Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.241.2017.1.JS
z 19 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z zawarciem umowy najmu samochodów osobowych od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z zawarciem umowy najmu samochodów osobowych od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) planuje pozyskać samochody osobowe na potrzeby prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej. Samochody osobowe zostaną pozyskane na podstawie umowy najmu od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej. Samochody będą wykorzystywane przez pracowników Spółki na terytorium Polski lub innych krajów UE.

Umowa najmu zostanie zawarta na terytorium Czech, tj. podpisanie umowy nastąpi w miejscu siedziby podmiotu czeskiego. Po zawarciu umowy najmu samochody osobowe zostaną odebrane przez pracowników Spółki od podmiotu wynajmującego z terytorium Czech i następnie przemieszczone na terytorium Polski. Samochody osobowe będą zarejestrowane tylko na terytorium Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy najem przez Spółkę samochodów osobowych od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 poz. 43 z późn. zm.) określają szczególne regulacje dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych.

Regulacje te są zawarte w art. 100-113 ustawy akcyzowej, z których to przepisów wynikają następujące obowiązki w podatku akcyzowym. Z przepisu art. 100 ust. 1 ustawy akcyzowej wynika, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest m.in.:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Polski zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
  2. pierwsza sprzedaż na terytorium Polski samochodu osobowego niezarejestrowanego w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wyprodukowanego w Polsce lub od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

W związku z powyższym, jeżeli dojdzie do jednej z wyżej wymienionych czynności podatnik ma obowiązek zapłacić podatek akcyzowy w Polsce. Podatnikiem podatku akcyzowego w przypadku wykonywania ww. czynności może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje tych czynności, o czym stanowi art. 102 ustawy akcyzowej.

Ponadto, jak wynika z art. 100 ust. 3 ustawy akcyzowej, w sytuacji, gdy od samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Powyższy przepis oznacza, że podatek akcyzowy w zakresie samochodów osobowych jest podatkiem jednorazowym, jeżeli został rozliczony w prawidłowej wysokości.

Przepisy ustawy akcyzowej dla potrzeb opodatkowania samochodów osobowych zawierają odrębną definicję pojęcia sprzedaży. Jak wynika z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy akcyzowej sprzedaż samochodu to użycie samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że niezależnie od tego czy dochodzi do przeniesienia prawa własności może wystąpić czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.

W związku z powyższym przepisy ustawy stanowią, iż czynność polegająca na pierwszym użyciu samochodu osobowego na terytorium polski na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, który nie został zarejestrowany w Polsce i od którego nie został zapłacony w Polsce podatek akcyzowy np. ze względu na nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu niezarejestrowanego w Polsce, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W przedstawionym stanie przyszłym Spółka planuje wziąć w najem samochody osobowe, z których będą korzystali pracownicy Spółki. Pojazdy te nie będą zarejestrowane w Polsce a więc nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym ze względu na dokonanie czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenie pojazdów z Czech do Polski).

Natomiast, jeżeli chodzi o dokonanie czynności pierwszej sprzedaży na terytorium Polski w rozumieniu art. 100 ust 5 pkt 9 ustawy akcyzowej zdaniem Spółki nie będzie ona miała miejsca w przypadku umowy najmu samochodów, gdzie Spółka odbiera pojazdy z terytorium Czech, co oznacza, że pierwsze użytkowanie pojazdów nastąpi na terytorium tego kraju.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, jeżeli dojdzie do nabycia pojazdów w ramach umowy najmu od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Czech, które w efekcie końcowym zostaną przemieszczone do Polski, nie dojdzie do powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz. U. z 2017 poz. 43 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ww. ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy - w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe – stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Za sprzedaż samochodu osobowego, w myśl art. 100 ust. 5 ustawy uznaje się jego:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które należy rozumieć jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc, w myśl definicji ustawowej, fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego. W analizowanym przypadku, w którym to Wnioskodawca (Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po zawarciu umowy najmu samochodów osobowych na terytorium Republiki Czeskiej, planuje sprowadzenie stamtąd samochodów na terytorium Polski, to zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Powyższy artykuł reguluje moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku opisanych czynności opodatkowanych akcyzą, których przedmiotem są samochody osobowe. W ust. 2 pkt 3 ww. artykułu wskazano szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w akcyzie, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego w sytuacji, kiedy nabycie nie wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, czyli jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Sytuacja taka może wystąpić w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są samochody osobowe będące przedmiotem najmu z Republiki Czeskiej, czyli z innego państwa członkowskiego.

Z wniosku wynika jednak, że Wnioskodawca nie ma zamiaru rejestracji wynajętych samochodów w Polsce, a tym samym nie powstanie u niego obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów będących przedmiotem najmu. Ustawodawca uzależnił bowiem w tym przypadku powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego od złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a nie od samego podpisania umowy najmu z podmiotem zagranicznym. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu zawarcia umowy najmu samochodów osobowych z podmiotem z siedzibą w Republice Czeskiej oraz ich przemieszczenia na terytorium kraju, czyli nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Powyższe nie oznacza jednak, że samochody będące przedmiotem najmu wynajęte przez Wnioskodawcę na terenie Republiki Czeskiej, a następnie przemieszczone na terytorium kraju i wykorzystywane przez pracowników Spółki w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, nie będą w Polsce podlegały opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego samochody osobowe będące przedmiotem najmu, przemieszczone na terytorium kraju będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby działalności gospodarczej przez jego pracowników.

Rozważając taką sytuację należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

  • wyprodukowanego na terytorium kraju,
  • od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2 tego artykułu.

Zgodnie natomiast z powołanym wcześniej art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy, za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustawodawca nie zdefiniował na gruncie ustawy o podatku akcyzowym pojęcia użycia, dlatego też zasadne jest odwołanie się do językowego znaczenia tego pojęcia.

Zgodnie zatem z definicją przywołaną w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) „użycie” to „stosowanie czegoś”, zaś „użyć” to „posłużyć się czymś, zastosować jako środek, narzędzie”.

Jak już wskazano, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że z samochodów będących przedmiotem najmu, przemieszczonych na terytorium kraju na potrzeby prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, będą korzystać pracownicy Spółki i będą się nimi posługiwać na terytorium Polski i innych krajów członkowskich. Będzie zatem miało miejsce ich „użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej” Wnioskodawcy.

Reasumując zgodnie z powołanym wcześniej art. 105 ust. 5 pkt 9 ustawy użycie samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej uznaje się za sprzedaż. Jednocześnie w myśl art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy pierwsza sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z przepisem art. 101 ust. 3 ustawy, który stanowi, że obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Tym samym z dniem użycia - wynajętych i przemieszczonych na terytorium kraju samochodów osobowych – na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej powstanie względem tych pojazdów obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, co oznacza, że wbrew stanowisku Wnioskodawcy pojazdy te w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj