Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4017.9.2017.2.KB
z 4 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku (data wpływu 28 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów Ordynacji podatkowej, w zakresie ustalenia w jakich polach odpowiadających miesiącom w deklaracji PIT-4R ma zostać wykazane wynagrodzenie należne płatnikowi na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia w jakich polach deklaracji odpowiadających miesiącom w PIT-4R ma zostać wykazane wynagrodzenie należne płatnikowi na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 9 listopada 2017 r., 0111-KDIB2-3.4017.9.2017.1.KB, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano pismem z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny uzupełniony ostatecznie w piśmie z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.):

Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego/zaliczki na podatek dochodowy, pobiera w każdym z miesięcy zaliczki na podatek z tytułu wynagrodzeń zatrudnionych przez siebie pracowników oraz z tytułu wypłacanych świadczeń związanych z działalnością określoną w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, jako płatnik stosownie do złożonych oświadczeń/wniosków (PIT-12) rozlicza na deklaracjach PIT-40 podatek roczny zatrudnionych osób, z tego tytułu zwracając tym osobom nadpłaty albo pobierając podatek do rozliczenia za rok ubiegły.

Wnioskodawca - jako płatnik - za poszczególne miesiące roku podatkowego terminowo wpłaca do urzędu skarbowego pobrany podatek/zaliczki na podatek. Wpłaty, co do zasady dokonuje w kwocie równej podatkowi/zaliczkom na podatek pobranym od zatrudnionych osób w poszczególnych miesiącach po obniżeniu o nadpłaty wynikające z rozliczenia za rok ubiegły (tj. kwoty wykazane w odpowiednich polach sekcji C.7 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6). Czyli kwoty przekazywane do urzędu skarbowego za poszczególne miesiące roku podatkowego, co do zasady odpowiadają kwotom wykazywanym w odpowiednich polach sekcji C.11 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6) składanej w urzędzie skarbowym w styczniu następnego roku, w stosunku do roku, którego zaliczki na podatek dotyczą. Incydentalnie (to jest w pojedynczych miesiącach roku) wpłaty do urzędu skarbowego z tytułu podatku zaliczek na podatek wykazywanych na deklaracji PIT-4R są pomniejszane o kwoty nadpłacone z tego lub innych tytułów, względnie są pomniejszane o kwotę wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego (prawo płatnika wynikające z art. 28 Ordynacji podatkowej) wynikającego z rozliczenia podatku/zaliczek na podatek wykazanych na deklaracji PIT-4R za rok wcześniejszy.

O wszelkich obniżeniach wpłaty, w stosunku do kwot wykazywanych w odpowiednich polach sekcji C.11 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6), właściwy urząd skarbowy jest zawiadamiany przez płatnika osobnym pismem. W piśmie wykazuje się kwotę należnych zaliczek na podatek pobraną przez płatnika, która następnie zostanie wymieniona w odpowiednich polach sekcji C.11 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6) za miesiąc, w którym dokonuje się obniżenia wpłaty. Ponadto, w piśmie tym wykazuje się wartość, o którą wpłata dokonywana do urzędu jest pomniejszana oraz kwotę faktycznie wpłacaną na rachunek urzędu skarbowego. Wskazane wyżej pismo informujące o obniżeniu kwoty wpłacanej zawierające szczegółowe wyjaśnienie tego obniżenia składane jest w urzędzie skarbowym przed terminem wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc w stosunku, do którego obniżenia nastąpi.

Przed sporządzeniem deklaracji rocznej PIT-4R płatnik dokonuje powtórnego przeglądu i weryfikacji w zakresie: kwot należnych podatku/zaliczki na podatek za poszczególne miesiące, zachowania terminów ich wpłaty do urzędu skarbowego za poszczególne miesiące oraz ewentualnie kwot podlegających zaliczeniu na poczet tych wpłat.

Płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania podatku przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej w wysokości wynikającej z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa. Wynagrodzenie przysługuje za miesiące, w których płatnik zachował termin wpłacenia podatku oraz wpłatę dokonał w prawidłowej wartości, to jest w wartości pobranego podatku [wykazanego później w odpowiednich polach sekcji C.11 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6)] ewentualnie pomniejszonego o kwoty, o które płatnik ma prawo pomniejszyć taką wpłatę. 

W uzupełnieniu wniosku, z 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że: intencją spółki było uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie zadanego pytania w zaistniałym stanie faktycznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W jakich miesiącach na deklaracji rocznej PIT-4R, czyli w jakich polach sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6), należy wykazać wynagrodzenie należne na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego? Czyli, czy tak jak literalnie wskazuje opis deklaracji PIT-4R(6) wynagrodzenie to należy wykazać osobno w każdym z miesięcy, za który płatnik ma prawo do takiego wynagrodzenia, czyli osobno w każdym z pól sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6) za miesiąc w którym spełniono kryteria uprawniające do wynagrodzenia? Czy też wynagrodzenie to należy wykazać w sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6) wyłącznie w miesiącach (odpowiednio polach tej sekcji), w których płatnik dokonał faktycznego obniżenia wpłaty o wynagrodzenie należne na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej, nawet jeżeli wartość obniżenia wpłaty z tytułu tego wynagrodzenia jest większa niż wynikająca z podatku za dany miesiąc, a jest wyższa z uwagi na to, że ewentualnie w tym konkretnym miesiącu wykazywane jest wynagrodzenie należne płatnikowi z art. 28 Ordynacji podatkowej za dłuższy okres niż miesięczny, czyli np. za okres ostatniego roku?

Wnioskodawca wskazał, że poza zakresem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji pozostaje kwestia za jakie okresy płatnikowi przysługuje wynagrodzenie należne na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej oraz czy takie wynagrodzenie musi rozliczać (obniżać wpłaty) miesięcznie, czy też może to robić rzadziej np. raz do roku. Te zagadnienia nie budzą wątpliwości i zostały już wielokrotnie potwierdzone w różnych stanowiskach Ministerstwa Finansów np. w piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z 26 marca 1998 r. (numer pisma RS-7250-487/OP/O/98/ZB, publ. Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów 2/1998) oraz organów podatkowych. Przede wszystkim jednak art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, nie wprowadza obowiązku dokonywania potrącenia wynagrodzenia w miesiącu, w którym nastąpiła wpłata zaliczki na podatek. Oznacza to, że wynagrodzenie płatnika może zostać rozliczone również z kwoty zaliczek wpłacanych na konto urzędu skarbowego w późniejszym terminie. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w poglądach doktryny prawa podatkowego. Czyli wynagrodzenie to można rozliczać np. jeden raz do roku.

Poza zakresem wniosku pozostaje także bezsporna kwestia, że kwota takiego wynagrodzenia należnego płatnikowi (należnego z uwagi na spełnienie warunków), a nie potrąconego przez płatnika w poszczególnych miesiącach i latach, nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Niniejszy wniosek sprowadza się do ustalenia w jakich polach odpowiadających miesiącom na deklaracji PIT-4R(6) ma zostać wykazane wynagrodzenie należne płatnikowi na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z literalnym opisem deklaracji PIT-4R(6) w zakresie sekcji C.12, który brzmi: „Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego za poszczególne miesiące, zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej” (ze szczególnym wskazaniem na słowa „za poszczególne miesiące”), wynagrodzenie to należy wykazać osobno w każdym z miesięcy, za który płatnik ma prawo do takiego wynagrodzenia, czyli osobno w każdym z pól sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6) i nie ma znaczenia czy płatnik w danym konkretnym miesiącu obniżył kwotę wpłacaną do urzędu o należne mu wynagrodzenie, czy też takie obniżenia dokona w innym okresie.

Wnioskodawca uważa, że skoro żaden przepis prawa podatkowego wprost nie normuje tej kwestii (w szczególności nie normuje jej art. 28 Ordynacji podatkowej, ani też przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa), to w świetle opisu zawartego na deklaracji PIT-4R(6) w zakresie sekcji C.12, która to deklaracja do systemu prawa podatkowego została wprowadzona na mocy § 1 pkt 2 lit. a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 listopada 2015 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, a wzorzec tej deklaracji wskazujący na sposób jej wypełniania stanowi załącznik nr 5 do tego rozporządzenia, kwoty przedmiotowego wynagrodzenia płatnika powinny być wykazywane na deklaracji PIT-4R(6) zgodnie z opisem tej deklaracji. Czyli w sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6) należy wykazać wynagrodzenia za poszczególne miesiące, za które płatnik ma prawo do takiego wynagrodzenia. Szczególnie, że takie wykazanie wynagrodzenia ułatwia sprawdzenie zasadności naliczenia tego wynagrodzenia zarówno przez organy podatkowe, jak i przez samego płatnika. Z drugiej strony wykazanie jednej kwoty wynikającej z jakiegoś dłuższego okresu czasu nie pozwala łatwo, to jest bez wszczęcia stosownego postępowania lub dodatkowych wyjaśnień, potwierdzić prawa do tego wynagrodzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przy sporządzaniu deklaracji rocznej PIT-4R za określony rok nie będzie poprawne wykazanie wynagrodzenia w tylko konkretnym miesiącu, w którym obniżono wpłatę do urzędu o łączną kwotę wynagrodzenia za dłuższy niż miesięczny (np. roczny) okres. Ponieważ opis sposobu wypełnienia tej deklaracji wyraźnie wskazuje że w sekcji C.12 deklaracji PIT-4R(6) należy wykazać wynagrodzenie (…) za poszczególne miesiące. Opis nie wskazuje na to, że należy wykazać kwoty wynagrodzenia rozliczonego we wpłacie do urzędu w określnym miesiącu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że kolejne sekcje i pola deklaracji PIT-4R(6) potwierdzają przedstawione wyżej stanowisko. Sekcja C.13 deklaracji PIT-4R(6) służy do wykazania kwot należnych do wpłaty za poszczególne miesiące (ze wskazaniem na słowa: należnych do wpłaty), a nie na kwoty wpłacone w miesiącach. Ponadto w sekcji D deklaracji PIT-4R(6) znajduje się pole, które pozwala płatnikowi wyjaśnić różnice między kwotami do wpłaty (sekcja C.13 deklaracji PIT-4R(6), a faktycznie wpłaconymi. Tym samym to pole w sekcji D pozwala płatnikowi wyjaśnić np. kwestię uwzględnienia rozliczenia przedmiotowego wynagrodzenia za lata wcześniejsze niż rok którego dotyczy deklaracja PIT-4R(6).

Dodatkowo należy podkreślić, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają sankcji za wpłacenie podatków w kwotach zawyżonych w stosunku do obowiązkowych (np. bez rozliczenia przedmiotowego wynagrodzenia) - czyli nie jest to zakazane. Natomiast, przepisy te zawierają sankcję za niedopłacenie podatku. Dlatego płatnik może wpłacić większą kwotę (bez obniżenia o wynagrodzenie w każdym z miesięcy), a następnie może powstałą w ten sposób kwotę do rozliczenia uwzględnić przy regulowaniu późniejszych wpłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy dotyczącą wyłącznie ustalenia w jakich polach odpowiadających miesiącom w deklaracji PIT-4R(6) ma zostać wykazane wynagrodzenie należne płatnikowi na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej.

Pojęcie „płatnika” zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie, nie jest natomiast uzależnione od terminowej wpłaty pobranego podatku w całości.

Wobec powyższego należy przyjąć, że częściowo wpłata pobranego podatku nie pozbawia płatnika prawa do wynagrodzenia, natomiast może być ono potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie.

Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U. z 2015 r., poz. 2154).

Z treści § 1 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wynika, iż płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.

Kwota należnego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów (§ 1 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego, pobiera w każdym z miesięcy zaliczki na podatek z tytułu wynagrodzeń zatrudnionych przez siebie pracowników oraz z tytułu wypłacanych świadczeń związanych z działalnością określoną w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca - jako płatnik - za poszczególne miesiące roku podatkowego, terminowo wpłaca do urzędu skarbowego pobrany podatek/zaliczki na podatek. Wpłaty, co do zasady, dokonuje w kwocie równej podatkowi/zaliczkom na podatek pobranym od zatrudnionych osób w poszczególnych miesiącach po obniżeniu o nadpłaty wynikające z rozliczenia za rok ubiegły (tj. kwoty wykazane w odpowiednich polach sekcji C.7 rocznej deklaracji podatkowej PIT-4R(6).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ustalenie w jakich polach odpowiadających miesiącom na deklaracji PIT-4R(6) ma zostać wykazane wynagrodzenie należne płatnikowi na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatnika. Na płatniku ciąży również obowiązek przesłania do właściwego urzędu skarbowego informacji dotyczącej pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia. Informacją taką w przedmiotowej sprawie jest powołana przez Wnioskodawcę „deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy” składana na formularzu PIT-4R. Przy czym podstawą prawną do składania ww. deklaracji jest przepis art. 38 ust. 1a i art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 31 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przepisu art. 38 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (art. 38 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy, wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Należy zauważyć, iż żaden przepis Ordynacji podatkowej nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy jednak przyjąć, iż uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia. Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Wobec powyższego, mimo, że przepisy Ordynacji podatkowej uzależniają potrącenie wynagrodzenia od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie, to z uwagi na brak obowiązku dokonywania stosownego potrącenia płatnik składając deklarację PIT-4R wykazuje w części C w rubryce 12 kwoty faktycznie potrąconego a nie należnego wynagrodzenia płatnika, tj. wykazuje kwoty potrącenia wyłącznie w miesiącach (odpowiednio w polach rubryki 12), w których dokonał faktycznego obniżenia wpłaty o wynagrodzenie należne na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej. W tym miejscu należy również wskazać, że dokonane w danym miesiącu potrącenie obniża kwotę wpłaty zaliczki (podatku) za ten miesiąc, a tym samym bez względu na wysokość przysługującego wynagrodzenia, faktyczne potrącenie jest ograniczone wysokością należnej wpłaty za dany okres, nawet jeżeli w sekcji C.12 deklaracji PIT-4R zostaną wykazane kwoty wynagrodzenia w wysokościach wyższych niż należny podatek do wpłaty.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym wynagrodzenie należne na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej, należy wykazać osobno w każdym z miesięcy, za które płatnik ma prawo do takiego wynagrodzenia, czyli osobno w każdym z pól sekcji C.12 deklaracji PIT-4R za miesiąc w którym spełniono kryteria uprawniające do wynagrodzenia, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj