Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.469.2018.1.EJ
z 31 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2018 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie o nazwie Lokalna Grupa Działania „…” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich następujących gmin: M., O., W., B., S., P. i Ś. Terenem działania Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.

Celem Stowarzyszenia jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem: zasobów historyczno-kulturowych, zastosowania nowych technologii oraz popularyzacji produktów lokalnych, realizowanych przez:

  1. realizację i wspieranie działań na rzecz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR),
  2. działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
  3. promocję obszarów wiejskich,
  4. mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich,
  5. upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich,
  6. prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w przepisach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  7. ochrona środowiska naturalnego, zasobów przyrodniczo-krajobrazowych i historyczno-kulturowych,
  8. współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy społecznościami realizującymi program Leader lub podobne w kraju jak i za granicą,
  9. wspieranie idei integracji europejskiej.

Działalność Stowarzyszenia polega na:

  1. organizowaniu i finansowaniu:
    1. przedsięwzięć o charakterze informacyjnym, szkoleniowym i edukacyjnym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,
    2. imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,
    3. działalności promocyjnej, informacyjnej, propagandowej i poligraficznej,
    4. przedsięwzięć o charakterze popularno-naukowym związanych z zasobami obszaru gmin, o których mowa powyżej,
    5. przedsięwzięć związanych z lokalną działalnością sportową, turystyczną i rekreacyjną szczególnie skierowaną do dzieci i młodzieży,
    6. przedsięwzięć związanych z ochroną i zachowaniem miejsc i obiektów dziedzictwa kulturowego, miejsc pamięci narodowej i innych o znaczącej wartości dla obszaru gmin, o których mowa powyżej,
    7. G.przedsięwzięć wspierających ochronę, zachowanie, właściwe korzystanie i promocję środowiska naturalnego dla obszaru gmin, o których mowa powyżej,
  2. wspieraniu twórczości regionalnej, lokalnej i sztuki kulinarnej,
  3. prowadzeniu bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR,
  4. wspieraniu działań przedsiębiorców na obszarach wiejskich tj. gmin, o których mowa powyżej w zakresie celów związanych z rozwojem turystyki, promowaniu produktów lokalnych i rozwojem nowych technologii,
  5. wspieraniu działalności związanej z organizacją imprez turystycznych, sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych o znaczeniu ponadlokalnym,
  6. podejmowaniu działań mających na celu nawiązanie współpracy z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami w zakresie poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich tj. gmin, o których mowa powyżej,
  7. współpracę w ramach sieci instytucji na poziomie krajowym i międzynarodowym,
  8. prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD, określonych w prawie polskim i prawie Unii Europejskiej,
  9. pozyskiwanie środków finansowych pochodzących z unijnych programów i funduszy oraz innych źródeł pomocowych dla realizacji celów statutowych.


Stowarzyszenie LGD „…” (LGD 1) w porozumieniu z Wnioskodawcą (LGD 2) złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację projektu współpracy o nazwie „…”. W dniu 15 lutego 2018 r. podpisano z Zarządem Województwa umowę.

Projekt polega na realizacji w okresie od lutego do września 2018 r. zadań o charakterze promocyjnym w zakresie produktów lokalnych pochodzących z obszarów partnerskich LGD. Operacja nie będzie współfinansowana z innych środków publicznych w zakresie, w jakim będzie realizowana przez LGD.

Projekt jest skierowany na pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i integrację społeczności lokalnej angażując grupy docelowe. W sposób nowatorski przyczyni się to do zmiany podejścia mieszkańców terenów wiejskich i miejsko-wiejskich do promocji nowych technik sprzedaży bezpośredniej i możliwości wyrobu produktów lokalnych we własnym przedsiębiorstwie.

W ramach umowy dokonano zakupu następujących towarów i usług:

  1. Koszty administracyjne: wynagrodzenie koordynatora (LGD 1) – 19 000,00 zł,
  2. Opracowanie znaku graficznego marki lokalnej produktów i usług Konkurs „…” (LGD 1 i LGD 2) – 2 000,00 zł,
  3. Identyfikacja i oznakowanie marka produktów lokalnych – Konkurs „…”:
    • organizacja Gali finałowej konkursu: sala, catering, oprawa muzyczna (LGD 1, LGD 2) – 7 000 zł,
    • nagroda: sesja zdjęciowa (LGD 1, LGD 2) – 18 000,00 zł,
    • statuetki (LGD 1) – 1 740,00 zł,
    • certyfikaty (LGD 2) – 1 500,00 zł,
    • nagrody dla jury konkursu (LGD 1) – 1250,00 zł,
    • poczęstunek jury (LGD 2) – 500 zł,
  4. Materiały informacyjno-promocyjne:
    • folder produktów i usług lokalnych (LGD 1) – 14 500,00 zł,
    • mapa szlaku produktów i usług lokalnych (LGD 2) – 13 020,00 zł,
    • opracowanie treści merytorycznej folderu oraz mapy szlaku produktów i usług lokalnych (LGD 1, LGD 2) – 1 500,00 zł,
  5. Gadżety promujące projekt:
    • parasole, podkładki pod mysz, kubki, notesy z magnesem na lodówkę, leżaki, torby papierowe, torby z włókniny, plecak na jedno ramię, termos ze stali nierdzewnej, worek termoizolacyjny, torba na plażę, mata plażowa, torba bawełniana, taśma odblaskowa, opaska na nadgarstek, piłka antystresowa, torba do kolorowania (LGD 1) – 32 419,94 zł,
    • kubek termiczny, koszulka basic z krótkim rękawem, fartuszek kuchenny, deska do krojenia z nożykiem, składana torba na zakupy z pokrowcem w kształcie owocu, składana torba na zakupy do kształtu portfela, torba papierowa gładka, dostawa gadżetów do siedziby LGD, kosze wiklinowe z wyposażeniem, kosze piknikowe z wkładem materiałowym (LGD 2) – 32 426,80 zł,
  6. Podnoszenie wiedzy na temat produktu lokalnego – szkolenie „…”:
    • organizacja pobytu uczestników szkolenia (wyżywienie, noclegi, sala konferencyjna (LGD 1) – 19 000,00 zł,
    • usługa transportowa (LGD 1) – 1 500,00 zł
    • wynagrodzenie wykładowcy (LGD 1) – 4 551,00 zł,
    • materiały szkoleniowe (LGD 1) – 1 922,00 zł,
  7. Dobre praktyki i wymiana doświadczeń – wyjazd studyjny:
    • kompleksowa organizacja wizyty studyjnej (LGD 2) – 22 374,00 zł,
    • ubezpieczenie (LGD 2) – 62,75 zł,
    • transport (LGD 2) – 2 592,00 zł,
  8. Wydarzenia kulturalne promujące produkty lokalne:
    • kompleksowa organizacja imprezy promująca produkt lokalny (kategoria: sztuka/rękodzieło/rzemiosło) obszar LGD1 (LGD 1) – 50 000,00 zł,
    • kompleksowa organizacja imprezy promująca produkt lokalny (kategoria: sztuka/rękodzieło/rzemiosło) obszar LGD 1 (LGD 1) – 50 000,00 zł,
    • kompleksowa organizacja imprezy promująca produkt lokalny (kategoria: sztuka/rękodzieło/rzemiosło) obszar LGD 1 (LGD 1) – 50 000,00 zł,
    • kompleksowa organizacja imprezy promująca produkt lokalny (kategoria: sztuka/rękodzieło/rzemiosło) obszar LGD 2 (LGD 2) – 50 000,00 zł,
    • przygotowanie stoiska promocyjnego (LGD 1, LGD 2) – 48 000,00 zł
  9. Działania marketingowe:
    • zakładka internetowa (LGD 2) – 0,00 zł,
    • film promocyjny (LGD 1) – 16 000,00 zł
    • kampania informacyjna nt. projektu (LGD 1) – 2 300,00 zł.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją projektu współpracy pn. „…” Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanej przez niego części dokonuje zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty zrealizowanego projektu współpracy w postaci zakupionych towarów i usług nie będą służyć wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. „…”.

W związku z realizacją ww. projektu współpracy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanej przez niego części dokonuje zakupu towarów i usługi udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji powyższego projektu współpracy nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a także efekty zrealizowanego projektu współpracy pn. „…” w postaci dokonanych zakupów nie będą służyć wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, należy uznać, iż wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Powołane regulacje wykluczają więc możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niezarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie współrealizował projekt pn. „…”. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanej przez niego części, dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a ponadto efekty zrealizowanego projektu współpracy w postaci zakupionych towarów i usług nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca w stosunku do realizowanego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, a tylko taki status umożliwia podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. Zatem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj