Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4017.3.2017.2.PS
z 16 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17 października 2017 r. Nr 0114-KDIP2-3.4017.3.2017.1.PS (data nadania w dniu 17 października 2017 r., data doręczenia 17 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


„Spółka Przejmująca”, lub „Wnioskodawca” jest spółką, która działa zgodnie z prawem angielskim, jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii i podlega w Wielkiej Brytanii opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest bezpośrednim udziałowcem spółki O. (Polska) Sp. z o.o. (dalej również: „Spółka Przejmowana”, tj. spółki utworzonej zgodnie przepisami polskiego prawa, będącej polskim rezydentem podatkowym z siedzibą na terytorium Polski i prowadzącej na terytorium Polski działalność gospodarczą.


Wnioskodawca i O. (Polska) Sp. z o.o. (dalej łącznie: „Spółki") należą do Grupy O.– międzynarodowej grupy zajmującej się produkcją i dystrybucją szerokiej gamy drukarek oraz rozwiązań drukarskich.


Rok obrotowy i podatkowy Wnioskodawca oraz O. (Polska) Sp. z o.o. stanowi 12 kolejnych miesięcy od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca, wobec czego obecny rok obrotowy i podatkowy Spółek trwa od dnia 1 kwietnia 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r. (dalej jako: „Rok 2017").


Obecnie w Grupie O. planowane jest przeprowadzenie reorganizacji, w ramach której planowana jest m.in. procedura połączenia transgranicznego Spółek, na skutek której Wnioskodawca połączy się w całości z O. (Polska) Sp. z o.o. poprzez przejęcie (dalej jako: „Połączenie"). W wyniku Połączenia wszystkie aktywa oraz zobowiązania O. (Polska) Sp. z o.o. zostaną w całości przeniesione na Wnioskodawcę (spółka przejmująca).

Połączenie Spółek będzie podlegać właściwym przepisom prawa brytyjskiego oraz prawa polskiego. W szczególności. Połączenie będzie podlegać uproszczonym zasadom zgodnie z Artykułem 15(1) Dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych oraz art. 516(15) polskiego kodeksu spółek handlowych.


Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca posiada 100% udziałów w O. (Polska) Sp. z o.o.:

  • Wnioskodawca nie będzie dokonywać podwyższenia kapitału zakładowego w związku z Połączeniem; – Wnioskodawca nie wyda żadnych nowych udziałów do udziałowca Wnioskodawca;
  • udziałowiec Wnioskodawca nie otrzyma żadnych dopłat w gotówce.


Przewiduje się, że Połączenie nastąpi w Roku 2017, tj. w dniu 31 grudnia 2017 r. Z punktu widzenia prawa brytyjskiego, połączenie Spółek nastąpi w dacie wskazanej przez sąd brytyjski w wydanym postanowieniu (dalej: „Dzień Połączenia”), które będzie się wiązało z wykreśleniem O. (Polska) Sp. z o.o. z polskiego rejestru handlowego (KRS).


Dla celów rachunkowych Połączenie zostanie rozliczone metodą, która wiąże się z brakiem obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych O. (Polska) Sp. z o.o. (dalej: „rachunkowa metoda Połączenia”) Oznacza to, że księgi Spółki Przejmowanej nie zostaną zamknięte na Dzień Połączenia, ani nie zostanie sporządzone osobne sprawozdanie finansowe dla Spółki Przejmowanej za Rok 2017, tj. za okres od dnia 1 kwietnia 2017 r. do dnia formalnego wykreślenia Spółki Przejmowanej z Krajowego

Na moment Połączenia pomiędzy Spółkami mogą istnieć wzajemne zobowiązania i należności (wierzytelności) o charakterze handlowym. W wyniku Połączenia, dojdzie więc do sytuacji, w której Wnioskodawca może stać się jednocześnie dłużnikiem oraz wierzycielem z tytułu tych zobowiązań oraz wierzytelności. W konsekwencji, wzajemne zobowiązania oraz wierzytelności powinny wygasnąć na skutek tzw. kontuzji.

W wyniku połączenia O. (Polska) Sp. z o.o. przestanie istnieć jako podmiot prawa (zostanie wykreślona z KRS bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego), natomiast dotychczasowa działalność gospodarcza O. (Polska) Sp. z o.o. na terytorium Polski prowadzona będzie nadal przez Wnioskodawcę, z wykorzystaniem przejętego majątku.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca przed dokonaniem Połączenia otworzy swój oddział na terytorium Polski (dalej jako: „Oddział w Polsce”), poprzez który po Połączeniu Wnioskodawca będzie prowadziła na terytorium Polski działalność gospodarczą.


Planuje się, że do Oddziału w Polsce zostaną alokowane, ze skutkiem od dnia Połączenia, aktywa oraz pasywa przejęte przez Wnioskodawca od O. (Polska) Sp. z o.o., a Oddział w Polsce będzie kontynuował działalność w zakresie dotychczas wykonywanym przez O. (Polska) Sp. z o.o. Do Oddziału w Polsce przypisani zostaną również pracownicy będący dotychczas pracownikami O. (Polska) Sp. z o. o.

Oddział w Polsce będzie stanowił zakład Wnioskodawcy w Polsce w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie w dniu 20 lipca 2006 r. i zostanie zarejestrowany w Polsce dla celów podatkowych (zostaną złożone odpowiednie zgłoszenia identyfikacyjne).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z planowanym Połączeniem, na Wnioskodawcę przejdą wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego związane z działalnością Spółki Przejmowanej (sukcesja generalna)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym Połączeniem ze Spółką Przejmowaną, na podstawie art. 93 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej, na Wnioskodawcę przejdą wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego związane z działalnością Spółki Przejmowanej (sukcesja generalna).


Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Jednocześnie, zgodnie art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, powyższy przepis stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.


Powyższe przepisy formułują sukcesję generalną na gruncie prawa podatkowego, tj. skutek w postaci wstąpienia przez dany podmiot w ogół praw i obowiązków innego podmiotu przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.


Sukcesja podatkowa obejmuje zatem, co do zasady, wszelkie podatkowe konsekwencje zdarzeń prawnych, które zaistniały w spółce przejmowanej lub w spółkach łączących się przez zawiązanie nowego podmiotu. Skutkiem wystąpienia sukcesji prawnopodatkowej jest wstąpienie przez spółkę przejmującą lub nowo powstałą we wszelkie prawa i obowiązki (stosunki prawne) spółki przejmowanej lub spółek łączących się przez zawiązanie nowego podmiotu, ze skutkiem takim, jakby to sukcesor prawny był od początku stroną tych stosunków prawnych.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że art. 93 Ordynacji podatkowej nie przewiduje, że zasada podatkowej sukcesji generalnej ma zastosowanie wyłącznie do łączenia się osób prawnych mających siedzibę w Rzeczpospolitej Polskiej. Zdaniem Wnioskodawcy, należałoby zatem uznać, że przepisy dotyczące sukcesji podatkowej mogą znaleźć zastosowanie również w sytuacji transgranicznego połączenia spółek.


Zasadniczo, brzmienie art. 93 Ordynacji podatkowej nie nasuwa wątpliwości interpretacyjnych. Pewnej wykładni może wymagać jedynie sformułowanie łączenia się przez przejęcie.


Sformułowanie to nie zostało zdefiniowane na gruncie Ordynacji podatkowej, stąd – mając na względzie dyrektywy wykładni – należy temu terminowi przypisać znaczenie, jakie posiada w języku potocznym. Za słownikiem języka polskiego łączyć się, to tyle co: być połączonym w jedną całość, z kolei przejąć, przejmować, znaczy: wziąć to, co wcześniej należało do kogoś innego. W tym kontekście, sformułowanie łączenia się przez przejęcie oddaje istotę połączenia, jako że w jego ramach zasadniczo dochodzi do przeniesienia na spółkę przejmującą składników majątkowych należących dotychczas do spółki przejmowanej.


Powyższe zasady dotyczące sukcesji w prawie podatkowym korespondują z regulacjami dotyczącymi sukcesji praw i obowiązków przy łączeniu się spółek kapitałowych, wynikających z przepisów prawa handlowego.


Polskie przepisy dotyczące połączeń spółek kapitałowych, w tym połączeń transgranicznych, są zawarte w rozdziale 2 (art. 491 i nast.) i rozdziale 21 (art. 5161 i nast.) ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, z późń. zm.; dalej jako: „KSH”). Rozdział 21 stanowi implementację Dziesiątej Dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. Urz. UE L 310 z 2005 r.). Zgodnie z art. 5161 KSH, połączenie transgraniczne spółek kapitałowych podlega przepisom rozdziału 2, jeżeli przepisy rozdziału 21 nie stanowią inaczej.


Stosownie zatem do art. 492 § 1 KSH, „połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie)“.


Zgodnie z art. 493 § 2 KSH, połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia), jednocześnie powodując w tym dniu skutek w postaci wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Art. 494 § 1 KSH stanowi natomiast, że spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Z uwagi na postanowienia art. 491 § 1 KSH, zasada ta ma zastosowanie również do połączeń spółek kapitałowych ze spółkami zagranicznymi, o których mowa w KSH.

W świetle powyższych rozważań, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że jest spółką zagraniczną, zatem planowane Połączenie będzie połączeniem transgranicznym w rozumieniu KSH – niezależnie od faktu, że w związku z Połączeniem nie dojdzie do wydania nowych udziałów, a wartość dotychczasowych udziałów nie zwiększy się (na moment połączenia Wnioskodawca będzie bowiem jedynym udziałowcem (wspólnikiem) Spółki Przejmowanej).

Analiza powyższych przepisów prowadzi jednoznacznie do wniosku, że sukcesja, o której mowa w art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, rozpocznie się z dniem połączenia Spółek, który wynika z przepisów regulujących transgraniczne łączenie się spółek. W tej sytuacji, o sukcesji podatkowej będzie można mówić od dnia, w którym nastąpi rejestracja Połączenia, tj. w dniu wskazanym przez sąd właściwy dla Spółki Przejmującej (tj. sąd brytyjski) w wydanym postanowieniu o zarejestrowaniu Połączenia.


Stanowisko, zgodnie z którym, w wyniku połączenia transgranicznego, spółka przejmująca stanie się sukcesorem wszelkich praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego związanych z działalnością spółki przejmowanej, zostało potwierdzone, przykładowo, w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2015 r., sygn. IPPP2/4512-825/15-3/DG.


Wobec powyższego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca stanie się podmiotem praw i obowiązków O. (Polska) Sp. z o. o. wynikających również z polskich przepisów podatkowych.


Reasumując, z powyższego wynika, że w związku z połączeniem transgranicznym Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej z dniem Połączenia na Wnioskodawcę przejdą wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, związane z działalnością Spółki Przejmowanej (sukcesja generalna).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj