Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.578.2017.1.PS
z 13 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.



Gmina C. (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) i składa deklaracje VAT do właściwego urzędu skarbowego.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446); (dalej: „ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 827 ze zm.; dalej: „ustawa o gospodarce komunalnej”), Gmina wykonuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Natomiast zgodnie z treścią art. 2 wspominanej ustawy Gmina może takie zadania realizować za pomocą swoich jednostek organizacyjnych, w szczególności w formach zakładu budżetowego albo spółki prawa handlowego.

Zgodnie z treścią art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, ze zm.); (dalej: „ustawa o finansach publicznych”) zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie: gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania, cmentarzy, mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Na podstawie uchwały Rady Miejskiej w C. w 2010 r. został powołany Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: „ZGKiM” lub „Zakład”), posiadający status samorządowego zakładu budżetowego Gminy. ZGKiM działa w szczególności na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o finansach publicznych oraz statutu zakładu nadanego uchwałą Rady Miejskiej w C. (dalej: „Statut”), określającego m. in. szczegółowy zakres działania, organizację oraz gospodarkę finansową ZGKiM.

Zakład odpłatnie wykonuje zlecone mu zadania własne Gminy, pokrywając koszty swojej działalności między innymi z przychodów własnych, uzyskiwanych z tytułu realizacji tych zadań, w tym z pobieranych opłat za dostarczoną wodę, centralne ogrzewanie i odprowadzone ścieki oraz opłat cmentarnych. ZGKiM, jako samorządowy zakład budżetowy Gminy, nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej.

Ponadto Zakładowi przypisano odrębny rachunek bankowy oraz obowiązek prowadzenia własnej księgowości w określonym zakresie. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody i koszty oraz stan środków obrotowych i rozliczeń z budżetem Gminy. Plan ten podlega zatwierdzeniu przez Gminę.

Zakład budżetowy nie jest obecnie zarejestrowany jako podatnik VAT. W konsekwencji na fakturach związanych z działalnością zakładu jako sprzedawca widnieje Gmina (która jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT), która również ujmuje w swoich deklaracjach wpłaty z tytułu usług świadczonych przez ZGKiM, a także w swojej deklaracji VAT rozlicza podatek należny i naliczony związany z działalnością zakładu.


Przedmiotem działalności zakładu jest wykonywanie zadań na rzecz:


  1. Gminy i jej jednostek budżetowych z zakresu m.in.:


    1. dostawy wody, energii cieplnej oraz odprowadzania ścieków,
    2. remontów bieżących oczyszczalni ścieków,
    3. usług remontowych,
    4. transportu uczniów z jednostek oświatowych Gminy,
    5. transportu osób niepełnosprawnych zleconego przez Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy,
    6. wycinki drzew na terenie Gminy,
    7. remontu obiektów użyteczności publicznej,
    8. sprzątania dróg gminnych i chodników,
    9. sprzątania terenów użyteczności publicznej,


  2. pozostałych podmiotów, w tym gminnej instytucji kultury, z zakresu m. in.:


    1. dostawy wody, energii cieplnej oraz odprowadzania ścieków,
    2. pobierania opłat cmentarnych od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej,
    3. wykonywania przyłączy wodnokanalizacyjnych na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, czy też podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
    4. wynajmu koparki oraz ciągnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
    5. usług remontowych na rzecz samorządowej instytucji kultury Gminy,
    6. usług sprzątania i transportu przy organizacji imprez kulturalnych przez samorządową instytucję kultury Gminy,
    7. sprzątania pasa drogowego dróg wojewódzkich i powiatowych,
    8. naprawy przydomowych oczyszczalni ścieków
    9. poboru czynszów mieszkalnych.


Zakład w związku z ww. usługami ponosi/będzie ponosił określone wydatki, które są/będą dokumentowane za pomocą faktur zakupowych wystawionych na Gminę wraz ze wskazaniem NIP Gminy. ZGKiM w zdecydowanej większości jest w stanie/będzie w stanie jednoznacznie przyporządkować określone wydatki do poszczególnej działalności wskazanej w pkt A i B. Zakład ponosi/będzie ponosić jednak również wydatki administracyjne związane z funkcjonowaniem ZGKiM takie jak np. wydatki związane z zakupem papieru ksero, artkułów biurowych, zakupem oprogramowania itp., których nie jest w stanie/nie będzie w stanie jednoznacznie przyporządkować do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT albo pozostającej poza zakresem ustawy o VAT.

Dodatkowo w przypadku działalności określonej w pkt A jednostki wykorzystują nabywane od ZGKiM towary/usługi albo wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, albo do tzw. działalności mieszanej tj. opodatkowanej i zwolnionej z VAT, albo do działalności mieszanej i pozostającej poza zakresem ustawy o VAT. W przypadku towarów/usług nabywanych od Zakładu wykorzystywanych przez jednostki do działalności mieszanej oraz działalności mieszanej i pozostającej poza zakresem ustawy o VAT jednostki nie są/nie będą w stanie jednoznacznie przyporządkować nabywanych towarów/usług do poszczególnej działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością Zakładu określoną w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, a jeśli tak to w jakim zakresie?


Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do zakupów związanych z działalnością Zakładu określoną w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT, jeśli wydatek będzie związany wyłączenie z działalnością opodatkowaną VAT Zakładu/jednostki budżetowej. Natomiast w przypadku wydatków związanych jednocześnie z działalnością zwolnioną z VAT, opodatkowaną VAT i wykorzystywanych do celów innych niż działalność gospodarcza, przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a i następnie na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Jednocześnie w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą (tj. z działalnością opodatkowaną i zwolnioną z VAT) Gminie będzie przysługiwało częściowe odliczenie podatku VAT na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad. 1

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT definiuje, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Artykuł 15 ust. 6 stanowi zaś, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Na gruncie ww. regulacji Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w uchwale z dnia 26 października 2015 r. o sygn. I FPS 4/15 (dalej: „Uchwała NSA”) podjętej w rozszerzonym składzie siedmiu sędziów, uznał, że:


  • „stwierdzić można, że o braku wystarczającej samodzielności zakładu budżetowego w rozważanym kontekście świadczy jego istota. Należy bowiem uwzględnić, że samorządowy zakład budżetowy powoływany jest do wykonywania zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego w przedmiocie gospodarki komunalnej, działając w tym zakresie w jej imieniu, jako jej wyodrębniona jednostka organizacyjna, w oparciu o oddany w trwały zarząd majątek gminy, co oznacza, że majątek ten pozostaje w dalszym ciągu własnością tej jednostki i wykorzystywany jest do realizacji jej ustawowych zadań - jedynie ze względów pragmatycznych za pośrednictwem tegoż zakładu”;
  • „w świetle kryteriów samodzielności podatnika wskazanych w wyroku TSUE z 29 września 2015 r., w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław - nie można uznać, że samorządowy zakład budżetowy wykonuje działalność gospodarczą we własnym imieniu, na własny rachunek i własną odpowiedzialność oraz że ponosi on związane z prowadzeniem działalności gospodarczej ryzyko gospodarcze”;
  • „Wprawdzie samorządowy zakład budżetowy ma większą samodzielność od jednostki budżetowej, na tle właściwości której wypowiadał się TSUE, lecz z uwagi na nie spełnianie powyższych warunków, nie można stwierdzić, że ma on podmiotowość podatkową VAT odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła”.


Stanowisko podjęte w Uchwale NSA zostało oparte wyraźnie m. in. na wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14), w którym jednostki budżetowe zostały uznane za jednego podatnika VAT z gminami je tworzącymi.

W związku z powyższym uznać należy, że zakład budżetowy nie stanowi odrębnego podatnika VAT od jednostki samorządu terytorialnego go tworzącej.

Po wydaniu Wyroku TSUE zmianie uległo również podejście Ministerstwa Finansów, które potwierdziło konieczność dokonywania konsolidacji rozliczeń VAT jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454). W art. 3 ww. ustawy wskazano, że jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczenia podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. co niniejszym Gmina uczyniła.

Podsumowując Gmina i Zakład stanowią jednego podatnika VAT, w związku z czym rozliczenia dla celów VAT Zakładu powinny być traktowane jako rozliczenia dokonywane de facto przez samą Gminę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, wydatki ponoszone/które będą ponoszone w związku z prowadzoną przez Zakład działalnością określoną w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zostały poniesione/będą ponoszone przez Gminę, będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Ponadto, świadczone usługi/dostawa towarów są realizowane na rzecz podmiotów na mocy stosunków cywilnoprawnych. Tym samym pierwsza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa do odliczenia jest w tym przypadku spełniona.

Drugi warunek wymaga dokonania analizy działalności prowadzonej przez Zakład, w tym jednocześnie określenia celu, w jakim jednostki organizacyjne Gminy (tj. podlegające tzw. „centralizacji” dla celów VAT) wykorzystują nabywane usługi/towary od ZGKiM.

Tym samym, jeśli wydatki ponoszone przez Zakład są/będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną Zakładu (np. opisaną w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod literą B od pkt 1 do 8) lub z działalnością opodatkowaną jednostki budżetowej Gminy (np. odpłatnym, opodatkowanym VAT wynajmem pomieszczeń w szkole) Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT. W przypadku wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną VAT lub pozostającą poza zakresem ustawy o VAT Zakładu/jednostki budżetowej Gminy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Jednocześnie, w przypadku braku możliwości przypisania w całości wydatków do celów działalności gospodarczej i pozostającej poza zakresem ustawy o VAT Zakładu/jednostki budżetowej Gminy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało częściowe odliczenie podatku VAT na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i w przypadku jednoczesnego związku niniejszych wydatków z działalnością zwolnioną VAT Zakładu/jednostki budżetowej dodatkowo w oparciu o proporcję wynikającą z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT (np. wydatki administracyjne ZGKiM). Natomiast w przypadku wydatków związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną i zwolnioną z VAT Zakładu/jednostki budżetowej Gminy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało częściowe odliczenie podatku VAT na zasadach określonych w art. 90 ustawy o VAT. Przy czym proporcje określone w art. 86 ust. 2a i w art. 90 ustawy o VAT powinny być stosowane odpowiednio dla ZGKiM albo jednostki budżetowej Gminy, jeżeli finalnie poniesiony wydatek wykorzystywany jest do działalności zakładu albo jednostki budżetowej Gminy.


W przypadku działalności opodatkowanej (np. opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pod literą B od pkt 1 do 8) Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, co znajduje także potwierdzenie w obecnej linii orzeczniczej organów podatkowych:


  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 czerwca 2016 r., o sygn. IBPP3/4512-200/16/EJ;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 kwietnia 2016 r., o sygn. IBPP3/4512-77/15/JP;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2014 r. o sygn. ILPP2/443-1015/14-2/MN.


Jednakże, gdy ZGKiM nabywa/będzie nabywał towary i usługi wykorzystywane zarówno do wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej (w tym przez gminny Zakład bądź jednostkę budżetową), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (działalność niepodlegająca VAT) i nie jest/nie będzie w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku wtedy zastosowanie znajduje art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zasady ustalania pre-współczynnika są określone w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. 2015 poz. 2193; dalej: „rozporządzenie”). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).


W przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:


  • urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
  • samorządowej jednostki budżetowej,
  • samorządowego zakładu budżetowego.


Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Mając na uwadze powołane przepisy należy wskazać, że w przypadku, gdy dokonywane zakupy towarów i usług będą służyć do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. Sposób określenia proporcji ustala się dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w m. in.:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2017 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.97.2017.1.SR gdzie organ wskazał, że: „Mając na uwadze powołane przepisy należy wskazać, że w przypadku, gdy dokonywane zakupy towarów i usług będą służyć do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. Sposób określenia proporcji ustala się dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie. Wyliczony dla jednostki organizacyjnej sposób określania proporcji znajdzie zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tą jednostkę organizacyjną, jak i przez jednostkę samorządu terytorialnego (urząd), wykorzystywanych jednak przez tą jednostkę organizacyjną do ww. celów, tj. celów „mieszanych”. Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że skoro nowo wybudowana sala sportowa będzie wykorzystywana przez zakład budżetowy Gminy tj. C. do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej jak i innej niebędącej działalnością gospodarczą (opodatkowanej podatkiem VAT i niepodlegającej opodatkowaniu VAT), i nie będzie możliwe wydzielenie zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną i wyłącznie związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu VAT (działalnością gospodarczą i działalnością statutową), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika obliczonego dla C.”
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2017 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.78.2017.2.SR w której organ stwierdził, że: „(...), Wnioskodawca dokonując odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonanych za pośrednictwem Zespołu ... w ramach realizowanych inwestycji, które zostaną przekazane placówkom oświatowym i będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi ustawie o VAT, powinien stosować tzw. „prewspółczynnik", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., wyliczony dla placówki oświatowej oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy obliczoną dla placówki oświatowej wykorzystującej budynek";
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 kwietnia 2017 r. o sygn. 0461-ITPP2.4512.120.2017.l.AGW gdzie organ potwierdził, że: „Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi, związane z termomodernizacją budynku Zespołu Szkół, wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych, Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o podatku od towarów i usług (a nie jak wskazał Powiat - ustawy o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego), przy uwzględnieniu § 3 ust. 3 rozporządzenia. W związku z tym, że Zespół Szkół wykonuje również czynności zwolnione od podatku należy następnie wziąć pod uwagę zapisy art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.”.


Oznacza to, że do wydatków ponoszonych przez Zakład, a dotyczących zarówno działalności opodatkowanej jak i działalności poza VAT występującej w ZGKiM lub gminnej jednostce budżetowej VAT zastosowanie znajdzie pre-współczynnik wyliczony indywidualnie dla ZGKIM lub danej jednostki budżetowej.

Natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do wydatków ponoszonych w związku z administracją zakładu zastosowanie znajdzie, oprócz pre-współczynnika liczonego dla zakładu, również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Reasumując, w opinii Gminy, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Zakład, związanych z działalnością Gminy za pośrednictwem ZGKiM określonej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Gminie przysługuje/powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy wydatek jest/będzie związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną realizowaną przez Zakład/jednostkę budżetową Gminy. Ponadto w stosunku do wydatków związanych jednocześnie z działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT oraz zwolnioną z VAT) i pozostającą poza zakresem ustawy o VAT Zakładu/jednostki budżetowej Gminy, gdy Gmina nie będzie w stanie dokonać bezpośredniej alokacji wydatków, konieczne będzie zastosowanie proporcji wynikającej z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i następnie wynikającej z art. 90 ustawy o VAT, ustalonej indywidulanie dla Zakładu/jednostki budżetowej. Jednocześnie Gminie przysługuje/będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT oraz zwolnioną z VAT) realizowaną za pośrednictwem Zakładu/jednostki budżetowej w oparciu o proporcję wynikającą z art. 90 ustawy o VAT, ustaloną indywidualnie dla Zakładu/jednostki budżetowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj