Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.181.2017.2.ZK
z 25 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym 2 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochody, o których mowa we wniosku podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochody, o których mowa we wniosku podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 września 2017 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.181.2017.1.ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 2 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący Stowarzyszeniem jest osobą prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Cele statutowe Stowarzyszenia obejmują:

i. stwarzanie warunków do prowadzenia działalności lotniczej przez członków Stowarzyszenia;

ii. szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych;

iii. upowszechnianie wiedzy, umiejętności i dobrych praktyk w lotnictwie, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotniczego;

iv. integrację środowiska lotniczego i sympatyków lotnictwa;

v.promocję lotnictwa;

vi. wspieranie rozwoju i upowszechnianie kultury fizycznej w lotnictwie, w szczególności w zakresie sportu lotniczego;

vii. wspieranie i rozwój infrastruktury lotniczej;

viii. reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia wobec władz instytucji krajowych i międzynarodowych;

ix. działanie na rzecz ułatwień w lotnictwie cywilnym;

x.pielęgnowanie narodowych tradycji lotniczych, pielęgnowanie polskości, jako czynnika rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

xi. podnoszenie kwalifikacji zawodowych w lotnictwie oraz aktywizację zawodowa osób pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem z pracy;

xii. podejmowanie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży w powiązaniu z lotnictwem i modelarstwem lotniczym;

xiii. wspomaganie rozwoju techniki lotniczej, wynalazczości i innowacyjności w lotnictwie oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w działalności lotniczej;

xiv. upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, działanie na rzecz ratownictwa, ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;

xv. szkolenie i doskonalenie umiejętności członków organizacji dla potrzeb lotnictwa wojskowego i państwowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb państwowych;

xvi. promocję i organizowanie wolontariatu w działalności lotniczej.

Zgodnie z postanowieniami Statutu, Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez wykonywanie następujących zadań w ramach działalności nieodpłatnej oraz odpłatnej:

i.koordynację i wspieranie działalności statutowej poszczególnych członków Stowarzyszenia;

ii. współdziałanie z innymi stowarzyszeniami, związkami sportowymi, organizacyjnymi i instytucjami w kraju i za granicą;

iii. udział w naradach, zjazdach i konferencjach związanych z lotnictwem;

iv. występowanie wobec organów władzy publicznej oraz innych instytucji publicznych w sprawach będących przedmiotem działalności statutowej Stowarzyszenia;

v.występowanie do władz i instytucji z poparciem inicjatyw i wniosków Stowarzyszenia, innych aeroklubów oraz szkół lotniczych, związanych z działalnością statutową Stowarzyszenia;

vi. inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych mających wpływ na działalność statutową Stowarzyszenia, w szczególności w zakresie sportu lotniczego i lotnictwa ogólnego oraz amatorskiego;

vii. współpracę z właściwymi władzami odpowiedzialnymi za obronność kraju;

viii. podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury lotniczej;

ix. inspirowanie i popieranie postępu i twórczości technicznej, artystycznej, naukowej w dziedzinie lotnictwa;

x.nadawanie odznak honorowych, dyplomów i innych wyróżnień;

xi. wymianę wiedzy o lotnictwie oraz dobrych praktykach lotniczych;

xii. kultywowanie tradycji lotniczych, kształtowania zasad etycznych wśród członków Stowarzyszenia;

xiii. pielęgnowanie pamięci o zmarłych ludziach lotnictwa;

xiv. udostępnianie posiadanego sprzętu lotniczego oraz posiadanej infrastruktury do wykonywania czynności lotniczych przez członków Stowarzyszenia;

xv. organizowanie kursów teoretycznych i praktycznych w zakresie wszystkich specjalności lotniczych, pilotażowych i technicznych uprawianych w ramach struktur Stowarzyszenia a także wykonywanie usług lotniczych;

xvi. wydawanie i standaryzację dokumentów niezbędnych w działalności lotniczej, w szczególności instrukcji operacyjnych dla certyfikowanej działalności lotniczej;

xvii. nadzór nad działalnością lotniczą w zakresie lotnictwa ogólnego na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;

xviii. organizowanie zjazdów i konferencji związanych z lotnictwem;

xix. prowadzenie działalności wydawniczej i popularyzatorskiej.

Wnioskodawca, poza działalnością statutową, prowadzi także działalność gospodarczą, która ma charakter uboczny, wobec działalności statutowej. Działalność gospodarcza prowadzona jest wyłącznie w celu pozyskiwania środków na działalność statutową Stowarzyszenia.

Decyzjami Urzędu Rejonowego, wydanymi odpowiednio 17 stycznia 1992 r. oraz 30 kwietnia 1992 r. Wnioskodawca nieodpłatnie stał się:

  1. użytkownikiem wieczystym do dnia 3 lutego 2091 r. będącej własnością Skarbu Państwa niezabudowanej nieruchomości, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 1/1 (o pow. 7,9053 ha), 1/2 (o pow. 6,8646 ha),1/3 (o pow. 4,6938 ha), 2 (o pow. 3,9951 ha), 3/4 (o pow. 6,5500 ha) o łącznym obszarze 30,5488 ha, położonej w miejscowości X (dalej także: Nieruchomość 1). Opisana nieruchomość nie została objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy. W ewidencji gruntów działki wchodzące w jej skład oznaczone są symbolem „R”, oznaczającym grunty orne.
  2. użytkownikiem wieczystym do dnia 3 lutego 2091 r. będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 309/1 (o pow. 0,0122 ha), 309/2 (o pow. 3,1544 ha), 311 (o pow. 5,3966 ha), 313 (o pow. 24,2273 ha), oraz 315 (o pow. 9,8918 ha), o łącznym obszarze 42,6934 ha położonej w miejscowości Y oraz właścicielem wzniesionych na tym gruncie i stanowiących odrębne nieruchomości (dalej także: Nieruchomość 2). Opisana wyżej działka numer 313 uległa podziałowi w trybie art. 92 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami na:
    • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 313/1 o obszarze 11,9214 ha,
    • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 313/2 o obszarze 12,3059 ha.


Wyżej wymieniona niezabudowana działka gruntu numer 313/1 nie została objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, a w ewidencji gruntów oznaczona została symbolem „Ti” - inne tereny komunikacyjne.

Wnioskodawca w związku z zamiarem przeniesienia swej dotychczasowej siedziby do miejscowości Z, w której będzie kontynuować realizację celów statutowych zawarł umowę zamiany, mocą której:

  1. przeniósł na rzecz osoby trzeciej prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej Nieruchomości 1 oraz prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki numer 313/1,
  2. osoba trzecia przeniosła na rzecz Wnioskodawcy prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 391/16 o obszarze 187,7881 ha, położonej w Z (dalej: Nieruchomość 3).

Przez wzgląd na to, że prawa stanowiące przedmiot umowy zamiany przedstawiały tę samą wartość, zawarciu umowy zamiany nie towarzyszyły jakiekolwiek spłaty ani dopłaty.

Na nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany Wnioskodawca realizować będzie budowę lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą lotniskową. Nie jest wykluczone, że wybudowane lotnisko uzyska w przyszłości status lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Obecnie nabyta w drodze umowy zamiany Nieruchomość 3 służy realizacji następujących celów statutowych Wnioskodawcy:

  • stwarzanie warunków do prowadzenia działalności lotniczej przez członków Stowarzyszenia (pkt i);
  • szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych (pkt ii);
  • upowszechnianie wiedzy, umiejętności i dobrych praktyk w lotnictwie, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotniczego (pkt iii);
  • integrację środowiska lotniczego i sympatyków lotnictwa (pkt iv);
  • promocję lotnictwa (pkt v);
  • wspieranie rozwoju i upowszechnianie kultury fizycznej w lotnictwie, w szczególności w zakresie sportu lotniczego (pkt vi);
  • wspieranie i rozwój infrastruktury lotniczej (pkt vii);
  • pielęgnowanie narodowych tradycji lotniczych, pielęgnowanie polskości, jako czynnika rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej (pkt x);
  • podejmowanie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży w powiązaniu z lotnictwem i modelarstwem lotniczym (pkt xii);
  • upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, działanie na rzecz ratownictwa, ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych (pkt xiv);
  • promocję i organizowanie wolontariatu w działalności lotniczej (pkt xvi).

Dochód powstały w związku z przeniesieniem na rzecz osoby trzeciej w drodze umowy zamiany prawa użytkowania wieczystego działek wchodzących w skład Nieruchomości 1 oraz prawa użytkowania wieczystego działki numer 313/1 objęty został zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe potwierdzone zostało wydaną, na wniosek Wnioskodawcy, interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 czerwca 2017 r. Znak: ILPB3/4510-1-201/164/AO.

Budowa siedziby, w tym lotniska oraz niezbędnej infrastruktury lotniskowej wiązać się będzie dla Wnioskodawcy ze znacznym obciążeniem finansowym. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca rozważa obecnie możliwość odpłatnego zbycia (sprzedaży) części nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany celem pozyskania dodatkowych środków finansowych. Uzyskane ze sprzedaży nieruchomości środki pieniężne w całości posłużyłyby sfinansowaniu planowanej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 25 września 2017 r., wskazano m.in., że:

W ocenie Wnioskodawcy cele statutowe i działania przez niego podejmowane wpisują się w działalność naukowo-techniczną, oświatową, kulturalną, a także działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazana działalność realizowana jest nade wszystko poprzez wykonywanie następujących zadań:

i.koordynacja i wspieranie działalności statutowej poszczególnych członków Stowarzyszenia;

ii. współdziałanie z innymi stowarzyszeniami, związkami sportowymi, organizacyjnymi i instytucjami w kraju i za granicą;

iii. udział w naradach, zjazdach i konferencjach związanych z lotnictwem;

iv. występowanie wobec organów władzy publicznej oraz innych instytucji publicznych w sprawach będących przedmiotem działalności statutowej Stowarzyszenia;

v.występowanie do władz i instytucji z poparciem inicjatyw i wniosków Stowarzyszenia, innych aeroklubów oraz szkół lotniczych, związanych z działalnością statutową Stowarzyszenia;

vi. inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych mających wpływ na działalność statutową Stowarzyszenia, w szczególności w zakresie sportu lotniczego i lotnictwa ogólnego oraz amatorskiego;

vii. współpracę z właściwymi władzami odpowiedzialnymi za obronność kraju;

viii. podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury lotniczej;

ix. inspirowanie i popieranie postępu i twórczości technicznej, artystycznej, naukowej w dziedzinie lotnictwa;

x.wymianę wiedzy o lotnictwie oraz dobrych praktykach lotniczych;

xi. kultywowanie tradycji lotniczych, kształtowania zasad etycznych wśród członków Stowarzyszenia;

xii. pielęgnowanie pamięci o zmarłych ludziach lotnictwa,

xiii. udostępnianie posiadanego sprzętu lotniczego oraz posiadanej infrastruktury do wykonywania czynności lotniczych przez członków Stowarzyszenia;

xiv. organizowanie kursów teoretycznych i praktycznych w zakresie wszystkich specjalności lotniczych, pilotażowych i technicznych uprawianych w ramach struktur Stowarzyszenia a także wykonywanie usług lotniczych;

xv. wydawanie i standaryzację dokumentów niezbędnych w działalności lotniczej, w szczególności instrukcji operacyjnych dla certyfikowanej działalności lotniczej;

xvi. organizowanie zjazdów i konferencji związanych z lotnictwem;

xvii. prowadzenie działalności wydawniczej i popularyzatorskiej.

Wskazana we wniosku umowa zamiany została zawarta w dniu 18 kwietnia 2017 r.

Dochód powstały w związku z zawarciem umowy zamiany został przeznaczony na nabycie prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 391/16 o obszarze 187,7881 ha, położonej w Z. Na nabytej nieruchomości Wnioskodawca realizować będzie budowę siedziby, w tym lotniska oraz niezbędnej infrastruktury lotniskowej. Opisana wyżej nieruchomość została nabyta w dniu 18 kwietnia 2017 r.

Nieruchomość nabyta przez Wnioskodawcę w drodze umowy zamiany (w tym jej część, której odpłatne zbycie rozważa obecnie Wnioskodawca) od momentu nabycia jest wykorzystywana na następujące cele statutowe Stowarzyszenia:

i.stwarzanie warunków do prowadzenia działalności lotniczej przez członków Stowarzyszenia;

ii. szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych;

iii. upowszechnianie wiedzy, umiejętności i dobrych praktyk w lotnictwie, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotniczego;

iv. integrację środowiska lotniczego i sympatyków lotnictwa;

v.promocję lotnictwa;

vi. wspieranie rozwoju i upowszechnianie kultury fizycznej w lotnictwie, w szczególności w zakresie sportu lotniczego;

vii. wspieranie i rozwój infrastruktury lotniczej;

viii. pielęgnowanie narodowych tradycji lotniczych, pielęgnowanie polskości, jako czynnika rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

ix. podejmowanie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży w powiązaniu z lotnictwem i modelarstwem lotniczym;

v.upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, działanie na rzecz ratownictwa, ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;

xi. promocję i organizowanie wolontariatu w działalności lotniczej.

Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej. Uprzednio prowadzona działalność gospodarcza obejmowała sprzedaż detaliczną paliwa lotniczego.

Dochód ze sprzedaży części nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany zostanie wydatkowany na sfinansowanie planowanej inwestycji, obejmującej budowę siedziby Stowarzyszenia, w tym lotniska oraz niezbędnej infrastruktury lotniskowej. Planowana inwestycja służyć będzie realizacji celów statutowych wpisujących się w działalność naukowo- techniczną, oświatową, kulturalną oraz działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy odpłatne zbycie czyści nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany spowoduje utratę prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do dochodu przeznaczonego na nabycie przedmiotowej nieruchomości ?
  2. Czy dochód powstały w związku z odpłatnym zbyciem czyści nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustany o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Jak stanowi art. 2 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych; samodzielnie określającym swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwalającym akty wewnętrzne dotyczące jego działalności, które opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Prawa o stowarzyszeniach, statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Z treści art. 33 ust. 1 i 2 ww. powołanej ustawy, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Ponadto, w myśl art. 34 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie stowarzyszenia nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawy o PDOP”), jako podmioty zwolnione od podatku.

W konsekwencji stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, a w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy o PDOP, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o PDOP). Szczególne sytuacje, o których mowa w art. 21 i 22 powołanej ustawy, dotyczą odpowiednio opodatkowania przychodów z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP, uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, którzy nie mają siedziby lub zarządu na jej terytorium, oraz dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W analizowanej sprawie nie zachodzą jednak powyższe przypadki, w następstwie czego zastosowanie znajduje zasada ogólna, wedle której opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy o PDOP, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o PDOP).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 ustawy o PDOP. Dla uznania danego przysporzenia za przychód podatkowy nie ma znaczenia jego źródło. W szczególności, nieistotne jest, czy został on osiągnięty z działalności gospodarczej, czy też z innej działalności prowadzonej przez podatnika. Przykładowe przysporzenia majątkowe zaliczane do tej kategorii zostały wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o PDOP.

W myśl natomiast art. 14 ust. 1 ustawy o PDOP, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

Kosztami uzyskania przychodów są natomiast - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP - koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód rozumiany, jako nadwyżka sumy przychodów z wszelkich źródeł nad kosztami ich uzyskania. Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątki konstytuując w art. 17 ust. 1 ustawy o PDOP, katalog zwolnień od podatku.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowa i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyżej przywołany przepis zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP nie znajduje zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach; przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów; samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokojenie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Przedmiotowe przepisy nie wyłączają zastosowania dla Stowarzyszeń, ani nie przewidują ograniczeń związanych z uzyskiwaniem dochodu ze sprzedaży składników majątku, a w szczególności nieruchomości. Dla skorzystania z warunków wskazanych w powyższych przepisach kluczowe jest, aby dochody dotyczyły podatnika, którego celem statutowym jest jeden z celów wskazanych w ustawie, a także rzeczywiste przeznaczenie dochodu na te cele.

Z powołanej wyżej regulacji art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o PDOP wprost wynika, że nie każdy dochód przeznaczony na cele statutowe będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, lecz tylko ten, który będzie przeznaczony na wymienione w nim cele.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. la i lb ustawy o PDOP, zbycie części nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany nie będzie skutkować utratą zwolnienia w odniesieniu do dochodu przeznaczonego przez Stowarzyszenie na jej nabycie. Nieruchomość ta jest bowiem wykorzystywana przez Stowarzyszenie do celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOP.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOP wyraźnie wskazuje, że wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizacje preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia.

Nie jest dopuszczalne wprowadzanie do konstrukcji zwolnienia podatkowego dodatkowego kryterium w postaci zakazu zbywania środków majątkowych, od którego zależy korzystanie z tego zwolnienia. Tego rodzaju ograniczenie nie wynika z żadnego przepisu ustawy o PDOP.

Jeżeli podatnik nabytą z dochodów objętych zwolnieniem nieruchomość wykorzystuje do realizacji celów wskazanych w ustawie, a następnie część tej nieruchomości przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Do tego zwolnienia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. la i lb ustawy o PDOP wystarcza bowiem rzeczywiste przeznaczenie uzyskanego dochodu na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Bez znaczenia pozostaje natomiast to, co następnie stanie się z prawami i rzeczami, na które przeznaczono dochody zwolnione, w sytuacji, gdy nabyte prawa i rzeczy posłużyły do realizacji celów statutowych. Z treści wyżej wymienionych przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. la i lb ustawy o PDOP, wynika, że ze zwolnienia przewidzianego w tych przepisach korzysta każdy dochód, jeśli został faktycznie przeznaczony na cel statutowy wskazany w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Powyższe stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych (vide: wyrok NSA z 30 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 45/12 i z 18 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1369/10).

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód powstały z tytułu zawarcia umowy sprzedaży części nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany, jako że w istocie przeznaczony zostanie na budowę siedziby Stowarzyszenia, w tym lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą mającej służyć działalności statutowej Stowarzyszenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Należy zwrócić uwagę, że dla prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia - jako podmiotu wyposażonego w osobowość prawną - niezbędne jest posiadanie określonej struktury organizacyjnej, a także siedziby. Niemożliwa byłaby bowiem realizacja postawionych celów bez odpowiedniego zaplecza techniczno-organizacyjnego, w tym lotniska oraz niezbędnej infrastruktury lotniskowej. Przedstawiciele Wnioskodawcy, członkowie czy pracownicy muszą mieć miejsce, w którym mogą wykonywać postawione przed nimi zadania. A zatem, bez posiadania lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą oraz siedziby działalność Stowarzyszenia i wykonywanie własnych celów statutowych byłoby niemożliwe.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że prawo do zwolnienia dochodu przeznaczonego na nabycie nieruchomości służącej osiąganiu określonych w statucie celów potwierdza także art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Prawodawca jasno zatem wyeksplikował, że przeznaczenie dochodu na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Powyższe stanowisko jest w pełni aprobowane przez sądy administracyjne, organy podatkowe oraz przedstawicieli doktryny. Tytułem przykładu należy przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 maja 2012 r., sygn. akt II FSK 2114/10, w którym sąd jednoznacznie potwierdził, że zakup nieruchomości przeznaczonej na siedzibę stowarzyszenia ma bezpośredni związek z realizacją celów statutowych, a tym samym może skorzystać ze zwolnienia podatkowego: Stowarzyszenie mające osobowość prawną, jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 2, 5 i 6 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) musi mieć określoną strukturę organizacyjną, a także siedzibę. Jak każda działalność nakierowana na określony cel, także działalność stowarzyszenia, musi cechować się pewnym stopniem zorganizowania, konieczne jest kierowanie nią przez osoby wyznaczone zgodnie z zasadami organizacji danej osoby prawnej. Stowarzyszenie swoją działalność powinno opierać na pracy społecznej członków, może jednakże zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich praw (art. 2 ust. 3 Prawa o stowarzyszeniach). Osoby kierujące stowarzyszeniem, zarządzające nim czy zatrudnione do prowadzenia praw stowarzyszenia, musza, mieć miejsce, w którym wykonywać będą swoje obowiązki. Wykonywanie czynności zarządczych, kierowniczych jest niezbędne do funkcjonowania osoby prawnej, a tym samym do realizacji założonych przez nią celów. Tym samym zakup środka trwałego w postaci nieruchomości przeznaczonej na siedzibę ma bezpośredni związek z realizacją celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, skoro w wyniku jego nabycia Stowarzyszenie pozyskuje miejsce, w którym wykonywane są czynności zarządcze, organizacyjne, zapewniające funkcjonowanie osoby prawnej i realizację celów statutowych.

Niewątpliwie, cele statutowe i działania podejmowane przez Wnioskodawcę, wskazane w opisie stanu zdarzenia przyszłego wpisują się w pojęcie działalności kulturalnej, naukowej, oświatowej, a także w pojęcie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, co oznacza, że Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, w części przeznaczonej na realizację celów statutowych.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dochód powstały z tytułu odpłatnego zbycia części nieruchomości nabytej uprzednio w drodze umowy zamiany korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zauważa, że prezentowane wyżej stanowisko wpisuje się w jednolitą linię interpretacyjną Ministra Finansów wyrażaną w interpretacjach indywidualnych (vide: interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2014 r. Znak: IPPB5/423-695/14-7/KS i z 21 lipca 2014 r. Znak: IPPB5/423-392/14-4/KS, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2012 r Znak: IPBBI/2/423-68/12/PP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 grudnia 2007 r. Znak: ILPB3/423-134/07-4/EK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, bowiem ze złożonego wniosku jednoznacznie wynika, że:

  • dochód uzyskany w wyniku zamiany wskazanych we wniosku nieruchomości gruntowych został przeznaczony na nabycie innej nieruchomości gruntowej, która (również w części, której sprzedaż rozważa Wnioskodawca) od momentu nabycia jest wykorzystywana na cele statutowe, jak również, iż
  • dochód uzyskany z ww. sprzedaży przeznaczony i wydatkowany zostanie na cele statutowe Wnioskodawcy.

Należy również zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej opiera się wyłącznie na przedstawionym we wniosku przez Wnioskodawcę opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego sprawy. Zbadanie, czy ww. okoliczności zgadzają się ze stanem faktycznym może nastąpić wyłącznie w toku stosownego postępowania prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy lub kontrolny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12 61-815 Poznań , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj