Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.418.2018.1.KB
z 20 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 19 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę II na rzecz Wnioskodawcy I, w zakresie określenia podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczenia Usług oraz w zakresie prawa Wnioskodawcy I do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę II, dokumentujących świadczenie Usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę II na rzecz Wnioskodawcy I, w zakresie określenia podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczenia Usług oraz w zakresie prawa Wnioskodawcy I do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę II, dokumentujących świadczenie Usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) o ponownie sformułowane pytanie.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: X
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Y

przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

1. Uwagi ogólne/wstęp

X (dalej: Wnioskodawca I lub Spółka I) jest spółką należącą do grupy kapitałowej Z (dalej: Grupa Z). Zasadniczym obszarem działalności Grupy Z jest produkcja i dystrybucja napojów alkoholowych i bezalkoholowych, w tym piwa (dalej: Produkty). Biorąc pod uwagę, iż proces produkcji i dystrybucji Produktów składa się z wielu etapów i elementów, w ramach Grupy Z utworzone zostały odrębne podmioty realizujące poszczególne zadania/funkcje z tym wiązane.

Zgodnie z podziałem funkcji w ramach Grupy Z Wnioskodawca I odpowiada za zapewnienie kompleksowej obsługi procesów sprzedaży i dystrybucji Produktów oraz ich marketingu. Usługi te są świadczone przez Spółkę I m.in. na zlecenie i na rzecz innej spółki z Grupy Z – (…) S.A., będącej producentem i sprzedawcą Produktów (dalej: Spółka z Grupy Z lub Spółka produkcyjna).

Spółka I świadczy ww. usługi w zamian za ustalone wynagrodzenie należne od Spółki z Grupy Z, dokumentując je za pomocą faktur wystawianych na rzecz Spółki produkcyjnej. Usługi świadczone przez Spółkę I w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) według podstawowej stawki. W związku z powyższym Spółka I jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Jednym z działań marketingowych nakierowanych na wsparcie sprzedaży Produktów, organizowanych przeprowadzanych przez Spółkę I (na zlecenie Spółki produkcyjnej, w ramach usług świadczonych na jej rzecz) mają być akcje promocyjne organizowane na niżej opisanych zasadach (dalej: Promocje).

2. Podstawowe założenia Promocji

Istota Promocji polega na udzielaniu przez Spółkę produkcyjną tzw. rabatów pośrednich. W ramach promocji Spółka produkcyjna wypłacać będzie na rzecz podmiotów prowadzących punkty sprzedaż detalicznej, oferujących Produkty finalnym konsumentom (dalej: Detaliści), określone kwoty tytułem bonusów/premii pieniężnych/rabatów (dalej łącznie: Premie). Pośredni charakter Premii wynika stąd, że Spółkę z Grupy Z nie łączą z Detalistami umowy na dostawy Produktów. Detaliści nabywają bowiem Produkty od dystrybutorów, z którymi z kolei Spółka produkcyjna ma zawarte umowy dystrybucyjne dotyczące Produktów (dalej: Dystrybutorzy); przy tym ilość ogniw (Dystrybutorów) w łańcuchu dystrybucji Produktów – między Spółką produkcyjną a Detalistami – może być w poszczególnych przypadkach różna (większa od jeden).

Zgodnie z przyjętymi założeniami biznesowymi dotyczącymi Promocji, w ich obsługę oraz wypłatę Premii nie będą zaangażowani Dystrybutorzy.

Z uwagi na powyższe, a także (i) dużą ilość Detalistów, którzy będą mogli przystępować do Promocji, (ii) konieczność zapewnienia prawidłowej i sprawnej obsługi Promocji i wypłat Premii oraz (iii) wymaganą w związku z tym informatyzację (automatyzację) procesów, podjęta została decyzja o nawiązaniu współpracy z podmiotem trzecim spółką z branży IT – Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca II lub Spółka II, łącznie z Wnioskodawcą I jako: Wnioskodawcy), należącą do grupy kapitałowej C (dalej: Grupa C).

Współpraca ta będzie się odbywać na podstawie umowy współpracy (dalej: Umowa o współpracy), która połączyła już Spółkę I oraz Spółkę II. Do Umowy o współpracy, w celu ułatwienia przebiegu współpracy oraz zwiększenia jej efektywności, przystąpiły również Spółka produkcyjna, a także podmioty należące do Grupy C. Podział funkcji między podmiotami z danej grupy oraz wynikające stąd rozliczenia są/będą dokonywane w ramach wewnętrznych ustaleń między tymi podmiotami. Kwestia ta pozostaje poza zakresem złożonego wniosku. Zgodnie z postanowieniami Umowy o współpracy, za jej realizację, w tym organizację i realizację jej poszczególnych etapów, odpowiadają odpowiednio po stronie Grupy Z – Wnioskodawca I, natomiast po stronie Grupy C – Wnioskodawca II.

Podmioty należące do Grupy C, w tym Wnioskodawca II, prowadzą działalność w branży informatycznej, w szczególności w zakresie opracowywania rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa IT i sieci, projektowania i wdrażania systemów teleinformatycznych, opracowywania technologii sprzedaży dedykowanych dla rynku handlu i usług oraz zarządzania innowacyjnymi projektami prowadzonymi w ramach grupy. Sprzedaż dokonywana przez Spółkę II jest, co do zasady, opodatkowana VAT, według właściwych stawek, a ona sama jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Usługi świadczone w oparciu o Umowę o współpracy składają się/będą się składały z wielu elementów realizowanych w kilku etapach.

Pierwszy etap polega/będzie polegał na wdrożeniu rozwiązania informatycznego (dalej: Wdrożenie), w ramach którego Wnioskodawca II będzie świadczyć usługi polegające w szczególności na:

  • opracowaniu rozwiązania informatycznego (dalej: Platforma), które zapewni funkcjonalności niezbędne do świadczenia przez Spółkę II takich usług jak:
    • pośredniczenie w nawiązaniu relacji z Detalistami, pod kątem ich uczestnictwa w Promocjach,
    • transfer danych od Detalistów (dotyczących sprzedaży objętej Promocjami) oraz transfer danych do Detalistów (dotyczących Promocji) oraz
    • rozliczanie promocyjnej sprzedaży detalicznej Produktów
    dalej łącznie jako: Usługi obsługi Promocji;
  • wdrożeniu Usług obsługi Promocji, w tym opracowanie i wydanie Wnioskodawcy I instrukcji użytkownika Usług obsługi Promocji,
  • przeprowadzeniu szkoleń pracowników Spółki I/Grupy Z,
    dalej łącznie jako: Usługi wdrożenia.


Po odbiorze Wdrożenia rozpoczęty zostanie drugi etap prac, który będzie polegał na realizacji projektu wstępnego, w ramach którego Platforma (wraz z Usługami obsługi Promocji) zostanie udostępniona na wybranych urządzeniach rejestrujących Detalistów, tj. kasach rejestrujących (fiskalnych) zainstalowanych w punktach sprzedaży prowadzonych przez Detalistów (dalej: Urządzenia oraz odpowiednio: Uruchomienie produkcyjne w ramach Pilotażu i Pilotaż).

W okresie Pilotażu oraz po jego zakończeniu (w razie jego powodzenia), Wnioskodawca II zobowiązał się do:

  • udostępniania za pośrednictwem łącza internetowego Detalistom oraz Spółce I/Grupie Z funkcjonalności Platformy w zakresie Usług obsługi Promocji,
  • świadczenia usług wsparcia (dla obsługi Platformy i korzystania z Usług obsługi Promocji) polegających w szczególności na:
    • podejmowaniu czynności związanych z definiowaniem Promocji przez Spółkę I z użyciem Platformy,
    • podejmowaniu czynności związanych z uczestnictwem w Promocji przez Detalistów z użyciem Platformy oraz
    • podejmowaniu czynności związanych z rozliczeniami pomiędzy Spółką z Grupy Z a Detalistami,

dalej łącznie jako: Usługi wsparcia, łącznie z Usługami obsługi Promocji oraz Usługami wdrożenia jako: Usługi.

Zgodnie z Umową współpracy, po Uruchomieniu produkcyjnym w ramach Pilotażu Usługa obsługi promocji będzie funkcjonować nie krócej niż 6 miesięcy kalendarzowych (licząc od końca miesiąca kalendarzowego, w którym nastąpi Uruchomienie Produkcyjne w ramach Pilotażu), po upływie których Pilotaż zostanie zakończony (dalej: Data zakończenia Pilotażu). Przy czym, w przypadku, gdy kryteria oceny Pilotażu zostaną spełnione, Spółka I będzie zobowiązana do korzystania z Usług obsługi promocji przez okres 60 miesięcy od Daty zakończenia Pilotażu.

Generalnie, Platforma opracowana i wdrożona przez Spółkę II będzie pełnić funkcję środka komunikacji z Detalistami, za pośrednictwem którego:

    • możliwe będzie określenie warunków danej Promocji i ich komunikowanie Detalistom;
    • Detaliści – jeśli podejmą taką decyzję – będą deklarować (ogólnie) wolę udziału w Promocjach, akceptować warunki poszczególnych Promocji i zgłaszać swój udział/przystąpienie do danej Promocji (oraz określać zakres/ramy tego uczestnictwa, w szczególności poprzez wskazanie punktów sprzedaży biorących udział w Promocji); następnie
    • będą zbierane dane służące do określenia wysokości Premii należnej danemu Detaliście w ramach danej Promocji (pochodzące z punktów sprzedaży Detalistów) i na ich podstawie będzie określana wysokość Premii należnej danemu Detaliście za dany okres rozliczeniowy;
    • Detaliści będą otrzymywać odpowiednią notę księgową (uznaniową) potwierdzającą wypłatę Premii oraz potwierdzać fakt jej otrzymania zgodnie z postanowieniami regulaminu Promocji.

3. Mechanizm Promocji (w tym kalkulacji Premii)

Wdrożenie ww. procesu będzie możliwe z uwagi na ustalenie parametrów Promocji w odniesieniu do danych dotyczących sprzedaży Produktów przez Detalistów. Funkcjonalność Platformy umożliwiać bowiem będzie automatyczną komunikację z Urządzeniami Detalistów. Dzięki temu, dane dotyczące sprzedaży Produktów przez Detalistów (na podstawie których każdorazowo określana będzie wysokość Premii należnej danemu Detaliście) będą automatycznie przekazywane na Platformę, co z kolei umożliwi automatyczną kalkulację Premii należnej danemu Detaliście za dany okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym określane przez Spółkę I – w relacji ze Spółką II – parametry Promocji będą w szczególności obejmować:

    • nazwę oraz typ promocji,
    • moment (datę) jej rozpoczęcia oraz zakończenia (dalej: Okres Promocji),
    • rodzaje Produktów (identyfikowane w szczególności za pomocą unikatowego identyfikatora EAN) objętych Promocją,
    • rekomendowaną maksymalną cenę Produktu objętego Promocją (dalej: Cena) – sprzedaż przez Detalistę Produktu w Okresie Promocji za cenę nie wyższą (tj. równą lub niższą) od Ceny skutkować będzie uwzględnieniem tej sprzedaży w kalkulacji Premii,
    • wysokość Premii, tj. jednostkowo określoną kwotę (per sztuka Produktu), którą może uzyskać Detalista w ramach Promocji.

Przykładowo, ogólny mechanizm Promocji będzie polegać na tym, iż w przypadku sprzedaży przez Detalistę na rzecz klienta końcowego (konsumenta) w Okresie Promocji Produktu X za cenę nie wyższą niż 3,5 zł, Detaliście należna będzie Premia w wysokości 10 groszy.

W celu maksymalnego uproszczenia procesu przystępowania i uczestniczenia przez Detalistów w Promocjach, funkcjonalność Platformy będzie umożliwiać wprowadzanie parametrów Promocji, o których mowa powyżej, bezpośrednio na Urządzeniach Detalistów (wszystkich lub tylko wybranych/w ramach danego punktu sprzedaży w przypadku posiadania przez Detalistę większej liczby takich punktów). Przykładowo, jeśli Detalista podejmie decyzję o przystąpieniu do danej Promocji, będzie mógł zaimportować parametry tej Promocji na swoje Urządzenia. Będzie to możliwe poprzez wybranie przez Detalistę odpowiedniej opcji w jego Koncie (vide niżej pkt 4 ppkt 2).

4. Przebieg Promocji

W ramach organizacji/przeprowadzania Promocji będzie można wyróżnić następujące etapy:

  1. mając na uwadze, że rozliczenia w ramach Promocji będą obsługiwane przy wykorzystaniu Platformy, udział danego Detalisty w Promocjach będzie uzależniony od uzyskania i posiadania przez niego statusu użytkownika Platformy. Weryfikacja Detalisty, który zgłosi chęć udziału w Promocjach/zostania użytkownikiem Platformy, pod kątem spełniania przezeń warunków technicznych i formalnych, należeć będzie – w ramach ustaleń wynikających z Umowy o współpracy – do Spółki II jako właściciela i administratora Platformy. Po stwierdzeniu, iż Detalista spełnia wspomniane warunki, pozwalające mu (potencjalnie) na udział w Promocjach, Wnioskodawca II nada Detaliście status użytkownika Platformy – w tym celu zawrze z nim odpowiednią umowę określającą relacje na linii Spółka II – Detalista wynikające z korzystania przez tego ostatniego z Platformy oraz związane z tym uprawnienia i obowiązki stron (dalej: Umowa ramowa). Umowa ramowa będzie mieć charakter typowo techniczno-administracyjny i nie będzie przewidywać w tym zakresie wynagrodzenia dla którejkolwiek ze stron;
  2. na podstawie/w następstwie zawarcia Umowy ramowej Urządzenia/-e Detalisty będzie rejestrowane na Platformie, a dla Detalisty będzie na Platformie tworzone jego indywidualne konto (…) (dalej: Konto). Informacja o dołączeniu Detalisty do Platformy będzie udostępniana organizatorowi Promocji (tj. Wnioskodawcy I, działającemu w tym zakresie na zlecenie Spółki produkcyjnej) oraz samej Spółce produkcyjnej, poprzez wyświetlenie odpowiedniej informacji w interfejsie Platformy przeznaczonym dla tego organizatora (dalej: Portal Producenta).
    W ramach Pilotażu rejestrowanie na Platformie/dostęp do Platformy będzie możliwy jedynie za pomocą niektórych Urządzeń (posiadających określone/wymagane funkcjonalności), wskazane przez Spółkę II.
    Detaliści, którzy nie będą posiadać Urządzeń umożliwiających współpracę z Platformą, a którzy będą zainteresowani udziałem w Promocjach, będą zobowiązani do zakupu takiego Urządzenia (kompatybilnego z Platformą). Urządzenia takie będzie w stanie dostarczyć im m.in. spółka z Grupy C, która również przystąpiła do Umowy o Współpracy, o czym była wyżej mowa;
  3. w celu uruchomienia danej Promocji jej parametry będą definiowane na Portalu Producenta. Równocześnie na Platformie będzie umieszczany regulamin Promocji oraz ewentualnie inne związane z nią materiały, np. materiały promocyjne. W parametrach Promocji będzie m.in. określana docelowa grupa Detalistów (tj. Detalistów, dla których dana Promocja będzie widoczna na ich Koncie i którzy w związku z tym będą mogli wziąć w niej udział);
  4. od momentu opublikowania Promocji oraz w dowolnym momencie jej trwania Detalista będzie mógł przystąpić do Promocji, wyrażając zgodę poprzez Konto (co wymagać będzie w szczególności potwierdzenia, że Detalista zapoznał się z warunkami Promocji i akceptuje je). Jak zostało wskazane w punkcie 3. powyżej, Detalista będzie mógł również wybrać opcję, aby parametry Promocji zostały automatycznie zaimportowane do jego Urządzeń;
  5. Urządzenia cyklicznie będą przesyłać informacje o sprzedaży Produktów objętych Promocjami do tzw. systemu centralnego Platformy obsługiwanego przez Wnioskodawcę II. Dane te (odzwierciedlające dane zarejestrowane na paragonach wydrukowanych przez dane Urządzenie) będą odpowiednio filtrowane, stanowiąc podstawę do ustalenia Premii należnej za dany okres danemu Detaliście (zgodnie z zasadą: jeden raport dla jednego Detalisty za jeden Okres rozliczeniowy). Dane te będą przygotowywane za ustalone okresy rozliczeniowe (np. tygodniowe, od poniedziałku do niedzieli) (dalej: Okres rozliczeniowy);
  6. na podstawie danych, o których mowa w punkcie 5) powyżej, Wnioskodawca II będzie przygotowywał notę księgową (obciążeniową) i przesyłał ją do Wnioskodawcy I, który po weryfikacji zawartych w niej danych przekaże ją Spółce produkcyjnej (do realizacji). Do noty tej dołączany będzie raport, będący zbiorczym zestawieniem raportów, o których mowa w punkcie 5) powyżej (zgodnie z zasadą: jeden raport dla wszystkich Detalistów za jeden Okres rozliczeniowy). Z raportu tego będzie więc wynikać, jaką łącznie kwotę tytułem Premii Spółka produkcyjna będzie zobowiązana uiścić na rzecz wszystkich Detalistów za dany Okres rozliczeniowy. Kwota wynikająca z tego zbiorczego raportu będzie odpowiadała kwocie wykazanej na nocie obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawcę II;
  7. w oparciu o ww. dokumenty wygenerowane przez Spółkę II (nota obciążeniowa wraz ze zbiorczym raportem) na rachunek bankowy Wnioskodawcy II z rachunku bankowego Spółki z Grupy Z będą przekazywane środki pieniężne w wysokości wynikającej z ww. noty obciążeniowej, z przeznaczeniem na wypłatę Premii dla Detalistów;
  8. Spółka II będzie generowała polecenia przelewu, w ramach których Premie będą przekazywane z rachunku bankowego Wnioskodawcy II na rachunki bankowe poszczególnych Detalistów. Kwoty Premii będą przekazywane/wypłacane przez Spółkę II Detalistom w imieniu Spółki z Grupy Z;
  9. wypłata Premii na rzecz Detalistów będzie dokumentowana notami księgowymi (uznaniowymi), wystawianymi osobno dla każdego Detalisty przez Spółkę II, działającą w tym zakresie także w imieniu Spółki produkcyjnej (dalej: Nota dla Detalisty). Nota dla Detalisty będzie w szczególności zawierać następujące dane/informacje:
    • datę wystawienia i kolejny numer,
    • dane Spółki produkcyjnej (jako wystawcy dokumentu) oraz Detalisty (jako odbiorcy/adresata dokumentu),
    • Okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego Premia jest wypłacana (przy czym niniejsza informacja może być oznaczona na Nocie dla Detalisty w różny sposób, w tym poprzez/w polu: „Dotyczy”),
    • datę wypłaty Premii na rzecz Detalisty (przy czym niniejsza informacja może być oznaczona na Nocie dla Detalisty w różny sposób, w tym – z przyczyn technicznych – polu: „Data sprzedaży”; w każdym razie Detalista będzie jednak poinformowany, np. w przypisie do samej noty, o takim znaczeniu danego pola w ramach Noty dla Detalisty),
    • kwotę Premii za dany Okres rozliczeniowy, z podziałem na (i) kwotę netto Premii, (ii) kwotę VAT oraz (iii) kwotę brutto Premii. Gdyby Produkty podlegające Promocji były objęte różnymi stawkami VAT, ww. wartości zostałyby wykazane z podziałem na poszczególne stawki.
      Kwota brutto Premii będzie odpowiadać kwocie przekazanej na rachunek bankowy Detalisty;
    • adnotację, iż w związku z otrzymaniem Premii na Detaliście ciąży obowiązek odpowiedniego rozliczenia jej kwoty na gruncie VAT, w szczególności dokonania odpowiedniej korekty in minus VAT naliczonego, odliczonego przez Detalistę przy zakupie Produktów. Analogiczna informacja będzie umieszczana w regulaminie dotyczącym Promocji, akceptowanym przez Detalistę przystępującego do danej Promocji (vide etap nr 4) powyżej).
      Integralną częścią Noty dla Detalisty będzie załącznik, którym będzie raport wskazany w ramach etapu 5) powyżej, przygotowany dla danego Detalisty. Z załącznika tego będzie więc wynikać, w jaki sposób Premia za dany Okres rozliczeniowy została skalkulowana (tj. które transakcje sprzedaży Produktów zrealizowane w Okresie Promocji przez Detalistę i w jakim zakresie zostały uwzględnione przy kalkulacji Premii).
      Nota dla Detalisty będzie umieszczana i dostępna dla danego Detalisty na jego Koncie. W ramach dostępnych opcji/funkcjonalności Platformy, każdy z Detalistów będzie mógł zdefiniować domyślne przekazywanie wystawionej na jego rzecz Noty dla Detalisty na wskazany przez niego adres e-mail oraz oznaczyć domyślne potwierdzenie otrzymania ww. noty;
  10. Noty dla Detalistów będą przekazywane do Spółki z Grupy Z.

Odnosząc się do powyższego, Wnioskodawcy pragną wskazać, że z uwagi na przyjętą chronologię, wypłata Premii na rzecz Detalistów będzie miała miejsce przed wystawieniem dokumentujących je Not dla Detalistów. Mając na uwadze, że będzie mogło się zdarzyć, że kwota Premii finalnie nie zostanie skutecznie przekazana/przelana do Detalisty (np. z uwagi na błędnie podany rachunek bankowy Detalisty) i kwota Premii wróci na rachunek Wnioskodawcy II, wówczas Nota dla Detalisty nie zostanie wystawiona. W takim przypadku, co do zasady, Spółka II powinna zwrócić „niewykorzystaną” kwotę na rzecz Spółki produkcyjnej. Niemniej, w celu ograniczenia ilości przelewów realizowanych między Wnioskodawcą II i Spółką z Grupy Z oraz uproszczenia rozliczeń z tym związanych, Spółka z Grupy Z będzie mogła przekazać do Spółki II zalecenie, aby środki te nie były zwracane na rzecz Spółki produkcyjnej, ale zostały uwzględnione/wykorzystane przez Wnioskodawcę II przy wypłacie Premii za kolejny Okres rozliczeniowy – w takim przypadku kwoty przekazane Spółce II przez Spółkę z Grupy Z na podstawie noty obciążeniowej, o której mowa wyżej w punkcie 6), będą mogły być odpowiednio niższe. Przy tym w każdym momencie, bez spełniania jakichkolwiek dodatkowych warunków, Spółka z Grupy Z będzie uprawniona do żądania zwrotu ww. środków, a Spółka II będzie zobowiązana do niezwłocznego ich przekazania do Spółki produkcyjnej. Powyższe wynikać będzie z faktu, że Wnioskodawca II nie będzie mógł swobodnie dysponować kwotami przekazanymi mu przez Spółkę z Grupy Z na wypłatę Premii, tj. wykorzystywać ich w jakimkolwiek innym celu (w tym również wypłat Premii za inne okresy rozliczeniowe). Do momentu wypłaty Premii Detalistom to Spółka z Grupy Z będzie bowiem pozostawać właścicielem ww. środków.

5. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy II z tytułu świadczenia Usług

W związku ze świadczonymi Usługami Spółce II będzie przysługiwać od Spółki I określone w Umowie o współpracy wynagrodzenie – i tak, w pierwszej kolejności wynagrodzenie za wykonanie Wdrożenia, płatne w czterech ratach (dalej: Wynagrodzenie za wdrożenie). Ponadto, począwszy od Uruchomienia produkcyjnego w ramach Pilotażu, Wnioskodawca I z tytułu korzystania z Usług obsługi promocji oraz Usług wsparcia będzie zobowiązany do uiszczania co miesiąc na rzecz Wnioskodawcy II tzw. opłaty miesięcznej (dalej: Opłata miesięczna, dalej łącznie z Wynagrodzeniem za wdrożenie jako: Wynagrodzenie). Wysokość Opłaty miesięcznej będzie uzależniona od etapu/poziomu wykorzystania Platformy, tj.:

  • w okresie od dnia Uruchomienia produkcyjnego w ramach Pilotażu do Daty zakończenia Pilotażu będzie ona uiszczana w z góry określonej wysokości,
  • w okresie po Dacie zakończenia Pilotażu – w wysokości skalkulowanej w oparciu o stałą z góry ustaloną kwotę oraz kwotę zmienną, uzależnioną od ilości Urządzeń, obsługiwanych w danym okresie w ramach Usługi obsługi Promocji (uczestniczących w Promocjach).

Dodatkowo, wysokość należnego Spółce II Wynagrodzenia (skalkulowanego w ww. sposób) będzie podwyższana o kwoty/koszty operacji bankowych ponoszonych przez Wnioskodawcę II w związku z procesem przekazywania kwot Premii do Detalistów.

Zgodnie z Umową o współpracy Wynagrodzenie będzie płatne przez Wnioskodawcę I na rzecz Wnioskodawcy II na podstawie faktur wystawianych przez Spółkę II na rzecz Spółki I, a do kwoty Wynagrodzenia będzie doliczany podatek VAT wyliczony według właściwej stawki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy Usługi świadczone przez Wnioskodawcę II na rzecz Wnioskodawcy I będą opodatkowane VAT, według właściwej stawki?
  2. Czy podstawę opodatkowania VAT z tytułu świadczenia Usług stanowić będą kwoty Wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy II od Wnioskodawcy I, w wysokości wynikającej z Umowy o współpracy?
  3. Czy Wnioskodawcy I będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę II, dokumentujących świadczenie Usług?

Zdaniem Zainteresowanych:

  1. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę II na rzecz Wnioskodawcy I będą opodatkowane VAT, według właściwej stawki (przy tym stawką tą w ocenie Wnioskodawców będzie stawka podstawowa (tj. obecnie 23%);
  2. podstawę opodatkowania VAT z tytułu świadczenia Usług stanowić będą kwoty Wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy II od Wnioskodawcy I, w wysokości wynikającej z Umowy o współpracy;
  3. Wnioskodawcy I, przy założeniu spełnienia warunków formalnych, będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Wnioskodawcę II w związku ze świadczeniem Usług.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców

Ad pytanie 1)

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszych okolicznościach

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 1 (w zw. z art. 146a pkt 1) ustawy VAT czynności (w tym czynności stanowiące świadczenie usług) objęte zakresem opodatkowania VAT podlegają podatkowaniu stawką podstawową, która w obecnym stanie prawnym wynosi 23% VAT. Ponadto, ustawodawca przewidział przypadki, w których świadczenie usług podlega zwolnieniu z VAT lub też opodatkowaniu VAT według stawki obniżonej, przy czym zastosowanie zwolnienia z VAT lub stawki obniżonej uprawnione jest jedynie w przypadkach ściśle określonych w przepisach.

Ogólne uwagi dotyczące kwalifikacji usług do celów VAT

W tym miejscu należy wskazać, iż, co do zasady, do celów opodatkowania VAT każde świadczenie powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Niemniej jednak w sytuacji, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), które z ekonomicznego punktu widzenia tworzą jedną całość (stanowią element całościowego zobowiązania strony transakcji), to transakcja taka nie powinna być dla celów podatkowych sztucznie dzielona.

Koncepcja ta została wypracowana w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), a jako przykład wskazać można wyrok TSUE z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W ww. wyroku TSUE uznał, że jeżeli dwa lub więcej świadczenia (czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów VAT.

Usługę uznaje się za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla usługobiorcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Istotnym jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia usługobiorcy.

Zastosowanie powyższych przepisów do okoliczności będących przedmiotem wniosku

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca II w ramach Umowy o współpracy będzie świadczył Usługi, realizowane w kilku etapach, na które będzie się składać wiele różnorodnych czynności takich jak:

    • opracowanie rozwiązania informatycznego w postaci Platformy,
    • udostępnienie Spółce oraz Detalistom funkcjonalności Platformy,
    • transferowanie danych sprzedażowych od Detalistów,
    • opracowanie i wydanie Spółce I instrukcji użytkownika Platformy,
    • przeprowadzenie szkoleń dla pracowników Spółki I/Grupy Z,
    • weryfikowanie Detalistów chcących wziąć udział w Promocjach, pod kątem spełnienia przez nich warunków technicznych i formalnych,
    • podejmowanie czynności związanych z uczestnictwem w Promocji przez Detalistów z użyciem Platformy,
    • generowanie raportów będących podstawą naliczania Premii,
    • wystawianie not księgowych (w tym Not dla Detalisty) dokumentujących Premie,
    • wreszcie, finalnie podejmowanie czynności związanych z rozliczeniami między Spółką z Grupy Z a Detalistami w ramach Promocji, w tym wypłata kwot Premii do Detalistów, ze środków przekazanych wcześniej przez Spółkę produkcyjną.

Biorąc pod uwagę okoliczności niniejszego zdarzenia przyszłego oraz przeważający charakter czynności podejmowanych przez Spółkę II w ramach Umowy o współpracy, w ocenie Wnioskodawców, Usługi należy uznać za świadczenie kompleksowe, w ramach którego dominować będą usługi o charaktery informatycznym/informatyczno-administracyjnym, świadczone przez Wnioskodawcę II na rzecz Wnioskodawcy I.

W omawianym zdarzeniu przyszłym Spółka I, działająca w tym zakresie na zlecenie Spółki produkcyjnej, jest zainteresowana pozyskaniem od Spółki II kompleksowego świadczenia, obejmującego opracowanie narzędzia informatycznego – Platformy, za pomocą której możliwe będzie przeprowadzanie Promocji, jej wdrożenie i obsługę oraz świadczenie na dalszym etapie Usług wsparcia, polegających m.in. na rozliczaniu Promocji na rzecz/w imieniu Spółki z Grupy Z, zgodnie z opisanym w zdarzeniu przyszłym schematem.

W ramach ww. Usług realizowane będą różne świadczenia cząstkowe (np. przeprowadzenie szkoleń pracowników Spółki I/Grupy Z, rozliczenie Promocji i przekazanie środków na rzecz Detalistów czy dokumentowanie przyznanych Premii Notą dla Detalisty), które łącznie z usługami opracowania Platformy składają się na funkcjonalną całość i będą służyć realizacji nadrzędnego celu, tj. zapewnieniu sprawnej, całościowej obsługi Promocji.

Należy podkreślić, iż w niniejszych okolicznościach poszczególne świadczenia realizowane w ramach Usług nie będą samodzielnie (oddzielnie) przedstawiać realnej wartości dla Spółki I jako ich nabywcy.

Wnioskodawca I jest bowiem zainteresowany nabyciem Usługi, w ramach której zapewniona będzie każdorazowo kompleksowa obsługa i rozliczenie Promocji, zrealizowane zgodnie z założeniami Grupy Z.

Biorąc pod uwagę charakter Usług, do ich opodatkowania (jako całości) powinna znaleźć zastosowanie stawka podstawowa VAT (wynosząca w obecnym stanie prawnym 23%).

Uwzględniając treść przepisów regulujących przypadki, w których zastosowanie może znaleźć stawka obniżona VAT lub zwolnienie z VAT, zdaniem Wnioskodawców, w niniejszych okolicznościach brak jest podstaw do zastosowania opodatkowania w wysokości innej niż wynikająca z zastosowania stawki podstawowej.

W opinii Wnioskodawców, w omawianym zdarzeniu przyszłym brak jest w szczególności wystarczających podstaw dla zastosowania w odniesieniu do całości lub części Wynagrodzenia zwolnienia z VAT.

W szczególności, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Wnioskodawca II, w związku ze świadczeniem Usług wsparcia, będzie wprawdzie dokonywał rozliczenia Promocji, w ramach którego środki pieniężne odpowiadające kwotom Premii, będą przez Spółkę II przekazywane Detalistom. Niemniej jednak ww. czynności do celów VAT nie będą stanowiły samodzielnej, odrębnej usługi, lecz będą jedynie elementem/ostatnim etapem kompleksowej usługi. Ww. czynności przekazywania środków pieniężnych odpowiadających kwotom Premii nie będą stanowiły z perspektywy usługobiorcy (tu: Spółki I) celu samego w sobie oraz nie będą samoistnie przynosiły korzyści. Korzyścią tą będzie dopiero zapewnienie kompleksowej obsługi Promocji, obejmującej w szczególności identyfikację Detalistów – wstępną oraz uprawnionych do otrzymania Premii w związku z uczestnictwem w Promocjach czy ustalenie kwoty Premii należnej każdemu z nich. W praktyce, przekazanie środków pieniężnych od Spółki produkcyjnej do Detalistów tytułem Premii jest jedynie ostatnim etapem tego procesu, który sam w sobie nie przedstawiałby istotnej wartości dla Spółki I/Spółki produkcyjnej.

Wobec powyższego Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż Usługi świadczone przez Wnioskodawcę II na rzecz Spółki I będą stanowić kompleksowe usługi, które z uwagi na brak przesłanek do zastosowania zwolnienia z VAT, powinny zostać w całości opodatkowane VAT, a przy tym według stawki podstawowej (tj. obecnie 23%).

Ad pytanie 2)

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszych okolicznościach

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ponadto, w oparciu o art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy VAT, podstawa opodatkowania obejmuje koszt dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Wykładnia niniejszych przepisów w świetle orzecznictwa TSUE

Treść art. 29a ustawy VAT powinna być interpretowana z uwzględnieniem orzecznictwa TSUE.

W orzecznictwie tym uznaje się, iż podstawę opodatkowania VAT po stronie podatnika powinna każdorazowo wyznaczać wartość faktycznie przez niego otrzymana, tj. przysporzenie o charakterze trwałym, bezzwrotnym, co do którego podatnikowi przysługuje prawo do swobodnego nim dysponowania. Zdaniem TSUE podstawa opodatkowania stanowiąca podstawę wyliczenia VAT nakładanego na podatnika, nie może być wyższa od kwoty, jaką podatnik ten ostatecznie otrzymuje (zob. np. wyrok TSUE z dnia 15 października 2002 r. w sprawie C-427/98 Komisja Europejska vs Niemcy).

Zastosowanie powyższych przepisów do okoliczności będących przedmiotem złożonego wniosku

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz tezy wynikające z powołanego orzecznictwa TSUE, zdaniem Wnioskodawców, podstawę opodatkowania VAT z tytułu świadczenia Usług przez Spółkę II powinny wyznaczać kwoty Wynagrodzenia należnego Spółce II od Spółki I (tj. Wynagrodzenie, obejmujące Wynagrodzenie za wdrożenie oraz Opłaty miesięczne). Jedynie te kwoty będą bowiem stanowiły po stronie Spółki II trwałe przysporzenie o charakterze bezzwrotnym, co do którego Wnioskodawcy II będzie przysługiwało prawo do swobodnego nimi dysponowania.

Ponadto, podstawa opodatkowania VAT (po stronie Spółki II) obejmie także kwoty odpowiadające kosztom operacji bankowych ponoszonych przez Wnioskodawcę II z tytułu przekazywania kwot Premii na rzecz Detalistów, jako iż będą one stanowiły koszt świadczenia Usług, którego wartość podwyższać będzie odpowiednio wysokość należnego Spółce II Wynagrodzenia.

W ocenie Wnioskodawców, do tak ustalonej podstawy opodatkowania VAT nie należy natomiast zaliczać środków pieniężnych odpowiadających kwotom Premii, otrzymywanych przez Spółkę II od Spółki produkcyjnej, które następnie będą dalej przekazywane przez Spółkę II na rzecz Detalistów.

Środki te nie będą bowiem stanowić żadnej rzeczywistej korzyści/ostatecznego przysporzenia dla Spółki II. Zostaną one bowiem na podstawie wygenerowanych przez Spółkę II poleceń przelewów przekazane przez Wnioskodawcę II z jego rachunku bankowego na rachunki bankowe poszczególnych Detalistów. Wnioskodawca II będzie pełnić w tym zakresie jedynie rolę technicznego pośrednika/przekaziciela środków pieniężnych, bez prawa do faktycznego i swobodnego dysponowania nimi.

Tym samym, Spółka II nie będzie beneficjentem przekazywanych przez Spółkę z Grupy Z środków na wypłatę Premii. Środki te nie będą bowiem mogły zostać wykorzystane przez Wnioskodawcę II w żaden inny sposób niż w celu wykonania czynności technicznych polegających na ich przekazaniu w imieniu Spółki z Grupy Z Detalistom.

Powyższe dodatkowo potwierdza okoliczność, iż w przypadku, gdyby zdarzyło się, że kwota Premii nie zostanie skutecznie przekazana na rzecz Detalisty (np. z uwagi na błędnie wskazany rachunek bankowy Detalisty), i w konsekwencji kwota Premii wróci na rachunek Spółki II, co do zasady, Wnioskodawca II będzie zobowiązany niezwłocznie zwrócić „niewykorzystaną” kwotę na rzecz Spółki z Grupy Z. Przy czym, jeżeli (z uwagi na chęć ograniczenia ilości przelewów realizowanych między Spółką z Grupy Z i Wnioskodawcą II oraz chęć uproszczenia rozliczeń z tym związanych) Spółka z Grupy Z przekaże Wnioskodawcy II zalecenie, aby środki te nie były zwracane na jej rzecz, lecz zostały uwzględnione w rozliczeniu za kolejny Okres rozliczeniowy, to i tak w każdym momencie bez spełniania jakichkolwiek warunków, Spółka produkcyjna będzie uprawniona do żądania otrzymania ww. środków, a Spółka II będzie zobowiązana do niezwłocznego ich zwrotu. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca II nie będzie mógł wykorzystywać kwot przekazywanych mu przez Spółkę z Grupy Z na wypłatę Premii w jakimkolwiek innym celu, gdyż to Spółka z Grupy Z będzie pozostawać właścicielem ww. środków.

W związku z powyższym, bezzasadnym byłoby uznanie, że środki pieniężne przekazane Spółce II przez Spółkę z Grupy Z na wypłatę Premii dla Detalistów będą stanowiły element wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy II z tytułu świadczonych przez niego Usług i w konsekwencji podstawę opodatkowania VAT. Wynagrodzeniem tym będą bowiem jedynie kwoty, które będą stanowić realne i trwałe przysporzenie po stronie Spółki II, tj. Wynagrodzenie za wdrożenie oraz Opłaty miesięczne, powiększone o koszty opłat bankowych ponoszonych w związku z wypłatą Premii do Detalistów, należne jej na podstawie Umowy o współpracy w związku ze świadczonymi na rzecz Spółki I Usługami.

Wnioskodawcy, pragną podkreślić, iż ich stanowisko w zakresie uznania za podstawę opodatkowania VAT jedynie kwot stanowiących trwałe przysporzenie usługodawcy, którymi może on swobodnie dysponować jest potwierdzane przez sądy administracyjne i organy podatkowe w wydawanych przez nie orzeczeniach i interpretacjach podatkowych. Tytułem przykładu wskazać można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 21 stycznia 2010 r. (sygn. akt I FSK 1846/08), czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej, (dalej: DIS) w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 r. (sygn. IPPP2/4512-1221/15-2/MJ) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 5 maja 2017 r. (sygn. 1462-IPPP2.4512.133.2017.1.IZ).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że w podstawie opodatkowania VAT z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę II Usług, uwzględnione powinny zostać jedynie kwoty należnego mu Wynagrodzenia. Spółka II nie powinna natomiast uwzględniać kwot otrzymywanych od Spółki produkcyjnej a przeznaczonych na wypłaty do Detalistów, w odniesieniu do których Wnioskodawcy II nie będzie przysługiwało prawo do swobodnego dysponowania nimi.

Ad pytanie 3)

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszych okolicznościach

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z kolei w art. 88 ustawy VAT wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy są spełnione tzw. pozytywne przesłanki odliczenia, tj. (i) odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz (ii) towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).

Wykładnia przesłanki związku pomiędzy zakupami podatnika a wykonywaniem czynności podatkowanych VAT

Odnośnie przesłanki związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi, należy wskazać, iż przepisy ustawy VAT nie precyzują, jakiego rodzaju związek musi to być, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT. W praktyce przyjmuje się, iż związek ten może być bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika odsprzedany) lub pośredni (np. tzw. koszty ogólne zarządu).

W kwestii tej wielokrotnie wypowiadały się organy podatkowe, przyjmując, że: ,,O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.” (Tak np. DIS w Bydgoszczy w interpretacji indywidulanej z dnia 9 lutego 2016 r., sygn. ITPP1/4512-1163/15/DM).

Zastosowanie powyższych przepisów do okoliczności będących przedmiotem złożonego wniosku

Odnosząc się do przestanek pozytywnych prawa do odliczenia, należy po pierwsze zauważyć, iż Wnioskodawca I prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawców, nie powinno także ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach przesłanka związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi z tytułu nabycia Usług świadczonych przez Wnioskodawcę II a wykonywanymi przez Spółkę I czynnościami opodatkowanymi VAT będzie spełniona.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z przyjętym podziałem funkcji/ról w ramach Grupy Z, w zamian za ustalone wynagrodzenie Spółka I świadczy na rzecz Spółki produkcyjnej podlegające opodatkowaniu VAT usługi kompleksowej obsługi procesów sprzedaży i dystrybucji oraz marketingu produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę z Grupy Z Produktów.

Jednym z działań o charakterze marketingowym, podejmowanych w ramach ww. usług, nakierowanych na wsparcie sprzedaży Produktów mają być właśnie Promocje.

Z uwagi na szczególne okoliczności Promocji, tj. przede wszystkim (i) dużą ilość podmiotów (Detalistów), które będą mogły przystępować do Promocji, (ii) konieczność zapewnienia prawidłowej i sprawnej obsługi Promocji i wypłat Premii oraz (iii) wymaganą w związku z tym informatyzację (automatyzację) procesów, czynności związane z przeprowadzaniem Promocji zostały zlecone Spółce II z Grupy C.

Świadczone w ramach Umowy o współpracy przez Wnioskodawcę II Usługi będą miały na celu zapewnienie Wnioskodawcy I możliwości prawidłowej i sprawnej organizacji i obsługi Promocji, do czego Spółka I zobowiązała się na rzecz Spółki produkcyjnej i za co otrzymuje od niej wynagrodzenie opodatkowane VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie powinno ulegać wątpliwości, iż w niniejszych okolicznościach, między dokonywanymi przez Wnioskodawcę I zakupami (w postaci Usług świadczonych przez Wnioskodawcę II) a wykonywanymi przez Spółkę I czynnościami opodatkowanymi VAT (w postaci świadczenia na rzecz Spółki produkcyjnej usług obejmujących marketing i dystrybucję Produktów, w tym obsługę Promocji), występować będzie związek umożliwiający odliczenie VAT naliczonego z ich tytułu.

Omawiane wydatki będą się bowiem niewątpliwie wiązać z ogólnym funkcjonowaniem nabywcy (tu: Spółki I) i prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą oraz będą przyczyniać się bezpośrednio do osiągania przez Wnioskodawcę I obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT (tj. pomiędzy zakupami Spółki I w postaci Usług oraz czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę I będzie istniał identyfikowalny i widoczny związek przyczynowo-skutkowy). W konsekwencji, spełniona zostanie zasadnicza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, określona w art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

Warto również zauważyć, iż z uwagi na szczególne okoliczności Promocji (dotyczące przede wszystkim koniecznej wysokiej informatyzacji procesu ich obsługi), obsługa przez Wnioskodawcę I działań marketingowych obejmujących przeprowadzenie Promocji, bez wsparcia ze strony świadczonych przez Wnioskodawcę II Usług – działającego niejako w charakterze podwykonawcy Spółki I, byłaby z pewnością znacznie utrudniona, o ile w ogóle możliwa.

Ponadto, należy w tym miejscu zaznaczyć, iż w przedstawionych okolicznościach nie będą zachodzić negatywne przesłanki odliczenia VAT wskazane w art. 88 ustawy VAT, których zaistnienie wykluczałoby możliwość skorzystania przez Spółkę I z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji, należy uznać, iż w niniejszych okolicznościach wszystkie przesłanki warunkujące prawo od odliczenia VAT, zostaną spełnione.

Wnioskodawcy pragną podkreślić, iż ich stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT z tytułu wydatków wykazujących pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi czy usług o charakterze kompleksowym jest potwierdzane przez sądy administracyjne i organy podatkowe w wydawanych przez nie orzeczeniach i interpretacjach podatkowych. Tytułem przykładu wskazać należy wyrok NSA z dnia 9 października 2015 r. (sygn. akt I FSK 1022/14); interpretację indywidualną DIS w Warszawie z dnia 30 lipca 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-492/15-2/AO); interpretację indywidualną DKIS z dnia 24 listopada 2017 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.541.2017.1.KR); interpretację indywidualną DIS w Warszawie z dnia 7 listopada 2016 r. (sygn. 1462-IPPP3.4512.698.2016.1.PC) czy interpretację indywidualną DIS w Poznaniu z dnia 1 października 2014 r. (sygn. ILPP1/443-541/14-3/HW).

Podsumowując, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż Spółka I będzie miała prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków ponoszonych przez nią w związku z nabyciem Usług.

Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Wnioskodawcy wnoszą jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Wskazać należy, że powołane przez Zainteresowanych wyroki sądu administracyjnego oraz interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzeń przyszłych podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj