Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.355.2018.1.IP
z 3 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2018 r. (data wpływu 3 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Gminy (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Gminy (...)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 3 czerwca 2016 r. Gmina (zwana dalej: „Gmina”) podpisała wstępną umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie do projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Gminy (...)” (zwany dalej: „Projekt”). W ramach Projektu jest zaplanowana kompleksowa modernizacja energetyczna budynków wykorzystywanych przez Szkoły mające status gminnych jednostek budżetowych (dalej także: „Budynki Szkół”) oraz budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej także: „Budynek GOPS”).

Okres realizacji Projektu: 01.01.2017 r. – 30.09.2018 r.

Gmina równocześnie wskazała, że zakresem niniejszego wniosku objęta jest wyłącznie ta część Projektu, która dotyczy Budynków Szkół. W zakresie Budynku GOPS toczy się odrębne postępowanie interpretacyjne.

Projekt jest zgodny ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, Programem Rewitalizacji Gminy na lata 2016-2023, Planem Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy, Programem Ochrony Powietrza dla woj. Celem głównym Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii, modernizację c.o. i c.w.u., docieplenie stropodachu i ścian zewnętrznych, a także wymianę stolarki okiennej i drzwiowej.

W wyniku realizacji Projektu osiągnięte zostanę dodatkowe cele, takie jak: zmniejszenie strat ciepła, dostosowanie izolacyjności do wymagań obowiązującej normy, znaczne poprawienie mikroklimatu pomieszczeń, oszczędność energii cieplnej zużywanej do ogrzania pomieszczeń, zmniejszenie zużycia energii pierwotnej, zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na terenie miejscowości, oszczędność kosztów, poprawa wizerunku instytucji publicznych i miejscowości, podniesienie jakości życia mieszkańców.

Zgodnie z aktualnym zestawieniem rzeczowo-finansowym, wartość ogółem projektu wyniesie 3.647.187,48 zł, w tym wydatki kwalifikowane związane z realizacją zadania wynoszą 1.898.602,92 zł brutto, w tym podatek VAT. Wnioskowane dofinansowanie wyniesie 1.784.686,74 zł, wkład UE 1.613.812,48 zł, natomiast wkład własny 282.015,67 zł.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 3 marca 2005 r. Począwszy od rozliczeń podatku VAT za marzec 2005 r. Gmina składa deklaracje VAT-7, posługując się własnym numerem NIP, uzyskanym na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Gmina realizuje przede wszystkim zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nałożone odrębnymi przepisami. Realizowane w ramach Projektu zadania należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1994 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), tj. zadania obejmujące sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle art. 2 ust. 1 powołanej wcześniej ustawy, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji będzie Gmina, która będzie ten majątek nadal wykorzystywać do realizacji swoich ustawowych zadań. Gmina zapewni w budżecie środki finansowe niezbędne do utrzymania Projektu w celu zapewnienia trwałości powstałej infrastruktury. Zastosowane technologie i materiały zostały dobrane w taki sposób, aby efekty Projektu służyły użytkownikom, co najmniej kilkadziesiąt lat. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług, poniesione w ramach realizacji przedmiotowego Projektu, będą wystawiane na Gminę.

Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać Budynki Szkół do realizacji Jej zadań własnych w zakresie opieki i wychowania. Równocześnie Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynków Szkół do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację opisanego we wniosku Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, nabyte przez podatnika towary i usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje usługi z zakresu administracji publicznej wykonywane we własnym imieniu na własną odpowiedzialność. Z treści art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że prawo do odliczenia przysługuje wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W zakresie przedmiotowej Inwestycji Gmina nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywać Budynków Szkół do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania. Realizowane w ramach Projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy wymienionych w katalogu zadań art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), tj. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Po zakończeniu realizacji Projektu, Szkoły będą użytkowały modernizowane Budynki Szkół i będą zobowiązane do utrzymania nieruchomości w należytym stanie. Szkoły posiadają własny plan finansowy i z Budżetu finansują m.in. konserwacje, naprawy, itp., natomiast działalność tych instytucji finansowana jest przez Gminę. Nad całością będzie czuwać Gmina.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione wyżej okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej (pkt 8 ww. ustawy), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 3 czerwca 2016 r. Gmina podpisała wstępną umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie do projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Gminy (...)”. W ramach Projektu jest zaplanowana kompleksowa modernizacja energetyczna budynków wykorzystywanych przez Szkoły mające status gminnych jednostek budżetowych oraz budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Okres realizacji Projektu: 01.01.2017 r. – 30.09.2018 r. Gmina równocześnie wskazuje, że zakresem niniejszego wniosku objęta jest wyłącznie ta część Projektu, która dotyczy Budynków Szkół. W zakresie Budynku GOPS toczy się odrębne postępowanie interpretacyjne. Projekt jest zgodny ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programem Rewitalizacji Gminy na lata 2016-2023, Planem Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy, Programem Ochrony Powietrza. Celem głównym Projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii, modernizację c.o. i c.w.u., docieplenie stropodachu i ścian zewnętrznych, a także wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W wyniku realizacji Projektu osiągnięte zostanę dodatkowe cele, takie jak: zmniejszenie strat ciepła, dostosowanie izolacyjności do wymagań obowiązującej normy, znaczne poprawienie mikroklimatu pomieszczeń, oszczędność energii cieplnej zużywanej do ogrzania pomieszczeń, zmniejszenie zużycia energii pierwotnej, zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na terenie miejscowości, oszczędność kosztów, poprawa wizerunku instytucji publicznych i miejscowości, podniesienie jakości życia mieszkańców. Zgodnie z aktualnym zestawieniem rzeczowo-finansowym, wartość ogółem projektu wyniesie 3.647.187,48 zł, w tym wydatki kwalifikowane związane z realizacją zadania wynoszą 1.898.602,92 zł brutto, w tym podatek VAT. Wnioskowane dofinansowanie wyniesie 1.784.686,74 zł, wkład UE 1.613.812,48 zł, natomiast wkład własny 282.015,67 zł. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 3 marca 2005 r. Począwszy od rozliczeń podatku VAT za marzec 2005 r. Gmina składa deklaracje VAT-7, posługując się własnym numerem NIP, uzyskanym na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego. Gmina realizuje przede wszystkim zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nałożone odrębnymi przepisami. Realizowane w ramach Projektu zadania należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania obejmujące sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji będzie Gmina, która będzie ten majątek nadal wykorzystywać do realizacji swoich ustawowych zadań. Gmina zapewni w budżecie środki finansowe niezbędne do utrzymania Projektu w celu zapewnienia trwałości powstałej infrastruktury. Zastosowane technologie i materiały zostały dobrane w taki sposób, aby efekty Projektu służyły użytkownikom, co najmniej kilkadziesiąt lat. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług, poniesione w ramach realizacji przedmiotowego Projektu, będą wystawiane na Gminę. Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać Budynki Szkół do realizacji jej zadań własnych w zakresie opieki i wychowania. Równocześnie Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynków Szkół do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni.


W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację opisanego we wniosku Projektu w części dotyczącej Budynków Szkół.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ – jak wynika z wniosku – Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać Budynki Szkół, objęte projektem, do realizacji jej zadań własnych w zakresie opieki i wychowania. Równocześnie Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynków Szkół do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi: najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni. Gmina zatem nie nabywa towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika VAT.

Tym samym, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt (w części dotyczącej Budynków Szkół) nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu polegającego na kompleksowej modernizacji energetycznej budynków wykorzystywanych przez Szkoły, służą wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, tj.: realizacji zadań własnych w zakresie opieki i wychowania. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z realizacją projektu pn.: „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Gminy (...)”, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z termomodernizacją Budynków Szkół. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją Projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać Budynki Szkół do realizacji zadań własnych w zakresie opieki i wychowania i równocześnie Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać Budynków Szkół do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj