Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.301.2017.1.JS
z 20 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizacja projektu ukierunkowanego na analizę możliwości zabudowy w elektrociepłowni układu produkującego chłód bezpośrednio z ciepła spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizacja projektu ukierunkowanego na analizę możliwości zabudowy w elektrociepłowni układu produkującego chłód bezpośrednio z ciepła spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednym z obszarów biznesowych działalności Spółki (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest produkcja energii elektrycznej i ciepła we własnych elektrociepłowniach. Realizując swoje cele biznesowe, Spółka na bieżąco analizuje i podejmuje się przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, które służyć mają m.in. optymalizacji jej działalności. Jednym z takich realizowanych projektów jest zbadanie możliwości trigeneracji poprzez zabudowę układu do produkcji chłodu bezpośrednio z wykorzystaniem niskotemperaturowego ciepła dostępnego w elektrociepłowni Spółki.

Trigeneracja to proces wytwarzania nie tylko energii elektrycznej i cieplnej. Dzięki dołączeniu odpowiednich chłodziarek (np. absorpcyjnych) możliwe jest również wytwarzanie chłodu. Właściwie zaprojektowany układ wytwarzania ciepła, energii elektrycznej i chłodu jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem energetycznym. Efektywność wynika z faktu skojarzonego wytwarzania energii (tj. energia elektryczna, ciepło i chłód), dzięki czemu możliwa jest oszczędność energii pierwotnej (paliwa). Aktualne procesy produkcyjne realizowane w instalacji Wnioskodawcy, polegające na wytwarzaniu chłodu z energii elektrycznej, zostaną potencjalnie zastąpione wytwarzaniem chłodu bezpośrednio z ciepła, co zmniejszy zużycie energii elektrycznej, a zatem wpłynie na realne oszczędności z punktu widzenia Spółki, a tym samym ma wpływ na ulepszenie procesów produkcyjnych.

Ponadto, przyczynia się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka zdecydowała się na realizację projektu ukierunkowanego na analizę możliwości zabudowy w elektrociepłowni układu produkującego chłód bezpośrednio z ciepła. Prace w ramach niniejszego projektu zostały zlecone do jednostki naukowej, w ramach zawartej umowy na świadczenie usług doradczych, i obejmowały realizację 2 postępujących po sobie etapów:

Etapu I obejmuje swym zakresem analizę mediów (m.in. zapotrzebowanie na wodę lodową, energię elektryczną, inne) oraz przegląd technologii (badanie desk research, tj. analiza już istniejących informacji) pozwalających na produkcję chłodu bezpośrednio z ciepła niskotemperaturowego (podstawowe parametry urządzenia, zasada działania, ryzyka techniczne i środowiskowe etc.).


Na bazie decyzji podjętych po przeprowadzonych analizach i badaniach Etapu I, zostanie dokonany wybór technologii będącej przedmiotem prac na Etapie II - prac zleconych do jednostki naukowej.


Etap II będzie swym zakresem obejmował analizę wariantową zabudowy układu produkującego chłód bezpośrednio z wykorzystaniem ciepła niskotemperaturowego. W ramach opracowania poszczególnych wariantów technologicznych, wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektować dedykowaną i optymalną dla panujących warunków w Spółce technologię trigeneracji, w tym m.in.: propozycję rozwiązania technicznego z podstawowymi schematami technologicznymi, harmonogram przygotowania i realizacji, dane ekonomiczne: nakłady inwestycyjne, nakłady utrzymaniowe, inne koszty, ryzyka techniczne i środowiskowe, etc.

Efektem całościowych prac będzie analiza wariantowa i koncepcja optymalnego, dedykowanego dla posiadanej przez Spółkę elektrociepłowni, układu produkującego chłód bezpośrednio z ciepła. Efekty prac będą w pełni indywidualne i dopasowane do indywidualnych procesów i warunków technicznych panujących w elektrociepłowni Spółki. Pozwolą, w przypadku decyzji o wdrożeniu ich rezultatów, na optymalizację energetyczno-kosztową prowadzonej działalności, a co za tym idzie do ulepszenia procesów produkcyjnych w Spółce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prace opisane powyżej i wykonywane przez Spółkę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym prace i badania prowadzone przez Wnioskodawcę, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy CIT, nową ulgę stosuję się poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wybranych kosztów uzyskania przychodów. Aby wspomniane odliczenie mogło być zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową.


Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:


  1. Badania naukowe to:
    1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.
  1. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym, wypełniają przesłanki wskazane w ustawowej definicji działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy CIT. Z całą odpowiedzialnością można przy tym stwierdzić, iż opracowana koncepcja będzie stanowiła nowość dla Spółki, a potencjalnie także może mieć znamiona innowacyjności w skali międzynarodowej. W opinii Spółki, przedstawione powyżej prace (realizowane przez jednostkę naukową) mogą zostać zaliczone do kategorii prac rozwojowych, zgodnie z definicją przedstawioną w ustawie.

Badania, analizy i usługi nabyte przez Spółkę w ramach niniejszego projektu niewątpliwie mają na celu zdobycie i wykorzystanie zupełnie nowej dla Spółki wiedzy, która pozwoli na ulepszenie procesów produkcyjnych. Jednocześnie czynności opisane przez Spółkę w stanie faktycznym, są podejmowane w sposób przemyślany i zorganizowany, a ich wyniki mają służyć zaplanowanym przez Spółkę celom gospodarczym. Tym samym należy uznać, że posiadają one przymiot czynności realizowanych w sposób systematyczny.


Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Jednocześnie należy poinformować, że w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 26 października 2016 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 2016, poz. 1888 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj