Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.387.2017.1.MAP
z 15 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodu oraz określenia stawki właściwej do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży przez Wnioskodawczynię towarów nabytych wskutek zwrotu towarów przez końcowych nabywców (pytania oznaczone we wniosku Nr 3 i Nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 października 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.274.2017.1.MAP, 0113-KDIPT1-3.4012.610.2017.1.ALN na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 października 2017 r. (data doręczenia 5 października 2017 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), nadanym za pośrednictwem ….. w dniu 12 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Model biznesowy Jej działalności będzie oparty o tzw. dropshipping (to model logistyczny sprzedaży przez Internet, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę, rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do promowania produktów, wyszukiwania potencjalnych nabywców i zbierania zamówień oraz przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do końcowego klienta). Wnioskodawczyni będzie oferowała na sprzedaż, w szczególności na internetowych portalach aukcyjnych (np. ...., ..... i inne), określone towary. W żadnym momencie Wnioskodawczyni nie będzie właścicielem oferowanych towarów, ani nawet nie będzie ich fizycznie posiadała.

Rola Wnioskodawczyni w całej transakcji będzie polegała na:

  1. Wyszukaniu towarów (u producentów, w hurtowniach i u innych podmiotów – w szczególności działających poza granicami Polski), na które w Polsce (w ocenie Wnioskodawczyni) znaleźliby się potencjalni nabywcy.
  2. Zawarciu z podmiotem posiadającym w swojej ofercie te towary, umowy (pisemnej lub ustnej) na ich dostawę do końcowych odbiorców (osób, które nabędą towary na portalu aukcyjnym) (dalej także jako: konsument).
  3. Oferowaniu (w szczególności na internetowych portalach aukcyjnych) ww. towarów do sprzedaży w określonej cenie (cena, która ma być zapłacona właścicielowi towarów, o którym mowa w punkcie 2 + prowizja Wnioskodawczyni z tytułu pośredniczenia w transakcji).
  4. Odebraniu od konsumenta ceny za towar plus pokrycia kosztów wysyłki towaru (kwoty te będą wpłacane na rachunki bankowe Wnioskodawczyni), które poniesie właściciel towaru w celu dostarczenia towaru do końcowego nabywcy.
  5. Przekazaniu właścicielowi towarów:
    1. danych do wysyłki danego towaru oraz ewentualnie jego specyfikacji (kolor, rozmiar, etc.),
    2. umówionej ceny za dany towar plus kwoty na pokrycie kosztów pakowania i wysyłki towaru do konsumenta.


W czasie oferowania towarów na portalach aukcyjnych Wnioskodawczyni będzie prowadziła kontakt zarówno z potencjalnymi zainteresowanymi zakupem tych towarów (np. odpowiadała na pytania dotyczące towarów), jak i z właścicielem towarów (np. zadawała pytania dotyczące towarów). Działając w takim modelu, Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała dochody z tytułu wykonywania pośrednictwa w oferowaniu i sprzedaży towarów (tj. różnicy między ceną towaru, którą oferuje właściciel towaru, a ceną za towar, którą zaakceptował konsument).

Wnioskodawczyni w opisie warunków zakupu ww. towarów, które będą dostępne w ramach prowadzonych aukcji internetowych, poinformuje potencjalnych nabywców m.in., o tym, że:

  1. jest wyłącznie pośrednikiem przy całej transakcji (działalność Wnioskodawczyni będzie opisana jako polegająca na prezentacji oferty producentów towarów i pomocy oraz pośrednictwa przy ich nabywaniu dla końcowego nabywcy), w szczególności nie posiada na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oferowanych towarów i będą one dostarczane konsumentowi bezpośrednio przez właściciela towarów;
  2. składając ofertę kupna na aukcjach Wnioskodawczyni, konsument zleca Wnioskodawczyni realizację zamówienia przedstawionego towaru w swoim (nabywcy) imieniu;
  3. konsument składając zamówienie na portalu aukcyjnym nabywa usługę pośrednictwa w zakupie towaru na jego życzenie i w jego imieniu - usługa ta wykonywana jest przez Wnioskodawczynię;
  4. usługa Wnioskodawczyni obejmuje: złożenie zamówienia u właściciela towaru na przedstawiony towar w imieniu nabywcy; przekazanie właścicielowi towaru płatności za towar w imieniu nabywcy; zlecenie wysyłki towaru na adres nabywcy; monitorowanie przesyłki do nabywcy;
  5. nabywane i dostarczane towary spoza Polski mogą zostać objęte procedurą celną (a w związku z tym także koniecznością dopłacenia cła), w której stroną będzie konsument (nie Wnioskodawczyni działająca tylko jako pośrednik).

Potencjalny nabywca towarów nie będzie (do momentu otrzymania wysyłki) posiadał danych podmiotu, od którego towar faktycznie zakupił. Inne rozwiązanie w tym modelu biznesowym nie może wchodzić w grę, gdyż potencjalny konsument znając dane pomiotu, od którego kupuje towar, mógłby zakupić go taniej, tj. z pominięciom usługi Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni planuje także w ramach swojej działalności (opisanej powyżej) wprowadzić zasadę umożliwiającą zwrot towarów osobom, które nie będą zadowolone z dokonanych zakupów. Działania te ma zamiar podjąć w związku z obowiązywaniem na terenie Rzeczypospolitej ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2017 r., poz. 683, z późn. zm.). Przepisy tego aktu prawnego (m.in. art. 27) umożliwiają konsumentowi, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Brak zaoferowania potencjalnym nabywcom takiej możliwości (pomijając fakt, że Wnioskodawczyni w momencie oferowania towarów, ani ich wysyłki do końcowego nabywcy nie będzie właścicielem towarów, nawet w ich fizycznym posiadaniu) mógłby negatywnie wpływać na potencjalnych zainteresowanych towarami oraz na ich decyzje o nabyciu towarów (nie mieliby możliwości ich zwrotu w przypadku nabycia u Wnioskodawczyni, natomiast możliwość taką mieliby w przypadku nabycia towarów od innych podmiotów). Tylko w takich przypadkach, tj. po odstąpieniu od umowy, Wnioskodawczyni stawałaby się faktycznie właścicielem przedmiotowych towarów (tj. nie żądałaby zwrotu ceny za towar zapłaconej właścicielowi towaru, który wysyłał je końcowemu nabywcy). Jednocześnie takie towary będą następnie (w zależności od ich ilości, co warunkowane będzie po pierwsze częstotliwością korzystania przez końcowego nabywcę z takich uprawnień, a po drugie skalą prowadzenia przez Wnioskodawczynię opisywanej działalności) prawdopodobnie odpłatnie sprzedawane przez Wnioskodawczynię w ramach

działalności. W momencie rozpoczęcia działalności Wnioskodawczyni ma zamiar złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, o jakiej mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.). Głównym rodzajem działalności Wnioskodawczyni, zgodnie z PKD, który zostanie wykazany przy rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG, będzie - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet - 47.91.Z. W ramach opisu dodatkowego do tego PKD widnieje informacja, że tego rodzaju działalność dotyczy sytuacji, gdy klient dokonuje wyboru towaru w oparciu o ogłoszenia, katalogi, informacje dostarczone na stronie

internetowej, modele albo inny środek reklamy i składa swoje zamówienie za pośrednictwem poczty, telefonu lub przez Internet (zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach takiej strony internetowej). Nabyte towary będą mogły być albo bezpośrednio ściągnięte z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
  • dowolnego produktu przez Internet,
  • bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
  • prowadzoną na aukcjach internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez Internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.

W piśmie z dnia 12 października 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, dodano, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi sklasyfikowane według Wnioskodawczyni pod symbolem PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Jednocześnie Wnioskodawczyni opisała zakres faktyczny planowanej działalności gospodarczej, tj. na czym ma ona faktycznie polegać. W Jej ocenie taki symbol klasyfikacji PKD jest najbardziej odpowiedni w tym wypadku. Jak wskazano powyżej, zakres planowanej działalności składać się będzie z dwóch elementów (głównego – pośrednictwo w sprzedaży; dodatkowego – sprzedaż towarów uzyskanych ze zwrotów). W ocenie Wnioskodawczyni wyłączenia, o które pyta Organ, zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.), nie będą znajdowały zastosowania do Jej działalności. Wnioskodawczyni opisała okoliczności w jakich będzie prowadzić działalność oraz jej zakres. W Jej ocenie, nie wynikają z tego opisu żadne wyłączenia, o które pyta Organ w wezwaniu z dnia 3 października 2017 r. Wnioskodawczyni wskazuje jednocześnie, że nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej, a zatem też nie uzyskała żadnego przychodu z takiego źródła. Wnioskodawczyni będzie pośredniczyła w sprzedaży odzieży, obuwia oraz galanterii. Nie będzie Ona jednak wystawiała producentom faktur za wykonywane przez Nią usługi pośrednictwa, które będą świadczone faktycznie na rzecz nabywców (konsumentów). Tylko nabywcy (konsumenci) będą płacić Wnioskodawczyni za usługi pośrednictwa, z których będą korzystać. Wnioskodawczyni będzie współpracowała z producentami towarów mającymi swoją siedzibę poza granicami UE, m.in. w Chińskiej Republice Ludowej. Wnioskodawczyni będzie zawierała ustne umowy (ewentualnie uzgodnienia będą następowały drogą mailową). Warunki współpracy wskazano już w opisie zdarzenia przyszłego.

Współpraca będzie polegała na:

  1. poszukiwaniu przez Wnioskodawczynię potencjalnych nabywców towarów, których właścicielami są producenci (w tym celu będzie m.in. tworzyła aukcje internetowe wskazując na możliwość zakupu ww. towarów na określonych w opisie zdarzenia przyszłego warunkach),
  2. producent towarów zaoferuje (za pośrednictwem Wnioskodawczyni) nabywcy (konsumentowi) dany towar w określonej cenie znanej także Wnioskodawczyni, co umożliwi Wnioskodawczyni skalkulowanie swojej prowizji od towaru oraz wystawienie go na aukcji w określonej cenie (w której będzie zawierała się już prowizja Wnioskodawczyni),
  3. producent towarów udostępni Wnioskodawczyni zdjęcia i opis ww. towaru, aby mogła ona wystawić go na aukcji internetowej,
  4. producent towaru określi jaki jest koszt przesyłki towaru do Polski,
  5. po znalezieniu nabywcy towaru Wnioskodawczyni odbierze od nabywcy (konsumenta) cenę za towar (w niej mieścić się będzie kwota przekazywana producentowi towaru za jego zakup, prowizja Wnioskodawczyni oraz koszty wysyłki towaru przez producenta bezpośrednio do nabywcy - również przekazywane producentowi towarów),
  6. producenci towarów nie będą płacić za usługi Wnioskodawczyni; Jej zysk (oparty zresztą na modelu opisanym w zdarzeniu przyszłym) będzie polegał na uzyskaniu prowizji od końcowego nabywcy towaru/konsumenta,
  7. po uzyskaniu kwot za towar oraz przesyłkę producent towaru wyśle go bezpośrednio na adres nabywcy/konsumenta.

Wnioskodawczyni nie posiada wiedzy, czy producenci towarów będą wystawiać kupującym faktury/paragony. Ich działanie w tym zakresie będzie z pewnością uregulowane prawem państwa, w którym siedzibę będzie posiadał producent. Wnioskodawczyni wyłącznie jako element usługi pośrednictwa wprowadzi opcję odstąpienia przez nabywcę od umowy z producentem. Cel wprowadzenia takiej oferty do usługi pośrednictwa został wskazany w opisie zdarzenia przyszłego. Brak zaoferowania potencjalnym nabywcom takiej możliwości mógłby negatywnie wpływać na potencjalnych zainteresowanych towarami oraz na ich decyzje o nabywaniu towarów za pośrednictwem Wnioskodawczyni (gdyż nie mieliby możliwości ich zwrotu w przypadku nabycia towarów za pośrednictwem Wnioskodawczyni, natomiast możliwość taką mieliby w przypadku nabycia towarów od innych krajowych podmiotów). Zatem podstawą do uzyskania prawa własności towarów przez Wnioskodawczynię, w opisanych okolicznościach, będzie w zasadzie umowa między Nią, a nabywcą towarów/konsumentem. Czyli faktycznie Wnioskodawczyni będzie odkupowała towary od osób, które zakupiły je u producentów towarów, jednak nie były zadowolone z tego zakupu. Nabywanie przez Wnioskodawczynię towarów zwracanych przez nabywców oraz ich dalsza odsprzedaż to jeden z elementów planowanej działalności. W ocenie Wnioskodawczyni, będzie to typowa działalność handlowa, a nie usługa pośrednictwa. Będzie wówczas bowiem sprzedawała towar, który stał się Jej własnością, Ona będzie ustalała cenę, wysyłała go do końcowego nabywcy. Jednak w ocenie Wnioskodawczyni, takie sytuacje będą zdarzały się sporadycznie. W głównej mierze skoncentruje się Ona na świadczeniu usług pośrednictwa opisanych w zdarzeniu przyszłym. Wnioskodawczyni będzie pokrywała koszty zwrócenia ceny nabywcy za zwrócony przez niego towar. Faktycznie Wnioskodawczyni odkupi ten towar od nabywcy. W przypadku odsprzedaży zwróconych towarów, których Wnioskodawczyni stanie się właścicielem, ich cenę ustali indywidualnie. Wnioskodawczyni dążyć będzie do tego, aby cena ze sprzedaży zwróconego towaru była wyższa od kwoty jego odkupienia od nabywcy tak, aby Wnioskodawczyni na żadnym etapie transakcji nie była stratna. Niemniej jednak, jeśli wskazana w poprzednim zdaniu cena będzie zbyt wysoka. Wnioskodawczyni nie wyklucza jej obniżenia – tak, aby na towar znalazł się nabywca.

Wnioskodawczyni dodała również, że usługa pośrednictwa świadczona jest na rzecz nabywcy towaru na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym oraz w uzupełnieniu wniosku. Będzie Ona zawierała umowy na usługi pośrednictwa wyłącznie z nabywcami towarów - to oni będą płacić za te usługi. Zasady współpracy z nabywcami i producentami zostały opisane w ramach zdarzenia przyszłego oraz uszczegółowione w uzupełnieniu wniosku. Dostawcy towaru nie będą nabywcami usług pośrednictwa. Wnioskodawczyni nie importuje towaru, a jedynie pośredniczy w transakcji między producentem, a nabywcą na zasadach opisanych w ramach zdarzenia przyszłego oraz sprecyzowanych w uzupełnieniu wniosku. Wnioskodawczyni nie staje się właścicielem towarów na żadnym z etapów dostawy między producentem a nabywcą/konsumentem (chyba, że w ramach zwrotów), co zostało wyraźnie opisane w ramach zdarzenia przyszłego. Towar wysyłany będzie zawsze od producenta do ostatecznego nabywcy. W szczególności towar nie będzie trafiał (nie będzie transportowany) do Wnioskodawczyni. Oczywiście nie dotyczy to przypadków, w których Wnioskodawczyni nabędzie towar w ramach zwrotów. Wnioskodawczyni nie będzie dysponowała dowodem zakupu towaru, bo to nie Ona go nabędzie. Będzie miała możliwość uzyskania informacji za co zapłaciła i itp, gdyż jak to wskazano w ramach opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni będzie przekazywała jako pośrednik kwoty od nabywcy na rzecz producenta towarów za zakupione przez tego pierwszego towary. Potwierdzeniami tych płatności jako podmiot fizycznie je dokonujący, będzie dysponowała Wnioskodawczyni. Przesyłki będą adresowane przez producenta towarów bezpośrednio na rzecz nabywcy/konsumenta. Dlatego też nabywca będzie miał możliwość poznania danych podmiotu, który wysłał do niego towar. Być może w ramach przesyłki znajdą się również inne elementy (dokumenty, np. rachunki) pozwalające zidentyfikować producenta towarów. Sposób kalkulowania zysku Wnioskodawczyni opisany został w ramach przedstawienia zdarzenia przyszłego. Cena za towar płacony przez nabywcę będzie składała się z kwot: ceny, którą za towar ustalił producent towaru; kosztów wysyłki towaru przez producenta do nabywcy/konsumenta; prowizji Wnioskodawczyni za wykonanie usługi pośrednictwa. Nabywca będzie dysponował dokumentem potwierdzającym usługę pośrednictwa wykonaną przez Wnioskodawczynię, który zostanie przez Nią wystawiony. Jeśli producent wystawi nabywcy dokument potwierdzający nabycie towaru, nabywca również będzie nim dysponował. Rola Wnioskodawczyni została opisana w ramach przedstawienia zdarzenia przyszłego. Polega ona wyłącznie w pośredniczeniu w zamówieniach oraz płatnościach. Rola Wnioskodawczyni zmienia się jedynie w przypadku sprzedaży towarów uzyskanych ze zwrotów, o czym była mowa w ramach opisu zdarzenia przyszłego i o czym mowa w uzupełnieniu wniosku. Wnioskodawczyni opisała w ramach zdarzenia przyszłego, w jaki sposób będzie dochodziło do płatności za towar. Wnioskodawczyni będzie w tym wypadku pośrednikiem przy przekazywaniu pieniędzy między producentem a nabywcą. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008 r., działalność, którą zamierza wykonywać Wnioskodawczyni, będzie mieściła się pod symbolami: 47.00.71 – Sprzedaż detaliczna odzieży, 47.00.72 – Sprzedaż detaliczna obuwia, 47.00.73 – Sprzedaż detaliczna artykułów skórzanych i akcesoriów podróżnych. Natomiast szczegółowy opis okoliczności w jakich Wnioskodawczyni będzie prowadziła swoją działalność został zawarty przy przedstawieniu opisu zdarzenia przyszłego, jak i sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku. Wnioskodawczyni nie znalazła w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. pozycji wskazującej na wykonywanie usług pośrednictwa na zasadach dropshippingu. W ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opisano okoliczności, w ramach których Wnioskodawczyni będzie prowadziła działalność gospodarczą Nie będzie ona świadczyła usług pośrednictwa na rzecz producentów towarów. Siedziby producentów towarów znajdują się poza terenem UE, m.in. na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. W ocenie Wnioskodawczyni może zdarzyć się tak, że niektórzy producenci towarów będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, a niektórzy nie. Niemniej jednak Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usług pośrednictwa na ich rzecz. Usługa pośrednictwa będzie świadczona na rzeczy klientów indywidualnych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Miejscem ich zamieszkania będzie Polska. Natomiast producenci towarów swoje siedziby będą posiadać poza Polską i UE, m.in. na terenie

Chińskiej Republiki Ludowej. Nabywanie przez Wnioskodawczynię towarów zwracanych przez nabywców oraz ich dalsza odsprzedaż to jeden z elementów planowanej działalności. W ocenie Wnioskodawczyni będzie to typowa działalność handlowa, a nie usługa pośrednictwa. Będzie wówczas bowiem sprzedawała towar, który stał się Jej własnością. Ona będzie ustalała cenę i wysyłała go do końcowego nabywcy. Jednak w ocenie Wnioskodawczyni takie sytuacje, będą zdarzały się sporadycznie. W głównej mierze skoncentruje się ona na świadczeniu usług pośrednictwa opisanych w zdarzeniu przyszłym. Koszty zwrócenia ceny nabywcy poniesie Wnioskodawczyni. W przypadku odsprzedaży zwróconych towarów, których Wnioskodawczyni stanie się właścicielem, ich cenę ustali indywidualnie. Wnioskodawczyni dążyć będzie do tego. aby cena ze sprzedaży zwróconego towaru była wyższa od kwoty zakupu towaru od nabywcy/konsumenta, który zdecydował się na zwrot, tak aby Wnioskodawczyni na żadnym etapie transakcji me była stratna. Niemniej jednak jeśli wskazana w poprzednim zdaniu cena będzie zbyt wysoka, Wnioskodawczyni nie wyklucza jej obniżenia - tak aby na towar znalazł się nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem ryczałtowym przy prowadzeniu opisanej działalności w modelu dropshippingu (nie licząc sytuacji, w której wskutek zwrotu towarów przez końcowego nabywcę Wnioskodawczyni stanie się ich faktycznym właścicielem i następnie dopiero sprzeda)?
  2. Jaka stawka ryczałtu właściwa jest do opodatkowania tego rodzaju działalności, o którym mowa w pytaniu oznaczonym Nr 1?
  3. Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem ryczałtowym w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawczynię towarów nabytych faktycznie wskutek zwrotu towarów przez końcowego nabywcę w okolicznościach opisanych w zdarzeniu przyszłym?
  4. Jaka stawka ryczałtu właściwa jest do opodatkowania tego rodzaju działalności, o którym mowa w pytaniu oznaczonym Nr 3?
  5. W jaki sposób w okolicznościach przedstawionych powyżej, obliczać wartość sprzedaży do celów ustalenia możliwości korzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia podmiotowego w VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i nast. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytań oznaczonych Nr 3 i Nr 4, dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast, w zakresie pytań oznaczonych Nr 1 i Nr 2, dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w zakresie pytania oznaczonego Nr 5, dotyczącego podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 3)

(ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w przypadku odstąpienia od umowy przez kupującego, Wnioskodawczyni stanie się właścicielem zwracanych towarów. Towary te prawdopodobnie będą w dalszej kolejności odpłatnie sprzedawane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności, w związku z czym, przychodem Wnioskodawczyni będzie w tym wypadku kwota uzyskana za sprzedany towar. Cena za ten towar będzie stanowiła również podstawę opodatkowania podatkiem zryczałtowanym. Będzie ona bowiem przychodem z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad. 4)

W przypadku sprzedaży towarów nabytych wskutek ich zwrotu od pierwotnych kupujących, przychodem podatnika jest kwota uzyskana za sprzedany towar. Jednocześnie działalność tego rodzaju stanowi działalność usługową w zakresie handlu (sprzedaż towarów), w związku z czym - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - opodatkowanie ryczałtem powinno nastąpić według stawki 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy stanowi „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów. Wyjaśnienia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej lub wykonywanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego ….. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl powyższej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy),
  • 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne precyzuje, co należy rozumieć przez działalność usługową, działalność usługową w zakresie handlu.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm. ), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA, Warszawa 2005, str. 797, przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Model biznesowy Jej działalności będzie oparty o tzw. dropshipping (to model logistyczny sprzedaży przez Internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu logistycznym sprowadza się do promowania produktów, wyszukiwania potencjalnych nabywców i zbierania zamówień oraz przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do końcowego klienta). Wnioskodawczyni planuje także w ramach swojej działalności wprowadzić zasadę umożliwiającą zwrot towarów osobom, które nie będą zadowolone z dokonanych zakupów. Tylko w takich przypadkach, tj. po odstąpieniu od umowy, Wnioskodawczyni stawałby się faktycznie właścicielem przedmiotowych towarów (tj. nie żądałby zwrotu ceny za towar zapłaconej właścicielowi towaru, który wysyłał je końcowemu nabywcy). Jednocześnie takie towary będą następnie (w zależności od ich ilości, co warunkowane będzie po pierwsze częstotliwością korzystania przez końcowego nabywcę z takich uprawnień, a po drugie skalą prowadzenia przez Wnioskodawczynię opisywanej działalności) prawdopodobnie odpłatnie sprzedawane przez Wnioskodawczynię w ramach działalności. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi sklasyfikowane będą pod symbolem PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. W ocenie Wnioskodawczyni wyłączenia, zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie będą znajdowały zastosowania do Jej działalności. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008 r., działalność, którą zamierza wykonywać Wnioskodawczyni będzie mieściła się pod symbolami: 47.00.71 – Sprzedaż detaliczna odzieży, 47.00.72 – Sprzedaż detaliczna obuwia, 47.00.73 – Sprzedaż detaliczna artykułów skórzanych i akcesoriów podróżnych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że podstawę opodatkowania przychodu w działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży towarów spełniających definicję zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nabytych przez Wnioskodawczynię wskutek zwrotu towarów przez końcowych nabywców, stanowi przychód, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ww. ustawy, a więc kwota uzyskana za sprzedane przez Nią towary. Ww. przychód należy zakwalifikować do przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, i opodatkować go w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Końcowo wskazać należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności w ramach przedstawionego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego, gdyż w trybie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), nie ma możliwości jego modyfikowania, czy też prowadzenia postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych prowadzonego na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj