Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.204.2018.2.KS
z 9 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2018 r. (data wpływu 21 maja 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 lipca 2018 r. (data nadania: 17 lipca 2018 r., data wpływu 19 lipca 2018 r.) na wezwanie z dnia 28 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.204.2018.1.KS (data nadania: 28 czerwca 2018 r., data doręczenia 10 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Stowarzyszenia uzyskanego z darowizn i przeznaczonego na realizacje swoich celów statutowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Stowarzyszenia uzyskanego z darowizn i przeznaczonego na realizacje swoich celów statutowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Jedną z form pozyskiwania środków pieniężnych przez Stowarzyszenie jest przyjmowanie darowizn.


Podczas ostatniej Rady Stowarzyszenia została podjęta uchwała mająca na celu określenie warunków niezbędnych do nadania tytułu mecenasa Stowarzyszenia.


Tytuł ten na podstawie wyżej wspomnianej uchwały przysługuje osobom, które regularnie co miesiąc przez okres roku obdarowują Stowarzyszenie kwotą 50,00 złotych (słownie: pięćdziesiąt złotych) z zastrzeżeniem, że jest to darowizna celowa, przeznaczona na realizację zadań statutowych Stowarzyszenia.


Stowarzyszenie w zamian za uzyskaną darowiznę celową nie świadczyłoby żadnych usług na rzecz darczyńcy z wyłączeniem przyznania mu tytułu mecenasa.


Kwestią czasu jest pojawienie się darczyńców, którzy będą wykorzystywali wyżej wymieniony mechanizm w celu uzyskania tytułu mecenasa. Będą oni regularnie co miesiąc przez okres roku obdarowywać Stowarzyszenie w wysokości 50,00 złotych, z zastrzeżeniem, że jest to darowizna celowa (na realizację celów statutowych).


W piśmie z dnia 16 lipca 2018 r., Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie celów statutowych Stowarzyszenia, do których należą:

  1. Wykształcenie elit ideowych o poglądach konserwatywno - liberalnych, zdolnych wziąć czynny udział w życiu politycznym, społecznym i kulturalnym kraju;
  2. Urzeczywistnianie idei społeczeństwa obywatelskiego, propagowanie idei konserwatywno - liberalnej oraz wartości chrześcijańskich;
  3. Odbudowa fundamentalnych wartości cywilizacji łacińskiej, takich jak:
    • wolność jednostki,
    • własność prywatna,
    • poszanowanie prawa,
    • sprawiedliwość,
    • prymat etyki.
  4. Pomaganie w zdobywaniu wiedzy i kwalifikacji umożliwiających pełnienie funkcji publicznych, społecznych i zawodowych w społeczeństwie;
  5. Ułatwianie kontaktów z instytucjami i organizacjami międzynarodowymi;
  6. Promocja kultury;
  7. Propagowanie idei samorządności;
  8. Promocja ekologii i ochrony środowiska;
  9. Promocja kultury fizycznej, sportu i turystyki;
  10. Działania na rzecz zwiększenia obronności kraju;
  11. Propagowanie współpracy międzynarodowej i poszerzania wolności przepływu osób, usług, towarów i kapitału, a także informowania o związanej z tym działalności organizacji międzynarodowych, politycznych i gospodarczych, w szczególności: Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu, Światowej Organizacji Handlu, Unii Europejskiej, itp.

Jednymi z głównych celów statutowych Wnioskodawcy jest kształcenie przyszłych elit ideowych oraz urzeczywistnianie idei społeczeństwa obywatelskiego.


W związku z ustaleniem takich a nie innych celów statutowych, Wnioskodawca zamierza za pośrednictwem darowizn celowych finansować działania naukowe oraz działania mające na celu wspieranie inicjatyw społecznych. Stowarzyszenie od wielu lat prowadzi projekty za pomocą których kształci młodzież w szkołach gimnazjalnych oraz licealnych z zakresu historii i ekonomii. Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi w ramach Stowarzyszenia komórkę wydawniczą, która to przygotowuje różne raporty i artykuły quasi - naukowe. Jeżeli zaś chodzi o działania mające na celu wspieranie inicjatyw społecznych, Stowarzyszenie organizuje i angażuje się w liczne wydarzenia społeczne m.in. Marsz organizowany w wielu miastach Polski.


Wnioskodawca oświadczył także, że nie prowadzi działalności gospodarczej i w najbliższym czasie nie ma planów w zakresie zmiany tego stanu rzeczy.


Darczyńcom dokonującym przysporzenia majątkowego na rzecz Stowarzyszenia poza nadaniem tytułu mecenasa nie będą przysługiwały żadne profity. W związku z czym należy uznać, że darczyńcy nie będą otrzymywali żadnego świadczenia wzajemnego ze strony Wnioskodawcy. Działalność Stowarzyszenia nie jest nastawiona na zysk tylko na działalność społeczną, polegającą głównie na kształceniu społeczeństwa.


Ponadto, Rada Stowarzyszenia 17 lutego 2018 roku podjęła uchwałę mającą na celu określenie warunków niezbędnych do nadania tytułu mecenasa Stowarzyszenia.


Zgodnie z podjętą uchwałą nadanie tytułu mecenasa następuje zgodnie z następującymi warunkami:

  1. Mecenas brązowy - osoba, która wspiera Stowarzyszenie w postaci comiesięcznych darowizn na cele statutowe przez jeden okres rozliczeniowy albo dokonała darowizn o łącznej kwocie 600 zł na cele statutowe w ciągu jednego okresu rozliczeniowego;
  2. Mecenas srebrny - osoba, która wspiera Stowarzyszenie w postaci comiesięcznych darowizn na cele statutowe przez dwa okresy rozliczeniowe albo dokonała darowizn o łącznej kwocie 2000 zł na cele statutowe przez jeden okres rozliczeniowy;
  3. Mecenas Złoty - osoba, która wspiera Stowarzyszenie w postaci comiesięcznych darowizn na cele statutowe przez co najmniej trzy okresy rozliczeniowe albo dokonała darowizn o łącznej kwocie 5000 zł na cele statutowe przez jeden okres rozliczeniowy;

Przez okres rozliczeniowy rozumie się okres od 1 stycznia do 31 grudnia każdego roku.


Stowarzyszenie w zamian za uzyskane darowizny celowe nie świadczyłoby żadnych usług wzajemnych na rzecz darczyńcy z wyłączeniem przyznania tytułu honorowego mecenasa określonej kategorii.


W ww. piśmie Stowarzyszenie podało także, że coraz częściej znajdują się osoby chętne wesprzeć Stowarzyszenie poprzez wpłatę określonej sumy pieniędzy na realizację celów statutowych Stowarzyszenia, celem wsparcia jego działalności. Zgodnie z podjętą uchwałą przez Radę Krajową Stowarzyszenia po spełnieniu zawartych w niej warunków stawaliby się oni mecenasami określonej kategorii. W związku z czym Stowarzyszenie otrzymywałoby regularnie co miesiąc darowizny od określonych osób bądź też jednorazową darowiznę opiewającą na większą sumę, a Stowarzyszenie w zamian nadawałoby takim osobom tytuł honorowy mecenasa odpowiedniej kategorii, jednocześnie nie świadcząc żadnych usług wzajemnych na rzecz donatora.


W związku z tym zachodzi pytanie czy Stowarzyszenie ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od pozyskanych w ten sposób darowizn, przeznaczonych na cele statutowe?


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie przyjmujące regularnie przez rok stałe comiesięczne darowizny na cele statutowe, zgodnie z artykułem 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnione z obowiązku podatkowego od pozyskiwanych darowizn?


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie przyjmujące darowizny celowe, przeznaczone na realizację zadań statutowych, wskazanych w artykule 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od regularności świadczenia darowizny przez donatora jest zwolnione z obowiązku podatkowego, jeżeli cele statutowe Stowarzyszenia ujawnione w krajowym rejestrze sądowym pokrywają się z katalogiem wskazanym w wyżej wymienionym przepisie.

W związku z powyższym Wnioskodawca twierdzi, że ze względu na zakres działalności statutowej Stowarzyszenia, pokrywającej się z artykułem 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Stowarzyszenie będące obdarowywanym (z zastrzeżeniem, że jest to darowizna celowa przekazana na realizację celów statutowych) regularnie przez darczyńcę jest zwolnione z obowiązku podatkowego wynikającego z przyjęcia darowizny.


W piśmie z dnia 16 lipca 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko i podał, że jego zdaniem, jeżeli działania statutowe Stowarzyszenia pokrywają się z celami statutowymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od regularności świadczenia darowizny przez donatora jest ona zwolniona z obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym, jeżeli jednymi z głównych celów statutowych Wnioskodawcy ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym są: kształcenie elit ideowych oraz urzeczywistnianie idei społeczeństwa obywatelskiego poprzez realizację licznych projektów dydaktycznych i społecznych, należy uznać że pokrywają się one z celami statutowymi wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (działalność naukowa, oświatowa oraz wspieranie inicjatyw społecznych). W związku z czym zdaniem Wnioskodawcy, pozyskane darowizny na cele statutowe na podstawie wyżej wskazanego przepisu będą zwolnione z obowiązku podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Stowarzyszenia uzyskanego z darowizn i przeznaczonego na realizacje swoich celów statutowych jest nieprawidłowe.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2017 r., poz. 210 ze zm.) i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów; w przypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).


Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo–techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.


Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatem wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie osiągniętego przez podatnika dochodu na ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności podatnika. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele faktycznie go wydatkuje.

Precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ organy nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Należy również zwrócić uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami statutowymi”, a „sposobem ich realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


Omawiane zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą także korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Stowarzyszenie, pozyskuje środki pieniężne na realizację swoich celów statutowych poprzez między innymi przyjmowanie darowizn celowych (na realizację celów statutowych). Aby zachęcić potencjalnych darczyńców do wsparcia Stowarzyszenia, za regularne wpłaty w określonym czasie lub odpowiednio duże wpłaty darczyńca może otrzymać tytuł mecenasa. Za przekazane darowizny darczyńcy, oprócz tytułu mecenasa nie będą otrzymywali żadnego świadczenia wzajemnego ze strony Stowarzyszenia.

Zebrane darowizny Stowarzyszenie zamierza przeznaczyć (zgodnie z dyspozycją darczyńców) na realizację swoich celów statutowych. Jak podaje Wnioskodawca, jednymi z głównych celów statutowych Wnioskodawcy jest wykształcenie elit ideowych o poglądach konserwatywno-liberalnych oraz urzeczywistnianie idei społeczeństwa obywatelskiego. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca za pomocą otrzymanych darowizn zamierza finansować działania naukowe oraz działania mające na celu wspieranie inicjatyw społecznych. Jak podano, Stowarzyszenie od wielu lat prowadzi projekty za pomocą których kształci młodzież w szkołach gimnazjalnych oraz licealnych z zakresu historii i ekonomii. Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi (w ramach Stowarzyszenia) komórkę wydawniczą, która to przygotowuje różne raporty i artykuły quasi - naukowe. Stowarzyszenie organizuje i angażuje się także w liczne wydarzenia społeczne.


Ponadto na pytanie organu – czy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą/zarobkową, Stowarzyszenie odpowiedziało, że nie prowadzi i w najbliższym czasie nie zamierza prowadzić tego rodzaju działalności.


Z punktu widzenia przedmiotu wniosku istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochód Wnioskodawcy pozyskany z darowizn celowych może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w przypadku przeznaczenia go i wydatkowania na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

Zdaniem organu, cele Stowarzyszenia takie jak: promocja kultury, promocja ekologii i ochrony środowiska, czy też promocja kultury fizycznej, sportu i turystyki są celami tożsamymi z celami preferowanymi przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W związku z powyższym dochód przeznaczony na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją tych celów statutowych podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika jednakże, że nie wszystkie cele wskazane w statucie Stowarzyszenia odzwierciedlają wprost cele statutowe wymienione przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, z analizy zapisów statutu Stowarzyszenia wynika, że nie wszystkie cele statutowe wskazane przez Stowarzyszenie zostały na tyle precyzyjnie określone, aby wprost odpowiadały celom statutowym preferowanym przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – na przykład „urzeczywistnianie idei społeczeństwa obywatelskiego propagowanie idei konserwatywno-liberalnej oraz wartości chrześcijańskich”. Tymczasem jak wyżej wskazano, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione.

W tym miejscu należy raz jeszcze podkreślić, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, ścisłe i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Zapisy niejasne, niepozwalające jednoznacznie potwierdzić ich zgodności z przepisem prawa, nie uprawniają do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Jeszcze raz należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Zatem, jeśli Wnioskodawca przeznaczy i wydatkuje osiągnięty przez siebie dochód na cele statutowe, tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 to może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym, jeśli Stowarzyszenie oprócz działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 realizuje także inne cele to przekazanie i wydatkowanie dochodu na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy podstawy do zwolnienia od opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu.

W związku z powyższym, działania takie jak działania naukowe oraz działania mające na celu wspieranie inicjatyw społecznych, mające na celu „kształcenie młodzieży w szkołach gimnazjalnych oraz licealnych z zakresu historii i ekonomii” które zamierza realizować Wnioskodawca w ramach realizacji swojego celu statutowego: „wykształcenie elit ideowych o poglądach konserwatywno-liberalnych…”, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Odnosząc się do działalności wydawniczej, w ramach której Stowarzyszenie „przygotowuje różne raporty i artykułu quasi-naukowe” stwierdzić należy, że dochód przeznaczony na pokrycie wydatków związanych z ww. działalnością będzie podlegał zwolnieniu jedynie w przypadku, kiedy przedmiotowe wydawnictwa będą związane z realizacją tych celów statutowych Stowarzyszenia, które bezpośrednio związane są z realizacją celów zgodnych z preferowanymi przez ustawodawcę działaniami np. działalnością naukową, oświatową, kulturalną, ochrony środowiska lub kultury fizycznej i sportu.

Nadmienić należy, że wydatki ponoszone na działalność wydawniczą, prowadzoną w ramach działalności gospodarczej nie mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, nawet w przypadku przeznaczenia dochodu osiągniętego z tej działalności na cele statutowe zgodne z przywołanym przepisem. Sytuacji taka nie dotyczy jednak opisanego zdarzenia, gdyż Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że nie prowadzi i w najbliższym czasie nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej.

Z kolei działania Wnioskodawcy, opisane jako „mające na celu wspieranie inicjatyw społecznych”, poprzez organizację i uczestnictwo w wydarzeniach społecznych, zdaniem organu, nie realizują żadnego z zadań wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Wnioskodawca nie wskazuje także, który cel zapisany w Statucie realizuje poprzez tego rodzaju działania.

W tym miejscu należy nadmienić, że w analizowanym przepisie jest mowa o „wspieraniu inicjatyw społecznych”, ale jedynie w kontekście działań na rzecz „budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę”. W związku z powyższym wspieranie inicjatyw społecznych w innym zakresie niż wymieniony wyżej nie jest uważane, jako działanie preferowane przez ustawodawcę.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. lb, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Podsumowując, nie wszystkie cele statutowe Stowarzyszenia, zgodne są z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wszelkie darowizny przekazane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj