanie faktycznym usługi – szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych, które Wnioskodawca planuje świadczyć zaliczają się do usług w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i tym samym korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

W uzasadnieniu własnego stanowiska we wniosku o interpretację Wnioskodawca wyjaśnił, iż w jego ocenie usługi te, opisane w pkt 1 wniosku będą mieścić się w zakresie pojęcia „kształcenie” i tym samym będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Ad. 2.

W odpowiedzi na pytanie 2 tut. organu, tj. „czy usługi wskazane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy:

  1. prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (należy wskazać podstawę prawną)?
  2. w zakresie ich świadczenia Wnioskodawca uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją?
  3. finansowane są w całości ze środków publicznych (jeśli nie są finansowane w całości należy podać % w jakim są one finansowane ze środków publicznych)?” – Wnioskodawca wskazał, iż we wniosku o interpretację usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć zostały szczegółowo opisane i omówione. Jak już wskazano powyżej, w odpowiedzi na pytanie 1, to Wnioskodawca zwrócił się do organu w sprawie oceny, czy opisane we wniosku usługi – szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych mieszczą się w katalogu usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Wnioskodawca we wniosku przedstawił swoje stanowisko i wskazał, że usługi – szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych, które planuje świadczyć są usługami mieszczącymi się w pojęciu „kształcenie”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

  1. usługi – szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych będą dotyczyły wiedzy z zakresu prawa podatkowego, finansów i rachunkowości. Brak jest w tym zakresie przepisów szczególnych, które regulowałyby formę i zasady świadczenia tego typu usług.
  2. u odpowiedzi na pytanie dotyczące akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wskazać należy, jak to zostało już wyjaśnione w stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie wystąpić do kuratorium oświaty celem uzyskania wpisu na listę placówek oświatowych. W związku z tym, że proces ten jest długotrwały i na dzień złożenia wniosku nie został jeszcze zakończony wskazać należy, że na dzień złożenia uzupełnienia do wniosku Wnioskodawca nie posiada jeszcze akredytacji.
  3. usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć nie będą finansowane ze środków publicznych.

Usługi nr 2 - organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami

Ad. 1.

W odpowiedzi na pytanie 1 tut. organu, tj. „czy usługi opisane we wniosku są usługami w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.?” – Wnioskodawca wskazał, iż złożony przez Zainteresowanego wniosek o interpretację dotyczy uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy opisane szczegółowo w stanie faktycznym usługi – organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami, które Wnioskodawca planuje świadczyć zaliczają się do usług w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i tym samym korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

W uzasadnieniu własnego stanowiska we wniosku o interpretację Wnioskodawca wyjaśnił, iż w jego ocenie usługi te, opisane w pkt 2 wniosku nie mieszczą się w zakresie pojęcia „kształcenie”, nie korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i powinny być opodatkowane stawką 23% VAT.

Ad. 2.

W odpowiedzi na pytanie 2 tut. organu, tj. „czy usługi wskazane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy:

  1. prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (należy wskazać podstawę prawną)?
  2. w zakresie ich świadczenia Wnioskodawca uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją?

finansowane są w całości ze środków publicznych (jeśli nie są finansowane w całości należy podać % w jakim są one finansowane ze środków publicznych)?” – Wnioskodawca wskazał, iż we wniosku o interpretację usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć zostały szczegółowo opisane i omówione. Jak już wskazano powyżej, w odpowiedzi na pytanie 1, to Wnioskodawca zwrócił się do organu w sprawie oceny, czy opisane we wniosku usługi – organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami mieszczą się w katalogu usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Wnioskodawca we wniosku przedstawił swoje stanowisko i wskazał, że usługi – organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami, które planuje świadczyć nie mieszczą się w pojęciu „kształcenie” i tym samym nie zaliczają się do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

  1. usługi – organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami będą dotyczyły wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości. Brak jest w tym zakresie przepisów szczególnych, które regulowałyby formę i zasady świadczenia tego typu usług.
  2. w odpowiedzi na pytanie dotyczące akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wskazać należy, jak to zostało już wyjaśnione w stanie faktycznym wniosku, Zainteresowany planuje w najbliższym czasie wystąpić do kuratorium oświaty celem uzyskania wpisu na listę placówek oświatowych. W związku z tym, że proces ten jest długotrwały i na dzień dzisiejszy nie został jeszcze zakończony wskazać należy, że na dzień złożenia uzupełnienia do wniosku Wnioskodawca nie posiada jeszcze akredytacji. Jednakże w zakresie usług – organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami wyjaśniano już, że usługi te nie spełniają definicji „kształcenia” i nawet po uzyskaniu przez Wnioskodawcę wpisu na listę placówek oświatowych ten rodzaj usług nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
  3. usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć nie będą finansowe ze środków publicznych.

Pytania zadane przez Wnioskodawcę dotyczą sytuacji przyszłej, a mianowicie okresu gdy będzie on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towary i usług oraz uzyska wpis na listę placówek oświatowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy szkolenia opisane w pkt 1 będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT po uzyskaniu wpisu na listę placówek oświatowych?
  2. Czy usługi opisane w pkt 2 podlegają opodatkowaniu 23% stawką VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Usługi szkoleniowe opisane w pkt 1 będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, po wpisaniu na listę placówek oświatowych.

Co do zasady usługi szkoleniowe opodatkowane są stawką podstawową 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). Jednak ustawodawca enumeratywnie w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT wymienił usługi szkoleniowe, które mogą skorzystać ze zwolnień od podatku obejmującego usługi edukacyjne.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Aby uzyskać zwolnienia na postawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT należy kumulatywnie spełnić dwa warunki:

  • usługodawca musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu prawo oświatowe.
  • ponadto usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia i wychowywania.

Wnioskodawca po uzyskaniu wpisu będzie spełnił pierwszą przesłankę warunkującą prawo do zwolnienia.

W odniesieniu do drugiej przesłanki należy podkreślić, że brak jest stosownej definicji legalnej zakresu pojęciowego „kształcenie”. Z tego powodu należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „kształcić” oznacza przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności; rozwijać cechy charakteru.

W opinii Wnioskodawcy usługi szkoleniowe opisane w pkt 1 są usługami mieszczącymi się w zakresie definicji pojęcia „kształcenie”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Prowadzący szkolenie będą przekazywać uczestnikom swoją wiedzę i umiejętności z zakresu księgowości, rachunkowości, finansów oraz prawa podatkowego. Ponadto będą czynić starania, aby uczestnicy utrwalili zdobytą wiedzę i rozwijali swoje umiejętności. W realizacji tego celu będzie służyła weryfikacja zdobytej wiedzy np. przez przeprowadzenie egzaminów.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy po uzyskaniu wpisu na listę placówek oświatowych, usługi szkoleniowe opisane w pkt 1 będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane w pkt 2 będą opodatkowane 23% stawką VAT. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawo oświatowe. Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia wynikającego z ww. powołanego przepisu, nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi opisane w pkt 2 nie mieszczą się w zakresie pojęcia „kształcenie”. Zarówno prowadzący konferencje lub warsztaty, jak i uczestnicy dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami. Wnioskodawca świadcząc taką usługę zmierza do wywołania dyskusji na dany temat, a nie do kształcenia sensu stricto, czy podniesienia kwalifikacji doświadczonych już uczestników konferencji warsztatów.

Usługa opisana w pkt 2 zmierzać będzie również do integracji środowiska zajmującego się zawodowo księgowością, rachunkowością oraz podatkami. Cel ten potwierdza przewidywany przebieg konferencji i warsztatów wyjazdowych.

Zatem mimo uzyskania w przyszłości wpisu na listę placówek oświatowych usług tych nie będzie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zastosowanie w tej sytuacji zwolnienia od podatku od towarów i usług byłoby niezgodne z wolą ustawodawcy, który expressis verbis w art. 43 ustawy o VAT wymienia sytuację do których ma zastosowanie zwolnienie z przedmiotowego podatku, nie pozostawiając możliwości stosowania wykładni rozszerzającej. Podkreślić należy, że celem usług opisanych w pkt 2 poza poszerzaniem wiedzy jest integracja środowiska i wymiana poglądów. W związku z powyższym Wnioskodawca nie spełnia jednego z dwóch warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia. W takiej sytuacji zgodnie z ogólną zasadą usługi szkoleniowe opodatkowane są stawką podstawową 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyżej cytowanych regulacji wynika, że ustawodawca powiązał opodatkowanie podatkiem od towarów i usług z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. dostawą towaru lub świadczeniem usług. Dla opodatkowania istotne zatem jest to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. O stosowaniu określonej stawki podatku decydować zatem będzie charakter danej czynności.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w niewielkiej skali prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług szkoleniowych. Usługi szkoleniowe obejmują obecnie kształcenie dotyczące różnorodnej tematyki z zakresu prawa podatkowego. Szkolenia adresowane są m.in. do pracowników biur rachunkowych, księgowości oraz jednostek budżetowych. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 000 zł. Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy prawo oświatowe.

W związku z chęcią rozwoju działalności Wnioskodawca chce wystąpić do kuratorium o uzyskanie wpisu na listę placówek oświatowych. Po uzyskaniu wpisu Wnioskodawca zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z możliwością przekroczenia 200 000 zł obrotu. Wnioskodawca po umieszczeniu na liście placówek oświatowych zamierza prowadzić dwa rodzaje usług.

Pierwszy rodzaj usług obejmowałby szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych.

Szkolenia byłby przeznaczone dla osób, które chcą zdobyć lub podnieść swoje kwalifikacje w dziedzinie księgowości, a także zaktualizować posiadaną wiedzę z zakresu rachunkowości, finansów i prawa podatkowego. Szkolenia pozwoliłyby zdobyć lub pogłębić wiedzę m.in. w zakresie: prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej; prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów; prowadzenia ewidencji środków trwałych; rozliczeń podatkowych m.in. podatku od towarów i usług. Szkolenia umożliwiłyby zdobycie kwalifikacji do bycia samodzielnym księgowym, podniesienia tych kwalifikacji lub utrwalenia dotychczasowej wiedzy. W trakcie szkoleń uczestnicy wykonywaliby zlecone przez prowadzącego czynności i zadania, pogłębiając i utrwalając w ten sposób nowo zdobytą wiedzę. Szkolenia odbywałyby się w wymiarze jednodniowym lub w cyklu kilkumiesięcznym. Mogłyby się kończyć egzaminem lub sprawdzeniem umiejętności w innej formie. W przypadku szkoleń kilkumiesięcznych egzamin mógłby się odbywać na ostatnich zajęciach. Wnioskodawca zakłada, że obejmowałby on część praktyczną oraz teoretyczną – uczestnicy odpowiadaliby na pytania otwarte, zamknięte. Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą otrzymywali zaświadczenia o ich ukończeniu. Głównym i podstawowym celem szkoleń byłoby kształcenie kadry księgowej.

Wnioskodawca wskazał, iż w jego ocenie usługi – szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych, które Wnioskodawca planuje świadczyć będą mieścić się w zakresie pojęcia „kształcenie”.

Drugi rodzaj usług polegałby na organizowaniu warsztatów oraz konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami.

Głównym celem poza przekazaniem wiedzy z zakresu m.in. prawa podatkowego i rachunkowości byłaby również wymiana myśli, poglądów i opinii między uczestnikami mającymi doświadczenie i wieloletnią praktykę w dziedzinie księgowości, finansów oraz podatków. Konferencje oraz warsztaty miałyby na celu doprowadzenie do dyskusji między uczestnikami. Uczestnicy poznawaliby opinie środowiska m.in w kwestiach problemowych, kontrowersyjnych i niejasnych w rachunkowości, finansach i prawie podatkowym. W efekcie organizowane warsztaty, czy konferencje prowadziłyby nie tylko do pogłębiania wiedzy, ale również do integracji środowiska i wymiany poglądów na dany temat. Wnioskodawca zamierza organizować konferencje i warsztaty jednodniowe lub kilkudniowe, w tym połączone z wyjazdami w miejsca o walorach turystyczno-krajobrazowych. W ramach konferencji i warsztatów wyjazdowych Wnioskodawca zapewniałby uczestnikom transport, zakwaterowanie oraz pełne wyżywienie. Ponadto w trakcie takich wyjazdów mogłyby być organizowane dla uczestników m.in. różnego rodzaju zabawy integracyjne, zwiedzanie regionu w którym będą odbywać się konferencje lub warsztaty, występy artystyczne.

Wnioskodawca wskazał, iż w jego ocenie usługi – organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami” (opisane w pkt 2) nie mieszczą się w zakresie pojęcia „kształcenie”, tym samym nie korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT i powinny być opodatkowane stawką 23% VAT.

Wnioskodawca wskazał, że organizacja warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami będą dotyczyły wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości natomiast szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych będą dotyczyły wiedzy z zakresu prawa podatkowego, finansów i rachunkowości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia kwestii, czy gdy będzie on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towary i usług oraz uzyska wpis na listę placówek oświatowych – świadczone przez niego usługi szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych (opisane w pkt 1) mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych (opisane w pkt 1), które planuje świadczyć są usługami mieszczącymi się w pojęciu „kształcenie”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz uzyska wpis na listę placówek oświatowych – świadczone przez niego usługi szkolenia dotyczące specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych kadry księgowych (jako usługi kształcenia) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia kwestii, czy gdy będzie on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towary i usług oraz uzyska wpis na listę placówek oświatowych – świadczone przez niego usługi organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami (opisanych w pkt 2) będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką VAT.

W kontekście przedmiotowej przesłanki określonej w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy należy wskazać, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Natomiast konferencja, to „zebranie, posiedzenie grona osób: przedstawicieli naukowych, organizacji itp., poświęcone omówieniu określonych zagadnień” (słownikiem języka polskiego PWN; sjp.pwn.pl). Prelegenci konferencji referują na forum opracowane zagadnienia, a zebranie często kończy się dyskusją w gronie uczestników. Nie ma ścisłego podziału na role. Udział w konferencji może oznaczać jednocześnie bycie uczestnikiem (delegatem), jak i również prelegentem. Konferencje z natury rzeczy nie służą osiąganiu celów edukacyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że głównym celem organizowania warsztatów oraz konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami – poza przekazaniem wiedzy z zakresu m.in. prawa podatkowego i rachunkowości – byłaby również wymiana myśli, poglądów i opinii między uczestnikami mającymi doświadczenie i wieloletnią praktykę w dziedzinie księgowości, finansów oraz podatków. Konferencje oraz warsztaty miałyby na celu doprowadzenie do dyskusji między uczestnikami. Uczestnicy poznawaliby opinie środowiska m.in w kwestiach problemowych, kontrowersyjnych i niejasnych w rachunkowości, finansach i prawie podatkowym.

Ponadto jak wynika z wniosku Zainteresowany zamierza organizować konferencje i warsztaty jednodniowe lub kilkudniowe, w tym połączone z wyjazdami w miejsca o walorach turystyczno-krajobrazowych. W ramach konferencji i warsztatów wyjazdowych Wnioskodawca zapewniałby uczestnikom transport, zakwaterowanie oraz pełne wyżywienie. W trakcie takich wyjazdów mogłyby być organizowane dla uczestników m.in. różnego rodzaju zabawy integracyjne, zwiedzanie regionu w którym będą odbywać się konferencje lub warsztaty, występy artystyczne.

Zatem, z całokształtu charakteru usługi, którą oferuje Wnioskodawca, a która dotyczy organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami wynika, że celem tej usługi nie będą czynności mieszczące się w pojęciu „kształcenie”.

Tym samym, nie będzie spełniony warunek wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 26 – zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami (opisanych w pkt 2), nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Również dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami należy wskazać, że również nie korzystają one ze zwolnienia od podatku wskazanego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz uzyska wpis na listę placówek oświatowych – świadczone przez niego usługi organizacji warsztatów i konferencji dla księgowych i osób zawodowo zajmujących się podatkami nie będą korzystały ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy. Tym samym będą one podlegały opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zastosowania sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 119 ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj