Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1214/11-13/AA
z 7 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1214/11-13/AA
Data
2012.02.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
korekta
obowiązek płatnika
płatnik
pracownik
przychód
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie sporządzenia informacji PIT-11, a także w zakresie źródeł przychodów.



Wniosek ORD-IN 513 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 27 stycznia 2012 r., oraz 7 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia informacji PIT-11, a także w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W Spółce w roku 2010 została przeprowadzona kontrola z ZUS, podczas której zostały zakwestionowane wypłaty świadczeń z ZFŚS w latach 2007-2009. W wyniku zaleceń pokontrolnych nastąpiła konieczność wystawienia korekty listy płac i oskładkowania tychże wynagrodzeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego za okresy:

  • lipiec i grudzień 2007,
  • lipiec i grudzień 2008,
  • lipiec i grudzień 2009.

Dokonano korekty ZUS w deklaracjach w danych miesiącach i danych latach. Wystąpiła nadpłata zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych u osób nadal zatrudnionych i u osób, które już nie pracują w Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nadpłaconą zaliczkę podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2007, 2008, 2009 należy umniejszyć za rok bieżący w PIT-11 za 2011 r. wykazując potrącone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy dokonać korekty PIT-11 poszczególnym pracownikom za rok 2007, 2008, 2009...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny nie ma podstaw prawnych do korekty informacji PIT-11 za rok 2007, 2008, 2009, gdyż w latach tych informacje PIT-11 odzwierciedlały stan faktyczny, a więc wysokość składek pobranych przez płatnika a nie składek należnych. Natomiast w informacji PIT-11 sporządzonej za rok 2011, a więc za rok, w którym dokonano wpłaty zaległych składek ZUS za lata 2007-2009 jako płatnik Spółka powinna wykazać całość pobranych z dochodu pracowników składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za rok 2011 oraz za lata 2007, 2008, 2009, które podlegają odliczeniu oraz wykazać zaliczkę na podatek dochodowy, która dotyczy przychodu (dochodu) osiągniętego w 2011 r.

Dla osób zwolnionych – nie pracujących już w zakładzie w 2011 roku, zdaniem Wnioskodawcy, należałoby wystawić PIT-11 za rok 2011, w którym zostaną wykazane tylko potrącone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wynikające z korekty list płac ZFŚS w latach 2007-2009 i wystosować pisma informujące o konieczności doliczenia tychże składek do PIT-11, które otrzymają za 2011 rok ze swoich zakładów pracy. Odpowiednie pismo przewodnie należałoby wystosować do Urzędu Skarbowego.

Z kolei w dniu 17 stycznia 2012 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 stycznia 2012 r.) do Biura KIP w Lesznie wpłynęło uzupełnienie do przedmiotowego wniosku, w którym rozszerzono opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawiono dodatkowe pytania oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W ww. uzupełnieniu zaistniały stan faktyczny został rozszerzony o informacje:

  1. W miesiącu lipcu 2009 r. wypłacono pracownikom dofinansowanie do wypoczynku letniego i od wypłaconych sum potrącono podatek dochodowy od osób fizycznych.
  2. W miesiącu grudniu 2009 r. wypłacono dofinansowanie z okazji Świąt Bożego Narodzenia i naliczono podatek od wypłat pomniejszonych o kwotę 380 zł, a więc w wielu wypadkach podatku nie potrącono. W wyniku naliczenia pokontrolnych korekt list płac po potrąceniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne wystąpiła w lipcu 2009 r. nadpłata, a w miesiącu grudniu 2009 r. niedopłata podatku dochodowego od osób fizycznych.
  3. Od wypłaconych pracownikom przychodów za lata 2007, 2008, 2009 pracodawca opłacił w całości składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.


W związku z powyższym zadano dodatkowe pytania:

  1. Czy nadpłaconą zaliczkę podatku dochodowego od osób fizycznych za lipiec 2009 r. należy umniejszyć w PIT-11 za 2011 r. wykazując potrącone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne razem ze składkami od przychodów osiągniętych w 2011 roku...
  2. Czy niedopłaconą zaliczkę na podatek dochodowy za grudzień 2009 r. należy wykazać w PIT-11 za 2011 r....
  3. Czy opłacone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007, 2008, 2009 należy uznać za przychód ze stosunku pracy czy darowiznę...


W uzupełnieniu z dnia 17 stycznia 2012 r. (wg daty wpływu) własne stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionych pytań rozszerzono w następujący sposób.

„Odpowiedź na pytanie pierwsze – TAK.

Odpowiedź na pytanie drugie – TAK – doliczając kwoty wypłaconych przychodów (z dofinansowania świąt Bożego Narodzenia za grudzień 2009) do przychodów osiągniętych w 2011 r. i doliczając odpowiednio składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do składek od przychodów z 2011 r.

Jest również inna możliwość: do podatku wykazanego w PIT-11 od przychodów osiągniętych w 2011 r. doliczyć lub odliczyć różnice podatku wyliczoną za poszczególne okresy: lipiec i grudzień 2007, lipiec i grudzień 2008, lipiec i grudzień 2009.

przykład: nadpłata podatku wyliczona na podstawie korekt list płac:

za lipiec 2007 -20,00 zł,

za grudzień 2007 -25,00 zł,

za lipiec 2008 -26,00 zł,

za grudzień 2008 -30,00 zł,

za lipiec 2009 -18,00 zł

- 119,00 zł

i niedopłata podatku za grudzień 2009:

+30,00 zł

różnica do odliczenia od podatku wykazanego za 2011 r.

- 89,00 zł

Przy takiej możliwości rozliczenia nie wykazywane byłyby w PIT 11 za 2011 r. potrącone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za poszczególne okresy: lipiec i grudzień 2007, lipiec i grudzień 2008, lipiec i grudzień 2009. Byłyby one wykazane i udokumentowane w pokontrolnych korektach list płac za te lata a możliwość takiego rozliczenia podatku znacznie ułatwiłaby prace rozliczeniowe, tym bardziej, że w latach 2007 i 2008 wskaźnik podatku wynosił 19% a w 2011 18%.

Odpowiedź na pytanie trzecie: jeżeli jako darowiznę to TAK wykazując je poszczególnym pracownikom w PIT-8C celem opłacenia podatku dochodowego, jeżeli jako przychód ze stosunku pracy doliczyć do przychodów w 2011 roku.

Sprostowanie odpowiedzi na pytanie trzecie

  1. W przypadku pracowników pozostających w stosunku służbowym zgodnie z art. 12 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zapłatę za nich składek uznajemy jako świadczenie pieniężne ponoszone za pracownika stanowiące przychód ze stosunku służbowego (zgodnie z art. 12 pkt 1), podlegające oskładkowaniu i opodatkowaniu w roku 2012 tj. w roku sporządzenia odpowiednich list płac od przychodów opłaconych przez pracodawcę dotyczących lat 2007, 2008, 2009.
  2. W przypadku osób niepozostających już w stosunku służbowym, czyli zwolnionych opłacenie za nich składek przez pracodawcę można uznać za darowiznę i wystawić dla nich PIT-8C.”


W wyniku analizy sprawy tut. organ stwierdził, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 18 stycznia 2012 r., znak ILPB1/415-1214/11-5/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 stycznia 2012 r., i w dniach 25 stycznia 2012 r. faksem i 27 stycznia 2012 r. drogą pocztową wpłynęła odpowiedź na wezwanie.

W piśmie tym Wnioskodawca, uzupełniając wniosek przedstawił – co było przedmiotem ww. wezwania – w sposób jednoznaczny własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania drugiego.

Wnioskodawca wskazał, iż nadpłaconą lub niedopłaconą zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych za okresy lipiec i grudzień 2007 r., lipiec i grudzień 2008 r., lipiec i grudzień 2009 r. należy umniejszyć w PIT-11 za 2011 r. różnicę podatku wyliczoną za poszczególne okresy: lipiec i grudzień 2007 r., lipiec i grudzień 2008 r., lipiec i grudzień 2009 r.

Przykład: nadpłata podatku dochodowego:

za lipiec 2007 -20,00 zł,

za grudzień 2007 -25,00 zł,

za lipiec 2008 -26,00 zł,

za grudzień 2008 -30,00 zł,

za lipiec 2009 -18,00 zł

- 119,00 zł

i niedopłata podatku za grudzień 2009:

+30,00 zł

Różnica do odliczenia od podatku wykazanego za 2011 r.

- 89,00 zł

Przykładowa kwota podatku pobranego od przychodów w 2011 r. wynosi 1500,00 zł, zaliczka pobrana przez płatnika wykazana w PIT-11 w poz. 39 wynosi 1589,00 zł.

Nie wykazywane byłyby wtedy w PIT-11 za 2011 r. potrącone składki na ub. społeczne i ub. zdrowotne za okresy: lipiec i grudzień 2007 r., lipiec i grudzień 2008 r., lipiec i grudzień 2009 r., byłyby one wykazane i udokumentowane w pokontrolnych korektach list płac za lata 2007, 2008, 2009.

Jednocześnie uzupełniono wniosek – co było również przedmiotem wezwania – o informację, iż pracodawca wypłacając zaległe składki na ub. społeczne i ub. zdrowotne z własnych środków zrezygnował z dochodzenia zwrotu tych składek od zatrudnionych i byłych pracowników.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż odnośnie pytania 3 – zarówno w przypadku osób pozostających jak i niepozostających w stosunku służbowym zapłatę za nich składek należy uznać jako przychód ze stosunku służbowego – art. 12 pkt 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podlegający oskładkowaniu i opodatkowaniu w roku 2012, tj. w roku sporządzenia odpowiednich list płac obejmujących wysokość opłaconych przez pracodawcę składek dotyczących pokontrolnych list płac za lata 2007, 2008, 2009.

Tak więc, Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku zadał m.in. pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów: „Czy opłacone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007, 2008, 2009 należy uznać za przychód ze stosunku pracy, czy darowiznę...”

Natomiast przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego zarówno w uzupełnieniu z dnia 17 i 27 stycznia 2012 r. (wg daty wpływu) Wnioskodawca wskazał dwa różne sposoby rozstrzygnięcia przedmiotowego problemu.

Wobec powyższego tut. organ stwierdził, iż wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów nie spełnia wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa w związku z czym pismem z dnia 30 stycznia 2012 r., znak ILPB1/415-1214/11-9/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy ponownie wezwano Wnioskodawcę - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia - do przedstawienia w sposób jednoznaczny własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania: „Czy opłacone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007, 2008, 2009 należy uznać za przychód ze stosunku pracy, czy darowiznę...”

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 lutego 2012 r., i w dniach 2 i 3 lutego 2012 r. faksem i 7 lutego 2012 r. drogą pocztową wniosek uzupełniono.

W piśmie tym Wnioskodawca, uzupełniając wniosek przedstawił – co było przedmiotem ww. wezwania – w sposób jednoznaczny własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania: „Czy opłacone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007, 2008, 2009 należy uznać za przychód ze stosunku pracy, czy darowiznę...”

Zainteresowany wskazał, iż „opłacone przez pracodawcę za pracownika składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007-2009 zarówno wobec pracowników pozostających nadal w stosunku pracy jak i wobec osób, które nie są już pracownikami, należy uznać za przychód ze stosunku pracy.

Przychód ten winien być wykazany w PIT-11 za rok, w którym nastąpiła faktyczna zapłata zaległych składek.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie źródeł przychodów uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że w wyniku przeprowadzonej kontroli z ZUS, zakwestionowane zostały wypłaty świadczeń z ZFŚS w latach 2007-2009. W wyniku zaleceń pokontrolnych nastąpiła konieczność wystawienia korekty list płac i oskładkowania tychże wynagrodzeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Od wypłaconych pracownikom przychodów za lata 2007, 2008, 2009 pracodawca opłacił w całości składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Pracodawca wypłacając zaległe składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne z własnych środków zrezygnował z dochodzenia zwrotu tych składek od zatrudnionych i byłych pracowników.

Tut. Organ wskazuje, że z definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem, świadczenia w postaci zapłaconych ze środków Spółki - za pracowników i byłych pracowników - zaległe składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne zostały wypłacone w związku z łączącym stosunkiem pracy, należy zakwalifikować do źródła przychodów, określonego w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, zapłacone przez pracodawcę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od przychodów z list pokontrolnych za lata 2007, 2008, 2009 stanowią zarówno dla pracowników, jak i byłych pracowników przysporzenie majątkowe, mające swoje źródło w przychodach ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ wskazuje, iż w dniu 30 stycznia 2012 r., wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia informacji PIT-11 został rozstrzygnięty odrębnym pismem nr ILPB1/415-1214/11-8/AA.

Do wniosku dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj