Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.486.2017.2.KO
z 23 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem szkoły usług edukacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem szkoły usług edukacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.486.2017.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, który jest objęty centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2017 r.

Na terenie powiatu funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową -szkoły objęte systemem oświaty jako placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Szkoły realizują zadania własne powiatu w zakresie edukacji publicznej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym (Dz.U.2016.814 t.j. ze zm.). Wymóg kształcenia, wychowania i opieki jest zadaniem oświatowym Powiatu w myśl art. 5a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.2016.1943 t.j. ze zm.).

Jedna ze szkół – Ośrodek, zwane dalej Ośrodkiem, jako placówka kształcenia ustawicznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 2 pkt 3a oraz art. 68a ustawy o systemie oświaty oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych Dz.U.2014.622 t.j., zwanego dalej rozporządzeniem MEN, m.in. w ramach odpłatnie prowadzonych kursów. Zgodnie z § 34 rozporządzenia MEN, placówka pobiera opłaty za kształcenie w formach pozaszkolnych. Odpłatność pokrywa całość poniesionych przez szkołę kosztów. Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują zaświadczenia potwierdzające zdobytą wiedzę. Zaświadczenia o ukończeniu kursów wydawane są na specjalnych drukach zgodnych z rozporządzeniem MEN.

Celem Ośrodka jest dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników oraz prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, umożliwiającego uzyskiwanie i uzupełnienie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, zgodnie z potrzebami pracodawców, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.

Do zadań Ośrodka należy:

  1. organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców i uczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych, jeżeli szkoła nie ma możliwości zrealizowania go;
  2. organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców i nieuczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych;
  3. organizowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia dorosłych w formach pozaszkolnych takich, jak:
    1. kwalifikacyjne kursy zawodowe,
    2. kursy umiejętności zawodowych,
    3. kursy kompetencji ogólnych,
    4. turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,
    5. kursy inne niż wymienione w punkcie od a-c, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
  4. przeprowadzanie zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w porozumieniu z Okręgową Komisją Egzaminacyjną;
  5. organizowanie w porozumieniu z zakładami pracy szkoleń specjalistycznych i zajęć specjalizujących dla młodocianych i słuchaczy Ośrodka w ostatnim roku nauki w zawodach szeroko profilowanych zgodnie z potrzebami lokalnego rynku pracy;
  6. prowadzenie kursów przygotowujących do egzaminów eksternistycznych w zakresie przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznych;
  7. opracowywanie i upowszechnianie opracowań i publikacji merytoryczno-metodycznych, pakietów edukacyjnych, rozwiązań technicznych w zakresie prowadzenia ćwiczeń praktycznych i przekazywanie ich nauczycielom do wykorzystania w pracy dydaktycznej;
  8. organizowanie działalności w zakresie rozwiązywania problemów edukacji zawodowej, prowadzenie badań efektywności dydaktycznej kształcenia zawodowego, tworzenie banku informacji dla szkół zawodowych;
  9. realizowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego oraz orientacji zawodowej;
  10. włączanie w proces kształcenia nieaktywnych już zawodowo przedsiębiorców-praktyków, promocja szkół, klas patronackich;
  11. wspieranie działań dotyczących doskonalenia nauczycieli (organizacja staży w przedsiębiorstwach, możliwość dokształcania nauczycieli);
  12. współpraca z urzędami pracy, stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi, uczelniami i innymi instytucjami w zakresie wynikającym z potrzeb lokalnego rynku pracy oraz strategii rozwoju regionu i lokalnego rynku pracy;
  13. wykonywanie innych zadań zleconych przez organ prowadzący w zakresie kształcenia zawodowego.


Również winno się dodać, że Ośrodek jest jednostką objętą systemem oświaty - art. 2 ust.3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2016 r. poz.1943 z póź.zm.). Ośrodek będąc jednostką objętą systemem oświaty, jako placówka kształcenia ustawicznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 2 pkt 3a oraz art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych Dz.U. 2014.622 t.j., wydanego na podstawie art. 68 ust. 5 pkt 2 tejże ustawy, zwanego dalej rozporządzeniem MEN, m.in. w ramach odpłatnie prowadzonych kursów.

Wobec czego usługi świadczone przez szkołę są usługami kształcenia i wychowania. Równolegle z funkcją kształcenia realizowana jest funkcja wychowawcza poprzez przekazywanie uczestnikom kursu pozytywnych wzorców zachowań społecznych, podnoszenie poczucia wartości oraz kształtowanie osobowości, motywacji i intelektu. Szkoła inspiruje do samokształcenia i samodoskonalenia. Usługi świadczone w ramach kształcenia ustawicznego oraz ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego spełniają funkcję usług kształcenia zawodowego, ale spełniają równocześnie kryteria zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o Vat jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. A Prowadzone kursy nie są usługami kształcenia zawodowego lub usługami przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż wymienione wyżej przepisach oświatowych.

Celem Ośrodka jest prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, umożliwiającego uzyskiwanie i uzupełnienie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, zgodnie z potrzebami pracodawców. Nie zawsze jest to zgodne z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia. Prowadzone kursy w większości wypadków pogłębiają wiedzę i umiejętności w danym zawodzie (branży), ale dają też uczestnikom dodatkowe kwalifikacje niezwiązane bezpośrednio z zawodem (branżą) poszerzając możliwości zdobycia pracy. Prowadzone kursy umożliwiają uzyskanie i uzupełnienie nie tylko kwalifikacji zawodowych, ale także wiedzy ogólnej. Należy nadmienić, iż na prowadzone kursy uczestników nie kierują pracodawcy. Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać odrębnie każdego szkolenia, gdyż tematyka tych szkoleń jest ustalana co najwyżej z miesięcznym wyprzedzeniem. W chwili obecnej brak informacji jakie w najbliższym czasie będą organizowane szkolenia. Na przykład w tym roku kalendarzowym zorganizowane było jedno szkolenie w wymiarze 6 godzin – „Kurs obsługi kasy fiskalnej” dla uczniów szkoły.

Dany uczestnik szkoleń w zależności czy kurs dotyczy wiedzy ogólnej czy kwalifikacji zawodowych w takim zakresie będzie korzystał z wiedzy w ramach wykonywanej pracy, a w przypadku uczniów w przyszłym miejscu pracy. Winno się podkreślić, że wiedza ogólna, jaka jest przekazywana na kursach jest niezbędna do prawidłowego wykonywania pracy, jednakże Wnioskodawca nie ma wpływu na to czy i w jakim zakresie uczestnicy szkoleń będą wykorzystywać umiejętności nabyte w trakcie tych szkoleń w ramach wykonywanej pracy.

Także nadmienia się, iż Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Pismem z 27 października 2017 r. wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny następująco:

  1. Usługi edukacyjne będące przedmiotem zapytania świadczone przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego to kursy uzupełniające wiedzę i umiejętności zawodowe uczniów nie ujęte w podstawie programowej kształcenia zawodowego.
  2. Usługi będące przedmiotem zapytania są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług świadczone przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będącego jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Usługi będące przedmiotem zapytania nie są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:
    1. nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
    2. nie są finansowane ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane powyżej świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem szkoły usługi edukacyjne korzystają od dnia 1 stycznia 2017 roku ze zwolnienia z podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone odpłatne usługi edukacyjne w ramach kursów podlegają w całości zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie:

  1. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT są usługi świadczone przez: jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, organizowane przez jednostkę kursy, za które pobierane są opłaty są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzeniu MEN.

W związku z tym spełniona zostaje przesłanka art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, czego konsekwencją jest zwolnienie od podatku od towarów i usług odpłatnych kursów organizowanych przez jednostkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;


Jednocześnie art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy o VAT).

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, który jest objęty centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2017 r.

Usługi edukacyjne będące przedmiotem zapytania świadczone przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego to kursy uzupełniające wiedzę i umiejętności zawodowe uczniów nie ujęte w podstawie programowej kształcenia zawodowego. Są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług świadczone przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego będącego jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest zwolnienia od podatku usług edukacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem szkoły.

Z uregulowań zawartych w cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r., system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
  4. artystyczne.

W myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r., system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 3 pkt 11d ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o centrach kształcenia ustawicznego albo centrach kształcenia praktycznego - należy przez to rozumieć rodzaj odpowiednio placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego.

Zgodnie z art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Stosownie do art. 5 ust. 1-3 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r.:

  1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
  2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e oraz 3h-3j, może być zakładana i prowadzona przez:
    1. jednostkę samorządu terytorialnego;
    2. inną osobę prawną;
    3. osobę fizyczną.

  3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Jak stanowi art. 68a ust. 1-6 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r.:

  1. Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:


    1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
    2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:
    1. publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
    2. niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych prowadzące kształcenie zawodowe - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
    3. publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
    4. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
    5. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2.

  3. Kształcenie ustawiczne może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, a także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  4. Ustawa nie dotyczy kształcenia ustawicznego realizowanego na podstawie art. 83a ust. 2 oraz w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
  5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:
    1. rodzaje publicznych placówek i ośrodków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz ich zadania,
    2. warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form,
    3. warunki organizowania i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez podmioty wymienione w ust. 2,
    4. sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych,
    5. wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych,
      uwzględniając możliwość zaliczania potwierdzonych efektów kształcenia przy podejmowaniu dalszego kształcenia w formach pozaszkolnych oraz konieczność dostosowania kształcenia ustawicznego do potrzeb i warunków rynku pracy, zapewnienia dostępności do form kształcenia ustawicznego umożliwiających przekwalifikowanie się oraz uzyskanie nowych kwalifikacji, a także włączenia pracodawców w proces kształcenia ustawicznego.

  6. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, może określić warunki i tryb wnoszenia odpłatności za kształcenie ustawiczne prowadzone w formach pozaszkolnych w publicznych placówkach i ośrodkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, tak aby odpłatność nie przekraczała ponoszonych kosztów kształcenia.


Z opisu sprawy wynika, że Szkoła – Ośrodek jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi świadczone przez Szkołę są usługami kształcenia i wychowania. Zatem należy uznać, że w niniejszej sprawie zostaje wypełniona przesłanka podmiotowa do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Odnosząc się zatem do świadczonych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Szkoły – Ośrodka, usług edukacyjnych w ramach kursów należy stwierdzić, że zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy to nie będą spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla tej samej czynności na podstawie różnych norm prawnych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj