Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.438.2018.1.EWW
z 3 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 4 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne w ramach projektu pn. „(…)”. Inwestycja objęta projektem jest finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków unijnych w ramach dofinansowania ze środków EFRR w ramach Działania 7.4 „Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej” Osi priorytetowej 7 „Sprawne usługi publiczne” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Inwestycja obejmuje rozbudowę, modernizację Szkoły Podstawowej M oraz Szkoły Podstawowej X wraz z dostawą do ww. placówek niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych w celu wzmocnienia infrastruktury edukacyjnej. Celem projektu jest również podniesienie efektywności kształcenia w jednostkach oświatowych Gminy.

Zakres projektu zgrupowano w 2 zadania inwestycyjne:

Zadanie 1 – Modernizacja i rozbudowa Szkoły Podstawowej M wraz z wyposażeniem w niezbędne pomoce dydaktyczne.

Zadanie 2 – Modernizacja i rozbudowa Szkoły Podstawowej X wraz z wyposażeniem w niezbędne pomoce dydaktyczne.

W ramach prac Zadania 1 zrealizowane zostaną zadania inwestycyjne polegające na:

  • dobudowie do istniejącego budynku windy dla osób niepełnosprawnych,
  • przebudowie wiatrołapu wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych,
  • przebudowie elementów zagospodarowania terenu wynikające z zamierzenia inwestycyjnego,
  • modernizacji pracowni informatycznej i przyrodniczej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • modernizacji sali gimnastycznej,
  • dostawie niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych – pracownia matematyczno -informatyczna i pracownia przyrodnicza.

W ramach prac Zadania 2 zrealizowane zostaną zadania inwestycyjne polegające na:

  • dobudowie windy dla osób z niepełnosprawnością,
  • budowie boiska niepełnowymiarowego do gry w piłkę siatkową i koszykówkę z bieżnią i piaskownicą do skoku w dal,
  • budowie niezbędnych podjazdów dla osób niepełnosprawnych oraz elementów zagospodarowania działki wynikające z zamierzenia inwestycyjnego,
  • modernizacji pracowni matematycznej i przyrodniczej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • dostawie niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych – pracownia matematyczno -informatyczna i pracownia przyrodnicza.

Budynki szkół są przekazane przez Gminę w trwały zarząd swoim jednostkom organizacyjnym. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura zostanie przekazana poprzez protokół przekazania, jako nakłady które zwiększą wartość budynków. Wytworzony majątek będzie służył realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach projektu pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w związku z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) wynika, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ustawy o samorządzie gminnym zawiera katalog zadań własnych, do wykonywania których jest obowiązana Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym przepisem do zadań własnych Gminy zaliczamy m.in. sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja projektu polegającego na wzroście jakości kształcenia poprzez rozwój infrastruktury szkolnej Gminy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, mieści się w katalogu zadań nałożonych na organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy, dla realizacji których zostały one powołane.

Jednocześnie należy nadmienić, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Reasumując, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także, czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynności związane z realizowanym przez Gminę projektem pn. „(…)”, tzn. zakupy towarów i usług od których naliczono podatek VAT, zostaną nabyte przez organ władzy publicznej niebędący w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje bowiem w tym zakresie zadania do których realizacji została powołana, nałożone odrębnymi przepisami prawa, tj. ustawy o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – realizacja przedmiotowego projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt i pkt 15 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Realizuje ona przedsięwzięcie inwestycyjne w ramach projektu pn. „(…)”. Inwestycja objęta projektem jest finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków unijnych w ramach dofinansowania ze środków EFRR w ramach Działania 7.4 „Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej” Osi priorytetowej 7 „Sprawne usługi publiczne” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Inwestycja obejmuje rozbudowę i modernizację Szkoły Podstawowej M oraz Szkoły Podstawowej X wraz z dostawą do ww. placówek niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych w celu wzmocnienia infrastruktury edukacyjnej. Celem projektu jest również podniesienia efektywności kształcenia w jednostkach oświatowych Gminy.

Zakres projektu zgrupowano w 2 zadania inwestycyjne.

W ramach prac Zadania 1 – Modernizacja i rozbudowa Szkoły Podstawowej M wraz z wyposażeniem w niezbędne pomoce dydaktyczne, zrealizowane zostaną zadania inwestycyjne polegające na: dobudowie do istniejącego budynku windy dla osób niepełnosprawnych, przebudowie wiatrołapu wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych, przebudowie elementów zagospodarowania terenu wynikające z zamierzenia inwestycyjnego, modernizacji pracowni informatycznej i przyrodniczej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością, modernizacji sali gimnastycznej, dostawie niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych – pracowni matematyczno-informatycznej i pracowni przyrodniczej.

W ramach prac Zadania 2 – Modernizacja i rozbudowa Szkoły Podstawowej X wraz z wyposażeniem w niezbędne pomoce dydaktyczne, zrealizowane zostaną zadania inwestycyjne polegające na: dobudowie windy dla osób z niepełnosprawnością, budowie boiska niepełnowymiarowego do gry w piłkę siatkową i koszykówkę z bieżnią i piaskownicą do skoku w dal, budowie niezbędnych podjazdów dla osób niepełnosprawnych oraz elementów zagospodarowania działki wynikające z zamierzenia inwestycyjnego, modernizacji pracowni matematycznej i przyrodniczej z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością, dostawie niezbędnego wyposażenia pracowni dydaktycznych – pracowni matematyczno-informatycznej i pracowni przyrodniczej.

Wytworzony majątek będzie służył realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji. Realizacja projektu mieści się w katalogu zadań nałożonych na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Zakupy towarów i usług od których naliczono podatek VAT, zostaną nabyte przez Gminę – organ władzy publicznej niebędący w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. Realizacja przedmiotowego projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przebudowa i modernizacja obiektów szkolnych odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina realizując ww. projekt działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, a Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach projektu pn. „(…)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Gminę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj