Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.809.2017.1.KT
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE



W dniu 10 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Stowarzyszenie będące osobą prawną i posiadające status organizacji pożytku publicznego, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność statutową i wykonującym wyłącznie sprzedaż zwolnioną. Misją i celem statutowym Stowarzyszenia jest udzielanie pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie jest podmiotem nieprowadzącym działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i w ramach działalności statutowej wykonuje czynności w zakresie edukacji, pomocy społecznej i ochrony zdrowia zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy.

(…) działając na podstawie art. 29 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.) utworzyło jednostkę o nazwie: (…) Zakład Aktywności Zawodowej o charakterze produkcyjno-usługowym, którego celem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych w trakcie procesów produkcji i wykonywania usług oraz przygotowanie tych osób do pracy na otwartym rynku. W ramach działalności ZAZ prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT, wykonując zamówienia i świadcząc usługi dla podmiotów zewnętrznych.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ZAZ jest wyodrębnioną finansowo i organizacyjnie jednostką w strukturze Stowarzyszenia. Posiada odrębną siedzibę, kadrę kierowniczą, własne służby finansowo-księgowe i odrębne ewidencje. Samodzielnie sporządza odrębne sprawozdania finansowe, które zgodnie z art. 51 ustawy o rachunkowości z dnia 29 listopada 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) włącza się do sprawozdania Stowarzyszenia, natomiast nie posiada osobowości prawnej a zatem nie może być podmiotem praw i obowiązków, a także występować w obrocie cywilnoprawnym, jako że jest wyłącznie wewnętrzną jednostką Stowarzyszenia.

Z dniem 1 sierpnia 2014 r., po uzyskaniu decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego (działającego na podstawie przepisu szczególnego ustawy o VAT - art. 15 ust. 3b) odrębnego NIP, ZAZ rozlicza się samodzielnie, jako odrębny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą, jednak wyłącznie w zakresie zakupów dokonywanych na działalność związaną z rehabilitacją. Na terenie ZAZ działalność edukacyjną prowadzi Ośrodek Edukacyjno-Szkoleniowy, który wpisany jest do rejestru instytucji szkoleniowych WUP oraz do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

W sierpniu 2016 r. został złożony wniosek o rozbudowę jednego z działów ZAZ ze środków europejskich (projekt pn. „…”). Projekt w całości prowadzony będzie przez Stowarzyszenie z uwagi na fakt, że wyłącznie ono, o czym była mowa wcześniej, jest jednostką posiadającą osobowość prawną. Brak pełnej zdolności do czynności prawnych dyskwalifikuje ZAZ, jako samodzielny podmiot spełniający kryterium beneficjenta środków UE, stąd Wnioskodawcą i beneficjentem środków jest zatem Organizator - Stowarzyszenie. Organizator będzie wyłącznym Realizatorem Projektu i będzie zaciągał zobowiązania finansowe oraz ponosił wydatki na realizację projektu z wyodrębnionego na ten cel konta bankowego.

Koszty dokumentacji projektowej przebudowy i modernizacji wydziału pralni w ZAZ sfinansowane zostaną ze środków Stowarzyszenia w wysokości do … zł brutto. Koszty wykonania studium wykonalności projektu - w wysokości … zł brutto, koszty sporządzenia wniosku o dofinansowanie projektu - w wysokości … zł. Z kolei z Zakładowego Funduszu Aktywności (dalej jako: „ZFA”), utworzonego przez organizatora ZAZ na podstawie § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej, zabezpieczono środki w kwocie … zł brutto na zabezpieczenie wkładu własnego do realizacji projektu. Beneficjent (Stowarzyszenie) będzie pokrywał wydatki na wkład własny, poprzez obciążenie notą księgową własnej jednostki organizacyjnej - ZAZ, która to jednostka przekaże środki zgormadzone na ZFA na wyodrębnione konto projektowe.

Należy wskazać, iż ZFA tworzy się ze środków, o których mowa w art. 31 ust. 4 ustawy oraz art. 38 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm. ). Z kolei środki ZFA są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym i ewidencjonowane przez Organizatora (...).

Ogółem pochodzący z ZFA wkład własny w wysokości … zł brutto ma zostać przeznaczony na zakup części wyposażenia (którego łączna wartość wynosi ok. … tys. zł), zaś łączna całkowita wartość inwestycji wynosi ok. … mln zł. W pozostałym zakresie środki na sfinansowanie projektu pochodzą ze środków Stowarzyszenia. Działanie to zgodne jest z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej.

Projekt zakłada rozbudowę działu pralni. Dofinansowanie przewidziane jest wysokości 85% całkowitych kosztów, 15% wartości projektu w postaci wkładu własnego zostanie sfinansowane ze środków ZFA. Realizacja powyższego projektu finansowanego z funduszy europejskich oraz środków ZFA dotyczy rozbudowy działu pralni ZAZ i służy rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

Dodać należy, że swoją działalność ZAZ prowadzi na terenie zakładu (zabudowanej nieruchomości) położonego przy ul. …, którego właścicielem jest Stowarzyszenie i który to zakład będzie podlegał rozbudowie w ramach projektu pn. „…”. Między Stowarzyszeniem i ZAZ nie została zawarta odrębna umowa dotycząca powierzenia lokalu w związku z wykonywaniem na jego terenie przez ZAZ działalności rehabilitacyjnej. W szczególności, pomiędzy ww. podmiotami nie została zawarta umowa najmu, dzierżawy ani inna umowa cywilnoprawna, która powodowałaby obciążenia finansowe po stronie ZAZ.

Podsumowując: powyższy projekt będzie realizowany przez Stowarzyszenie, które dysponuje pełną zdolnością do czynności prawnych, może być beneficjentem środków UE, ale nie ma możliwości rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym od wydatków finansowanych ze środków europejskich. Natomiast ZAZ pozostaje jednoznacznie (z mocy przepisu ustawy) wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostką Organizatora, posiadającą własny NIP, rozliczającą się samodzielnie, jako odrębny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą, jednak nie bierze udziału w realizacji projektu. Z kolei środki na sfinansowanie projektu pochodzą w części ze środków własnych Stowarzyszenia, a w części ze środków ZFA.

Ponadto, w dniu 20 czerwca 2017 r. wydana została interpretacja indywidualna (sygn. nr …) na rzecz Stowarzyszenia potwierdzająca, że z tytułu zakupów dokonanych przy realizacji przedmiotowego projektu nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

ZAZ jednocześnie wskazuje, że Stowarzyszenie cofnęło wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2017 r. (rozpoznawany pod nr sprawy …) oraz wniosło o przeksięgowanie uiszczonej opłaty na rzecz niniejszego wniosku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.



Czy ZAZ będzie miał prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu lub w kontekście udostępniania mu objętego dofinansowaniem majątku w sytuacji, w której Stowarzyszenie jest beneficjentem dofinansowania z środków unijnych, realizuje oraz rozlicza projekt, nie posiadając prawa do odliczenia podatku VAT, zawiera umowy na dostawę elementów wyposażenia a także na roboty budowlane i ostatecznie jego majątek wykorzystywany jest przez jednostkę organizacyjną - ZAZ?


Zdaniem Wnioskodawcy, za zakupy dokonane przy realizacji przedmiotowego projektu nie przysługuje mu odliczenie podatku VAT, ani też nie przysługuje prawo do odliczenia VAT w kontekście udostępniania mu objętego dofinansowaniem majątku.

Brzmienie przepisu art. 29 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zgodnie z którym tylko dla wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostki, po spełnieniu określonych warunków można uzyskać status zakładu aktywności zawodowej, przesądza o tym, że ZAZ jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostką Organizatora, posiadającą odrębny NIP.

Generalna zasada regulująca prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednakże, w przedmiotowej sytuacji zakupy dokonywane przy realizacji przedmiotowego projektu nie są niewątpliwie i bezspornie związane z wykonywaniem przez ZAZ czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (usługi i zakupy związane z rehabilitacją). Co więcej, to nie ZAZ a Stowarzyszenie jest podmiotem dokonującym zakupu tych towarów i usług. A zatem ani Stowarzyszenie ani ZAZ nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te zakupy. Nie można bowiem rozszerzać statusu podatnika na jednostkę organizacyjną, której związek z nabyciem towarów czy usług polega wyłącznie na udostępnieniu, a także z uwagi na okoliczność, że zapłata wynagrodzenia następuje w części z ZFA.

W warunkach niniejszej sprawy, jednostka organizacyjna beneficjenta środków UE nie może skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony (jak wynika z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług) wykazywany na fakturach VAT przy zakupach dokonanych w związku z projektem pn. „…”.

Odpowiadając zatem na zadane pytanie, w sytuacji, w której Stowarzyszenie jest beneficjentem dofinansowania z środków unijnych, realizuje oraz rozlicza projekt, środki przeznaczane są na sfinansowanie rozwoju jednej z jednostek Stowarzyszenia - tj. Zakładu Aktywności Zawodowej, a wkład własny jest w części sfinansowany z ZFA, to ZAZ nie będzie miał prawa do rozliczenia podatku VAT.

Nie budzi wątpliwości, że w ramach działalności ZAZ prowadzi m. in. działalność opodatkowaną podatkiem VAT, wykonując zamówienia i świadcząc usługi dla podmiotów zewnętrznych, rozlicza się samodzielnie, jako odrębny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą, jednak wyłącznie w zakresie zakupów dokonywanych na działalność związaną z rehabilitacją.

Należy ponadto wziąć pod uwagę charakter przedmiotowego projektu, w ramach którego jedyne wydatki podlegające potencjalnie opodatkowaniu podatkiem VAT to wydatki dotyczące robót budowlanych oraz zakupu środków trwałych. Żaden z tych wydatków nie będzie choćby w najmniejszym stopniu ponoszony przez ZAZ. Ponownie należy podkreślić, że ZAZ nie będzie ani w fazie konstrukcyjnej, ani w fazie eksploatacyjnej ponosił wydatków związanych z tym projektem ani z jego poszczególnymi elementami, a więc nie będzie mógł, nawet hipotetycznie, dokonać odliczenia podatku VAT, bo nie będzie nabywał żadnych towarów ani usług w powyższym zakresie i nie bierze udziału w realizacji przedmiotowego projektu.

Podobnie, ZAZ nie ma możliwości odliczenia podatku VAT również w kontekście formuły prawnej udostępniania mu objętego dofinansowaniem majątku. Ponownie należy podkreślić, że samodzielne rozliczenie (jako odrębny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą) ZAZ obejmuje wyłącznie zakupy dokonywane na działalność związaną z rehabilitacją. W przedmiotowej sytuacji nie dojdzie natomiast do dokonania transakcji opodatkowanej podatnika. Tymczasem to dokonanie takiej transakcji stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego - czy to w części czy to w całości. Co więcej, ZAZ nie posiada osobowości prawnej a zatem nie może być podmiotem praw i obowiązków, a także występować w obrocie cywilnoprawnym w zakresie nabywania prawa do lokalu, jako że jest wyłącznie wewnętrzną jednostką Stowarzyszenia.

Ponadto ZAZ korzysta z nieruchomości należącej do Stowarzyszenia całkowicie nieodpłatnie. Wyrażenie zgody przez Stowarzyszenie na to, aby ZAZ użytkował należący do Stowarzyszenia lokal można w ostateczności zakwalifikować jedynie jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające - a contrario art. 5 ust. 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem VAT. Stąd nie ma podstaw, aby w zakresie wykorzystywania przedmiotowego majątku, uznać ZAZ za podatnika uprawnionego do odliczenia podatku VAT, jako że ZAZ w ogóle zostanie obciążony koniecznością zapłaty tego podatku w związku z wykorzystaniem majątku Stowarzyszenia. Nie zachodzą również przesłanki do uznania, że w powyższym zakresie zachodzi sytuacja opisana w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, jako że: po pierwsze - jak wynika z interpretacji nr … Stowarzyszeniu nie przysługuje odliczenie podatku VAT, zaś po drugie - w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług na cele osobiste.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 cyt. ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że tylko podatnik podatku od towarów i usług dysponujący wystawioną fakturą odzwierciedlającą rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, spełniającą wymogi określone w ustawie o podatku od towarów i usług, jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego zawartego w takiej fakturze, na zasadach określonych w art. 86 tej ustawy, pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 88 ww. ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku – nie będzie posiadał dokumentów dających prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy. Zauważyć bowiem należy, że faktury wystawione w związku z realizacją przedmiotowego projektu dokumentują wydatki, które nie będą ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie towarów i usług, lecz przez Stowarzyszenie jako takiego nabywcę (tu: Stowarzyszenie jako Organizator będzie wyłącznym Realizatorem Projektu zaciągającym zobowiązania finansowe oraz ponoszącym wydatki na jego realizację). Tym samym nie zachodzi jedna z przesłanek warunkujących prawo do odliczenia. W rezultacie bezprzedmiotowa staje się analiza na tle niniejszej sprawy, czy ewentualnie zostaną spełnione pozostałe warunki uprawniające do stosownego odliczenia, wymienione w art. 86 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestię braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, natomiast nie analizowano pozostałych kwestii poruszonych we wniosku, gdyż Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie stanowiska/stanowisk i nie zadał pytania/pytań, a powyższe informacje przyjęto jako elementy przedstawionego zdarzenia przyszłego.


Informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Końcowo zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie dla ZAZ.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj