Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.365.2017.1.MST
z 16 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d updop, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią cześć wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d updop, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią cześć wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

FP Sp. z o.o. (dalej: „FP” lub „Wnioskodawca”) to spółka z branży IT, mająca swoją siedzibę w mieście X, która powstała w 2004 r. i zatrudnia obecnie ponad 650 osób. FP zajmuje się głównie tworzeniem nowoczesnego oprogramowania komputerowego oraz rozwojem szeroko rozumianej technologii komputerowej. Wnioskodawca tworzy wysokiej jakości innowacyjne rozwiązania dla klientów prowadzących działalność w różnych sektorach rynku na całym świecie. FP realizuje ambitne i nowatorskie projekty informatyczne – od oprogramowania do analizy i akwizycji danych, aż po zaawansowane systemy obrazowania medycznego i inspekcji wizyjnej.

Poniżej FP przedstawia opisy przykładowych projektów (dalej: „Projekty”) realizowanych dla swoich klientów (niektóre projekty są ukończone, cześć z nich jest w trakcie realizacji):

I. StreetSmart

Realizowany projekt ma na celu odpowiedzieć w sposób efektywny na dynamicznie zmieniający się rynek inteligentnych miast oraz na rosnące wymagania użytkowników dotyczące inteligentnych rozwiązań stosowanych w miastach (SmartCity). Cele te są realizowane przez budowę, otwartej dla miast, platformy IT realizującej następujące funkcje:

  • zarządzanie siecią urządzeń obsługujących parkingi w mieście (m.in. parkometry, urządzenia dla inspektorów kontrolujących parkingi),
  • wykorzystanie sieci parkometrów w mieście do zbudowania autorskiego rozwiązania w oparciu o istniejącą infrastrukturę.

Rozwijany system ma charakter modularny (tworzony jest w oparciu o architekturę mikro serwisów), dzięki czemu jest on elastycznym rozwiązaniem nadającym się do wykorzystania zarówno przez miasta wysoko rozwinięte i zaawansowane technologicznie (np. Barcelona), jak i miasta, które dopiero zaczynają tworzyć nowoczesną infrastrukturę.

Wnioskodawca w ramach projektu buduje i przekazuje klientowi platformę IT składającą się z:

  • oprogramowania obsługującego inteligentny parkometr (między innymi szablony dla każdego modułu – Application Template),
  • systemu back-office służącego do zarządzania siecią parkometrów w mieście,
  • graficznego interfejsu użytkownika dla parkometru.

Zaproponowane w ramach projektu rozwiązania są innowacyjne zarówno zważywszy na swoją funkcjonalność jak i technologię wykorzystaną do realizacji projektu.

II. RTMS

Projekt ma na celu stworzenie nowoczesnego systemu sprzedaży biletów kolejowych do automatów biletowych w Wielkiej Brytanii. System ten ma oferować różnorodne funkcjonalności (płatności: monetami, gotówką, kartą kredytową; obsługę inteligentnych kart; sprzedaż i drukowanie biletów oraz rezerwację miejsc; funkcję „koszyk”, która umożliwia zakup wielu produktów podczas jednej transakcji; wyświetlanie aktualnych informacji o przyjazdach/odjazdach oraz informacji marketingowych). Produktem finalnym projektu, przekazywanym klientowi jest aplikacja IT przeznaczona na urządzenie do sprzedaży biletów wyposażona we wcześniej opisane funkcje. Jednym z etapów realizacji projektu, jest również zaprojektowanie i implementacja interfejsu graficznego ze szczególnym uwzględnieniem użyteczności dla użytkownika urządzenia.

Innowacyjność rozwiązania zaproponowanego klientowi bazuje na umożliwieniu konfiguracji i wykorzystania różnych silników wyszukiwania połączeń kolejowych. Projekt obejmuje również usprawnienia dla osób niepełnosprawnych (innowacyjna funkcja dostosowywania wysokości wyświetlania przestrzeni roboczej ekranu do użytkownika, interaktywny wyświetlacz oraz intuicyjny interfejs użytkownika, którego układ projektowany był z udziałem specjalistów z dziedziny User Experience po uprzednich konsultacjach społecznych).

III. H.

Projekt ma na celu dostarczenie złożonego systemu informatycznego do zarządzania danymi spływającymi z urządzeń do sprzedaży, inspekcji oraz walidacji biletów komunikacji miejskiej w mieście H. Głównym założeniem było ułatwienie dostępu do komunikacji publicznej poprzez oferowanie zintegrowanego systemu biletów i tym samym przyciągnięcie większej ilości pasażerów komunikacji zbiorowej, co spowoduje ich satysfakcję oraz zminimalizowanie liczby samochodów wjeżdżających na teren miasta.

Cele te są realizowane przez stworzenie systemu, który posiada funkcje do zarządzania: taryfami, zaopatrzeniem, transakcjami, urządzeniami, użytkownikami zarejestrowanymi w systemie (użytkownicy indywidualni, inspektorzy, kierowcy), voucherami, kartami elektronicznymi (smart cards), biletami jednorazowymi oraz okresowymi, jak również bezpieczeństwem systemu i jego komponentów.

System zaproponowany klientowi pozwala na pozyskiwanie i przetwarzanie danych dotyczących między innymi:

  • wyemitowanych kart elektronicznych (np. liczba i rodzaj skasowanych biletów, doładowania, operacje, data i czas zakupu),
  • realizowanych przepływów pieniężnych związanych z konkretnym środkiem transportu,
  • funkcjonowaniu i akcjach podjętych przez inspektorów/kontrolerów, np. wysokość pobranych opłat dodatkowych, kar, itp.,
  • użytkowników kart (np. realizowane podróże, najczęściej wybierane trasy, czas i kwota zakupu biletu),
  • obłożenia konkretnych linii, pojazdów, przebytej drogi,
  • funkcjonowaniu i akcjach podjętych przez kierowców (ilość sprzedanych biletów, czas pracy, itp.).

Statystyki spływające z urządzeń pozwalają na szczegółową analizę danych, które pomagają miastu oraz podwykonawcom na pełniejsze poznanie potrzeb użytkowników oraz pozwalają na ich udoskonalanie, gdy pojawia się taka potrzeba.

Wnioskodawca, jako produkt powstały w ramach projektu, przekazuje klientowi platformę IT składającą się z systemu back-office, służącego do zarządzania siecią urządzeń do sprzedaży, kontroli i walidacji biletów. Rozwiązania zaproponowane klientowi cechują się wysoką innowacyjnością między innymi poprzez: zastosowanie oprogramowania stworzonego przy maksymalnym wykorzystaniu asynchronicznego blokowania wejścia – wyjścia, co pozwala optymalnie wykorzystać zasoby serwera, a co za tym idzie, redukować koszty energetyczne miasta; zapewnienie funkcjonowania urządzenia również przy utracie kontaktu z siecią (Internetem); zapewnienie wysokiej przepustowości systemu (obsługa 2 miliony transakcji na dzień oraz 600 transakcji na sekundę w godzinach szczytu).

IV. SmartFlow – monitor strat wody

Realizowany projekt ma na celu odpowiedzieć w sposób efektywny na dynamicznie zmieniający się rynek inteligentnych miast, oraz na rosnące wymagania użytkowników dotyczące inteligentnych rozwiązań stosowanych w miastach (SmartCity). Cele te są realizowane przez budowę platformy IT realizującej następujące funkcje:

  • inteligentne zarządzanie siecią wodociągową, która zbiera dane z czujników rozmieszczonych na obszarze miasta,
  • analizowanie, przetwarzanie danych i wyświetlanie ich na mapie w postaci alarmu, gdy pojawią się nieprawidłowości w działaniu sieci wodociągowej.

Rozwijany system jest modułowy, co pozwala na uzyskanie danych i ich analizę z różnych źródeł, cechuje się także wysoką elastycznością. Wnioskodawca w ramach projektu buduje i przekazuje klientowi platformę IT składającą się z:

  • oprogramowania obsługującego i monitorującego odczyty z sieci wodociągowej,
  • systemu back-office służącego do zarządzania siecią wodociągową w mieście (moduły – alarmowanie, predykcja, monitorowanie, informowanie),
  • graficznej wizualizacji sieci wodociągowej i graficznego interfejsu użytkownika dla aplikacji, celem poprawy sposobu zarządzania siecią.

Innowacyjność rozwiązania polega na osiągniętej bardzo szerokiej funkcjonalności systemu oraz specyficznej technologii wykorzystanej do realizacji projektu.



V. Data Enrichment

Projekt ma na celu zwiększenie przychodu przedsiębiorstwa poprzez zmaksymalizowanie skuteczności działania, usprawniając proces zarządzania przypadkami nierokującymi na pozytywne rozwiązanie, z którymi przedsiębiorstwo nie jest w stanie nic zrobić i są stratą. Projekt zakłada zaprojektowanie i wdrożenie u klienta zintegrowanego systemu typu CADMS (Computer Aided Decison Making System). System ten, z wykorzystaniem automatycznego procesu decyzyjnego, sugeruje optymalne podejście do zaistniałych problematycznych zdarzeń.
W ramach projektu, FP przekazuje klientowi aplikację desktopową, używaną przez pracowników biurowych, aplikację internetową, używaną przez managerów pracowników terenowych, interfejs komunikacyjny pomiędzy aplikacją desktopową a aplikacją internetową.
Projekt bazuje na unikalnych i autorskich rozwiązaniach zaprojektowanych przez Wnioskodawcę.

VI. HR w szpitalach

W ramach projektu, FP zaprojektował dla szpitali w Wielkiej Brytanii platformę informatyczną, pozwalającą na automatyczny proces dopasowywania zatrudnienia osobom zainteresowanym na stanowiskach, które właśnie wymagają obsadzenia. Platforma integruje się ze szpitalnymi systemami HR, służącymi do zarządzania personelem, co pozwala na natychmiastową wymianę informacji. Poza dopasowywaniem pracowników do stanowisk, uwzględniając czas, posiadane certyfikaty i dyplomy oraz doświadczenie, system obsługuje także finansowe rozliczenia pomiędzy szpitalami, które „wypożyczają” sobie pracowników.

Dzięki wykorzystaniu elastyczności chmury obliczeniowej, oprogramowanie w platformie będzie optymalizowało wykorzystanie zasobów, co z jednej strony przełoży się na wydajność w trakcie szczytowego obciążenia, a z drugiej ograniczy koszty utrzymania personelu w szpitalach. Zastosowane technologie, takie jak rozproszony cache, czy dokumentowa baza danych, pozwolą stopniowo rozbudowywać infrastrukturę wraz ze wzrostem ilości danych udostępnianych przez platformę.

VII. Portal do nadzoru zużycia mediów w nieruchomościach

Projekt zakłada stworzenie unikatowego systemu dla zarządców nieruchomości. Portal ma umożliwiać lepszą kontrolę nad zużyciem mediów w nieruchomościach, co ma prowadzić do ograniczenia marnowania dostępnych zasobów i przynieść korzyści finansowe użytkownikom w postaci ograniczenia ponoszonych przez nich kosztów. Wdrażane rozwiązania zakładają konsolidację rozwiązań lokalnych, stworzonych przez poszczególne rynki (krajowe oddziały klienta oraz przejęte konkurencyjne firmy) i zbudowanie unikalnego rozwiązania pozwalającego na wdrożenie systemu jednocześnie na wielu rynkach, mając na uwadze cele wspólne, jak i pewne niezbędne oczekiwania wynikające z charakterystyki poszczególnych rynków (krajów). Zastąpienie wielu systemów jednym ma prowadzić do ograniczenia kosztów związanych z utrzymaniem wielu systemów i umożliwić efektywniejsze zarządzanie dalszym rozwojem systemu.

W wyniku realizowanego projektu, zaprojektowano architekturę systemu IT oraz dopasowano powstałe innowacyjne rozwiązanie pod rynek włoski, rumuński, francuski, polski oraz czeski.


VIII. Operational Management System

Projekt ma na celu zwiększenie ilości przekazywanego potrzebującym jedzenia, poprzez optymalizację zarządzania procesem transportu, przechowywania i wysyłki. Aby osiągnąć ten cel, zaprojektowany i wdrożony został system informatyczny, pozwalający na zarządzanie magazynami żywności, dostawcami oraz odbiorcami w sposób dopasowany do specyficznych potrzeb magazynów żywnościowych. System pozwala w łatwy sposób zarządzać dystrybucją żywności w sytuacji, w której czas jest kluczowym czynnikiem, ponieważ częstokroć żywność przekazywana organizacjom zbliża się do terminu przydatności lub jest łatwo psująca się.

W ramach projektu stworzona została i przekazana klientowi, aplikacja internetowa wdrożona na serwery AWS, gotowa do wykorzystania przez użytkowników końcowych. W wyniku działania aplikacji, magazyny będą w stanie szybciej przydzielać żywność potrzebującym, w związku z czym ilość żywności obsługiwanej przez daną organizację zwiększy się kilkukrotnie bez powiększenia fizycznej przestrzeni magazynowej.

IX. Quaystone

Celem projektu jest zbudowanie systemu obsługującego procesy biznesowe klienta z branży morskich ubezpieczeń wzajemnych (niekomercyjnych). Ma on zastąpić dotychczasowy system i umożliwić integrację z nowoczesną infrastrukturą IT. Funkcjonalność systemu obejmuje między innymi przygotowanie polis ubezpieczeniowych w wielu wariantach, przygotowanie dokumentów prawnych związanych z żeglugą morską, obsługę roszczeń oraz procesów związanych z ich estymacjami, obsługę procesów związanych z zapobieganiem zdarzeń, integrację z systemem CRM, integrację z systemem księgowym.

Dodatkowo, jako wynik prac projektowych, klient otrzyma interfejs użytkownika oraz platformę internetową, pozwalającą pracownikom firmy oraz ich klientom na przeprowadzanie wybranych procesów z każdego miejsca na świecie bez konieczności korzystania z komputera i połączeń VPN wymaganych przy korzystaniu z pełnej wersji systemu.

Innowacyjność zaproponowanego rozwiązania wynika między innymi z wykorzystania nowoczesnych narzędzi operujących na metadanych, zastosowaniu komunikacji między modułami za pomocą asynchronicznych kolejek zdarzeń.

Prace nad opisanymi powyżej Projektami zapoczątkowane zostały przez złożenie zleceń przez klientów FP, gdzie określone zostały wymagania, założenia i cele jakie chcą osiągnąć klienci. Następnie Wnioskodawca powołał do funkcjonowania określone zespoły robocze, które w dalszej kolejności przystąpiły do realizacji prac projektowych. Czas pracy pracowników FP uczestniczących w realizacji Projektów jest monitorowany i odrębnie ewidencjonowany (pracownicy Wnioskodawcy mogą wykonywać prace zarówno związane jak i niezwiązane z Projektami – w ich umowach o pracę nie ma wskazania wprost o zatrudnieniu jedynie w celu realizacji prac badawczo-rozwojowych, ale każdorazowo czas poświęcony przez nich na różną aktywność podlega osobnemu ewidencjonowaniu). Przy powoływaniu zespołów projektowych, FP przygotowuje dokument „Skierowanie do pracy w projekcie”, który jest podpisywany przez Wnioskodawcę i konkretnego pracownika. W dokumencie tym jest wskazane oddelegowanie pracownika do wykonywania w ramach obowiązków służbowych konkretnych czynności i działań, w tym w przypadku Projektów działalności badawczo-rozwojowej na określonym zdefiniowanym pojedynczym projekcie. Opisany dokument jest przechowywany w teczkach osobowych poszczególnych pracowników.

Prace realizowane w ramach Projektów, ukierunkowane są na nowe, innowacyjne odkrycia i ustalenia. Wnioskodawca przeprowadza je na podstawie oryginalnych, unikatowych i nietuzinkowych założeniach i hipotezach. Prace dotyczące Projektów mają ewidentnie charakter twórczy. Pracownicy FP, zaangażowani w Projekty, wykonują działalność kreacyjną, której rezultaty mają indywidualny i oryginalny charakter. Zdarza się, że zdobyta w ramach jednego projektu wiedza i umiejętności są następnie rozwijane i udoskonalane przy wykonywaniu kolejnego projektu (np. projekty StreetSmart i H.). Opracowanie rozwiązań oferowanych przez Wnioskodawcę wymaga połączenia wiedzy z zakresu automatyki przemysłowej i informatyki, a także wiedzy eksperckiej z dziedzin, w których produkty i rozwiązania FP mają znaleźć zastosowanie.

Prace dotyczące Projektów wykonywane są w systematyczny sposób i w zależności od konkretnego projektu trwają od kilku do kilkunastu miesięcy. W niektórych sytuacjach prace są podzielone na fazy, gdzie klient dostaje po kolei efekty prac nad poszczególnymi modułami, a po zakończeniu projektu klient może go rozszerzyć o kolejne zamówienie dotyczące następnych modułów.

Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości dalej będzie realizować komercyjne zlecenia dla klientów mające charakterystykę zbliżoną do Projektów oraz, że będzie je realizować w analogiczny sposób do obecnie wykonywanych Projektów.

Wnioskodawca nie prowadzi swojej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymagającej określonych zezwoleń. Koszty zatrudnienia pracowników zaangażowanych w projekty nie są zwracane FP w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią cześć wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o CIT, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią cześć wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 i 2 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Za koszty kwalifikowane uznaje się między innymi wynagrodzenia i inne należności przysługujące pracownikom zatrudnionym w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej, oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Ustawa o CIT nie wskazuje wprost aby wymóg „zatrudnienia w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej” musiał być wypełniony jedynie poprzez odpowiednie zapisy w umowie o pracę z konkretnym nowym pracownikiem. Zdaniem FP, wskazany warunek może być również spełniony poprzez powierzenie już zatrudnionemu pracownikowi do wykonania w ramach obowiązków służbowych określonej aktywności będącej działalnością badawczo-rozwojową Wnioskodawcy. Powyższe ma miejsce w przypadku FP, gdzie każdorazowo pracownik dedykowany do zespołu wykonującego Projekty otrzymuje do podpisania dokument „Skierowanie do pracy w projekcie”, który oddelegowuje go do wykonywania czynności w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawcy.

FP stoi także na stanowisku, że nie jest przeszkodą do uznania za koszty kwalifikowane części wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w Projekty, nawet jeśli mogą oni wykonywać zarówno czynności będące działalnością badawczo-rozwojową jak i inne pozostałe aktywności zawodowe (działania administracyjne, działania zarządcze, inne projekty). W opisywanej sytuacji, proporcja czasu pracy, jaki poświęcany jest na realizację Projektów, w stosunku do ogólnego czasu pracy, może stanowić podstawowy klucz alokacji opisywanych wydatków do kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem limitów wskazanych w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: „updop”), od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Za koszty kwalifikowane, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, uznaje się m.in. należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „updof”), oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej.

Z brzmienia art. 12 ust. 1 updof, wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przywołany powyżej art. 12 ust. 1 updof, odnosi się do tzw. „wynagrodzeń pracowniczych”, tj. świadczeń wypłacanych (wydawanych) osobom fizycznym z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy. Zatem, odliczeniu na podstawie art. 18d updop, nie podlegają wynagrodzenia wypłacane osobom zatrudnionym w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej na postawie innych tytułów, niż wymienione powyżej, np. wynagrodzenia wypłacane zleceniobiorcom, lub osobom, z którymi zawarto umowę o dzieło. Należy mieć na uwadze, że przepisy ustaw podatkowych nie regulują wprost obowiązku wskazywania w umowie o pracę celu zatrudnienia, czy też obowiązku ewidencjonowania czasu pracy pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej dla potrzeb rozliczenia ulgi B+R.

Z art. 9 ust. 1b updop, wynika, jednakże ogólny obowiązek wyodrębniania przez podatników, zamierzających skorzystać z ulgi B+R, w prowadzonych przez nich księgach podatkowych, kosztów działalności badawczo-rozwojowej.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca powołał do funkcjonowania określone zespoły robocze, które w dalszej kolejności przystąpiły do realizacji prac projektowych. Czas pracy pracowników FP uczestniczących w realizacji Projektów jest monitorowany i odrębnie ewidencjonowany (pracownicy Wnioskodawcy mogą wykonywać prace zarówno związane jak i niezwiązane z Projektami – w ich umowach o pracę nie ma wskazania wprost o zatrudnieniu jedynie w celu realizacji prac badawczo-rozwojowych ale każdorazowo czas poświęcony przez nich na różną aktywność podlega osobnemu ewidencjonowaniu). Przy powoływaniu zespołów projektowych, FP przygotowuje dokument „Skierowanie do pracy w projekcie”, który jest podpisywany przez Wnioskodawcę i konkretnego pracownika. W dokumencie tym jest wskazane oddelegowanie pracownika do wykonywania w ramach obowiązków służbowych konkretnych czynności i działań, w tym w przypadku Projektów działalności badawczo-rozwojowej na określonym zdefiniowanym pojedynczym projekcie. Opisany dokument jest przechowywany w teczkach osobowych poszczególnych pracowników.

Zauważa się, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane należności z tytułu wynagrodzeń pracowników, którzy realizują wskazany cel (tj. działalność badawczo-rozwojową). Należy zatem przyjąć, że to faktyczne wykonywanie określonych czynności w zakresie działalności badawczo-rozwojowej przesądza o tym, czy to wynagrodzenie (w całości lub w części) stanowi koszt kwalifikowany.

W przypadku więc, gdy pracownik w ramach świadczonej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością badawczo-rozwojową, zasadne jest wyodrębnienie tej części wynagrodzenia, która nie jest związana z realizacją działalności badawczo-rozwojowej.

Dodatkowo należy podkreślić, że ustawodawca nie narzucił przedsiębiorcom formy takiego wyodrębnienia (podziału) części wynagrodzenia. Wybór sposobu udokumentowania tych wydatków pozostawiony został podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Dlatego zalecane jest, aby dla celów dowodowych, prowadzona była ewidencja czasu pracy pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że w przypadku pracowników delegowanych czasowo, którzy wykonują standardową działalność Wnioskodawcy, ale częściowo realizują także działalność badawczo-rozwojową, koszty ich zatrudnienia mogą zostać zaliczone do kosztów kwalifikowanych w proporcji, w jakiej udział pracownika w Pracach B+R pozostaje w relacji do całości świadczonej przez niego pracy, na podstawie ewidencji czasu pracy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj