Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ITPP3/4440-3/14-3/MD
z 20 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. akt I GSK 764/15 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Gd 1430/14 (data wpływu prawomocnego orzeczenia: 17 sierpnia 2017 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.), uzupełnionym i sprecyzowanym pismami z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), 27 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) oraz 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Dotychczasowy przebieg postępowania.


W dniu 27 marca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 kwietnia 2014 r., 27 maja 2014 r. i 30 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego.

W dniu 14 lipca 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: ITPP3/443-163/14/JK, w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

Na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 14 lipca 2014 r. znak: ITPP3/443-163/14/JK Wnioskodawca wniósł pismem z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu do tutejszego organu 7 sierpnia 2014 r.) wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 4 września 2014 r. znak ITPP3/443W-25/14/BJ stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 14 lipca 2014 r. znak ITPP3/443-163/14/JK Wnioskodawca złożył skargę z dnia 11 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.).

Wyrokiem z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 1430/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał skargę za zasadną i uchylił zaskarżoną interpretację.

Minister Finansów kwestionując stanowisko sądu pierwszej instancji pismem z dnia 16 marca 2015 r. złożył skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. akt I GSK 764/15 oddalił skargę kasacyjną organu interpretacyjnego, stwierdzając że jest niezasadna.

W dniu 17 sierpnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 1430/14.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynności lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wobec tego, wniosek Strony w zakresie stawki podatku akcyzowego wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy organ.


We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza nabyć „olej opałowy” klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Wyrób będzie opodatkowany akcyzą w wysokości 232 zł/1000 l. Następnie Wnioskodawca sprzeda przedmiotowy olej. Przy nabyciu „oleju opałowego” Wnioskodawca złoży sprzedawcy paliwa oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, że nabywane wyroby będą sprzedane z przeznaczeniem dla celów opałowych. Nabyte wyroby będą opodatkowane akcyzą w wysokości 232 zł/1000 l. Następnie Wnioskodawca sprzeda ww. wyrób. Według wyjaśnień nabywcy „olej opałowy” będzie wykorzystywany do technologii związanej z izolacją fundamentów budowanych zbiorników paliwowych. W związku z deklarowanym przeznaczeniem wyrobu Wnioskodawca nie uzyska od nabywcy „olejów opałowych” oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowy „olej opałowy” do kodu CN od 2710 19 41 do 2710 19 49.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku akcyzowego należy zastosować w opisanym przypadku, tj. pełną stawkę akcyzy pomniejszoną o kwotę 232 zł/1000 l zapłaconą przez producenta?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż opisanego oleju opałowego na wskazane we wniosku cele technologiczne podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki „2047 zł/m3”, z tym że określając zobowiązanie w akcyzie podlegające wpłacie na konto organu podatkowego pomniejsza się ją o kwotę „232 zł/m3” zapłaconą na poprzednim etapie obrotu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie organ interpretacyjny zaznacza, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej (uchylonej) interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (i orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego).


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej „ustawą”, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu tej ustawy zalicza się wyroby:


  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.


Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

(…)

9) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi – 232,00 zł/1000 litrów;

(…).


W myśl art. 89 ust. 4 ustawy, w przypadku:


  1. użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny – 2047,00 zł/1000 kilogramów;


Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:


  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą – do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.


W przypadku niespełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 (art. 89 ust. 16 ustawy).

Zauważyć należy, że powyższe przepisy dotyczą stanów faktycznych, w których sprzedawca nie uzyskał od nabywcy stosownego oświadczenia. Ponadto w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, ustawodawca zawarł maksymalną stawkę podatku akcyzowego, tj. 1.822,00 zł/1000 litrów.

W art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, dla wyrobów o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 – olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi – ustawodawca określił stawkę akcyzy, w wysokości 232 zł/1000 litrów.

Wskazaną stawkę stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca przedmiotowych wyrobów uzyska od nabywcy oświadczenie; o którym mowa w art. 89 ust. 5 ww. ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć „olej opałowy” klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Wyrób będzie opodatkowany akcyzą w wysokości 232 zł/1000 l. Następnie Wnioskodawca sprzeda przedmiotowy olej. Przy nabyciu „oleju opałowego” Wnioskodawca złoży sprzedawcy paliwa oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, że nabywane wyroby będą sprzedane z przeznaczeniem dla celów opałowych. Nabyte wyroby będą opodatkowane akcyzą w wysokości 232 zł/1000 l. Następnie Wnioskodawca sprzeda ww. wyrób. Według wyjaśnień nabywcy „olej opałowy” będzie wykorzystywany do technologii związanej z izolacją fundamentów budowanych zbiorników paliwowych. W związku z deklarowanym przeznaczeniem wyrobu Wnioskodawca nie uzyska od nabywcy „olejów opałowych” oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowy „olej opałowy” do kodu CN od 2710 19 41 do 2710 19 49.


Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą stawki podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów organ interpretacyjny stwierdza, że skoro Wnioskodawca złoży oświadczenie, że odsprzeda przedmiotowe wyroby do celów opałowych, jednakże nie uzyska od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, to zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy, dla tej sprzedaży będzie miała zastosowanie stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 4 pkt 1, czyli stawka w wysokości 1822 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny 2047 zł/1000 kilogramów.

Jednakże zauważyć należy, że podatek akcyzowy, jest podatkiem pośrednim, zatem podmiotem ponoszącym faktycznie koszt opodatkowania akcyzą jest ostateczny konsument, a nie podmiot, który jest formalnie zobowiązany do naliczenia i zapłaty podatku akcyzowego do organów podatkowych (producent, importer, dystrybutor).

Ponadto, podatek akcyzowy jest podatkiem jednofazowym, zatem wyroby akcyzowe są opodatkowane jednokrotnie. Oznacza to, że wprawdzie na kolejnym etapie obrotu tym wyrobem akcyzowym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży, ale równocześnie kwota akcyzy do zapłaty musi zostać obniżona o akcyzę zapłaconą na wcześniejszym etapie obrotu, z uwagi na to, że określona w przepisie kwota 1822 zł stanowi stawkę maksymalną, tj. nieprzekraczalną.

Zatem rację ma Wnioskodawca stwierdzając, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie będzie miała stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy w wysokości 1822 zł/1000 litrów pomniejszona o kwotę podatku zapłaconą na poprzednim etapie obrotu.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj