Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.733.2017.1.AD
z 4 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marży do transakcji dostawy samochodu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marży do transakcji dostawy samochodu.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 29 sierpnia 2013 r. zakupiła Pani wraz z małżonkiem używany samochód osobowy marki AUDI Q5, rok produkcji 2011. Samochód został zakupiony z zamiarem wykorzystywania do prowadzenia działalności gospodarczej, ale również do dalszej odsprzedaży po kilku latach. W tym samym dniu samochód został zarejestrowany w Wydziale Komunikacji i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w firmie handlowo-usługowej (handel odzieżą oraz usługi solarium), którą prowadzi Pani jako osoba fizyczna na swoje imię i nazwisko. Przy nabyciu samochodu sprzedający, podmiot gospodarczy, zastosował zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Samochód jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, która z uwagi na to, że jest Pani czynnym podatnikiem VAT, jest w pełni opodatkowana. Od wydatków eksploatacyjnych dokonywała Pani odliczeń VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Samochód jest jeszcze amortyzowany wg stawki 20%. Obecnie bierze Pani pod uwagę zamierzoną sprzedaż wyżej opisanego samochodu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przy sprzedaży używanego samochodu osobowego, nabytego z zamiarem dalszej odsprzedaży oraz wykorzystywanego przez kilka lat do prowadzonej działalności gospodarczej jako środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych firmy, jest możliwe zastosowanie procedury VAT-MARŻA, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli przy nabyciu sprzedający zastosował zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, samochód nabyty w dniu 29 sierpnia 2013 r., a następnie wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany w działalności gospodarczej, jest towarem używanym. Samochód został nabyty od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który na postawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zastosował zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Samochód został nabyty w celu dalszej odsprzedaży, po uprzednim wykorzystaniu dla celów własnej działalności gospodarczej. Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy, między innymi, towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Natomiast zgodnie z treścią art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis art. 120 ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych (…), które podatnik nabył od podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113.

Wobec powyższego Pani zdaniem, przy sprzedaży samochodu może zastosować procedurę marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj