Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1164/11/BM
z 25 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1164/11/BM
Data
2011.07.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
bursa
kasa rejestrująca
obowiązek
prowadzenie ewidencji
wyżywienie
zakwaterowanie
zwolnienie


Istota interpretacji
W zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów – wychowanków za pomocą kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011r. (data wpływu 15 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2011r. (data wpływu 24 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów – wychowanków za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów – wychowanków za pomocą kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2011r. (data wpływu 24 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-641/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego w N. jest placówką oświatową realizującą cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty jak również w rozporządzeniach szczegółowych m.in. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w tych placówkach. Bursa jest placówką publiczną, koedukacyjną, zapewniającą całodobową opiekę, bezpieczeństwo oraz zakwaterowanie i wyżywienie, (uczniom szkół ponadgimnazjalnych - w tym uczniom wymagającym specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz uczniom praktyk zawodowych) w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Stołówka Bursy nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane ze statutową działalnością.

Świadczone przez Bursę usługi dokumentuje się w następujący sposób:

usługi wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków dokumentuje się rachunkiem; sklasyfikowane w PKWiU 53.23.15-00.00, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu.

W 2010 roku Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. (Dz. U. nr 138 poz. 930) § 2 ust. 1 pkt 1; według załącznika pozycja 21 i pozycja 45; bursa korzysta ze zwolnienia w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dla usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów-wychowanków w stołówce będącej integralną częścią bursy.

Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług . Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, prowadząc ewidencję sprzedaży VAT, celem ustalenia momentu przekroczenia limitu (art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty (art. 2 pkt 7 - Dz. U z 2004r. nr 256 poz. 2572 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bursa może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów-wychowanków przy użyciu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. (Dz. U nr 138 poz. 930) § 2 ust. 1 pkt 1; według załącznika pozycja 21 i pozycja 45; bursa korzysta ze zwolnienia w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dla usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów-wychowanków w stołówce będącej integralną częścią bursy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia (…).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011r. lub 2012r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym. (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części I załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 21 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU ex 55.90.1 (PKWiU z 2008r.) – pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wył. PKWiU 55.90.13.0 dot. wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), gdzie pod symbolem PKWiU 55.2315 sklasyfikowane były usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008r., gdzie pod symbolem PKWiU 55.90.11.0 sklasyfikowane zostały usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne.

Z klucza powiązań dotyczących powyższych klasyfikacji wynika, iż PKWiU 55.23.15 z 1997r. (usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane) odpowiada obecnie symbolom PKWiU z 2008r.: 55.90.11.0 (usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne), 55.90.12.0 (usługi świadczone przez hotele pracownicze) oraz 55.90.19.0 (pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane)

Tym samym, ze zwolnienia wskazanego w poz. 21 załącznika do rozporządzenia, korzystają usługi krótkotrwałego zakwaterowania w zakresie których mieszczą się usługi świadczone przez internaty, domy studenckie, bursy szkolne, hotele pracownicze, pod warunkiem że ich świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami. Natomiast ustawodawca ze zwolnienia wyłączył grupę PKWiU 55.90.13.0, tj. usługi oferowania miejsc sypialnych w wagonach kolejowych i w pozostałych środkach transportu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei, stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

W przedmiotowej sprawie Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego jest placówką oświatową realizującą cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty jak również w rozporządzeniach szczegółowych m.in. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w tych placówkach. Bursa jest placówką publiczną, koedukacyjną, zapewniającą całodobową opiekę, bezpieczeństwo oraz zakwaterowanie i wyżywienie, (uczniom szkół ponadgimnazjalnych - w tym uczniom wymagającym specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz uczniom praktyk zawodowych) w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Stołówka Bursy nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane ze statutową działalnością.

Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty (art. 2 pkt 7 - Dz. U z 2004r. nr 256 poz. 2572 ze zm.).

Świadczone przez Bursę usługi dokumentuje się w następujący sposób:

usługi wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków dokumentuje się rachunkiem; sklasyfikowane w PKWiU 53.23.15-00.00, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu.

W 2010 roku Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. (Dz. U. nr 138 poz. 930) § 2 ust. 1 pkt 1; według załącznika pozycja 21 i pozycja 45; bursa korzysta ze zwolnienia w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dla usług zakwaterowania i wyżywienia uczniów-wychowanków w stołówce będącej integralną częścią bursy.

Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, prowadząc ewidencję sprzedaży VAT, celem ustalenia momentu przekroczenia limitu (art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (nie może zatem dla udokumentowania wykonywanych czynności wystawiać faktury VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Wnioskodawca świadczone usługi wyżywienia i zakwaterowania własnych wychowanków dokumentuje rachunkiem.

Należy zauważyć, że zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów u usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

W świetle powyższego, przy założeniu, że Wnioskodawca wszystkie usługi zakwaterowania i wyżywienia świadczone na rzecz własnych wychowanków dokumentuje rachunkami, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej tych usług należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawcy nie dotyczy natomiast zwolnienie, o którym mowa w poz. 45 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż obejmuje ono wyłącznie usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, a przepis ten dotyczy szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych, szkół wyższych i placówek opiekuńczo-wychowawczych, nie obejmuje zatem takich podmiotów jak bursy szkolne.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazanych usług uznano za prawidłowe, jednakże częściowo na innej podstawie prawnej niż wskazał to Wnioskodawca.

Końcowo należy również dodać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia ewentualnego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania całego obrotu Wnioskodawcy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tj. obrotu uzyskiwanego z tytułu świadczenia innych usług czy ewentualnej dostawy towarów, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Należy również zaznaczyć, iż to podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU.

Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Ośrodka Standartów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji (opinii) w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie były objęte PKWiU 55.90.11.0 oraz gdyby nie były w całym zakresie dokumentowane rachunkami) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałych zakresach objętych wnioskiem z dnia 11 kwietnia 2011r. zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj