Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.532.2017.1.SJ
z 13 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z 8 grudnia 2017 r. (data wpływu 8 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „A” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „A”. Wniosek uzupełniono 8 grudnia 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego ePUAP do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: Miasto, Podatnik) jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do Urzędu Skarbowego comiesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

Miasto jest właścicielem budynku o funkcji usługowo-biurowej, do którego przynależy podziemny garaż. Budynek posadowiony jest na działce gruntu stanowiącej własność Skarbu Państwa pozostającej w użytkowaniu wieczystym Miasta. Miasto zakupiło prawo własności przedmiotowego budynku w dniu 16 września 2016 roku od Banku. Podatnikowi z tytułu przedmiotowej transakcji nie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Od momentu zakupu do 9 sierpnia 2017 roku budynek nie był przez Podatnika w żaden sposób wykorzystywany. W dniu 10 sierpnia 2017 roku Miasto wynajęło część przedmiotowego budynku na rzecz Parafii Rzymsko – Katolickiej, na podstawie umowy z 10 sierpnia 2017 roku. Umowa zawarta została na czas określony, do dnia 31 grudnia 2017 roku.

Od momentu nabycia budynku Miasto nie ponosiło na niego żadnych nakładów inwestycyjnych.

Obecnie Miasto planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „A”. Przedmiotowe zadanie w swoich założeniach ma być realizowane po wygaśnięciu wcześniej wskazanej umowy najmu. Polegać ma ono na modernizacji obecnie wynajmowanej części budynku i dostosowaniu jej do potrzeb Miejskiego Ośrodka Sztuki, celem realizacji przez Miasto zadań z zakresu kultury.

Miasto zamierza wnioskować o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji ze środków zewnętrznych. Po zakończeniu prowadzonych przez Miasto prac inwestycyjnych, ta część nieruchomości, na którą będą ponoszone wydatki inwestycyjne objęte dofinansowaniem, zostanie nieodpłatnie przekazana przez Miasto Miejskiemu Ośrodkowi Sztuki umową użyczenia na okres minimum 10 lat z promesą przekazania własności tej części nieruchomości w drodze darowizny po upływie okresu, na który zostanie zawarta umowa użyczenia.

Miejski Ośrodek Sztuki jest samorządową jednostką kultury, dla której Miasto było organem założycielskim. Ma ono osobowość prawną, jest odrębnym od Miasta podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pod nazwą „A”, które we wniosku o dofinansowanie mają zostać uznane za wydatki objęte dofinansowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pod nazwą „A”, które we wniosku o dofinansowanie mają zostać uznane za koszty kwalifikowalne.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm. – dalej: u.p.t.u.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy jednocześnie zostaną spełnione następujące warunki, tj.:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług działający w tym charakterze,
  2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wobec tego status podatnika VAT oraz wystąpienie związku zakupów z wykonywanymi przez ten podmiot czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VA T oraz niepodlegających temu podatkowi.

W kontekście niniejszej sprawy należy zatem zbadać, czy wydatki poniesione na modernizację części budynku przy ul. W. i dostosowaniu jej do potrzeb Miejskiego Ośrodka Sztuki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, po zakończeniu prac inwestycyjnych część budynku przeznaczona dla potrzeb Miejskiego Ośrodka Sztuki, będzie wykorzystywana wyłącznie w sposób nieodpłatny na podstawie umowy użyczenia zawartej z Miejskim Ośrodkiem Sztuki na okres minimum 10 lat z promesą przekazania własności tej części nieruchomości w drodze darowizny po upływie okresu, na który zostanie zawarta umowa użyczenia.

Umowa użyczenia, którą zamierza zawrzeć Podatnik z Miejskim Ośrodkiem Sztuki jest umową nazwaną, regulowaną przez przepisy art. 710 – 719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm. – dalej: KC). Treścią umowy użyczenia jest korzystanie z rzeczy cudzej. Użyczenie jest umową, na mocy której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu na bezpłatne używanie rzeczy użyczonej przez czas użyczenia. Również umowa darowizny, którą zobowiąże się zawrzeć Miasto po upływie okresu, na który zostanie zawarta umowa użyczenia, jest umową nazwaną, regulowaną przez przepisy art. 888 – 902 KC.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl jednak art. 8 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z kolei stosownie do treści art. 8 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W opinii Miasta, ten ostatni przepis (art. 8 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u.) nie powinien znajdować zastosowania w przypadku nieodpłatnego udostępniania przez Miasto Miejskiemu Ośrodkowi Sztuki części budynku przy ulicy W., na którą będą ponoszone wydatki inwestycyjne w ramach zadania „A”. W niniejszej sprawie nieodpłatne świadczenie będzie polegało na tym, że towar, stanowiący część przedsiębiorstwa podatnika (tj. część budynku obecnie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej) będzie używany do innych celów niż działalność podatnika (tj. zacznie być użyczana innemu podmiotowi – Miejskiemu Ośrodkowi Sztuki). Zdaniem Miasta, jest to sytuacja opisana w art. 8 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. W myśl zaś tego przepisu, warunkiem opodatkowania jest to, aby istniało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Mając powyższe na względzie, dla odpowiedzi na pytanie, czy użyczenie przez Podatnika części budynku będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, koniecznym jest ustalenie, czy Miastu przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego budynku lub jego części składowych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Podatnik nabył prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności posadowionego na nim budynku w dniu 16 września 2016 roku umową sprzedaży zawartą z Bankiem (…). Z tytułu nabycia przedmiotowego budynku oraz gruntu Podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Od momentu nabycia budynku Miasto nie ponosiło na niego żadnych nakładów inwestycyjnych.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Miasta, oddanie w użyczenie części budynku przy ulicy W. na rzecz Miejskiego Ośrodka Sztuki nie będzie dla Miasta czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. A zatem Miastu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pod nazwą „A”, które we wniosku o dofinansowanie mają zostać uznane za wydatki objęte dofinansowaniem. Przesłanki warunkujące prawo do odliczenia, o których mowa w art. 86 ust. 1 u.p.t.u., nie zostaną spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj