Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.548.2017.1.ABi
z 31 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 13 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu związanego z budową…– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu związanego z budową….

Wniosek został uzupełniony pismem z 13 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 5 października 2017 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.548.2017.1.ABK.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 13 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina …zamierza przystąpić do realizacji projektu związanego z budową … w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie promocji dziedzictwa regionalnego oraz oferty przemysłów czasu wolnego. Celem operacji objętej przedmiotowym wnioskiem o przyznanie pomocy jest budowa ogólnodostępnego kompleksu rekreacyjnego, na którym będzie można grać w tenisa ziemnego, koszykówkę i siatkówkę. W skład kompleksu rekreacyjnego będzie wchodziło:

Boisko wielofunkcyjne do koszykówki oraz piłki siatkowej o wymiarach 16 m x 26 m ogrodzone po obwodzie piłkochwytem o wysokości 6 m, z siatki z tworzywa sztucznego. Nawierzchnia boiska – poliuretanowa, przeznaczona do boisk wielofunkcyjnych, wykonana na podbudowie dynamicznej. Wyposażenie sportowe montowane w sposób trwały z podłożem (kosze do koszykówki i komplet do gry w piłkę siatkową). Kort tenisowy o wymiarach 10,17 m x 24,00 m ogrodzony po obwodzie piłkochwytem o wysokości 6 m z siatki z tworzywa sztucznego. Nawierzchnia boiska – mączka ceglana, wykonana na podbudowie dynamicznej. Zaprojektowano nawierzchnię z mączki ceglanej z odbudową w składzie: 5 cm mączki ceglanej, 10 cm kruszywo kamienne o średnicy 0-4 mm, 20 cm kruszywo kamienne o średnicy 5-40 mm. Obramowanie z obrzeża prostego 8 x 30 cm na ławie z podsypką cementowo-piaskową, utrzymujące nawierzchnię z mączki ceglanej po obwodzie kortu. Wyposażenie sportowe montowane w sposób trwały z podłożem (słupki i komplet wyposażenia do gry w tenisa ziemnego).

Celem tej operacji jest przede wszystkim stworzenie miejsca, które będzie centrum rekreacji i wypoczynku dla wszystkich mieszkańców. Stworzy on doskonałe miejsce do wspólnych spotkań mieszkańców. Gmina nie posiada na swoim terenie kortu tenisowego. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat za użytkowanie kompleksu rekreacyjnego w miejscowości . Cały kompleks wybudowany w ramach tego projektu będzie udostępniany bezpłatnie lokalnej społeczności. Obok planowanego do budowy kompleksu znajdują się wiaty grillowa i rowerowa. Powstały kompleks umożliwi mieszkańcom stworzenie miejsca do rekreacyjnej gry w tenisa, koszykówkę czy też siatkówkę. W połączeniu z salą gimnastyczną zlokalizowaną w szkole w xstworzy dogodne miejsce mieszkańcom do spędzania czasu wolnego wraz z rodzinami. Przy szkole w x znajduje się sala gimnastyczna, która posiada osobną klatkę schodową wychodzącą na teren planowanej inwestycji. Sala ta posiada zaplecze m.in: szatnię, toalety, prysznice, które będą ogólnodostępne dla osób korzystających z kompleksu. Budowa kompleksu rekreacyjnego pozwoli na osiągnięcie planowanego celu operacji czyli stworzy mieszkańcom miejsce do wspólnych spotkań, co przyczyni się do wzrostu aktywności społecznej mieszkańców. Budowa boiska wielofunkcyjnego i kortu tenisowego stworzy odpowiednie warunki do przeprowadzania wielu imprez o zasięgu lokalnym i nie tylko. Będą się odbywały festyny, pikniki rodzinne, które będą organizowane dla lokalnej społeczności.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu związanego z budową …jako nabywca wskazana będzie Gmina….

Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług podczas realizacji projektu, o którym mowa we wniosku oraz w okresie jego trwałości nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną realizowaną przez Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione koszty podczas realizacji ww. projektu oraz w okresie ich trwałości?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym nie spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że prawo do odliczenia podatku VAT występuje wyłącznie gdy świadczone usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją budowy kompleksu rekreacyjnego. W sytuacji gdy w wyżej wymienionym projekcie nie będzie występować sprzedaż związana ze sprzedażą opodatkowaną brak jest prawa do odliczenia podatku VAT, co w konsekwencji powoduje, że VAT w projekcie może być kwalifikowalny. Nawet w przypadku bezpłatnego udostępniania sprzedaż opodatkowana nie będzie występować zatem w dalszym ciągu stosuje się tu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie Gmina będzie wykonywać zadania publiczne, do których jest zobowiązana na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.). W konsekwencji Gmina nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, bowiem w tym zakresie nie działa ona w charakterze podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina …zamierza przystąpić do realizacji projektu związanego z budową…. Celem projektu jest budowa ogólnodostępnego kompleksu rekreacyjnego, na którym będzie można grać w tenisa ziemnego, koszykówkę i siatkówkę. Cały kompleks wybudowany w ramach tego projektu będzie udostępniany bezpłatnie lokalnej społeczności. Powstały kompleks umożliwi mieszkańcom stworzenie miejsca do rekreacyjnej gry w tenisa, koszykówkę czy też siatkówkę. Budowa kompleksu rekreacyjnego pozwoli na osiągnięcie planowanego celu operacji czyli stworzy mieszkańcom miejsce do wspólnych spotkań, co przyczyni się do wzrostu aktywności społecznej mieszkańców. Budowa boiska wielofunkcyjnego i kortu tenisowego stworzy odpowiednie warunki do przeprowadzania wielu imprez o zasięgu lokalnym i nie tylko. Będą się odbywały festyny, pikniki rodzinne, które będą organizowane dla lokalnej społeczności.

W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu związanego z budową …jako nabywca wskazana będzie Gmina…. Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług podczas realizacji ww. projektu oraz w okresie jego trwałości nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną realizowaną przez Gminę.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte przez Gminę podczas realizacji ww. projektu oraz w okresie jego trwałości nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną realizowaną przez Gminę, a ponadto …będzie udostępniany bezpłatnie lokalnej społeczności.

Skoro więc Gmina, nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej, tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, a w efekcie nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujących możliwość odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, Gmina nie ma możliwości odliczenia kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj