Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1293/11-4/KC
z 21 grudnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1293/11-4/KC
Data
2011.12.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dostawa towarów
faktura wewnętrzna
majątek
prawo do odliczenia
Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego przez spółkę zależną.
Wniosek ORD-IN 617 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2011 r. (data wpływu 26.09.2011 r.), uzupełnione pismem w dniu 24.11.2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 08.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego przez spółkę zależną – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26.09.2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego przez spółkę zależną. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. T. B.V. (dalej: „Wnioskodawca”) z siedzibą w Królestwie Niderlandów, posiada nieprzerwanie od 2007 r. 99% udziałów w T Sp. z o.o. w likwidacji (dalej: „T”). Wnioskodawca jest opodatkowany w Królestwie Niderlandów od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania i nie jest tam zwolniony z opodatkowania. Wnioskodawca nie prowadził do tej pory działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Od 2007 r. T jest użytkownikiem wieczystym działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym i produkcyjnym (dalej: „Nieruchomość”). Składniki majątku, które wejdą w skład masy likwidacyjnej, w tym Nieruchomość, nie zostały uprzednio wniesione do T aportem jako przedsiębiorstwo albo jego zorganizowana część lecz zostały nabyte przez T w drodze kupna. Nieruchomość oddana jest w najem podmiotowi trzeciemu, a czynsz najmu stanowi podstawowe źródło przychodów T. Wnioskodawca z uwagi na restrukturyzację oraz wygaszanie bieżącej działalności w Polsce, jako jedyny udziałowiec T, podjął decyzję o jej likwidacji. W toku postępowania likwidacyjnego po spłacie wierzycieli lub zabezpieczeniu ich roszczeń T przekaże na rzecz Wnioskodawcy całość majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomość. Majątek przekazany w toku likwidacji będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT w Polsce, tj. dalszego najmu na rzecz obecnego najemcy nieruchomości lub odsprzedaży. Na tle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wystąpił do Ministra Finansów działającego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem z dnia 16 marca 2011 r. o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Przedmiotem zapytania był obowiązek dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego T. W interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2011 r. (nr IPPP3/443-435/11-6/MPe) (dalej: „Interpretacja Dyrektora IS w Warszawie”) organ ten uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe i stwierdził, że: „nieodpłatne przekazanie środków trwałych, w tym Nieruchomości nabytej bez prawa do odliczenia podatku naliczonego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast ich nieodpłatne przekazanie w sytuacji kiedy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT”. W konsekwencji Dyrektor stwierdził, iż: „skoro przekazanie majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomości, w stosunku do których Spółce Polskiej (tj. spółce T — przyp. Wnioskodawcy) przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów, a ta z kolei jest sprzedażą w rozumieniu ustawy, zatem przepisy dotyczące art. 91 ustawy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym będą miały zastosowanie w stosunku do Spółki Polskiej a nie do Wnioskodawcy. Wnioskodawca jako podmiot nabywający przedmiotowe składniki majątku, w tym Nieruchomość, w sytuacji wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy”. Jednocześnie w związku z planowaną likwidacją i przekazaniem majątku do Wnioskodawcy również T wystąpiła do Ministra Finansów działającego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z wnioskiem z dnia 16 marca 2011 r. o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku VAT w zakresie opodatkowania przekazania Wnioskodawcy w wyniku postępowania likwidacyjnego całości majątku T. oraz konieczności dokonania korekty podatku naliczonego. W interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2011 r. (nr IBPP2/443-408/11/ICz) (dalej: „Interpretacja Dyrektora IS w Katowicach”) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznając stanowisko T. za nieprawidłowe stwierdził w szczególności, iż: „przekazanie udziałowcowi Spółki w wyniku postępowania likwidacyjnego majątku w sytuacji, gdy Wnioskodawcy (tj. spółce T —przyp. Wnioskodawcy) przysługiwało prawo przy jego nabyciu do odliczenia w całości jest odpłatną dostawą towarów, o którym mowa w art. 7 ust 2 ustawy VAT”. Ponadto Dyrektor dodał, iż: „skoro podział majątku likwidacyjnego Wnioskodawcy pomiędzy wspólników mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów, a ta z kolei jest sprzedażą w rozumieniu ustawy, zatem przepisy art. 91 ustawy będą miały zastosowanie w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym”. W konsekwencji zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach T. przekazując majątek likwidacyjny Wnioskodawcy powinna rozpoznać obowiązek podatkowy i rozliczyć podatek należny VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Na tle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego pytanie Wnioskodawcy jest następujące: Czy w przypadku gdy T naliczy podatek VAT w związku z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomości, do Wnioskodawcy to Wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia takiego podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT bez względu na sposób udokumentowania przez T przekazania do Wnioskodawcy całości majątku likwidacyjnego... Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego przez T z tytułu przekazania do Wnioskodawcy majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomości, bez względu na sposób udokumentowania takiego przekazania majątku likwidacyjnego przez T (tj. za pomocą faktury VAT lub faktury wewnętrznej wystawionej przez T i przekazanej Wnioskodawcy).
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 t.j..) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem (…). Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako podatnik holenderski, jest udziałowcem w polskiej spółce T Holding, która obecnie jest w likwidacji. W toku postępowania likwidacyjnego po spłacie wierzycieli lub zabezpieczeniu ich roszczeń T przekaże na rzecz Wnioskodawcy całość majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomość. Majątek przekazany w toku likwidacji będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT w Polsce, tj. dalszego najmu na rzecz obecnego najemcy nieruchomości lub odsprzedaży. Wnioskodawca wystąpił do Ministra Finansów działającego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Przedmiotem zapytania był obowiązek dokonania przez Wnioskodawcę korekty podatku VAT w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego T. W interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2011 r. (nr IPPP3/443-435/11-6/MPe) organ ten uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe i stwierdził, że: „nieodpłatne przekazanie środków trwałych, w tym Nieruchomości nabytej bez prawa do odliczenia podatku naliczonego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast ich nieodpłatne przekazanie w sytuacji kiedy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego mieści się w definicji odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT”. Jednocześnie wskazał, że spółka T również wystąpiła z wnioskiem o interpretacje indywidualna w zakresie opodatkowania przekazania majątku Wnioskodawcy. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zadał pytanie, czy w związku z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego, w tym Nieruchomości, do Wnioskodawcy, czy będzie on miał prawo do odliczenia takiego podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT bez względu na sposób udokumentowania przez T przekazania do Wnioskodawcy całości majątku likwidacyjnego. Kluczowa kwestią w niniejszej interpretacji jest przede wszystkim ustalenie, czy wystawiona przez spółkę T faktura wewnętrzna będzie dla Wnioskodawcy dokumentem, z którego wynikać będzie kwota podatku do odliczenia. Katalog czynności dokumentowanych fakturami określony został w art. 106 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Obok faktur zwykłych funkcjonują także tzw. faktury wewnętrzne. Są one wystawiane w przypadku nietypowych czynności opodatkowanych. W tym zakresie przepis art. 106 ust. 7 ustawy, reguluje kwestie wystawiania faktur wewnętrznych, gdzie stwierdza się, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zatem faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku:
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy wydanie majątku likwidacyjnego traktować jako dostawę opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, wówczas T byłaby obowiązana udokumentować wydanie majątku likwidacyjnego fakturą wewnętrzną. W świetle art. 86 ust. 2 oraz art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy, Wnioskodawca otrzymując majątek T. nie miałby prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek naliczony wynikający z faktury wewnętrznej wystawionej przez T stanowiącej udokumentowanie nieodpłatnego przekazania w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy nie jest dla Wnioskodawcy podatkiem do odliczenia z tytułu nabycia towarów czy usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nie będzie on nabywcą określonym na takiej fakturze. Faktura wewnętrzna wystawiana jest w jednym egzemplarzu przez T i nie zostanie nawet przekazana Wnioskodawcy. W konsekwencji kwota podatku należnego wskazana na fakturze wewnętrznej T nie stanowi podatku VAT naliczonego dla Wnioskodawcy otrzymującego majątek likwidacyjny. Reasumując, mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przekazaniem całości majątku likwidacyjnego od spółki T, gdyż przekazanie to będzie udokumentowane fakturą wewnętrzną. Przywołane przez Wnioskodawcę wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczą fundamentalnej kwestii dla podatnika VAT, tj. prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z działalnością opodatkowaną, której tut. Organ nie kwestionuje w przedmiotowej interpretacji. Jednak w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze specyficzną czynnością opodatkowaną, gdzie występuje tylko jedna strona czynności opodatkowanej a dokument wystawiony dla celów tej czynności jest dokumentem wewnętrznym. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.