Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.358.2018.1.JK3
z 28 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2018 r. (data wpływu 31 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym.


Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej Grupy Kapitałowej, która jest globalną firmą biotechnologiczną zajmującą się opracowywaniem i wprowadzaniem na rynek innowacyjnych rozwiązań terapeutycznych w obszarze leczenia nowotworów, zaburzeń zapalnych o podłożu immunologicznym, zwłaszcza tych jednostek chorobowych, w których dostępność terapii jest wciąż ograniczona.


Działalność Wnioskodawcy koncentruje się w następujących obszarach:

  1. Opracowywanie, badanie oraz wdrażanie innowacyjnych terapii w zakresie chorób nowotworowych oraz innych poważnych schorzeń zapalnych o podłożu immunologicznym. Priorytetem Spółki w najbliższej przyszłości jest skoncentrowanie wysiłków na projektach badawczo-rozwojowych, których celem jest przekształcenie dotychczas śmiertelnych chorób w schorzenia przewlekłe lub uleczalne.
  2. Stały wzrost inwestycji w badania kliniczne i nadzór nad bezpieczeństwem terapii, prowadzonych z zachowaniem najwyższych standardów etycznych i rygorystycznym przestrzeganiem wszelkich przepisów prawa.
  3. Współpraca z naukowcami, środowiskami medycznymi oraz z organizacjami pacjentów.
  4. Zaangażowanie w działania mające na celu zwiększenie dostępu do nowoczesnych terapii.
  5. Wspieranie inicjatyw organizacji pacjentów realizujących programy edukacyjno- informacyjne.

Spółka obecna jest w Europie od 2006 r., natomiast na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności Polski, Spółka działa od 2008 r.


W związku z powyższym, w 2018 r. przypada okrągła, 10 rocznica działalności Spółki w Europie Środkowo-Wschodniej. Z tej okazji postanowiono o organizacji uroczystości jubileuszowych w celu uczczenia 10-lecia działalności grupy w Europie Środkowowschodniej (dalej jako: „Obchody Jubileuszowe”).


Z uwagi na wiodącą rolę Wnioskodawcy wśród podmiotów z grupy działających na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej rolę organizatora Obchodów Jubileuszowych powierzono Spółce.


Obchody Jubileuszowe odbyły się w dniu 11 czerwca 2018 r. i składały się z dwóch części. Pierwszą część stanowiła całodniowa konferencja. Drugą część Obchodów Jubileuszowych stanowiła gala jubileuszowa (dalej jako: „Gala”).

Z powodów szczególnych regulacji obowiązujących w branży farmaceutyczno-medycznej formalnym organizatorem Obchodów Jubileuszowych był podmiot z siedzibą w Polsce działający w obszarze farmakoekonomiki, jednakże inicjatorem, sponsorem oraz partnerem tych wydarzeń była Spółka. Wszelkie materiały oraz dokumenty dotyczące Konferencji oraz Gali, w szczególności zaproszenia, program uroczystości oraz inne materiały marketingowe zawierały informację, że Konferencja oraz Gala odbywają się w ramach celebracji 10 rocznicy działalności na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Dodatkowo, Wnioskodawca pokrył wszelkie wydatki związane z organizacją Obchodów Jubileuszowych.

Głównym tematem Konferencji były działania innowacyjne w sektorze farmaceutycznym w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w aspekcie ekonomicznym, a jej program obejmował wykłady, warsztaty i dyskusje panelowe dotyczące tego tematu. Co prawda przewodnim motywem Konferencji były innowacje w sektorze farmaceutycznym, jednakże głównym celem było przede wszystkim zaprezentowanie Spółki w roli innowacyjnego i rozwijającego się podmiotu na rynku farmaceutycznym. Podczas Konferencji odbywały się wykłady, warsztaty oraz panel dyskusyjny związany z motywem przewodnim Konferencji. Wykłady odbywające się podczas Konferencji miały charakter teoretyczno-naukowy, a prezentowane treści miały na celu poszerzanie świadomości w zakresie innowacji w sektorze farmaceutycznym, w szczególności w aspekcie teoretyczno-ekonomicznym. W celu zwiększenia atrakcyjności Konferencji dla uczestników, jej program obejmował również warsztaty z obszaru farmakoekonomiki.


Jak to zostało wskazane powyżej, drugą część Obchodów Jubileuszowych stanowiła Gala będąca spotkaniem towarzyskim. Program Gali obejmował prezentację Spółki, wykład gościa specjalnego, kolację i rozdanie nagród przyznanych konkretnym organizacjom pacjentów. Gala została zorganizowana przy wsparciu agencji eventowej zajmującej się całą logistyką wydarzenia.

Osoby fizyczne, które wzięły udział w Obchodach Jubileuszowych zostały wybrane i zaproszone przez Wnioskodawcę (dalej jako: „Uczestnicy”). Uczestnikami byli osoby będące kontrahentami lub reprezentujące kontrahentów Spółki, specjaliści z sektora medycznego, osoby reprezentujące organizacje pacjentów, dziennikarze oraz pielęgniarki. Kryterium wyboru Uczestników jacy zostali zaproszeni przez Wnioskodawcę do uczestnictwa w Obchodach Jubileuszowych obejmowało przede wszystkim zakres ich współpracy ze Spółką oraz znaczenie z perspektywy działań biznesowych podejmowanych przez Spółkę.


Jak wspomniano wcześniej, Obchody Jubileuszowe odbyły się w W. Niektórzy Uczestnicy mieszkają na stałe w W., ale większość Uczestników musiała odbyć podróż do W. ze swojego miejsca zamieszkania (i z powrotem) oraz nocować w W. w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych. Uczestnikom, którzy zamieszkują poza terenem W. zostały opłacone koszty noclegu i dojazdu.


W ramach Obchodów Jubileuszowych Uczestnicy mieli możliwość uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach zaplanowanych podczas Konferencji, jak i Gali (tj. wykładów, warsztatu, kolacji itp.). Spółka nie kontrolowała i nie prowadziła ewidencji, którzy z Uczestników biorą faktycznie udział w poszczególnych wydarzeniach.


Jak to zostało wskazane powyżej, Obchody Jubileuszowe zostały zorganizowane z okazji 10 rocznicy działalności biznesowej Spółki w Europie Środkowo-Wschodniej i okazja ta została wykorzystana do promocji (w tym Wnioskodawcy), wzmocnienia pozycji na rynku oraz wzmocnienia więzi i związków między Wnioskodawcą (a tym samym Spółką) z jego kontrahentami oraz współpracownikami.

Obchody Jubileuszowe zostały zorganizowane również w ramach brandingowej działalności korporacyjnej Spółki, mającej na celu budowanie pozytywnych relacji biznesowych z zewnętrznymi współpracownikami i stworzenie możliwości dalszego rozwoju tych relacji w przyszłości. Co w rezultacie powinno doprowadzić do rozwoju działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Z założenia Obchody Jubileuszowe nie miały charakteru komercyjnego, tj. uczestnicy nie byli zobowiązani do ponoszenia jakichkolwiek opłat w związku z uczestnictwem w tym wydarzeniu, a ani Konferencja czy Gala nie były organizowane w celu osiągnięcia przychodów w postaci opłat za uczestnictwo od Uczestników.


Charakter Obchodów Jubileuszowych oraz ich cel oznaczał, że Uczestnicy nie powinni ponosić żadnych wydatków związanych z uczestnictwem w tym wydarzeniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń?
  2. W razie odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-8C, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT w związku z ich uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych?

Zdaniem Wnioskodawcy.


  1. W związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.
  2. Ponieważ zdaniem Wnioskodawcy w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-8C, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.

Ad. 1. Przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Treść art. 10 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, że źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
  7. odpłatne zbycie:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

  1. działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
  2. inne źródła.


Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 tej ustawy w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f ustawy o PIT, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c tej ustawy, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z kolei, z treści art. 11 ust. 2a ustawy o PIT, wynika, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 tej ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.

Reasumując powyższe, jeżeli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej otrzymuje nieodpłatne świadczenie od podmiotu, z którym nie jest formalnie powiązana (np. umową o pracę, umową o dzieło, umową zlecenia) albo osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymuje nieodpłatne świadczenie poza zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, po jej stronie powstaje przychód „z innych źródeł” podlegający opodatkowaniu.

Przenosząc rozważania na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, że przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. W związku z tym należy sięgnąć do definicji sformułowanej przez Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06. W uchwale tej wskazano, że pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym, ponieważ obejmuje wszelkie zjawiska o charakterze gospodarczym i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze w działalności osób prawnych, których następstwem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą świadczenia przysporzenie majątku tej osobie, mające wyraźny finansowy wymiar.”


W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że powyższe stanowisko ma zastosowanie także odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 tej ustawy.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dokonując oceny, czy udział w Obchodach Jubileuszowych oraz pokrycie przez Spółkę związanych z tym kosztów (w szczególności dojazdu i zakwaterowania), prowadzi do powstania dla Uczestników przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o PIT należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

  • po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
  • po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
  • po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).


W powyższym wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał, że „Obiektywne kryterium - wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) - nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (konferencji, szkoleniu) dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie „kursokonferencja” organizowana przez pracodawcę, pracownik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu. Trudno też poważnie utrzymywać, że przychodem pracownika z umowy o pracę czy stosunku służbowego jest możliwość okazjonalnego uczestnictwa w obiedzie czy kolacji, a wartość zjedzonych przez niego potraw i wypitych napojów wyznacza podstawę opodatkowania.”

Dodatkowo Trybunał Konstytucyjny wskazał, że „Warunkiem objęcia podatkiem dochodowym korzyści majątkowej uzyskanej przez podatnika jest jej rzeczywisty i wymierny charakter, co do zasady przychodami są jedynie świadczenia rzeczywiście uzyskane, a nie należne przyrosty wartości. Są to wymagania, muszą być zawsze spełnione w odniesieniu do przychodu w każdej postaci. Rzecz jednak w tym, że w odniesieniu do pieniędzy (wartości pieniężnych) owo skonkretyzowanie i przypisanie ich jako przychodu będącego podstawą opodatkowania jest możliwe bez elementu realnego, tj. wydania sumy podatnikowi: wystarczy, że określona kwota pojawi się na liście płac i będzie do dyspozycji pracownika, jest oczywiste, że kwota ta stanowi korzyść pracownika.

Natomiast - w odniesieniu do innych nieodpłatnych świadczeń - bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu; nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż - pomijając w tym miejscu kryterium uniknięcia wydatku nie ma podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.”

Pomimo, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę, w ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzona w nim analiza w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnych świadczeń, znajduje zastosowanie się także do osób w tym m.in. otrzymujących świadczenia od podmiotów, z którymi osoby te powiązane są relacjami biznesowymi.

Jak zostało wskazane ww. wyroku, obiektywne kryterium - wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) - nie jest spełnione, w przypadku, gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy. W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

W konsekwencji brak możliwości ustalenia skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia uniemożliwia określenie jego wysokości. Przenosząc rozważania zawarte w wyroku Trybunału Konstytucyjnego do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, obiektywne kryterium wystąpienia przysporzenia majątkowego nie zostało spełnione, gdyż w przypadku Uczestników, którzy brali udział w Obchodach Jubileuszowych dobrowolnie, nie pojawiła się żadna korzyść (choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku). Nie można bowiem zakładać, że wydatek zostałby poniesiony przez poszczególnych Uczestników, gdyby Wnioskodawca nie zorganizował Obchodów Jubileuszowych.

W tym miejscu należy podkreślić, że jak wskazywano w stanie faktycznym, Obchody Jubileuszowe zostały zorganizowane aby uczcić 10-lecie działalności grupy w Europie Środkowo-Wschodniej. Ani Obchody Jubileuszowe, ani żadna z ich części (Konferencja czy Gala) nie została zorganizowana jako wydarzenie o charakterze komercyjnym, w związku z czym nie pobierano od Uczestników jakichkolwiek opłat z tytułu uczestnictwa w Konferencji lub Gali. Wstęp na Obchody Jubileuszowe mieli wyłącznie zaproszeni Uczestnicy. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Obchody Jubileuszowe powinno zostać uznane za cześć działalności w zakresie public-relation, brandingowej, biznesowej oraz marketingowej Wnioskodawcy.


Celem Obchodów Jubileuszowych było budowanie nowych relacji biznesowych oraz zacieśnianie uprzednio powstałych relacji z zewnętrznymi współpracownikami oraz kontrahentami, tak aby w przyszłości umożliwić dalszy rozwój tych relacji. W konsekwencji, taka działalność może przełożyć się na rozwój działalności gospodarczej Wnioskodawcy (i grupy jako całości).

W ocenie Wnioskodawcy, działania przez niego podjęte, m.in. opłacenie przejazdu oraz zakwaterowania Uczestnikom zamieszkującym poza terytorium Warszawy było niezbędne, żeby zachęcić ich do uczestnictwa w Obchodach Jubileuszowych. Jeżeli w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych musieliby oni ponieść dodatkowe koszty to prawdopodobnie nie byliby zainteresowani uczestnictwem, a tym samym Obchody Jubileuszowe nie osiągnęłyby przewidzianego celu lub w związku z brakiem frekwencji w ogóle by się nie odbyły.

Jak wskazano w stanie faktycznym, podczas Konferencji odbywały się wykłady, warsztaty oraz panel dyskusyjny związany z motywem przewodnim Konferencji. Wykłady odbywające się podczas Konferencji miały charakter teoretyczno-naukowy, a prezentowane treści miały na celu poszerzanie świadomości w zakresie innowacji w sektorze farmaceutycznym, w szczególności w kontekście farmakoekonomiki, natomiast warsztaty były przeprowadzane również z elementami praktycznymi.


Dobór motywu przewodniego Konferencji oraz zakresu tematów omawianych w wykładach miał ścisły związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a właściwym celem Konferencji była prezentacja oraz umocnienie pozycji Wnioskodawcy na rynku farmaceutycznym oraz zacieśnianie współpracy z zewnętrznymi współpracownikami oraz kontrahentami.

Z tożsamego powodu zorganizowana została Gala, która jako wydarzenie o charakterze bardziej towarzyskim, miała na celu dalszą promocję Wnioskodawcy (oraz Spółki jako całości) oraz umożliwienie interakcji pomiędzy Wnioskodawcą, a jego współpracownikami oraz kontrahentami, a także stworzenie warunków i możliwości do zawiązania nowych relacji biznesowych oraz umocnienie i odnowienie już zawartych relacji. Podczas Gali miało miejsce również rozdanie nagród przyznawanych dla organizacji pacjentów.

Ponadto w ramach Obchodów Jubileuszowych Uczestnicy mieli możliwość uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach zaplanowanych podczas Konferencji, jak i Gali (tj. wykładów, warsztatu, kolacji itp.). Spółka nie kontrolowała i nie prowadziła ewidencji, którzy z Uczestników biorą faktycznie udział w poszczególnych wydarzeniach (tj. w jakich wykładach dany Uczestnik faktycznie uczestniczył, czy uczestniczył w Konferencji i Gali, czy tylko w jednej z części Obchodów Jubileuszowych, itp.).


W konsekwencji korzyść, o której mowa w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych, nie była wymierna i nie mogła zostać przypisana poszczególnym Uczestnikom w ściśle określonej wartości dla każdego z Uczestników z osobna.


Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez Uczestnika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości.

W związku z powyższym, w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.


Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.65.2018.1.BK, w której, w ślad za powoływanym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzono, że: „(...) bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym, czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.


Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż udział pracowników i zaproszonych przez Wnioskodawcę gości wraz z osobami towarzyszącymi w organizowanych przez niego obchodach jubileuszowych, nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji podatkowej z dnia 4 czerwca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.152.2018.2.IM).


Ad.2. Obowiązek wystawienia informacji podatkowej w formie formularzy PIT-8C.


Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4 tej ustawy, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a tej ustawy, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec powyższego, należy wskazać, że podmiot przekazujący ww. nieodpłatne świadczenie, które nie jest przekazywane w związku z określonym stosunkiem prawnym łączącym świadczeniodawcę i świadczeniobiorcę (np. umowa o pracę, działalność wykonywana osobiście) nie jest zobowiązany do ustalenia i poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże podmiot, który dostarczył świadczenie, które stanowi „przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu” osobie fizycznej, jest zobowiązany do sporządzenia informacji podatkowej w postaci formularza PIT-8C i przekazania go osobie fizycznej (podatnikowi) i organowi podatkowemu właściwemu dla tego podatnika do końca lutego roku podatkowego następującego po roku podatkowym, w którym ww. przychód powstał.

Aczkolwiek, jak wskazywano w pkt 1 uzasadnienia niniejszego wniosku w przypadku, w którym niemożliwe jest określenie wymiernej korzyści w związku z otrzymanym świadczeniem oraz niemożliwym jest przypisanie ściśle określonej wartości świadczenia poszczególnym osobom fizycznym, należy uznać, że z tytułu takich świadczeń nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu PIT.


Jeżeli więc przychód z tytułu innych źródeł, uregulowanych w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT nie powstanie, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej nie są zobowiązane do sporządzenia informacji podatkowej w formie PIT-8C.


W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym w pkt 1 niniejszego wniosku, w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

W związku z powyższym, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-8C, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.152.2018.2.IM,) w której wskazano, że: „(…) udział pracowników oraz ich osób towarzyszących w organizowanej przez Wnioskodawcę gali - imprezie integracyjnej nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ani obowiązek wykazania przychodu w informacjach/deklaracjach podatkowych.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo, odnosząc się do powołanych wyroków sądów oraz powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego Organu. Wyroki sadów oraz interpretacje organu podatkowego dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj