Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.492.2018.2.JSO
z 21 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu „…” w Szkole Podstawowej … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu „…” w Szkole Podstawowej ….

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach ustawy z dnia 5 września 2016 r., o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządowe, Szkoła Podstawowa …, nie jest odrębnym od Miasta … podatnikiem podatku od towarów i usług.

Miasto …, działając w imieniu placówki oświatowej Szkoły Podstawowej …, składa wniosek w konkursie pn. „…”, którego celem jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, projektów dotyczących utworzenia szkolnej pracowni w terenie otwartym na potrzeby nauk przyrodniczych.

Planowany punkt dydaktyczny ma na celu przede wszystkim wspomagać wszechstronny rozwój uczniów zarówno na I (klasy 1-3), jak i na II etapie edukacyjnym (klasy 4-8). Oddziaływania dydaktyczne kierowane będą w stronę aktywnego, twórczego i kreatywnego zdobywania wiedzy z zakresu szeroko pojmowanej edukacji ekologicznej, jednocześnie integrując wszystkie zmysły potrzebne do trwałego zdobywania i utrwalania wiedzy. Ponadto, koncepcja punktu dydaktycznego opiera się głównie na ruchu i zabawie na świeżym powietrzu. Poszczególne elementy ekopracowni mają służyć różnym rodzajom edukacji w klasach 1-3, jak i będą mogły być wykorzystywane na różnych rodzajach lekcji na poziomie klas 4-8.

Pierwszym elementem rozplanowanego punktu dydaktycznego jest strefa meteorologiczna -stacja meteorologiczna wraz z zegarem słonecznym. Z założenia ma to być baza do wyjaśniania występujących w środowisku geograficznych zjawisk oraz zachodzących w nim procesów. Możliwość aktywnego udziału w lekcji poświęconej meteorologii polegającego na bezpośrednim działaniu zdecydowanie ułatwi uczniom zrozumieć szereg procesów zachodzących w przyrodzie, zarówno tym młodszym, jak i starszym.

Kolejnym elementem jest strefa sensoryczna. Ścieżka zmysłów, która pozwoli na zapoznanie się uczniów z właściwościami czuciowymi wszelkiego rodzaju tworów przyrody zarówno w praktyce, jak i teorii. Dzieci będą mogły poczuć np. szyszki, korę, piasek, kasztany czy kamyki. Zabawy z udziałem ścieżki zmysłów można kreować w różny sposób, dzięki czemu dzieci będą mogły kreatywnie zdobywać i zapamiętywać przekazywaną im wiedzę. Gra terenowa „…” również służy do rozpoznawania przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku, jednakże w zupełnie inny sposób, jak na ścieżce zmysłów. Wybierane przedmioty (w zależności od tematu lekcji, wieku uczniów i potrzeb nauczyciela) wkłada się do 6-ciu skrzynek, uczniowie mają za zadanie – wykluczając zmysł wzroku – rozpoznać dany przedmiot. Mogą to być różne przedmioty, ważne jednak jest, aby były one o jednoznacznych, wyrazistych kształtach (szyszki, kasztany, kora drzew, igliwie). Dzięki tej grze terenowej można łączyć zajęcia z edukacji przyrodniczej/ekologicznej np. z zajęciami dotyczącymi tematyki osób niepełnosprawnych/niewidomych. Planując wyposażenie punktu dydaktycznego pod uwagę były brane również aspekty odkrywczo-badawcze, które odgrywają bardzo ważną rolę w procesie edukacji.

Wybrana wiata ekologiczna, jako jeden z głównych elementów wyposażenia punktu dydaktycznego w strefie edukacyjnej, jako kolejne wspaniałe narzędzie edukacyjne. Zamieszczona tam gra obejmuje merytorycznie 6 kategorii z zakresu ekologii, dzięki czemu jest interdyscyplinarna. Każda z kategorii zawiera 10 pytań i odpowiedzi dla dwóch przedziałów wiekowych. Kategoria wybierana jest poprzez zakręcenie kołem (element, w którym potrzebna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa), gdy koło się zatrzyma, wskazuje wylosowaną kategorię. Tematyka zawarta w grze to: Czerpiemy z bogactw natury, zagrożenia środowiska, ekologiczny świat, żyję ekologicznie, rady na odpady, woda – życiodajna substancja. Wszystkie odpowiedzi umieszczone są na tablicy znajdującej się na rewersie panelu edukacyjnego, gdzie zamieszczona jest również wizualizacja rozkładu śmieci w czasie, poruszająca bardzo ważny temat w dziedzinie ekologii. Ekologiczne koło może być zabawą modyfikowaną i rozszerzaną na wiele różnych kreatywnych sposobów. Ponadto wiata będzie miejscem, gdzie klasa będzie mogła usiąść przy znajdującym się tam stole, rozłożyć mapy, atlasy czy inne środki dydaktyczne i na świeżym powietrzu zgłębiać wiedzę z zakresu różnych dziedzin. Dodatkowo zaplanowany został do wyposażenia jeden ławostół, aby można było pracować z całą klasą z podziałem na grupy i zespoły zadaniowe.

Kolejnym elementem wybranym w skład wyposażenia punktu dydaktycznego są cymbały …. Dzięki nim można przeprowadzać ciekawe lekcje z zakresu muzyki, a jednocześnie poznać walory akustyczne drewna.

Kolejna strefa ekologicznego punktu dydaktycznego to strefa gier i zabaw – gry terenowe -kostki wiedzy. Panel edukacyjny zawiera 9 obracanych kostek w postaci prostopadłościanów, na których zawarte są treści. Gra pt. ,,…” porusza bardzo ważną kwestię dotyczącą przyczyn zanieczyszczeń, jak również ich skutki dla środowiska. Tematyka podzielona jest na 3 najważniejsze zanieczyszczenia środowiska. Na górnej kostce prezentowane jest źródło zanieczyszczeń, na środkowej fotografia, a na trzeciej opis skutków danego zanieczyszczenia. Gra pt. „…” prezentuje formy ochrony występujące w Polsce, zgodnie z Ustawą o ochronie przyrody z dn. 16.04.2004 roku. Nazwa obszaru ochronnego jest umieszczona na pierwszej górnej kostce, na środkowej znajduje się fotografia adekwatna do formy ochronnej, na ostatniej zaś widnieje opis – cel jej powołania.

Istotnym elementem punktu dydaktycznego będzie segregacja odpadów. Pojemniki przeznaczone do klasycznej segregacji będą dawały możliwość ekologicznego zarządzania odpadami, jednocześnie dając możliwość aktywnego poszerzania wiedzy uczniów z zakresu tej dziedziny ekologii.

Rośliny, które zostały zaplanowane do uzupełnienia zagospodarowanego terenu mają pomóc w walce o czyste powietrze – gdyż drzewa i krzewy nie tylko produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla, ale przez ich aparaty szparkowe, znajdujące się w liściach, dostają się do środka i są unieszkodliwiane także inne gazy, dla nas niebezpieczne. Stanowią one część tzw. smogu, którego stężenie na terenie Wnioskodawcy jest bardzo duże. Wybrane gatunki krzewów służyć będą jako żywe, niemalże bezobsługowe agregaty czyszczące, dostarczające w dodatku pozytywnych wrażeń dla naszych oczu i samopoczucia. Dzięki zamieszczonym przy krzewach stelażykom do oznaczania gatunków, uczniowie będą mogli nie tylko poszerzyć swoją wiedzę przyrodniczą, ale również na temat znaczącej roli krzewów dla czystego powietrza. Planowane nasadzenia mają szczególnie duży i niezwykle korzystny wpływ na walkę z okolicznym smogiem – będą to forsycje oraz lilaki Meyera.

Budki lęgowe oraz karmniki dla ptaków zaplanowane w wyposażeniu punktu dydaktycznego będą miały za zadanie nauczyć dzieci odpowiedzialności i obowiązkowości, dzięki aktywnościom związanym z dokarmianiem ptaków zimą, a także dzieci dzięki nim będą mogły poznawać różne gatunki ptaków pojawiające się w ciągu całego roku. Takie aktywne działanie pomoże w długotrwałym zapamiętywaniu treści z zakresu tej dziedziny przyrody.

Pomoce dydaktyczne zaplanowane do realizacji zajęć na terenie ekopracowni charakteryzują się głównie nastawieniem na poznanie terenowe, badawcze i eksperymentalne. Zestaw tropów rzeźbionych składa się z 10 tropów ręcznie rzeźbionych, zapakowanych w drewnianą skrzynię. Tropy są naturalnej wielkości danego zwierzęcia i łudząco przypominają te naturalne. Idealnie sprawdzą się do prelekcji terenowych. Labirynty wiedzy, mają mieć za zadanie pełnić funkcję weryfikującą poznany już materiał, ale także poprzez zabawę pomóc dzieciom przyswoić wiedzę oraz aktywnie uczestniczyć podczas lekcji. Są to pomoce dydaktyczne mobilne, dzięki czemu można w zależności od potrzeb korzystać z zawartych na nich informacji i zabaw. Labirynt pt. ,,…” – ma znajdować się przy stacji meteorologicznej i pomagać zrozumieć prezentowaną wiedzę z zakresu meteorologii, utrwalać ją czy też podsumowywać. Labirynt pt. „…”. Tematyka tego labiryntu została podyktowana przez istotę problemu na terenie miasta Wnioskodawcy. Gra ta diagnozuje najważniejsze skutki zanieczyszczeń powietrza dla środowiska, do których Wnioskodawca zalicza między innymi: smog, którego Wnioskodawca ma bardzo duże stężenie w mieście i okolicy, ale także zanieczyszczenie lasów (kwaśne deszcze), czy też efekt cieplarniany. Ważne treści edukacyjne zamieszczone na tablicy pozwolą na lepsze zrozumienie i pogłębienie wiedzy w tym obszarze tematycznym.

Zestaw do badania stanu powietrza, w tym zanieczyszczenia i hałasu. Zestaw ten przeznaczony jest do szeroko pojętych badań otaczającego Wnioskodawcę powietrza atmosferycznego, jego stanu i parametrów, a także pomiaru jego zanieczyszczenia. Bogaty skład zestawu, w tym przyrządy pomiarowe, pozwalają badać takie czynniki i parametry jak: temperatury powietrza, w tym zmian dziennych (min./max), ciśnienia atmosferycznego, światłości, wilgotności względnej, temperatury, poziom dźwięku/hałasu, wielkości opadu atmosferycznego, pH opadu atmosferycznego i in., zawartości ozonu w powietrzu, zanieczyszczenia powietrza, zapylenia i rodzaju zapylenia obecności i rodzaju pyłków kwiatowych, wykrytych bakterii, zarodników drożdży, grzybów, „kwaśnych deszczy” (odczyn pH), objętości i rozszerzalności powietrza, warunków sprzyjających powstawaniu smogu, efektu cieplarnianego, działanie dwutlenku węgla na wzrost roślin, wpływ produktów spalania siarki na rośliny zielone. W skład zestawu wchodzą: Barometr, Wielofunkcyjny elektroniczny przyrząd do pomiaru poziomu oświetlenia, dźwięku, wilgotności oraz temperatury z wyświetlaczem LCD (14 mm), Paski wsk. do oznacz. zaw. ozonu w powietrzu, Termometr min.-max z higrometrom, Termometry szklane -10…+110 st. C., Waga elektroniczna z kalkulatorem 0,1 g/max 150 g , Deszczomierze (wbijane w podłoże), Fiolki PS z korkiem, Kolby stożkowe z korkiem, Lejki, Bibuły filtracyjne (sączki), Łyżko-szpatułka, Szpatułka dwustronna (płaska/zagięta), Mikroskop ręczny 20x-40x podświetlany, Lupa z 3 powiększeniami, Nasiona rzeżuchy, Paski wskaźnikowe pH, Cylindry miarowe (borokrzemian.) 100 ml, Korki do cylindrów, Łyżeczki do spalań z kołnierzem ochronnym, Palniki spirytusowe z knotem, Stojaki nad palnik alkoholowy, Zlewki miarowe (borokrzemian.) 250 ml, Szalki Petriego, Szczypce laboratoryjne do zlewek, Szczypce laboratoryjne, Szkiełka podstawowe, Szkiełka zegarkowe, Taśma samoprzylepna, Zestaw reagentów, Matryca milimetrowa foliowana, Okulary ochronne podstawowe. Zestaw ten pomoże wcielić się uczniom w rolę realnego badawcy-poszukiwacza, co wniesie wiele walorów do procesu zdobywania wiedzy.

Organizowane zajęcia w planowanej ekopracowni pod chmurką umożliwią uczniom każdej klasy wszechstronny rozwój swoich zdolności i umiejętności, rozwiną szereg umiejętności społecznych, jak współpraca w grupach, czy zespołach zadaniowych, zwiększą samodzielność uczniów w wykonywanych zadaniach praktycznych i terenowych, a także przyczynią się do integracji zarówno grup klasowych, jak i międzyklasowych.

W piśmie z dnia 2 sierpnia 2018 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał:

Ad 1.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Ad 2.

W związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta … w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście … i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki w Szkole Podstawowej …, wystawione będą na:

Nabywcę: Miasto … NIP …

Odbiorca: Szkoła Podstawowa ….

Ad 3.

Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym gminy - Miasta …, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2018. 0. 996 t.j) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto … ma prawo do obniżenia podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu ,,…” przez Szkołę Podstawową …?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto … nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu ,,…” przez Szkołę Podstawową ….

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Miasta …, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy – edukacja publiczna.

Realizacja projektu w ramach konkursu, ,,…” w Szkole Podstawowej …, będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), stanowiącego iż: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W przypadku projektu pn. „…” nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji, bowiem efekt prac zostanie wykorzystany tylko i wyłącznie dla poprawy jakości nauczania w placówce.

W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą – Prawo Oświatowe.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

W ramach projektu utworzenie ekopracowni pod chmurką w Szkole Podstawowej … w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia i wychowania dzieci w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi. Wyposażenie pracowni w sprzęt umożliwi prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartej na praktyce, a nie „suchej” opartej wyłączne na teorii wiedzy książkowej. Będzie również możliwa realizacja wielu ciekawych projektów ekologicznych.

Wydatki poczynione w ramach projektu, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta … w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście … i jego jednostkach budżetowych, będą dokumentowane fakturami wystawionymi na nabywcę: Miasto … NIP … (odbiorca: Szkoła Podstawowa …).

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego: a) przysługuje w całości – jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi, b) przysługuje częściowo – jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi, c) nie przysługuje w ogóle – jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku). Planowana pracownia będzie wykorzystywana w celach edukacyjnych, nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…”, przy Szkole Podstawowej …, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Reasumując, Miasto … nie ma prawa do obniżenia podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…” w Szkole Podstawowej …, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu „…” w Szkole Podstawowej …, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj