Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.432.2018.2.JG
z 25 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT z tytułu przeniesienia (cesji) praw i obowiązków wynikających z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości na rzecz Spółki oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia cesji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT z tytułu przeniesienia (cesji) praw i obowiązków wynikających z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości na rzecz Spółki oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia cesji.

Przedstawiono następujący stan faktyczny.

„Wnioskodawca” jest: (i) spółką akcyjną mającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (ii) podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”). Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).


Na podstawie aktu notarialnego zmienionego następnie aktem notarialnym, Wnioskodawca zawarł ze spółką kapitałową („Sprzedający 1”) oraz ze („Sprzedającym 2”) umowę przedwstępną („Umowa Przedwstępna”) sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki gruntu oznaczonej numerem ewidencyjnym nr 12 o obszarze 2.896 m2 („Nieruchomość”), zabudowanej:

  • budynkiem administracyjno-produkcyjnym o powierzchni ogólnej 3.000 m2;
  • budynkiem warsztatowym o powierzchni ogólnej 181,90 m2;
  • budynkiem warsztatu samochodowego o powierzchni ogólnej 100 m2;
  • budynkiem portierni o powierzchni ogólnej 6 m2 (łącznie jako „Budynki”),

stanowiących odrębne od gruntu przedmioty własności.


W § 10 Umowy Przedwstępnej wskazano, iż „przedstawiciele Sprzedających oświadczają, że w miejsce Kupującego [tj. Wnioskodawcy] jako nabywcy w umowie przyrzeczonej sprzedaży w stosunku do praw objętych tą umową, może wejść wskazana przez Kupującego [tj. Wnioskodawcę] spółka wobec której Kupujący [tj. Wnioskodawca] jest spółką dominującą w rozumieniu art. 4 § 4 pkt 4) Kodeksu spółek handlowych i przejąć uprawnienia oraz obowiązki wynikające z niniejszej umowy; wymaga to formy aktu notarialnego zawierającego oświadczenie Kupującego [tj. Wnioskodawcy] w przedmiocie przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z niniejszej umowy przedwstępnej sprzedaży”.

W dniu 18 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał na rzecz Wnioskodawcy interpretację indywidualną (nr 0114-KDIP1-3.4012.297.2017.2.JG) wskazując między innymi, że „sprzedaż 1/2 udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz 1/2 udziału w prawie własności Budynków przez Sprzedającego 1 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a [ustawy o VAT] w związku z art. 43 ust. 1 pkt 7a [ustawy o VAT], natomiast sprzedaż 1/2 udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz 1/2 udziału w prawie własności Budynków przez Sprzedającego 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 [ustawy o VAT], Należy zaznaczyć, że w przypadku dostawy dokonanej przez Sprzedającego 2 po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 [ustawy o VAT] dostawa ta może być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%”. Wobec tego, sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedających na rzecz Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, z możliwością wyboru opcji opodatkowania.


Wnioskodawca wpłacił na rzecz Sprzedających kwotę 950.000,00 zł tytułem zaliczki. Wpłata zaliczki nie była udokumentowana fakturą VAT.


Wnioskodawca w dniu 25 lipca 2018 r. na podstawie aktu notarialnego zawarł ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji powiązaną z Wnioskodawcą oraz oczekującą (wniosek o rejestrację VAT-R został złożony w dniu 6 lipca 2018 r., z datą rozpoczęcia działalności gospodarczej jako podatnik VAT czynny określoną na 7 lipca 2018 r.) na zarejestrowanie jako podatnik podatku VAT czynny („Spółka”) umowę sprzedaży praw i roszczeń oraz umowę sprzedaży („Umowa Cesji”) wynikających z Umowy Przedwstępnej prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności Budynków. Na podstawie Umowy Cesji doszło do przeniesienia na rzecz Spółki praw i roszczeń przysługujących Wnioskodawcy i wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej.


Umowa Cesji została zawarta za wynagrodzeniem. Kwota wynagrodzenia należna Wnioskodawcy z tytułu zawarcia Umowy Cesji składała się z: (i) kwoty równej wysokości zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedających oraz (ii) kwoty stanowiącej wynagrodzenie z tytułu zawarcia Umowy Cesji (tj. kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad kwotę zaliczki).


Z tytułu zawarcia Umowy Cesji Wnioskodawca wystawił na rzecz Spółki fakturę VAT. Kwota wynagrodzenia za zawarcie Umowy Cesji należna Wnioskodawcy została opodatkowana przez Wnioskodawcę 23% podatkiem VAT.


Nieruchomość będzie wykorzystywana w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytania nr 3, 4 i 5 wniosku).

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, zawarcie Umowy Cesji, której skutkiem było przeniesienie przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem praw i roszczeń wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej na rzecz Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, cała kwota wynagrodzenia z tytułu zawarcia Umowy Cesji składająca się z (i) kwoty równej wysokości zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedających oraz (ii) kwoty stanowiącej wynagrodzenie z tytułu zawarcia Umowy Cesji (tj. kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad kwotę zaliczki), będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej zawarcie Umowy Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, zawarcie Umowy Cesji, której skutkiem było przeniesienie przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem praw i roszczeń wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej na rzecz Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) [ustawy o VAT] rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 [ustawy o VAT], w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.”

Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usług podlega zatem każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów zgodnie z art. 7 ustawy o VAT, pod warunkiem że jest wykonywane przez podatnika VAT. Co do zasady, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność, co wynika wprost z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie), bądź też tolerowanie. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Zatem, konkretna czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Art. 41 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, iż „towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 [ustawy o VAT], niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.”

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 i ust. 13 w zw. z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT (do dnia 31 grudnia 2018 r.) wynosi 23%.

Zarówno przepisy ustawy o VAT, jak też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r. poz. 839 ze zm.) nie przewidują zwolnienia od podatku VAT czy też stosowania obniżonej stawki podatku VAT dla czynności przeniesienia praw i obowiązków (umowy cesji). Tym samym czynność taka będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23% (tak wskazał m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.252.2018.1.AM).

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego we Wniosku, na podstawie Umowy Cesji dojdzie do przeniesienia przez Wnioskodawcę praw i roszczeń wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej na rzecz Spółki. Ponadto, Umowa Cesji zostanie zawarta za wynagrodzeniem.

Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przez Spółkę praw i roszczeń wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej na rzecz Spółki za wynagrodzeniem będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Jak zostało wskazane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 marca 2018 r. (nr 0114-KDIP1-1.4012.33.2018.1.AM) „sama instytucja cesji jako umowy prawa cywilnego dotyczy wyłącznie praw, a nie konkretnego towaru, nawet, jeżeli dostawa tego towaru jest niejako „efektem końcowym” scedowanego zobowiązania. Zatem przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem, za które cedent (Wnioskodawczyni) otrzyma ustalone przez Strony wynagrodzenie. Pomiędzy Wnioskodawczynią a nabywcą zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie [ustawy o VAT] stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 [ustawy o VAT]”.

Podobne stanowisko przedstawiono w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2018 r. (nr 0114-KDIP1-1.4012.81.2018.1.RR), zgodnie z którym „zbycie przez J. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa na T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa praw i obowiązków z umowy przedwstępnej stanowić będzie świadczenie usług a nie dostawę towaru. Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku, czy też obniżonej stawki podatku dla czynności zbycia praw i obowiązków. Tym samym uznać należy, że usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%”.

Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2017 r. (nr 0111-KDIB3-3.4012.107.2017.1.WR) wskazano, iż „przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem, za które cedent (tutaj Wnioskodawca) otrzyma ustalone przez Strony wynagrodzenie. Pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą zaistnieje bowiem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie [ustawy o VAT] stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 [ustawy o VAT]. Wnioskodawca podejmie bowiem określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei nabywca stanie się niewątpliwie beneficjentem tej czynności - będzie bezpośrednim jej konsumentem, odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym. W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z umowy przedwstępnej wskutek zawarcia umowy cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy a nie dostawę towaru”.

Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, zawarcie Umowy Cesji, której skutkiem było przeniesienie przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem praw i roszczeń wynikających z zawartej Umowy Przedwstępnej na rzecz Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Ad 2

W stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, cała kwota wynagrodzenia z tytułu zawarcia Umowy Cesji składająca się z (i) kwoty równej wysokości zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedających oraz (ii) kwoty stanowiącej wynagrodzenie z tytułu zawarcia Umowy Cesji (tj. kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad kwotę zaliczki), będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Art. 29a ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż - co do zasady - „podstawą opodatkowania (...) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, skoro Umowa Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką zostanie zawarta za wynagrodzeniem, to podstawę opodatkowania podatkiem VAT będzie stanowiła pełna kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Spółki z tytułu zawarcia Umowy Cesji.

Potwierdza to stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2018 r. (nr 0115-KDIT1-1.4012.832.2017.2.BS), zgodnie z którym organ podatkowy wskazał, iż „w okolicznościach niniejszej sprawy cesja praw dokonywana jest za opłatą - wynagrodzenie należne Wnioskodawcy od osób fizycznych z tytułu cesji na ich rzecz praw i obowiązków z Umów przedwstępnych na zakup nieruchomości mieszkalnych przekracza kwoty zaliczek wpłaconych przez Wnioskodawcę, pokrywając również koszt wykończenia, wyposażenia oraz zysku - co oznacza, że przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków w wyniku zawarcia umowy cesji stanowić będzie świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy, które podlega opodatkowaniu [podatkiem VAT]. Jako że ustawodawca nie przewidział dla tej czynności zwolnienia lub preferencyjnej stawki podatku świadczona usługa przeniesienia praw i obowiązków z umowy deweloperskiej (cesja) dokonywana za opłatą będzie podlegała opodatkowaniu stosownie do art. 41 ust. 1 [ustawy o VAT], stawką podstawową tj. 23%.”

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, cała kwota wynagrodzenia z tytułu zawarcia Umowy Cesji składająca się z (i) kwoty równej wysokości zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę na rzecz Sprzedających oraz (ii) kwoty stanowiącej wynagrodzenie z tytułu zawarcia Umowy Cesji (tj. kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad kwotę zaliczki), będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Ad 3

W stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej zawarcie Umowy Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi [podatku VAT] przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”. Przy czym, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (tak w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jest fundamentalną zasadą podatku VAT. Oznacza to, iż podatek VAT jest neutralny dla przedsiębiorców, a jego ekonomiczny ciężar ponosi wyłącznie ostateczny konsument. W celu realizacji prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wykazanie związku (bezpośredniego lub pośredniego) pomiędzy realizowanymi zakupami a wykonywaną przez podatnika opodatkowaną działalnością gospodarczą.


Związek bezpośredni ma miejsce np. wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym bezpośrednio są związane z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast związek pośredni występuje wtedy, gdy nabywane świadczenia wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika.

W stanie faktycznym tej sprawy, Umowa Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką zostanie zawarta za wynagrodzeniem. Poza tym, Nieruchomość będzie w przyszłości wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę. Wobec tego, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zawarcie Umowy Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2018 r. (nr 0114-KDIP4.4012.269.2018.1.IT), w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko, iż „z uwagi na fakt, że:

  1. cesjonariusz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT;
  2. czynność będąca przedmiotem Umowy Przedwstępnej Cesji spełnia warunki uznania jej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, o czym szerzej w pkt 1 niniejszego wniosku;
  3. przeniesione przez Cedenta na Wnioskodawcę prawa i obowiązki wynikające z Umowy Przedwstępnej będą służyły działalności opodatkowanej Cesjonariusza (obiekt komercyjny, który powstanie na Nieruchomości będzie wykorzystany pod wynajem; możliwe też, że w przyszłości obiekt ten będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży) Cesjonariuszowi przysługuje prawo do odliczenia [podatku VAT], naliczonego w związku z zawarciem transakcji będącej przedmiotem Umowy Przedwstępnej Cesji.”

Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej zawarcie Umowy Cesji pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienia się, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zainteresowanemu będącemu Stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj