Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.308.2018.2.IG
z 17 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2018 r. (data wpływu 16 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. jest stroną umowy najmu lokalu użytkowego w centrum handlowym (dalej: „Lokal”), którego jest właścicielem.


Opis umowy


Podmiot, z którym zawarto umowę (dalej: „Najemca") będzie prowadził w Lokalu działalność leczniczą. Umowa wyklucza możliwość prowadzenia przez Najemcę w wynajmowanym Lokalu innej działalności, niż lecznicza. W związku z tym Wynajmujący zobowiązał się do niedokonywania w trakcie trwania umowy najmu zmian parametrów technicznych lub formalno-prawnych, które spowodowałyby utratę przez Najemcę prawa do prowadzenia w Lokalu działalności leczniczej.

W załączniku do umowy strony określiły w jakim standardzie Lokal zostanie Najemcy wydany. W związku z faktem, że zakres prac Najemcy związanych z adaptacją lokalu wymagał zmiany decyzji Państwowego Nadzoru Budowlanego Spółka zobowiązana była wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zmianę decyzji (Zamienna decyzja PBN). Na podstawie stanowiącego załącznik do umowy projektu technologicznego Wynajmujący opracował zamienny projekt budowlany uzgodniony z Najemcą w określonym w umowie trybie.

W dniu przekazania Lokalu Najemcy Lokal musi spełniać standard określony w załączniku do umowy. Istnienie m.in. usterek uniemożliwiających Najemcy wykonanie prac budowlanych przewidzianych w zamiennym projekcie budowlanym jest podstawą do odmowy odbioru Lokalu przez Najemcę. Zgodnie bowiem z umową:

„W dniu przekazania Wynajmujący przekaże Najemcy Lokal w stanie określonym w Załączniku nr 8 do niniejszej Umowy. Istnienie jakichkolwiek drobnych usterek, tj. innych, niż istotnie utrudniających prawidłowe korzystanie z Lokalu przez Najemcę lub uniemożliwiających Najemcy wykonanie prac budowlanych przewidzianych w Zamiennym Projekcie Budowlanym, nie stanowi podstawy do odmowy przez Najemcę odbioru przekazywanego Lokalu, ani do odmowy podpisania protokołu przekazania Lokalu. W przypadku stwierdzenia w protokole przekazania Lokalu drobnych usterek, Wynajmujący jest zobowiązany do ich usunięcia w terminie 14 (czternastu) dni od dnia podpisania przez Strony protokołu przekazania Lokalu lub w terminie dłuższym niż 14 (czternaście) dni, jeżeli przedłużenie terminu jest konieczne, ponieważ termin dostawy materiałów niezbędnych do usunięcia usterek jest dłuższy niż 8 (osiem) dni, co Wynajmujący należycie udokumentował Najemcy - wówczas usunięcie usterki nastąpi bez zbędnej zwłoki, w możliwie najkrótszym uzasadnionym terminie". Przekazanie Lokalu Najemcy nastąpi nie później niż 120 dni przed planowaną datą otwarcia centrum handlowego. Wynajmujący ma obowiązek powiadomić Najemcę z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o ostatecznej dacie otwarcia centrum handlowego, przekazując mu także podstawowe informacje o uroczystości otwarcia centrum.


Wcześniejsze wydanie lokalu Najemcy ma na celu umożliwienie mu wykonania prac mających na celu dostosowanie Lokalu do potrzeb działalności, jaka ma być w Lokalu prowadzona.


Zgodnie z umową Najemca musi dołożyć wszelkiej staranności aby w dniu otwarcia centrum handlowego Lokal był już otwarty dla jego klientów/pacjentów. De facto oznacza to, że wszystkie prowadzone prace w Lokalu jakie Najemca wykonuje po odbiorze Lokalu powinny być do tego dnia wykonane, aczkolwiek umowa przewiduje okoliczności dopuszczające otwarcie późniejsze (m.in. opóźnienia Wynajmującego w przekazaniu Lokalu Najemcy).

Co do zasady Najemca jest zobowiązany do ukończenia prac budowlanych w Lokalu oraz do przekazania Wynajmującemu kompletu dokumentacji powykonawczej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na użytkowanie Lokalu nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty przekazania Lokalu Najemcy. W przypadku niedochowania tego terminu Lokal będzie mógł zostać wyłączony z procedury odbioru i uzyskania pozwolenia na użytkowanie Centrum a Najemca poniesie określone w umowie konsekwencje.

Wynajmujący pokrywa część kosztów nakładów poniesionych przez Najemcę w lokalu. Umowa zawiera postanowienia, na mocy których: „Lokal zostanie wydany Najemcy w stanie określonym w Załączniku nr 8 („Standard Lokalu"). Wynajmujący zwróci Najemcy część kosztów poniesionych przez Najemcę w celu dostosowania Lokalu na potrzeby prowadzenia działalności określonej w Umowie, w kwocie 3.600.000,00 PLN, powiększonej o podatek od towarów i usług (VAT); rozliczenie z tego tytułu nastąpi nie wcześniej, niż po otwarciu przez Najemcę Lokalu dla klientów/pacjentów, w terminie 14 (czternastu) dni od daty otrzymania przez Wynajmującego od Najemcy prawidłowo wystawionej faktury VAT, załącznik do której stanowić będzie wykaz wykonanych nakładów. Strony sporządzą Protokół potwierdzający wykonanie prac w Lokalu, który będzie załącznikiem do wystawionej faktury VAT”.


Nakłady poniesione przez Najemcę dotyczyć będą konkretnych prac zgodnych z projektem aranżacji lokalu:

  • prace budowlane (ściany podziału wewnętrznego)
  • prace związane z chłodzeniem Lokalu
  • prace związane z oświetleniem w tym: włączniki światła, gniazda wtykowe, wewnętrzna sieć informatyczna i telekomunikacyjna
  • armatura sanitarna.


Ponadto we własnym zakresie Najemca wykona prace :

  • związane z rozprowadzeniem instalacji grzewczo - wentylacyjnych
  • rozprowadzenie instalacji wentylacji, w tym wentylacje wyciągową toalet
  • wewnętrzną instalację niskoprądową
  • instalacja oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego.


Koszty prac wykonanych przez Najemcę we własnym zakresie także będą Najemcy zwrócone zgodnie z wskazanymi wyżej zasadami. Niezależnie od powyższych obowiązków związanych z pracami budowalnymi przed otwarciem centrum handlowego w okresie późniejszym Najemca obowiązany jest do wykonywania określonych w umowie drobnych napraw Lokalu. Spółka planuje w umowie najmu zawrzeć także postanowienia zobowiązujące Najemcę do utrzymania w należytym stanie wszelkich instalacji i urządzeń wykonanych w ramach fit-out. Od Najemcy jednak będzie zależało czy uda się takie postanowienia do umowy wprowadzić.


Najemca uzyska własnym staraniem i na własny koszt i ryzyko wszelkie zezwolenia i uzgodnienia wymagane prawem do prowadzenia działalności Najemcy w Lokalu. Obowiązek ten dotyczy również ewentualnego zatwierdzenia Lokalu jako zdatnego do prowadzenia działalności Najemcy przez odpowiednie władze. Odrębnie od prac wykonanych przez Najemcę w celu dostosowania Lokalu na potrzeby prowadzenia działalności (za wykonanie których Wynajmujący zwraca Najemcy w części koszty) możliwe jest wykonanie przez Najemcę zmian i ulepszeń w Lokalu. Zmiany i ulepszenia w Lokalu (zdefiniowane w umowie jako „Modyfikacje”), których wykonanie:

  • wymaga uzyskania pozwoleń na budowę czy odpowiednich zgłoszeń lub
  • wiąże się z wykonaniem stosownej dokumentacji wymaganej przepisami prawa lub
  • wymaga uzgodnień z właściwymi służbami czy organami administracji


Najemca może wykonać po uzyskaniu pisemnej zgody Wynajmującego i dokonaniu z nim stosownych uzgodnień.


Modyfikacje te odbywają się na koszt i ryzyko Najemcy. W przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania umowy Najemca nie będzie zobowiązany do usunięcia Modyfikacji wykonanych za zgodą Wynajmującego ale też nie będzie uprawniony do otrzymania rekompensaty za ich pozostawienie. Jednakże, jak wyżej wskazano, Modyfikacje to zupełnie inne prace niż te, które Najemca wykonuje tuż po odebraniu Lokalu i za wykonanie których przysługuje mu częściowy zwrot nakładów.


Ponadto Najemca uprawniony jest m.in. do:

  • zamontowania kasetonu ze swoim logo (na własny koszt i ryzyko Najemcy, który ponosi też koszty utrzymania logo)
  • zaklejenia szyb od wewnątrz Lokalu taśmą lub roletami (na koszt Najemcy, który po rozwiązaniu umowy obowiązany jest usunąć folię oraz rolety przywracając okna do stanu pierwotnego) po uzyskaniu zgody od Wynajmującego lub przez firmy wskazane przez Wynajmującego
  • założenia na własny koszt w Lokalu m.in. telefonu, centrali telefonicznej, okablowania wewnętrznego urządzeń alarmowych czy służących prowadzonej działalności.


Niezależnie od powyższych postanowień, w wypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, zawiera ona postanowienia zgodnie z którymi, Najemca nie ma obowiązku przywrócenia Lokalu do stanu pierwotnego, z zastrzeżeniem, iż Wynajmujący ma prawo żądać od Najemcy usunięcia tych nakładów oraz zmian w Lokalu, które Najemca wykonał bez zgody Wynajmującego. Wynajmujący nie będzie zwracał Najemcy równowartości nakładów oraz ulepszeń w Lokalu.


Umowę zawarto na czas określony z możliwością przedłużenia.


Pozostałe informacje


Budynek, w którym znajduje się Lokal będzie stanowił środek trwały Spółki, podlegający amortyzacji przez Spółkę. Na moment składania niniejszego wniosku Spółka jest na końcowym etapie jego budowy.


Spółka najprawdopodobniej otrzyma od Najemcy fakturę dokumentującą poniesione przez niego nakłady po przyjęciu budynku do użytkowania poprzedzonym uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, aczkolwiek nie można wykluczyć że zdarzy się to wcześniej.


Koszty poniesione przez Najemcę w celu dostosowania Lokalu na potrzeby prowadzenia działalności określonej w umowie będą dotyczyły poniesionych przez niego nakładów, które:

  1. gdyby były wykonane przez Spółkę lub bezpośrednio na jej zlecenie zostałyby przez nią potraktowane - w zależności od momentu wykonania - jako prace stanowiące element kosztu wytworzenia (art. 16g ust. 4 Ustawy CIT) lub zwiększenie wartości początkowej budynku, w którym znajduje się Lokal (ulepszenia - art. 16g ust. 13 Ustawy CIT) (dalej: „Koszty amortyzowane”) i/lub
  2. gdyby były wykonane przez Spółkę lub bezpośrednio na jej zlecenie zostałyby przez nią potraktowane jako prace o charakterze innym, niemającym charakteru kosztu wytworzenia (art. 16g ust. 4 Ustawy CIT) lub ulepszenia (art. 16g ust. 13 Ustawy CIT), a więc nie wpływającym na wartość początkową budynku, w którym znajduje się Lokal (dalej: „Koszty inne”).

W odniesieniu do zwrotu Kosztów innych, który nie stanowi zwrotu kosztów amortyzowanych Spółka zamierza na potrzeby bilansowe rozpoznawać je w kosztach uzyskania przychodu proporcjonalnie do trwania umowy najmu.


Jednocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, że przedmiotem oceny nie jest kwalifikacja danych wydatków do tzw. Kosztów amortyzowanych lub tzw. Kosztów innych (jest to bowiem element stanu faktycznego), lecz ocena, czy mając na uwadze przedstawiony model rozliczeń nakładów na wykończenie lokalu pomiędzy Spółką a Najemcą, Koszty amortyzowane lub Koszty inne mogą być odpowiednio rozliczane dla celu CIT zgodnie z pytaniami.


Lokal będzie przez Spółkę wykorzystywany do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (najem lokalu użytkowego).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Najemcę w opisanym zdarzeniu przyszłym?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Najemcę w opisanym zdarzeniu przyszłym.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych przepisów art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


W analizowanym przypadku związek pomiędzy nabytym świadczeniem od Najemcy a czynnościami opodatkowanymi jest niewątpliwy. Świadczenie usług najmu lokalu na podstawie zawartej z Najemcą umowy będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Panujące na rynku warunki powodują, że zapewnienie Najemcy odpowiednio wyposażonego lokalu było de facto warunkiem zawarcia z nim umowy najmu.


Świadczenie wykonane przez Najemcę będzie udokumentowane fakturą.


Świadczenie to będzie usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Powyższa definicja świadczenia usług zawarta jest w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT.


Powszechnie przyjmuje się, że dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Opodatkowaniu podlega zatem dostawa towarów i świadczenie usług za wynagrodzeniem, które powinno mieć formę przysporzenia (zwiększenia aktywów po stronie beneficjenta) z tytułu konkretnego świadczenia.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanego stanu faktycznego Strona uważa, że Spółka nabędzie od Najemcy usługę. Zgodnie z umową najmu Najemca wykona bowiem szereg opisanych w zdarzeniu przyszłym prac, za co otrzyma wynagrodzenie. Najemca wykonując określone prace dokonuje tego w Lokalu, który nie jest jego własnością ale działa za zgodą i na rzecz Spółki. Spółka posiadając Lokal, w którym może być prowadzona działalność medyczna może go w tym celu wynajmować i czerpać z tego korzyści. Opodatkowanie usługi najmu podatkiem VAT powoduje, że nabycie usługi wykonanej przez Najemcę ma związek z czynnościami opodatkowanymi.


Wydatki na opisane w zdarzeniu przyszłym usługi nie mieszczą się w katalogu świadczeń, których nabycie znajduje się w katalogu czynności, od których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT - art. 88 Ustawy VAT.


Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Najemcę w opisanym zdarzeniu przyszłym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Wynajmujący) jest stroną umowy najmu Lokalu użytkowego znajdującego się w centrum handlowym którego jest właścicielem. Jak wskazano Lokal będzie przez Spółkę wykorzystywany do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (najem lokalu użytkowego). Budynek, w którym znajduje się Lokal będzie stanowił środek trwały Spółki, podlegający amortyzacji przez Spółkę. Najemca, z którym zawarto umowę będzie prowadził w Lokalu działalność leczniczą.

W załączniku do umowy strony określiły w jakim standardzie Lokal zostanie Najemcy wydany. W związku z faktem, że zakres prac Najemcy związanych z adaptacją lokalu wymagał zmiany decyzji Państwowego Nadzoru Budowlanego Spółka zobowiązana była wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zmianę decyzji (Zamienna decyzja PBN). W dniu przekazania Lokalu Najemcy Lokal musi spełniać standard określony w załączniku do umowy. Istnienie m.in. usterek uniemożliwiających Najemcy wykonanie prac budowlanych przewidzianych w zamiennym projekcie budowlanym jest podstawą do odmowy odbioru Lokalu przez Najemcę.

Przekazanie Lokalu Najemcy nastąpi nie później niż 120 dni przed planowaną datą otwarcia centrum handlowego. Wynajmujący ma obowiązek powiadomić Najemcę z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni o ostatecznej dacie otwarcia centrum handlowego, przekazując mu także podstawowe informacje o uroczystości otwarcia centrum. Wcześniejsze wydanie lokalu Najemcy ma na celu umożliwienie mu wykonania prac mających na celu dostosowanie Lokalu do potrzeb działalności, jaka ma być w Lokalu prowadzona.

Co do zasady Najemca jest zobowiązany do ukończenia prac budowlanych w Lokalu oraz do przekazania Wynajmującemu kompletu dokumentacji powykonawczej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na użytkowanie Lokalu nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty przekazania Lokalu Najemcy. Wynajmujący pokrywa część kosztów nakładów poniesionych przez Najemcę w lokalu. Strony sporządzą Protokół potwierdzający wykonanie prac w Lokalu, który będzie załącznikiem do wystawionej faktury VAT.

Nakłady poniesione przez Najemcę dotyczyć będą konkretnych prac zgodnych z projektem aranżacji lokalu, tj. prac budowlanych (ściany podziału wewnętrznego), prac związanych z chłodzeniem Lokalu, prac związanych z oświetleniem w tym: włączniki światła, gniazda wtykowe, wewnętrzna sieć informatyczna i telekomunikacyjna oraz armatury sanitarnej.

Ponadto we własnym zakresie Najemca wykona prace związane z rozprowadzeniem instalacji grzewczo – wentylacyjnych, rozprowadzenie instalacji wentylacji, w tym wentylacje wyciągową toalet, wewnętrzną instalację niskoprądową oraz instalacje oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego. Koszty prac wykonanych przez Najemcę we własnym zakresie także będą Najemcy zwrócone zgodnie z wskazanymi wyżej zasadami.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Najemcę.


Odnosząc się do przedmiotowej kwestii wskazać należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary bądź usługi służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Wnioskodawca wskazał, że posiadany lokal będzie wynajmował Najemcy, który będzie w nim prowadził działalność gospodarczą. W ustawie oraz innych przepisach regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nie zostało przewidziane zwolnienie dla usług najmu lokalu użytkowego w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi najmu lokalu nie korzystają ze zwolnienia lecz podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług właściwą stawką podatku.


W konsekwencji należy stwierdzić, że lokal znajdujący się w centrum handlowym Wnioskodawca będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Zatem w sytuacji, gdy faktury dokumentują transakcje, które nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.


W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Najemca lokalu użytkowego stanowiącego własność Wnioskodawcy będzie wykonywał prace mające na celu dostosowanie lokalu do potrzeb działalności, jaka ma być w lokalu prowadzona. Wnioskodawca w zawartej umowie zobowiązał się do pokrycia części kosztów nakładów poniesionych przez Najemcę w lokalu. Zatem gdy Najemca wykonuje prace mające na celu dostosowanie lokalu do potrzeb działalności a Wnioskodawca uiszcza na rzecz Najemcy ustalone wynagrodzenie Wnioskodawca jest usługobiorcą świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a Najemca usługodawcą tego świadczenia. W analizowanej sytuacji Najemca wykonuje podlegające opodatkowaniu usługi na rzecz Wnioskodawcy, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jako podatnikowi VAT będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Najemcę dokumentującej wykonanie prac mających na celu dostosowanie lokalu do potrzeb działalności. Wnioskodawca w analizowanym przypadku nabędzie od Najemcy podlegające opodatkowaniu usługi, które mają związek ze świadczoną przez Wnioskodawcę usługą najmu lokalu użytkowego. Zatem w opisanej sytuacji będą spełnione przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, jak również nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, gdyż nie można przyjąć, że w opisanej sytuacji transakcja udokumentowana fakturą będzie dotyczyła czynności niepodlegającej opodatkowaniu albo czynności zwolnionej od podatku.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktury wystawionej przez najemcę należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj