Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.368.2017.2.MŁ
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 27 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jego zwrotu oraz prawa do korekty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 27 września 2017 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa centralizacyjna) od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Jednostkami organizacyjnymi podlegającymi centralizacji rozliczeń VAT są m.in. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych „Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych „A”, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B” (dalej: Zespoły Szkół). Wszystkie ww. Zespoły Szkół do 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy VAT).

Gmina zrealizuje projekt pn.: „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych” (dalej: Projekt lub Inwestycja), przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego – ZIT, oś priorytetowa XII. Infrastruktura edukacyjna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostosowania kompetencji uczniów szkół zawodowych do oczekiwań rynku pracy.

Realizacja Projektu spowoduje udostępnienie:

4 klasopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych (ZSOiZ) – wyodrębnienie 3 klasopracowni, zaadoptowanie 2 istniejących klas na I piętrze poprzez wyburzenie istniejącej ściany działowej celem połączenia dwóch pomieszczeń i uzyskania obszernej pracowni, 4 klasopracowni w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych „A” (1 dobudowana, 3 wyremontowane), 2 klasopracowni w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B” (remont 2 pomieszczeń na 2 klasopracownie).

Zadanie obejmuje także wyposażenie pracowni w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Użytkownikami powstałej infrastruktury będą uczniowie/słuchacze szkoły – głównie mieszkańcy powiatu Miasta oraz powiatów ościennych.

Realizacja niniejszego Projektu jest odpowiedzią na zdiagnozowany problem główny – niedostateczne kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach na terenie powiatu Miasta. Zauważono także ograniczony dostęp do specjalistycznego wyposażenia, postęp technologiczny wymusza bowiem jego wymianę co kilka lat.

Inwestycja jest przedsięwzięciem komplementarnym do innych projektów realizowanych z myślą o zwiększeniu dostępu do wysokiej jakości oferty kształcenia w mieście.

Trwałość projektu zostanie zachowana przez okres nie krótszy niż 5 lat licząc od zakończenia Projektu. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji Projektu jest Beneficjent – jednostka samorządu terytorialnego – miasto na prawach powiatu. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację majątku (administrację) jest również Beneficjent bezpośredni – Miasto. W fakturach zakupu za zrealizowany projekt będą występować:

  1. W okresie do 31 grudnia 2016 r.;
    Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych;
    Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych „A”;
    Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B”;
    Gmina.
  2. W okresie od 1 stycznia 2017 r. wyłącznie Gmina.

Produkty Projektu (zmodernizowane pracownie kształcenia zawodowego) nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ani przez Zespoły Szkół ani przez Gminę. Bieżące koszty utrzymania infrastruktury edukacyjnej, pokrywane będą ze środków budżetu Miasta. Wnioskodawca będzie wykorzystywał produkty projektu jedynie na potrzeby uczniów szkół zawodowych, w ramach państwowego systemu oświaty. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, na skutek projektu powstanie publiczna (powiatowa) infrastruktura edukacyjna wykorzystywana jedynie przez młodzież w ramach publicznego systemu oświaty. Koszt całkowity projektu wynosi 2.352.871,01 zł, w tym wszystkie wydatki stanowią koszty kwalifikowane. Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 1.999.940,36 zł.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że:

Przed dokonaniem centralizacji faktury VAT z tytułu nabywanych w związku z realizacją projektu towarów i usług były wystawiane na Zespoły Szkół oraz Gminę.

Po centralizacji faktury VAT z tytułu nabywanych w związku z realizacją projektu towarów i usług były wystawiane na Gminę.

Zarówno przed centralizacją jak i po centralizacji wydatki dotyczące opisanego we wniosku projektu będą związane wyłącznie z czynnościami należącymi do zadań własnych Gminy oraz Zespołów Szkół (tj. czynnościami poza działalnością gospodarczą).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Zespołom Szkół przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi przy realizacji Projektu kosztami (udokumentowanymi fakturami wystawionymi na Zespoły Szkół) w związku z czym Gmina będzie miała prawo do złożenia deklaracji za Zespoły Szkół, bądź korekt deklaracji VAT Gminy w celu odzyskania tego podatku?
  2. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ubieganie się o jego zwrot lub prawo do korekty nieodliczonego podatku naliczonego w związku z poniesionymi przy realizacji Projektu kosztami?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z art. 4 ustawy Centralizacyjnej Gmina wstąpiła z dniem centralizacji we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych podlegających centralizacji rozliczeń VAT. Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy Centralizacyjnej Gmina ma prawo do korekty rozliczeń z zakresu podatku od towarów i usług poszczególnych jednostek organizacyjnych za okresy poprzedzające centralizację VAT. Zespoły Szkół nie były czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (korzystały ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy VAT) i nie składały deklaracji VAT w związku z czym Zespołom Szkół zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy VAT nie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku naliczonego. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku poprzez złożenie deklaracji za poszczególne Zespoły Szkół. Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ustawy VAT, skoro produkty projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ani przez Zespoły Szkół ani przez Gminę, Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kosztami powstałymi przy realizacji Projektu poprzez złożenie korekty łącznej za wszystkie jednostki organizacyjne zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy Centralizacyjnej.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 oraz art. 91 ustawy VAT, skoro produkty Projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ani przez Zespoły Szkół ani przez Gminę, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ubieganie się o jego zwrot lub prawo do korekty nieodliczonego podatku naliczonego w związku z poniesionymi przy realizacji Projektu kosztami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą „centralizacyjną”, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy „centralizacyjnej”, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy „centralizacyjnej”, ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Podkreślić należy, że faktury dokumentujące nabycie towarów i/lub usług wystawione po centralizacji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego powinny być wystawione na jednostkę samorządu terytorialnego z jej nr NIP i nazwą, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT, zwolnionej od podatku VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa centralizacyjna) od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Jednostkami organizacyjnymi podlegającymi centralizacji rozliczeń VAT są m.in. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych, „Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych „A”, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących ‚„B” (dalej: Zespoły Szkół). Wszystkie ww. Zespoły Szkół do 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy VAT).

Gmina zrealizuje projekt pn.: „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych” (dalej: Projekt lub Inwestycja), przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego – ZIT, oś priorytetowa XII. Infrastruktura edukacyjna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostosowania kompetencji uczniów szkół zawodowych do oczekiwań rynku pracy.

Realizacja Projektu spowoduje udostępnienie 4 klasopracowni w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych (ZSOiZ) – wyodrębnienie 3 klasopracowni, zaadoptowanie 2 istniejących klas na I piętrze poprzez wyburzenie istniejącej ściany działowej celem połączenia dwóch pomieszczeń i uzyskania obszernej pracowni, 4 klasopracowni w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych „A” (1 dobudowana, 3 wyremontowane), 2 klasopracowni w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B” (remont 2 pomieszczeń na 2 klasopracownie). Zadanie obejmuje także wyposażenie pracowni w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Użytkownikami powstałej infrastruktury będą uczniowie/słuchacze szkoły – głównie mieszkańcy powiatu Miasta oraz powiatów ościennych. Realizacja niniejszego Projektu jest odpowiedzią na zdiagnozowany problem główny – niedostateczne kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach na terenie powiatu Miasta. Zauważono także ograniczony dostęp do specjalistycznego wyposażenia, postęp technologiczny wymusza bowiem jego wymianę co kilka lat.

Inwestycja jest przedsięwzięciem komplementarnym do innych projektów realizowanych z myślą o zwiększeniu dostępu do wysokiej jakości oferty kształcenia w mieście.

Trwałość projektu zostanie zachowana przez okres nie krótszy niż 5 lat licząc od zakończenia Projektu. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji Projektu jest Beneficjent – jednostka samorządu terytorialnego – miasto na prawach powiatu. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację majątku (administrację) jest również Beneficjent bezpośredni – Miasto. W fakturach zakupu za zrealizowany projekt będą występować:

  1. W okresie do 31 grudnia 2016 r.;
    Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych;
    Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych „A”;
    Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B”;
    Gmina.
  2. W okresie od 01 stycznia 2017 r. wyłącznie Gmina.

Produkty Projektu (zmodernizowane pracownie kształcenia zawodowego) nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ani przez Zespoły Szkół ani przez Gminę. Bieżące koszty utrzymania infrastruktury edukacyjnej, pokrywane będą ze środków budżetu Miasta. Wnioskodawca będzie wykorzystywał produkty projektu jedynie na potrzeby uczniów szkół zawodowych, w ramach państwowego systemu oświaty. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, na skutek projektu powstanie publiczna (powiatowa) infrastruktura edukacyjna wykorzystywana jedynie przez młodzież w ramach publicznego systemu oświaty. Przed dokonaniem centralizacji faktury VAT z tytułu nabywanych w związku z realizacja projektu towarów i usług były wystawiane na Zespoły Szkół oraz Gminę. Po centralizacji faktury VAT z tytułu nabywanych w związku z realizacją projektu towarów i usług były wystawiane na Gminę. Zarówno przed centralizacją jak i po centralizacji wydatki dotyczące opisanego we wniosku projektu będą związane wyłącznie z czynnościami należącymi do zadań własnych Gminy oraz Zespołów Szkół (tj. czynnościami poza działalnością gospodarczą).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy Zespołom Szkół przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi przy realizacji Projektu wydatkami i w związku z tym czy Gmina będzie miała prawo do złożenia deklaracji za Zespoły Szkół, bądź korekt deklaracji VAT Gminy w celu odzyskania tego podatku oraz czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ubieganie się o jego zwrot lub prawo do korekty nieodliczonego podatku naliczonego w związku z poniesionymi przy realizacji Projektu wydatkami.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w pierwszej kolejności należy podkreślić, że – jak wskazał Wnioskodawca – głównym celem projektu pn.: „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych” jest zwiększenie dostosowania kompetencji uczniów szkół zawodowych do oczekiwań rynku pracy. Zainteresowany zaznaczył, że produkty Projektu (zmodernizowane pracownie kształcenia zawodowego) nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ani przez Zespoły Szkół ani przez Gminę, a bieżące koszty utrzymania infrastruktury edukacyjnej, pokrywane będą ze środków budżetu miasta. W fakturach zakupu za zrealizowany projekt będą występować w okresie do 31 grudnia 2016 r.: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych „A”, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „B” oraz Gmina. Natomiast w okresie od 1 stycznia 2017 r. wyłącznie Gmina. Wszystkie ww. Zespoły Szkół do 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z art. 113 ustawy. Gmina od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Zarówno przed centralizacją jak i po centralizacji wydatki dotyczące opisanego we wniosku projektu będą związane wyłącznie z czynnościami należącymi do zadań własnych Gminy oraz Zespołów Szkół (tj. czynnościami poza działalnością gospodarczą).

Zatem z powyższego wynika, że Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2016 r. uwzględniał w swoich rozliczeniach w zakresie podatku VAT, fakt odrębności wymienionych we wniosku jednostek budżetowych. Wnioskodawca składał deklaracje VAT, w których rozliczał podatek należny i naliczony wyłącznie z tytułu własnych zakupów i obrotów i nie uwzględniał obrotów tych jednostek.

Podkreślenia wymaga fakt, że Zespoły Szkół korzystały do końca 2016 r. ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy, a zakupy dotyczące ww. projektu dokonywane zarówno przez Zespoły Szkół jak i przez Gminę związane były jak wskazał Wnioskodawca zarówno przed centralizacją jak i po centralizacji wyłącznie z czynnościami należącymi do zadań własnych Gminy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do wydatków poniesionych przed 1 stycznia 2017 r. w związku z realizowanym projektem pn.: „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych” warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie były spełnione, ponieważ Zespoły Szkół nie były zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu, nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast w odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przed 1 stycznia 2017 r. na Gminę, nie przysługiwało jej prawo do odliczenia, ponieważ wydatki związane z realizacją ww. projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji również od 1 stycznia 2017 r. w związku z realizowanym projektem pn.: „Rozwój kompetencji i dopasowanie do potrzeb rynku pracy uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych” Wnioskodawcy – Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT, a tym samym wydatki związane z realizacją ww. projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, pytanie w części dotyczącej odliczenia poprzez korektę podatku naliczonego stało się bezzasadne.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w całości uznano jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj