Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.386.2018.2.RK
z 13 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2018 r. (data wpływu 30 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 4 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów opieki nad osoba zależną, opieki nad dzieckiem do lat 7 oraz badań lekarskich i ubezpieczenia NNW (pyt. Nr 2, Nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 czerwca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.274.2018.1.RK, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 czerwca 2018 r. (data doręczenia 25 czerwca 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 4 lipca 2018 r.), nadanym za pośrednictwem …. w dniu 2 lipca 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca - …będzie realizować projekt w ramach osi priorytetowej … „…..” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Realizowany projekt nosi nazwę: „….”. Projekt finansowany będzie z Europejskiego Funduszu Społecznego (dotacja bezzwrotna). Zgodnie z umową o dofinasowanie projektu w ramach osi priorytetowej 9, zawartej z X, dofinasowanie zostało przyznanej z procentowym udziałem 85% wydatków kwalifikowalnych projektu - współfinansowanie z UE (tj. środki pochodzące z budżetu środków europejskich, o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), 10% wydatków kwalifikowanych projektu - współfinansowanie krajowe z budżetu państwa (tj. środki z budżetu państwa nie pochodzące z budżetu środków europejskich, o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wypłacane na rzecz Wnioskodawcy albo wydatkowane przez państwową jednostkę budżetową w ramach Projektu).

Główny cel projektu zakłada zwiększenie w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. zdolności do zatrudnienia i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-zawodowym ok. 90 osób (beneficjenci), zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Przewidziano 6 zadań merytorycznych: identyfikacja indywidualnych potrzeb, poradnictwo zawodowe i psychologiczne, treningi umiejętności i kompetencji społecznych, szkolenia i kursy staże zawodowe, pośrednictwo pracy. W ramach wymienionych zadań merytorycznych osoby objęte programem (beneficjenci) będą otrzymywać:

  • zwrot kosztów dojazdu na spotkania, szkolenia, kursy, staże. Beneficjenci zobowiązani będą dojechać na miejsce szkolenia, kursu, spotkania, stażu we własnym zakresie (komunikacją publiczną lub samochodem prywatnym). Z tytułu dojazdu na szkolenia, kursy, spotkania, staże z innej miejscowości niż ta, w której się odbywają, beneficjenci mogą uzyskać zwrot kosztów dojazdu w ramach finansowania projektu. Zwrot kosztów odbywać się będzie na podstawie przedstawianego przez uczestników:
    1. oświadczenia o wysokości faktycznie poniesionego kosztu dojazdów na szkolenia, spotkania, kursy za dany miesiąc zbiorczo, wraz z załączonymi np. biletami jednorazowymi lub biletem miesięcznym - w przypadku korzystania z komunikacji publicznej,
    2. oświadczenia o wysokości kosztu używania własnego samochodu ustalonego proporcjonalnie do ilości spotkań w miesiącu na podstawie biletu miesięcznego przewoźnika na trasie z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której będą odbywały się szkolenia, kursy, spotkanie za dany miesiąc, potwierdzone przez przewoźnika obsługującego tę trasę - w przypadku zwrotu kosztu dojazdów własnym samochodem (czyli nie będzie to zwrot oparty na ilości faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za kilometr określonej rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy),
    3. wniosku o zwrot kosztów dojazdu na staż środkami transportu publicznego –wg załączonego wzoru (zwrot faktycznie poniesionych kosztów),
    4. wniosku o zwrot kosztów dojazdu na staż własnym środkiem transportu – wg załączonego wzoru (zwrot ustalany będzie na zasadach opisanych w pkt 2 powyżej).


Zwroty odbywać się będą w przypadku staży zgodnie z zapisami umowy trójstronnej (wg załączonego wzoru - § 3, pkt 1 f), w przypadku szkoleń, spotkań, kursów przypadających przed stażem - bez dodatkowych unormowań.

  • zwrot kosztów opieki nad osobą zależną:
    1. zwrot kosztów opieki nad osobą zależną podczas spotkań uczestników projektu (przewidziano za każdą godzinę zegarową ok. 15 zł),
    2. zwrot kosztów opieki nad osobą zależną podczas indywidualnych spotkań z doradcami zawodowymi i psychologami (600 zł/miesiąc),
    3. stażyści - zwrot kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, uczęszczającym do żłobka/przedszkola w maksymalnej wysokości 400 zł,
  • stypendia:
    1. stażowe w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych, tj. 997,40 zł + 29% na narzuty, tj. 292,44 zł,
    2. szkoleniowe w wysokości 1 029,32 zł/os. za całe szkolenie wraz z narzutami,
  • świadczenia dla osób skierowanych na staże:
    1. bezpłatne badania lekarskie przed przystąpieniem do stażu,
    2. bezpłatne ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków na czas stażu.


W piśmie z dnia 29 czerwca 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego wskazując, że otrzymane dofinansowanie projektu „….” pochodzi ze środków budżetów jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

Umowa na realizację ww. projektu została podpisana 5 lutego 2018 r. Środki na realizację ww. projektu są wypłacane przez ….- wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną województwa … - w formie zaliczek na podstawie składanych wniosków, a po zakończeniu realizacji każdego etapu, środki otrzymane w formie zaliczki będą rozliczane.

W wyniku konsultacji z instytucją nadzorującą realizację projektu, ustalono, że osoby bezrobotne zarejestrowane w Urzędzie Pracy, nie będą mogły brać udziału w szkoleniach, kursach, stażach organizowanych w ramach ww. projektu przez Wnioskodawcę.

Zwroty kosztów dojazdów na szkolenia, kursy, staże beneficjentom tj. osobom poszukującym pracy, ale niezarejestrowanym w Urzędzie Pracy (bo takie osoby ostatecznie będą mogły korzystać z projektu) nie wynika z konkretnego przepisu prawa zobowiązującego do takiego zwrotu.

Zwroty za dojazdy zostały ujęte przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie projektu. Ujęcie zwrotu kosztów dojazdów dla uczestników było wzorowane na zwrotach kosztów dojazdów na staż stażystów będących bezrobotnymi zarejestrowanymi w Urzędzie Pracy (w naszym projekcie takie osoby nie będą brały udziału) oraz na podstawie dotychczasowych doświadczeń w realizowanych projektach, gdzie uczestnicy są osobami bez zatrudnienia, nie mają więc dochodów, a uczestnictwo w takim szkoleniu, kursie, stażu wymagałoby od nich dodatkowego wysiłku finansowego, aby na taki kurs dojechać, co finalnie mogłoby zniechęcić do uczestnictwa w kursie, szkoleniu, stażu.

Dla uczestników staży, zasady zwrotów kosztów za dojazdy zostały określone zapisami umowy trójstronnej, natomiast dla uczestników szkoleń, spotkań, kursów, które będą odbywać się przed stażem - zasady zwrotu kosztów za dojazdy nie zostały szczegółowo opisane w żadnym dokumencie wewnętrznym.

Zwrot beneficjentom, będącym osobami niezarejestrowanymi w Urzędzie Pracy, kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, czy zwrot kosztów opieki nad osobą zależną, nie wynikają z żadnych przepisów. Takie koszty realizacji projektu zostały określone przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie, ze względu na dotychczasowe doświadczenie, tj. zdarzają się osoby pozostające bez pracy, których udział w szkoleniach, stażach jest niemożliwy z uwagi na pozostające pod ich opieką osoby starsze lub dzieci, a nie stać te osoby, jako pozostające bez pracy, na opłacenie z własnych środków opiekuna na czas szkoleń/staży. Dlatego też, na podstawie dokumentów potwierdzających poniesiony koszt opieki nad taką osobą (starszą lub dzieckiem) - czyli np. rachunku z przedszkola, czy faktury wystawionej przez pielęgniarkę wykonującą praktykę prywatną, obejmujące koszty takiej opieki, będą stanowiły podstawę do zwrotu kosztów opieki do określonego limitu.

Stypendia stażowe i szkoleniowe będą wypłacane osobom niezarejestrowanym w Urzędzie Pracy. Będą one wypłacane na podstawie Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. Podstawą będzie skierowanie na szkolenie/staż, wynikające z Indywidualnego Planu Działania oraz podpisanie umowy trójstronnej.

Badania lekarskie oraz ubezpieczenia NNW będą pokrywane dla osób niezarejestrowanych w Urzędzie Pracy, na podstawie Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. Podstawą będzie skierowanie na szkolenie/staż, wynikające z Indywidualnego Planu Działania oraz podpisanie umowy trójstronnej na staż.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy zwrot beneficjentom kosztów dojazdów na szkolenia, kursy, spotkania, staże - zarówno na podstawie faktycznie poniesionych wydatków, jak i jako zwrot kosztów używania własnego/użyczonego samochodu obliczony na podstawie przedstawionego kosztu biletu miesięcznego przewoźnika na trasie dojazdu z miejscowości zamieszkania do miejscowości, w której odbywa się staż, kurs, spotkanie, szkolenie - jako korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie zwalniał Wnioskodawcę, jako płatnika, z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w trakcie roku i wystawiania po zakończeniu roku informacji PIT-11?
  2. Czy Wnioskodawca, jako płatnik, dokonując zwrotu beneficjentom kosztów opieki nad osobą zależną i zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, na podstawie przedstawionych dokumentów potwierdzających ich poniesienie, będzie zobowiązany zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czyli nie będzie pobierał zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też ma traktować te zwroty jako nieodpłatne świadczenie dla beneficjentów, wymagające wystawienia po zakończeniu roku i przekazania beneficjentom PIT-8C, ujmującego wartość sfinansowanych kosztów opieki nad osobą zależną lub opieki nad dzieckiem do lat 7?
  3. Czy Wnioskodawca, jako płatnik, wypłacając stypendia stażowe i szkoleniowe beneficjentom, powinien nie pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku ze zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym po zakończeniu roku kalendarzowego nie będzie wystawiał informacji o pobranych zaliczkach PIT-11?
  4. Czy pokrycie przez Wnioskodawcę dla beneficjentów korzystających ze stażu na podstawie umów o staż, kosztów badań lekarskich oraz ubezpieczenia NNW w czasie stażu, będzie stanowiło nieodpłatne świadczenie dla beneficjentów, wymagające przekazania beneficjentom PIT-8C ujmującego wartość sfinansowanych kosztów?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytań oznaczonych Nr 2 i Nr 4, natomiast w zakresie pytań oznaczonych Nr 1 i Nr 3, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ad 2 )

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadą jest, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez osoby fizyczne, z wyłączeniem wyjątków wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa ta przewiduje szeroki zakres zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zwrot (refundacja) kosztów opieki nad osobą zależną i zwrot kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych.

Świadczenie to będzie zatem stanowiło dla beneficjenta przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu.

Od przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc również od refundacji kosztów opieki nad osobą zależną i zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, Wnioskodawca nie pobierze w trakcie roku zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązek wpłaty zaliczki od ww. przychodów nie ciąży także na samym podatniku. Tak więc, po zakończeniu roku podatkowego, Wnioskodawca, jako płatnik, omawianych zwrotów kosztów w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wystawi beneficjentom roczną informację PIT-8C, w której wykaże wysokość przychodów z tytułu zwrotu koszów opieki nad osobą zależną i opieki nad dzieckiem do lat 7.

Ad 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001).

W ramach realizowanego projektu przez Wnioskodawcę, otrzymane świadczenia przez beneficjentów przed stażem, tj. badanie lekarskie, czy ubezpieczenie NNW na czas stażu, nie podlegają ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia, tak więc nie zostały wyłączone z opodatkowania.

Świadczenie to będzie zatem stanowiło dla beneficjenta przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Od przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, organ zatrudnienia nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązek wpłaty zaliczki od ww. przychodów nie ciąży także na samym podatniku. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego, podmiot dokonujący wypłaty omawianego świadczenia, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wystawia roczną informację PIT 8C, w której wykazuje wysokość wypłaconych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłem przychodów są „inne źródła”.

Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej.

Art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 1265, z późn. zm.) stanowi, że bezrobotnym, o których mowa w art. 49 pkt 5, starosta może, po udokumentowaniu poniesionych kosztów, refundować koszty opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 w wysokości uzgodnionej, nie wyższej jednak niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, na każde dziecko, na opiekę którego poniesiono koszty, jeżeli bezrobotny podejmie zatrudnienie lub inną pracę zarobkową lub zostanie skierowany na staż, przygotowanie zawodowe dorosłych lub szkolenie oraz pod warunkiem osiągania z tego tytułu miesięcznie przychodów nieprzekraczających minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu:

  1. studiów podyplomowych,
  2. szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
  3. egzaminów lub licencji,
  4. badań lekarskich lub psychologicznych,
  5. ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków

- otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt … w ramach osi priorytetowej … „….” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Projekt finansowany będzie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa na realizację ww. projektu została podpisana 5 lutego 2018 r. Otrzymane dofinasowanie ww. projektu, pochodzi ze środków budżetów jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. Główny cel projektu zakłada zwiększenie w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. zdolności do zatrudnienia i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno - zawodowym ok. 90 osób (Beneficjenci) zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Przewidziano 6 zadań merytorycznych: identyfikacja indywidualnych potrzeb, poradnictwo zawodowe i psychologiczne, treningi umiejętności i kompetencji społecznych, szkolenia i kursy staże zawodowe, pośrednictwo pracy. Zdarzają się osoby pozostające bez pracy, niezarejestrowane w Urzędzie Pracy (Beneficjenci), których udział w szkoleniach, stażach jest niemożliwy z uwagi na pozostające pod ich opieką osoby starsze lub dzieci, a nie stać te osoby jako pozostające bez pracy na opłacenie z własnych środków opiekuna na czas szkoleń/staży. Dlatego też, na podstawie dokumentów potwierdzających poniesiony koszt opieki nad taką osobą (starszą lub dzieckiem) - czyli np. rachunku z przedszkola, czy faktury wystawionej przez pielęgniarkę wykonującą praktykę prywatną obejmujące koszty takiej opieki, będą stanowiły podstawę do zwrotu kosztów opieki do określonego limitu. Zwrot Beneficjentom będącym osobami niezarejestrowanymi w Urzędzie Pracy, kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, czy zwrot kosztów opieki nad osobą zależną nie wynika z żadnych przepisów. Ponadto pokrywane będą osobom niezarejestrowanych w Urzędzie Pracy (Beneficjentom), badania lekarskie przed przystąpieniem do stażu oraz ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków na czas stażu, na podstawie Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. Podstawą będzie skierowanie na szkolenie/staż wynikające z Indywidualnego Planu Działania oraz podpisanie umowy trójstronnej na staż.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, że zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są wyłącznie kwoty stanowiące zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, otrzymane na podstawie art. 61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej. W rozpatrywanej sprawie przedmiotowe świadczenia nie zostały przyznane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zatem nie ma do nich zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodać należy także, że świadczenia dla beneficjentów w postaci badań lekarskich przed przystąpieniem do stażu oraz ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków na czas stażu również nie zostały przyznane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zatem nie ma do nich zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę świadczenia otrzymane przez beneficjentów w formie zwrotu kosztów opieki nad osobą zależną, zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7, badań lekarskich przed przystąpieniem do stażu oraz ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków na czas stażu w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu stanowią dla otrzymujących je beneficjentów przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przywołanym art. 20 ust. 1 ww. ustawy bezpośrednio koresponduje przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Wobec powyższego na Wnioskodawcy jako płatniku, będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj