Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
KDIB3-2.4012.390.2017.2.AR
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.390.2017.1.AR

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut – Państwowy Instytut posiada osobowość prawną i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Podstawowym przedmiotem działania Instytutu jest:

  • prowadzenie badań naukowych (podstawowych, stosowanych, przemysłowych), prac rozwojowych oraz działalności badawczo-rozwojowej;
  • przystosowywanie wyników badań naukowych, prac rozwojowych oraz rezultatów działalności badawczo- rozwojowej do potrzeb praktyki;
  • wdrażanie wyników badań naukowych, prac rozwojowych oraz rezultatów działalności badawczo-rozwojowej, w zakresie nauk zootechnicznych i pokrewnych, sklasyfikowanych jako „Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych” - PKD 72.19.Z oraz „Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii” - PKD 72.11Z.

Oprócz działalności naukowo-badawczej Instytut świadczy usługi komercyjne, uzyskując w ten sposób przychody.

W 2017 roku Instytut -Państwowy Instytut ubiegać się będzie o dofinansowanie do projektu pn. „…” ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w Obszary Wiejskie, w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit. Dofinansowanie ze środków EFR obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu.

W ramach projektu powstaną publikacje o charakterze informacyjno-promocyjnym, które będą dystrybuowane nieodpłatnie w związku z czym Instytut Zootechniki nie będzie czerpać korzyści materialnych z powyższego tytułu.

Planowane jest zawarcie umowy licencyjnej z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu umożliwienia dalszej nieodpłatnej dystrybucji publikacji, powstałych w ramach projektu pn. „…”. Celem powołania zespołu i jego prac o charakterze seminaryjno - warsztatowym i studialnym, jest integracja środowiska ekspertów w tym naukowców dla uzyskania wspólnego stanowiska i konkretnych rozwiązań, które odpowiedzą na aktualne problemy rolnictwa związane z ochroną środowiska i klimatu. Cele operacji pozwolą na pozyskanie wiedzy dla potrzeb innowacji oraz jej upowszechnienie, a także wskazanie rozwiązań innowacyjnych.

W ramach projektu planuje się upowszechnienie wiedzy, co realizowane będzie miedzy innymi przez wydanie opracowań monograficznych, podsumowujących seminaria, a dotyczących:

  • opracowania aktualnego stanu problematyki ochrony środowiska i klimatu
  • skatalogowania dotychczasowych wyników prac naukowych,
  • wskazania uzupełniających i nowych obszarów badawczych,
  • najefektywniejszych metod redukcji niekorzystnych oddziaływań rolnictwa.

Z każdego spotkania na stronie internetowej projektu opublikowane zostanie streszczenie. Strona będzie miała charakter interaktywny, zawierając materiały informacyjne, publikacje problemowe, odniesienia do legislacji, harmonogram spotkań, wykaz członków zespołu, a także możliwość składania pytań i udzielania odpowiedzi. Ponadto, opublikowana i rozkolportowana będzie darmowa broszura informująca o celach i pracach zespołu.

Ze względu na podejmowaną tematykę prac zespołu, obejmującą ochronę środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatu w rolnictwie, a także uwzględniając ekspercki status uczestników, przyjęto formę spotkań, czasowo podzielonych na elementy seminarium, warsztatów i wyjazdu terenowego. Spotkania będą realizowane w różnych miejscach kraju, położonych w najbliższej, możliwej odległości od instalacji/gospodarstw, wybranych dla zaprezentowania innowacyjnych technologii ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu (wyjazd terenowy). Każdorazowo, spotkania obejmą część seminaryjną, część warsztatową oraz wizyty terenowe i zapoznanie się z innowacyjną, niskoemisyjną, instalacją rolniczą.

Część seminaryjna obejmie wykłady ekspertów poświęcone wybranym elementom problematyki prac zespołu, połączone z dyskusją uczestników. Seminaria posłużą do wyrównania zasobów wiedzy oraz ich upowszechnienia.

Część warsztatowa obejmie każdorazowo aspekty poruszane w części seminaryjnej i obejmować będzie kwestie ich praktycznego zastosowania w rolnictwie, a także możliwości raportowania i wykazywania uzyskanych efektów w oficjalnych raportach krajowych do KE i ONZ oraz ich agend.

Wizyty terenowe obejmą przejazdy z miejsc realizacji części seminaryjno-warsztatowej do lokalizacji wdrożenia innowacyjnych technologii, rozwiązań redukujących oddziaływania środowiskowe. Ich celem będzie weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o praktyczne doświadczenia właścicieli, ustalenie słabych i mocnych stron innowacji.

W związku z realizacją projektu Instytut Zootechniki dokona zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m. in. wynajem sal, materiały biurowe, druk materiałów promocyjnych, poczęstunek dla uczestników wyjazdu terenowego.

Dokumenty te podlegać będą odrębnej rejestracji i zostaną przypisane tylko do realizacji tego projektu.

Wymagane jest przedłożenie przez Instytut interpretacji indywidualnej co do braku możliwości odliczenia podatku VAT, od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W uzupełnieniu wniosku podano, że:

Wedle postanowień zawartych w umowie licencyjnej Instytut nieodpłatnie udziela Fundacji oraz Ministerstwu wyłącznej, terminowej (na okres 10 lat) i nieograniczonej terytorialnie licencji do utworów powstałych podczas realizacji operacji w szczególności: programów, konspektów wykładów, prezentacji, materiałów szkoleniowych i informacyjno-promocyjnych. informacji zamieszczanych na stronie internetowej, zdjęć i relacji z realizacji operacji, publikacji monograficznych w wersji papierowej i elektronicznej oraz materiałów wykorzystanych do ich przygotowania między innymi na następujących polach eksploatacji: wszelkiego obrotu oryginałem i egzemplarzami utworów wytworzonych zgodnie z pkt 1 niniejszej umowy licencyjnej - wprowadzania ich do obrotu, najmu, użyczenia lub oddawania na podstawie innego stosunku prawnego.

W związku z powyższym w przedstawionych regulacjach zawartych w powyższej umowie licencyjnej przewidziane zostało po stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi uprawnienie do dokonywania odpłatnego zbycia powstałych w ramach projektu publikacji naukowych.

Instytut nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z zakupem towarów i usług związanym z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Projekt jest całkowicie nieodpłatny, w związku z jego realizacją nie powstaną przychody, a nabyte na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kolejno zawarta umowa licencyjna z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie będzie również przewidywała uprawnień po stronie Ministerstwa do odpłatnego zbycia powstałych w ramach projektu publikacji naukowych.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cyt. przepisu art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Oceniając, czy dane świadczenie ma charakter usługi należy mieć na względzie fakt, że ustawodawca – jak wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy – uznaje za usługę każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności, które nie jest dostawą towarów, podkreślając tym samym powszechność opodatkowania. Zatem na zachowanie to (świadczenie) składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź tolerowanie – znoszenie określonych stanów rzeczy). Ponadto, do uznania danej czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym przez niego wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym. W konsekwencji, usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument – odbiorca świadczenia, odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

W odniesieniu do opisanych działań Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z unormowaniami zawartymi w przepisach, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenia, uznać należy za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług oraz odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Instytut-Państwowy Instytut ubiegać się będzie o dofinansowanie do projektu pn. „…”.

W ramach projektu planuje się upowszechnienie wiedzy, co realizowane będzie miedzy innymi przez wydanie opracowań monograficznych, podsumowujących seminaria, a dotyczących:

  • opracowania aktualnego stanu problematyki ochrony środowiska i klimatu
  • skatalogowania dotychczasowych wyników prac naukowych,
  • wskazania uzupełniających i nowych obszarów badawczych,
  • najefektywniejszych metod redukcji niekorzystnych oddziaływań rolnictwa.

W ramach projektu powstaną publikacje o charakterze informacyjno-promocyjnym, które będą dystrybuowane nieodpłatnie w związku z czym Instytut nie będzie czerpać korzyści materialnych z powyższego tytułu. Planowane jest zawarcie umowy licencyjnej z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu umożliwienia dalszej nieodpłatnej dystrybucji publikacji, powstałych w ramach ww. projektu. Wedle postanowień zawartych w umowie licencyjnej Instytut nieodpłatnie udziela Fundacji oraz Ministerstwu wyłącznej, terminowej (na okres 10 lat) i nieograniczonej terytorialnie licencji do utworów powstałych podczas realizacji operacji.

W omawianej sprawie Instytut nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z zakupem towarów i usług związanym z realizacją projektu. Celem powołania zespołu i jego prac o charakterze seminaryjno – warsztatowym i studialnym, jest integracja środowiska ekspertów w tym naukowców dla uzyskania wspólnego stanowiska i konkretnych rozwiązań, które odpowiedzą na aktualne problemy rolnictwa związane z ochroną środowiska i klimatu. Cele operacji pozwolą na pozyskanie wiedzy dla potrzeb innowacji oraz jej upowszechnienie, a także wskazanie rozwiązań innowacyjnych.

Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku od towarów i usług (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

Analiza opisu stanu faktycznego oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu, ponieważ jak wynika z opisu sprawy celem operacji jest pozyskanie wiedzy oraz jej upowszechnianie, jednak wyłącznie w drodze działań nieodpłatnych. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego obejmuje jedynie zwrot poniesionych kosztów w ramach projektu. Wprawdzie Wnioskodawca wskazał, że oprócz działalności naukowo-badawczej, świadczy usługi komercyjne uzyskując w ten sposób przychody. Jednakże przedstawione okoliczności sprawy nie pozwalają na uznanie, że realizacja projektu ma w jakimkolwiek zakresie związek z komercyjną działalnością Wnioskodawcy. Jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie on wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki jaką jest związek dokonanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj