Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.426.2018.1.BW
z 30 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 maja 2018r. (data wpływu 30 maja 2018r.), uzupełnionym pismem z 24 lipca 2018r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca w zakresie świadczenia opisanych we wniosku usług może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 24 lipca 2018r. (data wpływu 24 lipca 2018r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca w zakresie świadczenia opisanych we wniosku usług może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Z dniem 1 maja 2018 roku, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie będąca podatnikiem VAT Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą (kod PKD 70.22.Z, 85.59.B) i zawarł umowę z kontrahentem, której przedmiotem jest: Usługa polegająca na sprawowaniu stałego nadzoru w zakresie BHP i p.poż. Jako Zleceniobiorca w ramach niniejszej umowy Wnioskodawca zobowiązał się także do organizowania i przeprowadzania szkoleń wstępnych i okresowych pracowników wraz z ich dokumentowaniem, zapoznanie z ryzykiem zawodowym na stanowisku pracowniczym nowo zatrudnionego pracownika wykonywania innych zadań i czynności zleconych przez Zleceniodawcę, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Do zadań Zleceniobiorcy należy:

  1. Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
  2. Prowadzeniu rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
  3. Czuwanie nad zaopatrzeniem pracowników w środki mycia i odkażania oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w niezbędne środki i materiały sanitarne.
  4. Wykonywanie zadań w zakresie obronności nałożone przepisami powszechnie obowiązującymi.
  5. Rzetelne i terminowe prowadzenie dokumentacji w sprawozdawczości w zakresie bhp, p.poż. i obrony cywilnej.
  6. Czuwanie nad aktualizacją gaśnic będących na wyposażeniu zakładu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponadto Wnioskodawca zamierza aktualizować i wykonywać na rzecz Zleceniodawców, między innymi takie dokumentacje, jak:

  1. instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy przy maszynach i urządzeniach,
  2. instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy - ogólne, obowiązujące pracowników,
  3. instrukcje bezpieczeństwa pożarowego,
  4. ocenę ryzyka na stanowisku pracy,
  5. ocenę ryzyka zagrożenia wybuchowego.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku (pismo z 24 lipca 2018r.) Wnioskodawca wskazał:

W ramach wykonywanych czynności opisanych we wniosku Wnioskodawca nie będzie się zajmował się doradztwem w zakresie:

  • stosowania przepisów oraz zasad bhp,
  • organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.
  • W ramach wskazanych w poz. 74 wniosku odnoszących się do stałego nadzoru w zakresie w zakresie p.poż Wnioskodawca nie będzie się zajmował doradztwem w ramach ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:

Czy wymieniony w punkcie nr 74 wniosku „ORD-IN” zakres usług związanych z podjętą przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy zakres usług wymieniony w punkcie 74 niniejszego wniosku może korzystać ze zwolnienia wynikającego z zapisu art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega wykluczeniu wymienionemu w ust. 13 punkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowla zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m. in. usług prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa prawnego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

Na podstawie art. 23711 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, z późn. zm.), pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służba bhp”, pełniąca funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. (…)

Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby (art. 23711 § 2).

Zgodnie z przepisami § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704), do zakresu działania służby bhp należy m.in.: przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (...), bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń (...), doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywana praca, doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej (…).

W myśl § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w ust. 1, z wyjątkiem pracownika zatrudnionego przy innej pracy, o którym mowa w art. 23711 § 1 Kodeksu pracy.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 1 maja 2018 roku Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie będąca podatnikiem zawarł umowę z kontrahentem, której przedmiotem jest: Usługa polegająca na sprawowaniu stałego nadzoru w zakresie BHP i p.poż. Jako Zleceniobiorca w ramach niniejszej umowy Wnioskodawca zobowiązał się także do organizowania i przeprowadzania szkoleń wstępnych i okresowych pracowników wraz z ich dokumentowaniem, zapoznanie z ryzykiem zawodowym na stanowisku pracowniczym nowo zatrudnionego pracownika wykonywania innych zadań i czynności zleconych przez Zleceniodawcę, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Do zadań Wnioskodawcy należy:

  1. Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
  2. Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
  3. Czuwanie nad zaopatrzeniem pracowników w środki mycia i odkażania oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w niezbędne środki i materiały sanitarne.
  4. Wykonywanie zadań w zakresie obronności nałożone przepisami powszechnie obowiązującymi.
  5. Rzetelne i terminowe prowadzenie dokumentacji w sprawozdawczości w zakresie bhp, p.poż. i obrony cywilnej.
  6. Czuwanie nad aktualizacją gaśnic będących na wyposażeniu zakładu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponadto Wnioskodawca zamierza aktualizować i wykonywać na rzecz Zleceniodawców, między innymi takie dokumentacje, jak:

  1. instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy przy maszynach i urządzeniach,
  2. instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy - ogólne, obowiązujące pracowników,
  3. instrukcje bezpieczeństwa pożarowego,
  4. ocenę ryzyka na stanowisku pracy,
  5. ocenę ryzyka zagrożenia wybuchowego.

Wnioskodawca nie będzie wykonywać usług doradczych i prawniczych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprowadzają się do wskazania, czy Wnioskodawca w zakresie świadczenia opisanych ww. usług jest uprawiony do korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że jak wynika z cytowanych wyżej przepisów prawa podatkowego dla uznania, że podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie świadczonych usług, wymagane jest spełnienie następujących warunków tj. korzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - 200.000 zł, a także podatnik nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca, w zakresie wykonywanych czynności (opisanych we wniosku nie będzie się zajmował doradztwem w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp, a także w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe,

Ponadto w ramach usług odnoszących się do nadzoru w zakresie p.poż. nie będzie się zajmował doradztwem w ramach ochrony przeciwpożarowej.

Analiza przywołanych regulacji prawnych oraz okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku prowadzi do stwierdzenia, że skoro Wnioskodawca w zakresie świadczonych (opisanych we wniosku) usług nie będzie się zajmował doradztwem (w szczególności w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp, a także w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe), to może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy do czasu przekroczenia limitu określonego w powołanych przepisach.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w /…/, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj