Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.227.2017.1.WR
z 19 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych zakupionych na terytorium Czech, przemieszczonych na terytorium kraju, a następnie przekazanych pracownikom oddziału w Polsce;
  • opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych pozyskanych w drodze leasingu na terytorium Czech, przemieszczonych na terytorium kraju i przekazanych pracownikom oddziału w Polsce,

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych zakupionych na terytorium Czech, przemieszczonych na terytorium kraju, a następnie przekazanych pracownikom oddziału w Polsce;
  • opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych pozyskanych w drodze leasingu na terytorium Czech, przemieszczonych na terytorium kraju i przekazanych pracownikom oddziału w Polsce.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka (…) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Republiki Czeskiej oraz posiada Oddział przedsiębiorcy zagranicznego na terytorium Polski w W. Za pośrednictwem Oddziału prowadzi działalność polegającą na obrocie paliwami ciekłymi w Polsce.

W związku z tym, że w ramach prowadzonej działalności Oddziału będą potrzebne samochody osobowe Spółka planuje takie samochody pozyskać i następnie przekazać do użytkowania przez pracowników Oddziału w Polsce. Samochody osobowe zostaną zakupione na terytorium Czech lub wynajęte na podstawie umów leasingowych od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Czech.

W przypadku, gdy dojdzie do zakupu lub leasingu samochodów osobowych na terytorium Czech auta te zostaną następnie przemieszczone do Oddziału w Polsce znajdującego się w W. Samochody będą użytkowane przez pracowników Oddziału na terytorium Polski lub terytorium innych krajów UE na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazanie do użytkowania zakupionych przez Spółkę samochodów osobowych dla pracowników jej Oddziału w Polsce będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce ?
  2. Czy przekazanie do użytkowania wziętych w leasing przez Spółkę samochodów osobowych dla pracowników jej Oddziału w Polsce będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 poz. 43 z późn.zm.) określają szczególne regulacje dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych.

Regulacje te są zawarte w art. 100-113 ustawy akcyzowej, z których to przepisów wynikają następujące obowiązki w podatku akcyzowym. Z przepisu art. 100 ust. 1 ustawy akcyzowej wynika, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest m.in.:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Polski zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
  2. pierwsza sprzedaż na terytorium Polski samochodu osobowego niezarejestrowanego w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego w Polsce lub od, którego nie została zapłacona akcyza z tytułu importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

W związku z powyższym, jeżeli dojdzie do jednej z wyżej wymienionych czynności podatnik ma obowiązek zapłacić podatek akcyzowy w Polsce. Podatnikiem podatku akcyzowego w przypadku wykonywania ww. czynności może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje tych czynności, o czym stanowi art. 102 ustawy akcyzowej. 

Ponadto jak wynika z art. 100 ust. 3 ustawy akcyzowej w sytuacji, gdy od samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Powyższy przepis oznacza, że podatek akcyzowy w zakresie samochodów osobowych jest podatkiem jednorazowym, jeżeli został rozliczony w prawidłowej wysokości.

Przepisy ustawy akcyzowej dla potrzeb opodatkowania samochodów osobowych zawierają odrębną definicją pojęcia sprzedaży. Jak wynika z art. 100 ust 5 pkt 9 ustawy akcyzowej sprzedaż samochodu to użycie samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że niezależnie od tego czy dochodzi do przeniesienia prawa własności może wystąpić czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.

W związku z powyższym przepisy ustawy stanowią, iż czynność polegająca na pierwszym użyciu samochodu osobowego na terytorium Polski na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, który nie został zarejestrowany w Polsce i od którego nie został zapłacony w Polsce podatek akcyzowy np. ze względu na nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu niezarejestrowanego w Polsce będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W przedstawionym stanie przyszłym Spółka planuje przekazanie nabytych samochodów osobowych dla swojego Oddziału w Polsce, który będzie wykorzystywał go do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Pojazdy te będą zarejestrowane w Republice Czeskiej, a więc nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym ze względu na dokonanie czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenia pojazdów z Czech do Polski).

Natomiast, jeżeli chodzi o dokonanie czynności pierwszej sprzedaży na terytorium Polski w rozumieniu art. 100 ust 5 pkt 9 ustawy akcyzowej zdaniem Spółki nie będzie ona miała miejsca w przypadku zakupu pojazdów, gdyż Spółka nabywa te pojazdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium Czech i jedynie przekaże samochody osobowe do użytkowania dla pracowników Oddziału w Polsce.

W takim przypadku nie można tego utożsamiać z przypadkiem typowego użytkowania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w której to polski podmiot np. spółka z o.o. korzystałaby z usług leasingu operacyjnego od podmiotu z siedzibą na terytorium Republiki Czeskiej. Wtedy można stwierdzić, iż doszło do czynności pierwszej sprzedaży na terytorium Polski gdzie użytkownikiem jest polski podmiot.

Oddział zagranicznego przedsiębiorcy nie posiada odrębnej osobowości prawnej a więc nie powinien być traktowany dla celów podatku akcyzowego, jako inny podatnik podatku akcyzowego.

Oddział w rozumieniu art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn.zm.) stanowi wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W związku z tym czynności dokonywane pomiędzy Spółką zagraniczną a jej Oddziałem w Polsce nie powodują czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym gdyż są to czynności wewnętrzne.

Jeżeli chodzi o drugi przypadek tj. leasingu samochodów osobowych od czeskiego podmiotu to także Spółka uważa, że nie dojdzie do powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego na terytorium Polski. W takim przypadku tak jako to wyjaśniono powyżej nie jest to sytuacja gdzie wystąpi polski nabywca usługi leasingowej od podmiotu z Czech. Spółka będzie korzystać z pojazdów na potrzeby prowadzonej działalności w Czechach i tylko przekaże samochody do użytkowania dla pracowników Oddziału w Polsce.

W zawiązku z powyższym, zdaniem Spółki, jeżeli dojdzie do przekazania do użytkowania samochodów osobowych dla pracowników Oddziału w Polsce nie dojdzie do powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego zarówno w przypadku gdy przekazane samochody osobowe będą stanowić własność Spółki jak i w przypadku gdy przekazane samochody będą stanowić przedmiot umowy leasingu gdzie leasingobiorcą jest Spółka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 t.j. z późń. zm., zwana dalej „ustawą o podatku akcyzowym” lub „ustawą”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym pkt 9 nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Na mocy art. 100 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-4, 6, 8, 10 i 11, art. 16, art. 18 ust. 1, 2 i 2a, art. 19, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20 (art. 100 ust. 6 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, ze opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych które należy rozumieć jako czynność polegającą na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi wiec samo fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanych przypadkach, w których Wnioskodawca z terytorium Republiki Czeskiej przemieści samochody osobowe nabyte na własność, jak i wzięte w leasing do kraju, do wykorzystania w ramach działalności gospodarczej przez pracowników oddziału Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, wystąpi nabycie wewnątrzwspólnotowe tych samochodów.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Natomiast w myśl art. 101 ust. 3 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć oraz wziąć leasing samochody na terytorium Republiki Czeskiej, a następnie przekazać te samochody do używania pracownikom swojego oddziału w Polsce. Zgodnie z opisem sprawy zarówno samochody osobowe nabyte na własność, jak i użytkowane na mocy umowy leasingu nie będą zarejestrowane w Polsce.

W tym miejscu wskazać należy, że „centrala” oraz jej zagraniczny oddział stanowią dwie jednostki organizacyjne tego samego podmiotu. Działalność gospodarczą prowadzi osoba prawna i ona jest podatnikiem. „Centrala” oraz oddział zlokalizowany w innym państwie tworzą, z podatkowego punktu widzenia, jednorodny podmiot.

W tym kontekście – w ramach wykładni systemowej zewnętrznej – należy odwołać się również do krajowych regulacji odrębnych. Zagadnienia powoływania i funkcjonowania oddziału regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 2168 z późń. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Pojęcie „oddział” zdefiniowane zostało w art. 5 pkt 4 ww. ustawy, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Zatem oddział posiada jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur jednostki macierzystej), natomiast nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej jednostki macierzystej.

Art. 101 ust. 2 reguluje kwestie odnoszące się do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku czynności opodatkowanych akcyzą, których przedmiotem są samochody osobowe

W ust. 2 pkt 3 ww. artykułu wskazano szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego w sytuacji, kiedy nabycie nie wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, czyli jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Sytuacja taka może wystąpić w przypadku, gdy przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenia na terytorium kraju) są samochody osobowe będące własnością Wnioskodawcy lub samochody osobowe przez niego leasingowane.

Jednakże należy zauważyć, że w sprawie objętej wnioskiem przemieszczone na terytorium kraju samochody osobowe nie będą rejestrowane w Polsce, a tym samym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu ich wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Powyższe nie oznacza jednak, że samochody osobowe nabyte na własność oraz wzięte w leasing przez Spółkę, a następnie przemieszczone do swojego oddziału w Polsce, który będzie je wykorzystywał na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - zostaną one w ramach prowadzonej działalności Oddziału przekazane pracownikom Oddziału - nie będą w Polsce podlegały opodatkowaniu akcyzą.

W kontekście powyższego w przedstawionym we wniosku opisie sprawy samochody nabyte na własność przez Wnioskodawcę lub wzięte przez Wnioskodawcę w leasing, a następnie przemieszczone na terytorium kraju do użytkowania przez pracowników jego oddziału nie będą podlegały opodatkowaniu z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z opisem zdarzeń przyszłych samochody osobowe przekazane do użytkowania przez pracowników oddziału mają służyć do wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawcy na terenie Polski. Natomiast stosownie do, cytowanego powyżej, art. 100 ust. 1 pkt 3 przedmiot opodatkowania akcyzą samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terenie kraju stanowi też pierwsza sprzedaż na terytorium kraju, o ile:

  • samochód ten został wyprodukowany na terytorium kraju, lub
  • od tego samochodu nie została zapłacona akcyza z tytułu jego importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W przepisach dotyczących opodatkowania akcyza samochodów osobowych ustawodawca przewidział odrębną definicję sprzedaży, która została zawarta, w cytowanym powyżej przepisie art. 100 ust. 5 ustawy. Zakres definicji sprzedaży zawartej w tym przepisie wykracza poza pojęcie umowy sprzedaży regulowanej przepisami kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późń. zm.). I tak sprzedażą na gruncie art. 100 ust. 5 pkt 9 jest m.in. użycie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Ustawodawca nie zdefiniował jednak na gruncie ustawy o podatku akcyzowym pojęcia użycie, dlatego zasadne jest sięgnięcie do językowego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego (dostępny pod adresem www.sjp.pwn.pl) „użycie” to „stosowanie czegoś”, zaś użyć to „posłużyć się czymś, zastosować jako środek, narzędzie”

Jak już wskazano, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że z samochodów będących własnością Wnioskodawcy lub będące przedmiotem najmu, przemieszczonych na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, będą korzystać pracownicy Spółki (Oddziału) i będą nimi posługiwać się na terytorium Polski i innych krajów członkowskich. Będzie zatem miało miejsce ich „użycie na potrzeby działalności gospodarczej” Wnioskodawcy.

Zatem Wnioskodawca wraz z użyciem, na terytorium kraju, samochodów nabytych oraz tych wziętych w leasing na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w Polsce dokona ich sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z powyższym przemieszczenie samochodów osobowych nabytych na własność oraz samochodów wziętych w leasing, będzie stanowiło nabycie wewnątrzwspólnotowe, ale nie powstanie obowiązek podatkowy z tego tytułu, ponieważ samochody nie będą zarejestrowane w kraju. Samochody nabyte na własność oraz samochody wzięte w leasing, a następnie przemieszczone do Polski będą mimo to opodatkowane akcyzą, a przedmiot opodatkowania, będzie stanowić ich pierwsza sprzedaż na terytorium kraju. Stosownie, bowiem, do przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych samochody nabyte na własność, jak i wzięte w leasing będą przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej. Użycie ich na potrzeby prowadzonej w kraju przez Spółkę działalności gospodarczej spowoduje, że będzie miała miejsce sprzedaż w rozumieniu art. 100 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując zgodnie z powołanym wcześniej art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy użycie samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej uznaje się za sprzedaż. Jednocześnie w myśl art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy pierwsza sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jest przedmiotem opodatkowania podatkowania podatkiem akcyzowym. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z przepisem art. 101 ust. 3 ustawy, który stanowi, że obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Tym samym z dniem użycia - przemieszczonych na terytorium kraju samochodów osobowych - na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej tj. przekazania ich pracownikom do korzystania, powstanie względem tych pojazdów obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, co oznacza, że wbrew stanowisku Wnioskodawcy pojazdy te, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe w pełnym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj