Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.597.2017.1.AD
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 31 sierpnia i 12 października 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Zarządzania Nieruchomościami za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, braku opodatkowania czynności aportu tego Działu do Nowej Spółki i braku obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 31 sierpnia i 12 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu Zarządzania Nieruchomościami za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, braku opodatkowania czynności aportu tego Działu do Nowej Spółki i braku obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego.



We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.



Obecny model funkcjonowania Wnioskodawcy.

X. Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na:


  • wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami stanowiącymi własność Spółki oraz ich utrzymaniu i rozbudowie, prowadzeniu inwestycji nieruchomościowych (wyszukiwaniu atrakcyjnych gruntów pod zabudowę i prowadzeniu inwestycji budowlanych) (dalej: „Dział Zarządzania Nieruchomościami”) oraz
  • sprzedaży detalicznej przez Internet akcesoriów do pojazdów samochodowych (głównie opon i felg), jak również świadczeniu usług serwisowych polegających na montażu sprzedawanych akcesoriów w punktach serwisowych wynajmowanych przez Spółkę (dalej: „Dział Sprzedaży Detalicznej”),


łącznie zwane „Działami”.


Przedmiotowe odrębne Działy, dedykowane wyłącznie do przypisanego im rodzaju działalności zostały utworzone w Spółce na mocy uchwały Zarządu z dnia 1 czerwca 2017 r.

Do każdego z Działów przypisane są wszystkie składniki majątkowe, aktywa oraz zobowiązania, kluczowe umowy i pracownicy związani z działalnością danego Działu (szczegóły poniżej).


Dział Zarządzania Nieruchomości.

Charakterystyka nieruchomości.


Na Dział Nieruchomości składają się następujące nieruchomości:


  • budynek biurowy (dalej: „Budynek A”) wraz z basenem, przepompownią wody, stacją transformatorową, włazem do liczników wody oraz częścią narożnika magazynu murowanego, położony na działce o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objętej księgą wieczystą KW nr …, zlokalizowanej w B. przy ul. P., będącej własnością Spółki (dalej: „Działka A”);
  • magazyn murowany (dalej: „Budynek B") położony na działce o numerze ewidencyjnym 23/2, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objętej księgą wieczystą KW nr …, zlokalizowanej w B. przy Ł. , będącej własnością Spółki (dalej: „Działka B”);
  • niezabudowana działka o numerze ewidencyjnym 27, obręb .., jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …, zlokalizowana w B. przy ul. P., będąca własnością Spółki (dalej: „Działka C”);
  • działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …; działka o numerze ewidencyjnym …, obręb …, jednostka ewidencyjna …, objęta księgą wieczystą KW nr …, zlokalizowane w B. przy ul. P., będąca własnością Spółki (dalej łącznie: „Działki D”), na których aktualnie prowadzona jest inwestycja nieruchomościowa, polegająca na budowie budynku biurowego (dalej; „Budynek D”)
  • położone na Działkach A, B, C oraz D budowle ewentualne naniesienia


łącznie zwane odpowiednio „Działkami", „Budynkami" lub „Naniesieniami"


Według stanu na moment składania niniejszego wniosku 100% pomieszczeń Budynku A jest wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby własne. Po wniesieniu zespołu składników materialnych i niematerialnych (Dział Zarządzania Nieruchomościami) w formie wkładu niepieniężnego do nowopowstałej spółki (dalej: „Nowa Spółka") w zamian za udziały w kapitale zakładowym Nowej Spółki, Spółka podpisze z Nową Spółką umowę najmu na 100% pomieszczeń Budynku A.

Według stanu na moment składania niniejszego wniosku 100% powierzchni Budynku B jest przedmiotem umowy najmu (zgodnie z umową najmu zawartą w dniu 1 maja 2017 r.).

Oddanie do używania Budynku D planowane jest na 30 listopada 2017 r. Celem budowy budynku jest wykorzystywanie do czynności opodatkowanych.

Działka C jest wykorzystywana jako parking wykorzystywany przez pracowników Działu Zarządzania Nieruchomościami oraz Działu Sprzedaży Detalicznej.


Do Działu Zarządzania Nieruchomościami zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami, obejmujące w szczególności:


  • środki trwałe związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami (w szczególności Budynki i ewentualne Naniesienia);
  • należności związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami (w szczególności należności z tytułu umów najmu);
  • środki pieniężne (do Działu Zarządzania Nieruchomościami jest przyporządkowany odrębny rachunek bankowy).


Do Działu Zarządzania Nieruchomościami zostały przypisane następujące zobowiązania związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami, obejmujące w szczególności:


  • zobowiązania z tytułu dostawy mediów;
  • zobowiązania z tytułu umów na roboty budowlano-montażowe.


Ponadto, co do zasady, do Działu Zarządzania Nieruchomościami są przypisane wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami, tj.:


  • umowy najmu wraz z kaucjami gwarancyjnymi i depozytami zapłaconymi przez najemców na poczet należytego wykonania umów najmu oraz z wszelkimi innymi instrumentami zabezpieczającymi należyte wykonanie umów najmu przez najemców, np. poręczenia;
  • prawa i obowiązki związane z budową Budynków i ewentualnych Naniesień, w tym prawa (roszczenia) z tytułu udzielonych przez wykonawców robót budowlanych oraz dostawców urządzeń lub instalacji gwarancji i z tytułu rękojmi za wady wraz z wierzytelnościami nimi zabezpieczonymi (jak również przeniesienie praw i obowiązków wynikających z gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych wystawionych na zlecenie tych wykonawców lub dostawców oraz wszelkich innych instrumentów zabezpieczających należyte wykonanie obowiązków przez tych wykonawców i dostawców, np. poręczeń lub kaucji);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących usług architektonicznych i projektowych;
  • prawa i obowiązki wynikające z umowy o przyłączenie do sieci ciepłowniczej;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących usług ochrony;
  • prawa i obowiązki wynikające z umowy dotyczącej świadczenia usług w zakresie ochrony środowiska;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów najmu pojemników na odpady komunalne;
  • prawa i obowiązki wynikające z porozumienia w sprawie wykonania i użytkowania kanalizacji teletechnicznej;
  • prawa do dokumentacji technicznej związanej z Budynkiem A, Budynkiem B oraz Budynkiem D w szczególności:


  1. pozwolenia na budowę oraz zgłoszeń zamiaru rozpoczęcia robót budowlanych,
  2. pozwolenia na użytkowanie Budynków,
  3. regulaminy korzystania z Budynków, dotyczących m.in ochrony w Budynkach, zasad korzystania z Budynków, świadczenia usług,
  4. instrukcje bezpieczeństwa pożarowego,
  5. protokoły przekazania powierzchni pod wynajem,
  6. dokumentacja podwykonawcza;
  7. tajemnice przedsiębiorstwa związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami wraz z bazą kontaktów handlowych, na którą składają się w szczególności kontakty z najemcami, kontakty z dostawcami usługodawcami (media) i inne kontakty (biura projektowe).


Do Działu Zarządzania Nieruchomościami przypisana jest dedykowana do wykonywania funkcji Działu Zarządzania Nieruchomościami osoba, będąca pracownikiem, która podlega Zarządowi Spółki. W związku z aportem ww. pracownik zostanie przeniesiony na mocy art. 23 (1) Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.


W zakresie spraw finansowych Działu Zarządzania Nieruchomościami:

Zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami.

W tym celu Spółka opracowała szczegółowe wewnętrzne procedury określające zasady identyfikacji aktywów, pasywów, kosztów i przychodów przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Dział Zarządzania Nieruchomościami posiada własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

Dział Zarządzania Nieruchomościami posiada własny rachunek bankowy przypisany do jego działalności (w szczególności służący do obsługi należności z tytułu umów najmu);

Funkcjonowanie Działu Zarządzania Nieruchomościami jest finansowane ze środków Spółki w ramach odrębnego budżetu przeznaczonego dla tego działu, którego realizacja podlega wewnętrznej kontroli.


Planowana transakcja.

Spółka planuje wnieść opisany zespół składników materialnych i niematerialnych (Dział Zarządzania Nieruchomościami) w formie wkładu niepieniężnego do „Nowej Spółki") w zamian za udziały w kapitale zakładowym Nowej Spółki.

Celem Wnioskodawcy jest przeniesienie do Nowej Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami, dzięki którym będzie możliwe prowadzenie przez Nową Spółkę działalności w zakresie wynajmu oraz zarządzania nieruchomościami.


Z kolei, w ramach planowanej transakcji, na Nową Spółkę nie przejdą prawa i obowiązki związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, m.in.:


  • nazwa przedsiębiorstwa;
  • własność intelektualna dotycząca logo oraz strony internetowej Spółki.


Dodatkowo, po dokonaniu aportu, Nowa Spółka zawrze nowe umowy, m.in.: umowę na dostawę energii elektrycznej, obsługę księgową.

Na Nową Spółkę nie przejdą również pozostałe składniki materialne i niematerialne związane ściśle z funkcjonowaniem Działu Sprzedaży Detalicznej, prawa i obowiązki z umów dotyczących Działu Sprzedaży Detalicznej, towary, produkty oraz zapasy.

W uzupełnieniu wskazano, że spółka określona jako Nowa Spółka (czyli podmiot do którego Wnioskodawca wniesie w formie wkładu niepieniężnego zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Dział Zarządzania Nieruchomościami, zgodnie z definicją przedstawioną we wniosku) będzie prowadził działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

We wniosku Spółka umieściła następujące stwierdzenie „Po wniesieniu zespołu składników materialnych i niematerialnych (Dział Zarządzania Nieruchomościami) w formie wkładu niepieniężnego do nowopowstałej spółki (dalej: „Nowa Spółka") w zamian za udziały w kapitale zakładowym Nowej Spółki, Spółka podpisze z Nową Spółką umowę najmu na 100% pomieszczeń Budynku A."


Powyższy opis oznacza następującą sekwencję zdarzeń:

Spółka wniesie zespół składników materialnych i niematerialnych (Dział Zarządzania Nieruchomościami) w formie wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki w zamian za udziały w kapitale zakładowym Nowej Spółki.

Następnie (tj. po objęciu udziałów w Nowej Spółce w zamian za wkład niepieniężny) Spółka podpisze z Nową Spółką umowę najmu pomieszczeń Budynku A.

Wnioskodawca potwierdza, że będzie jedynym założycielem Nowej Spółki w momencie jej powstania i udziałowcem do dnia wniesienia opisanego aportu.


Spółka pragnie sprostować stwierdzenie zawarte we wniosku, iż „Spółka podpisze z Nową Spółką umowę najmu na 100% pomieszczeń Budynku A”. Budynek A jest bowiem rozbudowywany w celu powiększenia powierzchni na wynajem. Ostatecznie, po dokonaniu aportu do Nowej Spółki i zakończeniu przebudowy Budynku A, to Nowa Spółka wynajmie 100% powierzchni Budynku A innym podmiotom, przy czym:


  • Spółka wynajmie od Nowej Spółki ok. 70% powierzchni Budynku A;
  • ok. 20% Budynku A zostanie wynajęte przez dwie inne spółki, z której jedna z nich należy do tej samej grupy kapitałowej co Spółka i Nowa Spółka;
  • natomiast pozostałe ok. 10% będzie stanowiło powierzchnię oferowaną na wynajem na rynku (również do podmiotów niepowiązanych ze Spółką i Nową Spółką).


Wnioskodawca wyjaśnia, iż siedziba Nowej Spółki będzie znajdować się w Budynku A. W tym celu Nowa Spółka przeznaczy jeden pokój o powierzchni ok. 15 m2, który będzie zajmował pracownik przeniesiony w związku z aportem do Nowej Spółki. Zamiarem Nowej Spółki jest zatrudnienie dodatkowo 2-3 osób odpowiedzialnych za zarządzanie nieruchomościami.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż przed podpisaniem umowy najmu Budynku B z dnia 1 maja 2017 r. Budynek B był wykorzystywany przez Dział Sprzedaży Detalicznej (zgodnie z definicja zawartą we Wniosku) do celów magazynowania towarów (opon) przeznaczonych do sprzedaży. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje inne pomieszczenie, w którym składuje ww. towary.

Spółka nie zamierza udostępnić w jakiejkolwiek formie Nowej Spółce możliwości korzystania z logo oraz strony internetowej Spółki. Własność intelektualna dotycząca logo oraz strony internetowej jest związana bowiem z ogólnym funkcjonowaniem Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) stanowiący Dział Zarządzania Nieruchomościami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT?
  • Czy wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  • Czy wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników wchodzących w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami, co w szczególności oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) stanowiący Dział Zarządzania Nieruchomościami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników wchodzących w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami, co w szczególności oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT.


Uzasadnienie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, tj. przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) stanowiący Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.


Definicja „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Z powyższej definicji jednoznacznie wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia, która spełnia łącznie następujące warunki:


  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie i przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie);
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Dział Zarządzania Nieruchomościami spełnia wszystkie ww. przesłanki, tj.:


  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) związanych z działalnością zarządzania nieruchomościami;
  • jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie w postaci odrębnej jednostki organizacyjnej;
  • jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych - działalności dotyczącej zarządzania nieruchomościami (jest wyodrębniony funkcjonalnie);
  • mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


W konsekwencji, Dział Zarządzania Nieruchomościami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W punktach poniżej Spółka zawarła szczegółową argumentację na potwierdzenie swojego stanowiska.


Dział Zarządzania Nieruchomościami jako zespół składników materialnych i niematerialnych.

Zarówno w doktrynie, jak i w praktyce organów podatkowych (w tym potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań) związanego z podstawowymi funkcjami realizowanymi przez daną część przedsiębiorstwa.


Zgodnie z intencją Spółki, Dział Zarządzania Nieruchomościami, będzie obejmował wszystkie składniki majątkowe (materialne i niematerialne - w tym zobowiązania) przypisane do tego działu zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem, służące efektywnej i samodzielnej realizacji działalności dotyczącej zarządzania nieruchomościami. Przedmiotowy zespół składników majątkowych tworzących Dział Zarządzania Nieruchomościami obejmuje w szczególności:


  • środki trwałe związane z działalnością dotyczącą zarządzania nieruchomościami (w szczególności nieruchomości służące do celów wynajmu);
  • należności związane z działalnością dotyczącą zarządzania nieruchomościami (w szczególności należności z tytułu umów najmu);
  • środki pieniężne (odrębny rachunek bankowy);
  • prawa i obowiązki z umów z pracownikiem wykonującym czynności związane z działalnością dotyczącą zarządzania nieruchomościami (w szczególności utrzymywanie kontaktów z najemcami);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów najmu oraz umów zakupowych związanych z Działem Zarządzania Nieruchomościami (w szczególności z umów najmu, czyli podstawowej działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami);
  • zobowiązania związane z działalnością dotyczącą zarządzania nieruchomościami, obejmujące w szczególności: zobowiązania z tytułu świadczenia następujących usług, ochrony, sprzątania, konserwacji urządzeń i wyposażenia (wentylacja, agregaty prądotwórcze).


Powyższe oznacza, iż Dział Zarządzania Nieruchomościami będą tworzyć nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Działu Zarządzania Nieruchomościami) składniki majątku. Przy ich doborze istotna będzie rola, jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych tego działowi funkcji w docelowym modelu funkcjonowania. W konsekwencji, wchodzące w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami składniki majątkowe (w tym zobowiązania), pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Dział Zarządzania Nieruchomościami funkcji (inaczej niż w przypadku składników niezwiązanych z działalnością dotyczącą zarządzania nieruchomościami, które nie są przypisane do Działu Zarządzania Nieruchomościami), będą tworzyły wyodrębnioną całość.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak przeniesienia praw i obowiązków związanych z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, które nie są kluczowe z punktu widzenia prowadzonej przez Dział Zarządzania Nieruchomościami działalności gospodarczej, nie wyklucza, uznania opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań), połączony węzłem organizacyjnym sprawowanych przez Dział Zarządzania Nieruchomościami funkcji, pozwoli na samodzielną i efektywna realizację powierzonych Działowi Zarządzania Nieruchomościami funkcji (szczegółowo wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, opisany Dział Zarządzania Nieruchomościami spełnia pierwszy warunek i stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz orzecznictwie TSUE. Tak np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2017 r., sygn. 1061- IPTPP3.4512.18.2017.2.JM, zgodnie z którą „Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego. Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy”.

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 27 marca 2013 r. (sygn. II FSK 1896/11) stwierdził, że: „Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika bowiem jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej (...) W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, a Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w tej sprawie poglądy te podziela, że możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana część przedsiębiorstwa została powołana”.

Takie rozumienie pojęcia zespołu składników materialnych i niematerialnych potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR; z dnia 27 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-2.4512.252.2016.2.JO oraz z dnia 13 marca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.18.2017.2.JM, a także interpretacja indywidualna wydana z up. Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 10 czerwca 2015 r., sygn. ILPP1/4512-1-222/15-2/JSK.


Wyodrębnienie organizacyjne Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż Dział Zarządzania Nieruchomościami został wyodrębniony pod względem organizacyjnym w strukturach działalności Spółki na podstawie stosownej uchwały Zarządu Spółki.

Do Działu Zarządzania Nieruchomościami przypisana jest dedykowana do wykonywania funkcji Działu Zarządzania Nieruchomościami osoba, będąca pracownikiem, która będzie podlegała Zarządowi Spółki. W działalności operacyjnej Zarządzania Nieruchomościami wykorzystywane będą składniki majątkowe dedykowane do tej działalności. W związku z aportem ww. pracownik oraz wszystkie składniki majątkowe dedykowane do działalności zarządzania nieruchomościami zostaną wniesione do Nowej Spółki. Pracownik zostanie przeniesiony na mocy art. 23 (1) Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany uchwałą Zarządu Spółki), Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, należy uznać, iż Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie spełniał drugą ze wskazanych przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.


Takie rozumienie pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.10.2017.1.AK, zgodnie z którą: „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa «na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość»,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR, zgodnie z którą: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze”.


W tym zakresie Wnioskodawca pragnie ponadto wskazać również na interpretacje indywidualne wydane przez:


  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 kwietnia 2017 r., sygn. 1462-IPPP3.4512.156.2017.1 .KT;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-2.4512.252.2016.2. JO;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 marca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.18.2017.2. JM.


Wyodrębnienie finansowe Działu Zarzadzania Nieruchomościami.

Ustawa o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.


W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, że Dział Zarządzania Nieruchomościami jest wyodrębniony finansowo, co przejawia się na następujących płaszczyznach:


  • w Spółce funkcjonują wewnętrzne procedury określające zasady identyfikacji aktywów, pasywów, kosztów/wydatków i przychodów przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami;
  • zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, w sposób umożliwiający identyfikację odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami;
  • w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, możliwe będzie przypisanie do Działu zarządzania Nieruchomościami poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów;
  • Dział Zarządzania Nieruchomościami posiada własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • Dział Zarządzania Nieruchomościami posiada rachunek bankowy przypisany do jego działalności (w szczególności służący do obsługi płatności przez najemców);
  • Działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami będzie finansowana ze środków Spółki w ramach odrębnego budżetu Działu Zarządzania Nieruchomościami, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli.


W rezultacie ewidencja księgowa i finansowa Spółki będzie umożliwiała faktyczne zarządzanie zespołem składników majątkowych przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami.

W konsekwencji, zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Zarzadzania Nieruchomościami spełnia trzeci warunek dotyczący wyodrębnienia finansowego, wskazanego w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Takie rozumienie pojęcia bycia niezależnym przedsiębiorstwem potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne:


  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.10.2017.1.AK, zgodnie z którą: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR, zgodnie z którą: „Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.


Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2017 r., sygn. 1462- IPPP3.4512.156.2017.1.KT; z dnia 27 marca 2017 r. sygn. 3063-ILPP1-2.4512.252.2016.2.JO; z dnia 13 marca 2017 r. sygn. 1061- IPTPP3.4512.18.2017.2. JM.


Wyodrębnienie funkcjonalne Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę - zgodnie z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych i organów podatkowych - należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych i zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakres działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki.

Mianowicie, działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami polega na realizowaniu funkcji dotyczących wynajmu powierzchni Nieruchomości oraz wyszukiwaniu nowych nieruchomości do celów inwestycyjnych.

Do Działu Zarządzania Nieruchomościami przydzielone są wszystkie składniki materialne i niematerialne umożliwiające wykonywanie ww. funkcji - składniki zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Powyższe oznacza, iż Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań (działalności dotyczącej zarządzania nieruchomościami).

Należy wiec uznać, iż spełniony został czwarty warunek niniejszego wniosku, który jest niezbędny dla uznania Działu Zarządzania Nieruchomościami za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.


Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy na klasyfikację Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie powinien mieć wpływu fakt, że w ramach zbycia Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie dojdzie do przeniesienia wszystkich funkcji wspierających działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami. W ocenie Spółki, brak jest bowiem przesłanek do powielania funkcji pomocniczych w stosunku do głównej działalności gospodarczej Działu Zarządzania Nieruchomościami bowiem:


  • funkcje te nie są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia zamierzonej działalności i nie pozbawiają składników majątku przyporządkowanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami przymiotu samodzielności;
  • po dokonaniu aportu funkcje te będą zapewnione przez Spółkę lub podmiot trzeci na podstawie stosownych umów.


Powyższe stwierdzenie jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, przykładowo w wyroku z dnia 23 marca 2012 r. (sygn. II FSK 1643/10), w którym Sąd wskazał, że: „zawarta w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. (...) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne /outsourcing/. Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c.”

Analogiczne stanowisko przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 2011 r. (I FSK 1383/10) w którym wskazał, iż: „istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. (...) Reasumując: dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych".

Podobne stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 27 marca 2017 r. (sygn. 2461-IBPP3.4512.921.2016.1.EJ), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym: „Opis sprawy wskazuje zatem, że pomimo wyłączenia z transakcji sprzedaży praw i obowiązków wynikających z umów związanych z ogólnym funkcjonowaniem spółki Wnioskodawcy, status przedsiębiorstwa nie zostanie naruszony. Zdaniem Wnioskodawcy, umowy które nie zostaną przekazane Nabywcy nie są konieczne i wymagane dla prawidłowej działalności Kompleksu. W razie potrzeby, Nabywca będzie w stanie skorzystać z własnych albo zewnętrznych zasobów, by zastąpić te umowy (…).”


Analogiczne wnioski za prawidłowe uznał również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2014 r. o sygn. 2461- IBPP3.4512.28.2017.2.EJ oraz z up. Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 25 czerwca 2015 r. sygn. ILPB3/4510-1-137/15-2/EK.


Powyższe potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 kwietnia 2017 r., sygn. 1462-IPPP3.4512.156.2017.1.KT;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1 -1.4012.10.2017.1.AK;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 marca 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.18.2017.2.JM.


Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Działu Zarządzania Nieruchomościami, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (na co Spółka wskazywała powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez Nową Spółkę prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym przedmiotem transakcji będą wszystkie niezbędne aktywa i pasywa umożliwiające prowadzenie/kontynuowanie działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami. W konsekwencji, w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych Działowi Zarządzania Nieruchomościami funkcji, w tym środki trwałe związane z działalnością prowadzona przez Dział Zarządzania Nieruchomościami oraz należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych w związku z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami.

W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu Działu Zarządzania Nieruchomościami do Nowej Spółki, w wyniku którego dojdzie do przeniesienia Działu Zarządzania Nieruchomościami do Nowej Spółki (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki). Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz pracownika przypisanego do Działu Zarządzania Nieruchomościami. Z kolei po przeniesieniu Działu Zarządzania Nieruchomościami do Nowej Spółki w wyniku planowanego aportu, Nowa Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzona dotychczas w ramach Działu Zarządzania Nieruchomościami wykorzystując wydzielony ze Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy, należności i zobowiązania oraz pracownika.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Takie rozumienie pojęcia bycia niezależnym przedsiębiorstwem potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne:


  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2017 r., sygn.113-KDIPT1-1.4012.10.2017.1.AK, zgodnie z którą: „Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro Biznes wnoszony w formie wkładu niepieniężnego do Spółki będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania, to będzie on spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy”;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r., sygn. 114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR, zgodnie z którą: „Opisany we wniosku Dział Nieruchomości będzie wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. do prowadzenia odrębnej i samodzielnej działalności gospodarczej. Ponadto spółka przejmująca na bazie nabytego majątku będzie kontynuować dotychczasową działalność Wnioskodawcy".


Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2017 r., sygn. 1462-IPPP3.4512.156.2017.1.KT; z dnia 27 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-2.4512.252.2016.2.JO; z dnia 13 marca 2017 r. sygn. 1061- IPTPP3.4512.18.2017.2. JM.

Powyższe oznacza, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, tj. że wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiącego Dział Zarządzania Nieruchomościami nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o VAT. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie m.in. odpłatnej dostawy towarów. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te, chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „zbycia" należy rozumieć w sposób analogiczny do pojęcia „dostawy towarów" na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy VAT, czyli „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach, których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu) - tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 czerwca 2016 r. sygn. IPPP3/4512-306/16-2/JF.

Powyższe oznacza, iż w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT są transakcje zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonane w ramach wkładu niepieniężnego.

Zważywszy na fakt, iż planowane przez Spółkę dokonanie aportu Działu Zarządzania Nieruchomościami należy uznać za transakcję, której przedmiotem jest zorganizowana cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (co zostało przez Spółkę wykazane w ramach prezentowania stanowiska w zakresie pytania pierwszego), wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT. W związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania VAT należnego w związku z transakcją aportu.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego transakcji aportu do Nowej Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiących Dział Zarządzania Nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.


Powyższe potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:



Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, tj. że dokonanie wkładu niepieniężnego przez Spółkę pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników wchodzących w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami (które w wyniku aportu zostaną wniesione do Nowej Spółki), co w szczególności oznacza, że Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego VAT.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. O prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego decyduje zamiar wykorzystania nabytych towarów oraz usług do działalności opodatkowanej.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT. Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. 5.3.4. Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że w związku ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ewentualna korekta podatku naliczonego mogłaby być dokonywana przez Nową Spółkę, będącą następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków) Spółki, która w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, obowiązki swojego poprzednika. Natomiast sama czynność aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wiąże się z obowiązkiem dokonania korekty VAT.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie Spółka nie będzie zatem zobowiązana do dokonania korekty podatku w związku z dokonaniem aportu Działu Zarządzania Nieruchomościami.


Przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie m. in. następujących interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2017 r., sygn. 2461 -IBPP3.4512.921.2016.1.EJ,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 grudnia 2016 r. sygn. 1462-IPPP1.4512.991.2016.1.MPe,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 sierpnia 2015 r., sygn. IBPP1/4512-422/15/AW,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. ITPP2/4512-400/15/AW,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2015 r., sygn. IBPP1/4512-422/15/AW.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe..


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, z których wynika, że Dział Zarządzania Nieruchomościami będzie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym oraz, że nabywca będzie kontynuował działalność przy wykorzystaniu przedmiotu aportu, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj