Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4016.1.2018.2.IZ
z 27 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 25 maja 2018 r. (data wpływu tego samego dnia), uzupełnionym 25 maja, 29 czerwca oraz 2 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od niektórych instytucji finansowych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika, określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, w sytuacji podziału Banku Dzielonego przez przeniesienie części jego majątku na Bank Przejmujący:

  • za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału,
  • za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika, określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w sytuacji podziału Banku Dzielonego przez przeniesienie części jego majątku na Bank Przejmujący:

  • za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału,
  • za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: RBP S.A. (dalej: „Bank Dzielony)”,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: BBP S.A. (dalej: „Bank Przejmujący”).

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Bank Dzielony jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Bank Dzielony jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: ,,VAT”) oraz bankiem krajowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1876 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”).

Bank Dzielony jest podmiotem należącym do grupy kapitałowej A, jedynym akcjonariuszem Banku Dzielonego jest B z siedzibą w Austrii (dalej: „B”).

Bank Przejmujący jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Bank Przejmujący jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz bankiem krajowym w rozumieniu przepisów Prawa bankowego.

Bank Przejmujący jest podmiotem należącym do grupy kapitałowej C. D z siedzibą we Francji posiada łącznie (bezpośrednio lub pośrednio) 88,33% akcji Banku Przejmującego.

Akcje Banku Przejmującego są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Obaj Wnioskodawcy są podatnikami podatku od niektórych instytucji finansowych (dalej: „Podatek od niektórych instytucji finansowych”, „Podatek bankowy”).

Planowane jest dokonanie podziału Banku Dzielonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1577 ze zm.; dalej: „Kodeks spółek handlowych”) przez przeniesienie części majątku Banku Dzielonego („Część Wydzielona”) na istniejącą spółkę - Bank Przejmujący (podział przez wydzielenie; dalej: „Podział”). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie część jego majątku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podziału na Bank Przejmujący („Część Pozostająca”).

Zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu:

  • art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343, ze zm. – winno być t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn.; dalej: „ustawa o CIT”), oraz
  • art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”).

Kwalifikacja Części Wydzielonej oraz Części Pozostającej jako ZCP na gruncie ww. przepisów prawa podatkowego jest przedmiotem odrębnych wspólnych wniosków Wnioskodawców o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (przy czym, w zakresie podatku VAT przedmiotem zapytania jest kwalifikacja jako ZCP jedynie Części Wydzielonej). W związku z tym, powyższa kwestia nie jest przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia). W przypadku planowanego Podziału, będzie to dzień wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego Banku Przejmującego (dalej: „Dzień Podziału”), który przypadnie w określonym miesiącu kalendarzowym (dalej: „Miesiąc Podziału”). W Dniu Podziału składniki majątku Banku Dzielonego (aktywa), składające się na Część Wydzieloną i określone w planie Podziału sporządzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostaną z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Bank Przejmujący.

Po Podziale planowana jest również procedura połączenia transgranicznego spółek, na skutek której Bank Dzielony (jako spółka przejmowana) połączy się w całości z B (jako spółką przejmującą) poprzez przejęcie, które przyjmie postać połączenia transgranicznego uregulowanego w art. 5161-51618 Kodeksu spółek handlowych, które są implementacją Dyrektywy 2005/56/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych.

Z dniem Połączenia B wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Banku Dzielonego w zakresie wskazanym w art. 494 Kodeksu spółek handlowych, który jako główny skutek połączenia spółek, wskazuje zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej. B będzie wykorzystywał składniki Banku Dzielonego po Podziale w toku prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski w formie oddziału, który będzie stanowił stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Planowane jest również, że po Podziale Akcje Podziałowe objęte przez B w Banku Przejmującym zostaną odpłatnie zbyte przez B na rzecz C lub na rzecz innego akcjonariusza Banku Przejmującego lub na rzecz innego podmiotu z grupy kapitałowej C lub innego akcjonariusza Banku Przejmującego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału to na Banku Dzielonym (a nie na Banku Przejmującym) będą ciążyć obowiązki określone w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1410; dalej: „Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych”), tj.:
    1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
    2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,
    za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

  2. Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, tj.:
    1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
    2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,
    za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący - nie będą ciążyć na Banku Dzielonym, będą natomiast ciążyć na Banku Przejmującym? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału to na Banku Dzielonym (a nie na Banku Przejmującym) będą ciążyć obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, tj.:

  1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
  2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący.

Ad. 2.

W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, tj.:

  1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
  2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący - nie będą ciążyć na Banku Dzielonym, będą natomiast ciążyć na Banku Przejmującym.

Zgodnie z art. 124c ust. 1 Prawa bankowego, banki w formie spółki akcyjnej podlegają podziałowi jedynie w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych z zastrzeżeniem, że przeniesienie części majątku banku dzielonego nastąpi na spółkę akcyjną będącą bankiem krajowym lub instytucją kredytową.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Stosownie do art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej (w tym przypadku: Banku Dzielonego) na istniejącą spółkę (w tym przypadku: Bank Przejmujący), wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia; w tym przypadku: Dzień Podziału).

Natomiast, przepis art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Przepis ten ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej (częściowej), w zakresie praw i obowiązków cywilnoprawnych, składników majątku spółki dzielonej przypisanych w planie podziału określonej spółce przejmującej lub spółce nowo zawiązanej. Określa również moment wstąpienia spółki przejmującej lub nowo zawiązanej w prawa i obowiązki spółki dzielonej wskazując, że następuje to z dniem podziału (tzn. z dniem wykreślenia spółki dzielonej z rejestru) lub, odpowiednio, z dniem wydzielenia (tzn. z dniem wpisu do rejestru spółki nowo zawiązanej bądź z dniem podwyższenia kapitału zakładowego istniejącej spółki przejmującej – w przypadku podziału przez wydzielenie). Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje w prawa i obowiązki cywilnoprawne spółki dzielonej w chwili podziału (dokonania odpowiedniego wpisu do rejestru).

Na gruncie prawa podatkowego, przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej). Opisane w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę sukcesji uniwersalnej częściowej.

Należy zwrócić uwagę, że w przepisach Ordynacji podatkowej nie została zawarta definicja terminu „zorganizowana część przedsiębiorstwa”. Biorąc to pod uwagę, w ocenie Wnioskodawców, ustalenie znaczenia tego terminu na gruncie Ordynacji podatkowej powinno nastąpić z uwzględnieniem wniosków płynących z wykładni systemowej zewnętrznej, tzn. z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego innych niż Ordynacja podatkowa.

Zakres pojęcia ZCP został wskazany w przepisach trzech ustaw podatkowych: ustawy o CIT (w art. 4a pkt 4), ustawy o PIT (w art. 5a pkt 4) oraz ustawy o VAT (w art. 2 pkt 27e), przy czym posługują się one jednakową definicją legalną tego terminu. Zgodnie z ww. przepisami, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisów. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawców, powinny być one uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa również w rozumieniu art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej. Co za tym idzie, należy uznać, że wyrażona w art. 93c § 1 i 2 Ordynacji podatkowej zasada sukcesji uniwersalnej (częściowej) będzie miała zastosowanie do planowanego Podziału z udziałem Banku Dzielonego i Banku Przejmującego, co oznacza, że Bank Przejmujący wstąpi z Dniem Podziału we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Banku Dzielonego pozostające w związku z przydzielonymi Bankowi Przejmującemu, w planie Podziału, składnikami majątku Banku Dzielonego.

Zagadnienie będące przedmiotem niniejszego wspólnego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego związane jest z zastosowaniem ww. zasady podatkowej sukcesji uniwersalnej (częściowej) do obowiązków ciążących na podatnikach Podatku od niektórych instytucji finansowych, uregulowanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Stosownie do art. 4 pkt 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami Podatku bankowego są w szczególności banki krajowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego. Obaj Wnioskodawcy mieszczą się zatem w kategorii podmiotów będących podatnikami Podatku bankowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnicy są obowiązani, bez wezwania właściwego organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy.

Jednocześnie, art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych stanowi, że w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (w tym banków krajowych), podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 61, 245, 791 i 1089) lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy - ponad kwotę 4 mld zł.

Powyższe oznacza, że:

  1. podstawę opodatkowania Podatkiem bankowym ustala się według stanu aktywów podatnika na ostatni dzień danego miesiąca (ostatni dzień miesięcznego okresu rozliczeniowego; dalej „Dzień Ustalenia Podstawy Opodatkowania”),
  2. termin rozliczenia Podatku bankowego, tzn. złożenia właściwemu organowi podatkowemu deklaracji podatkowej oraz zapłaty podatku, upływa 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy, tzn. następującego po miesięcznym okresie rozliczeniowym, w którym przypada Dzień Ustalenia Podstawy Opodatkowania („Dzień Rozliczenia Podatku”).

W świetle powyższego, w przypadku dojścia do skutku podziału podatnika Podatku bankowego (w tym przypadku: Banku Dzielonego) przez wydzielenie, konieczne jest zdaniem Wnioskodawców, określenie, czy przewidziane w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych obowiązki podatnika Podatku bankowego są przedmiotem sukcesji uniwersalnej przewidzianej w art. 93c § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w odniesieniu do realizacji tych obowiązków za ostatni miesięczny okres rozliczeniowy przypadający bezpośrednio przed miesiącem, w którym dochodzi do dnia wydzielenia (w przypadku zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku - bezpośrednio przed Miesiącem Podziału), a zwłaszcza w przypadku, gdy dzień wydzielenia przypada pomiędzy Dniem Ustalenia Podstawy Opodatkowania za okres rozliczeniowy poprzedzający miesiąc, w którym wypada dzień wydzielenia, a Dniem Rozliczenia Podatku za ten okres rozliczeniowy.

W celu udzielenia odpowiedzi na to pytanie należy, w ocenie Wnioskodawców, dokonać szczegółowej analizy zakresu stosowania art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że prawnopodatkowa sukcesja uniwersalna uregulowana w art. 93c Ordynacji podatkowej, obejmuje przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej pozostające w związku ze składnikami majątku przydzielonymi w planie podziału osobom prawnym przejmującym (względnie powstałym w wyniku podziału).

W ocenie Wnioskodawców, określony w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych obowiązek rozliczenia Podatku bankowego za dany miesięczny okres rozliczeniowy (tzn. obowiązek złożenia stosownej deklaracji podatkowej oraz zapłaty należnej kwoty Podatku bankowego) jest związany z osobą podatnika Podatku bankowego. Wniosek ten wynika w szczególności z przepisów Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych regulujących sposób określenia podstawy opodatkowania Podatkiem Bankowym.

Należy zwrócić uwagę, że z treści przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wynika, że wysokość podstawy opodatkowania Podatkiem bankowym uzależniona jest od stanu aktywów danego podatnika, tzn. od wartości tych aktywów i tego, czy wartość ta przekracza określoną w ww. przepisie kwotę 4 mld złotych (przy uwzględnieniu określonych wyłączeń z podstawy opodatkowania).

Ponadto, Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych w Rozdziale 6 (art. 10-11) przewiduje szereg zwolnień podmiotowych, których zastosowanie jest uzależnione od cech posiadanych przez danego podatnika Podatku Bankowego.

Trzeba również zauważyć, że sukcesji uniwersalnej na gruncie art. 93c Ordynacji podatkowej podlegają te prawa i obowiązki, które choć wynikają ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, to nie uległy konkretyzacji do dnia podziału (względnie dnia wydzielenia) na gruncie rozliczeń podatkowych.

Decydujące znaczenie ma więc okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej, w którym ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Zatem, przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie tzw. „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień podziału (dzień wydzielenia) pozostają w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku i nie uległy konkretyzacji na gruncie rozliczeń podatkowych.

Powyższe oznacza, że przedmiotem sukcesji są te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie:

  • pozostają w związku z przejmowaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa,
  • powstały przed dniem sukcesji (stały się przed podziałem „stanami otwartymi”), oraz
  • nie zostały skonkretyzowane w spółce dzielonej (są nadal „stanami otwartymi” na dzień podziału).

Powyższe konkluzje potwierdzają liczne orzeczenia i interpretacje przepisów prawa podatkowego, m.in.:

  • wyrok WSA w Gliwicach z 3 marca 2010 r. (sygn. I SA/Gl 815/09): Dzień wydzielenia (rejestracji) spółki nowo zawiązanej, z którym spółka ta nabywa własność lub prawa wieczystego użytkowania (spółki dzielonej), stanowi okoliczność (prawną) uzasadniającą powstanie obowiązku podatkowego w stosunku do tej spółki i przydzielonych jej składników majątku podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 stycznia 2015 r. (sygn. IBPP3/4512-22/15/EJ): Tak więc Spółka Przejmująca nie przejmie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej za okres poprzedzający okres, w którym nastąpiło wydzielenie, w zakresie rozliczeń związanych z działalnością wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż to Spółka Dzielona jest nadal zobowiązana do złożenia deklaracji za okres przed podziałem. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie obowiązek złożenia deklaracji związanej z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejętej przez Spółkę Przejmującą oraz obowiązek zapłaty podatku, ciąży wyłącznie na Spółce Dzielonej. W związku z powyższym to Spółka Dzielona, a nie Wnioskodawca, powinna złożyć deklaracje i rozliczyć podatek za zakończone okresy rozliczeniowe przypadające przed dniem podziału nawet w przypadku, gdy obowiązek ten będzie przypadał na dzień podziału lub okres po dniu podziału.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 lutego 2014 r. (sygn. IBPP1/443-1141/13/BM): Następstwo prawne (sukcesję generalną częściową) zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej należy bowiem rozumieć jako kontynuację – od dnia wydzielenia – rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez Spółkę Dzieloną, a nie jako przejęcie przez Spółkę Przejmującą całości rozliczeń podatkowych wydzielanej części przedsiębiorstwa z okresu przed podziałem. (...) Tak więc w przypadku transakcji, co do których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem podziału, zobowiązanym do ich udokumentowania i rozliczenia będzie Spółka Dzielona (Wnioskodawca).
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2016 r. (sygn. IBPB-1-2/4518-15/16/BD) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 czerwca 2016 r., nr IBPB-1-2/4518-13/16/AK: (...) przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia „pozostają” jeszcze w związku z przydzielonymi Spółce przejmującej składnikami majątku.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 maja 2017 r., (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.45.2017.2.SR) oraz interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 26 kwietnia 2017 r., (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.5.2017.1.KB), wskazać należy, że a contrario w związku z faktem, iż przedmiotem sukcesji są „prawa i obowiązki”, to te z nich, które uległy konkretyzacji przed podziałem (a więc te zdarzenia, których skutki, tj. rozpoznanie przychodu lub kosztu, zostały ujęte dla celów podatkowych przed podziałem) nie będą przedmiotem sukcesji - nie będą miały bowiem przymiotu praw i obowiązków (oraz nie będą „stanami otwartymi”).
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4017.2.2017.2.BD) należy przyjąć, że po podziale Spółki Dzielonej przez wydzielenie części majątku do Spółki Przejmującej, tj. na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, wszelkie zobowiązania podatkowe powstałe przed podziałem, do których zapłaty była zobowiązana Spółka Dzielona, nie staną się przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93c OP. W konsekwencji, Spółka Przejmująca nie będzie zobowiązana do zapłaty podatków, które wynikają z zobowiązań podatkowych Spółki Dzielonej powstałych przed dniem wydzielenia.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawców, ewentualny obowiązek rozliczenia Podatku bankowego zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (tzn. złożenia stosowniej deklaracji i wypłaty kwoty ewentualnie należnego Podatku bankowego) za miesięczny okres rozliczeniowy bezpośrednio poprzedzający miesiąc, w którym wystąpi Dzień Podziału (Miesiąc Podziału) w odniesieniu do wszystkich składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego (w tym składających się na Część Wydzielaną) będzie ciążył na Banku Dzielonym (o ile nie znajdzie zastosowania jedno ze zwolnień podmiotowych wskazanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych) i nie będzie w związku z Podziałem przedmiotem sukcesji uniwersalnej, o której mowa w art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Należy przy tym podkreślić, że powyższa konkluzja nie będzie miała żadnego wpływu na ewentualny obowiązek Banku Przejmującego - jako banku krajowego będącego podatnikiem Podatku bankowego na gruncie Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - do ewentualnego (przy spełnieniu się przesłanek wskazanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych) rozliczenia Podatku bankowego za miesiąc poprzedzający Miesiąc Podziału w stosunku do aktywów Banku Przejmującego, posiadanych przez Bank Przejmujący przed Dniem Podziału.

W odniesieniu do obowiązków określonych w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału, należy zauważyć, że, jak zostało to wskazane powyżej, z treści przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wynika, że wysokość podstawy opodatkowania Podatkiem bankowym uzależniona jest od stanu aktywów danego podatnika ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, tzn. od wartości tych aktywów i tego, czy wartość ta przekracza określoną w ww. przepisie kwotę 4 mld złotych (przy uwzględnieniu określonych wyłączeń z podstawy opodatkowania) ustalonego na ten dzień. Mając więc na uwadze, że na Dzień Ustalenia Podstawy Opodatkowania w Miesiącu Podziału, składniki majątku (aktywa), składające się na Część Wydzieloną, będą z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Bank Przejmujący, a więc stanowić będą aktywa Banku Przejmującego, to na Banku Przejmującym, a nie na Banku Dzielonym będą ciążyły obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych związane z Częścią Wydzieloną, tj.:

  1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
  2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący Miesiąc Podziału (o ile nie znajdzie zastosowania jedno ze zwolnień podmiotowych wskazanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych) do 25 dnia miesiąca następującego po Miesiącu Podziału. Mając powyższe na uwadze, obciążenie Banku przejmującymi obowiązkami wynikającymi z art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wynika z konstrukcji tego podatku.

W związku z powyższymi, wspólne stanowisko Wnioskodawców przedstawione w niniejszym wniosku należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 w związku z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj