Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1175/11-2/MK
z 29 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1175/11-2/MK
Data
2011.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
promocja
usługi


Istota interpretacji
W tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych porozumień handlowych pomiędzy dostawcą a nabywcą towarów, czynności - usługi promocyjne - są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia z tytułu dokonywania zapłaty wcześniej niż w 90 dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizację określonej wysokości obrotu, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 23%.



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z usługami promocyjnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z usługami promocyjnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością „Spółka” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej jest dystrybucja sprzętu AGD.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2009 r. zostało zawarte porozumienie handlowe z odbiorcą towarów - ogólnopolską siecią handlową „Kontrahent”. W ramach porozumienia Spółka zobowiązała się sprzedawać Kontrahentowi produkty określonych marek, zaś Kontrahent zobowiązał się odbierać zamówione produkty oraz płacić należności za odebrane produkty. Porozumienie w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Spółką a Kontrahentem.

W ramach porozumienia zostały ustalone następujące warunki handlowe:

  1. Spółka zobowiązała się do udzielenia rabatu w wysokości 12% wartości towaru,
  2. Kontrahent zobowiązał się do regulowania należności w terminie 90 dni,
  3. Spółka zobowiązała się do wypłaty należności na rzecz Kontrahenta z następujących tytułów:
    1. przygotowanie i przeprowadzenie akcji marketingowych (ekspozycja towarów oraz logo producenta w punktach sprzedaży detalicznej oraz w gazetkach reklamowych, promocja sprzedaży ratalnej produktów dystrybuowanych przez Spółkę, zamieszczenie informacji o towarach oraz możliwości zakupu na raty w sklepie internetowym itp.)
    2. dokonywanie zapłat wcześniej niż w 90-dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizacja określonej wysokości obrotu (rozliczenia z tego tytułu następują w okresach kwartalnych oraz rocznych), zaś Kontrahent zobowiązał się do wykonywania powyższych czynności.

Na czynności określone w pkt 3 Spółka otrzymuje faktury VAT od Kontrahenta wraz z podatkiem VAT naliczonym w wysokości 23% (w latach 2009 i 2010 była stosowana stawka podatkowa w wysokości 22%) traktując przedmiot obrotu jako wynagrodzenie za kompleksowe usługi promocyjne świadczone przez Kontrahenta, które wynikają z porozumienia i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwraca się z zapytaniem, czy ma prawo do odliczenia VAT od faktur otrzymanych od Kontrahenta za czynności określone w porozumieniu handlowym tj.:

  • przygotowanie i przeprowadzenie akcji marketingowych (ekspozycja towarów oraz logo producenta w punktach sprzedaży detalicznej oraz w gazetkach reklamowych, promocja sprzedaży ratalnej produktów dystrybuowanych przez Spółkę, zamieszczenie informacji o towarach oraz możliwości zakupu na raty w sklepie internetowym itp.)
  • dokonywanie zapłat wcześniej niż w 90-dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizacji określonej wysokości obrotu (rozliczenia z tego tytułu następują w okresach kwartalnych oraz rocznych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 nr 54, poz. 535 ze zm.) „Ustawa” w zakresie w jakim towary i usługi. są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku otrzymania faktury VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług Prawo do odliczenia VAT powstaje w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał fakturę VAT lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeden z wyjątków od powyższej zasady został określony w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, który stanowi iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 5 ustawy opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym zgodnie z art. 8 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest każde odpłatne świadczenie na rzecz strony umowy, za wyjątkiem przypadków określonych w art. 7 (dostawa towarów) oraz art. 8 ust. 2 i 2a ustawy (nieodpłatne świadczenie usług oraz tzw. refakturowanie).

Odpłatność świadczenia powinna wynikać ze stosunku cywilnoprawnego (np. z porozumienia handlowego), zaś w zamian za wykonanie usługi powinno być wypłacone wynagrodzenie. Pomiędzy świadczoną usługą a wypłaconym wynagrodzeniem powinien istnieć bezpośredni związek.

Zdaniem Spółki skutki podatkowe w zakresie prawa do odliczenia VAT od faktur dokumentujących świadczenia polegające na:

  • przygotowaniu i przeprowadzeniu akcji marketingowych (ekspozycja towarów oraz logo producenta w punktach sprzedaży detalicznej oraz w gazetkach reklamowych, promocja sprzedaży ratalnej produktów dystrybuowanych przez Spółkę, zamieszczenie informacji o towarach oraz możliwości zakupu na raty w sklepie internetowym itp.
  • dokonywaniu zapłat wcześniej niż w 90 dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizacji określonej wysokości obrotu (rozliczenia z tego tytułu następują w okresach kwartalnych oraz rocznych)

uzależnione są od ustalenia czy w porozumieniu Kontrahent zobowiązał się do świadczenia usług w świetle definicji legalnej określonej w art. 8 ustawy.

Nie budzi wątpliwości fakt, że w przypadku przeprowadzenia szeregu działań marketingowych mamy do czynienia ze spełnieniem tej definicji, wskutek czego Spółka ma prawo do odliczenia VAT, gdyż zakup jest bezpośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi tj. dostawą towarów.

Zdaniem Spółki odpłatne czynności świadczone przez Kontrahenta i wynikające z porozumienia handlowego polegające na dokonywaniu wcześniejszych zapłat oraz realizacji określonej wysokości obrotu stanowią usługi bezpośrednio związane z czynnościami wiodącymi tj. szeroko pojętymi usługami marketingowymi w tym sprzedażą ratalną będącymi w bezpośrednim związku z wysokością sprzedaży opodatkowanej.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego nie mamy do czynienia wyłącznie z wypłatą na rzecz Kontrahenta wynagrodzenia za dokonywanie wcześniejszych zapłat oraz realizacji określonej wysokości obrotu, gdyż te czynności zostały wymienione w porozumieniu jako jedne z szerokiego zakresu świadczeń, do których wykonania zobowiązał się Kontrahent.

Łączne wynagrodzenie Kontrahenta dokumentowane fakturami VAT jest przede wszystkim efektem świadczenia szeroko pojętych usług marketingowych i promocyjnych, co ma również odzwierciedlenie w wartości dokonywanych zakupów od Spółki, zatem wysokość wynagrodzenia Kontrahenta jest uzależniona od wielu czynników oraz przede wszystkim ma charakter motywacyjny co do maksymalizacji zakupów towarów od Spółki oraz dalszej sprzedaży towarów na rzecz klientów końcowych.

Uznanie, że na podstawie art. 88 ust. 3a pkt, 2 ustawy podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących czynności określone w przedstawionym stanie faktycznym pozostawałoby zdaniem Spółki w sprzeczności z zasadą neutralności wyrażoną w przepisach wspólnotowych oraz w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym wypłacane wynagrodzenie z następujących tytułów:

  • przygotowanie i przeprowadzenie akcji marketingowych (ekspozycja towarów oraz logo producenta w punktach sprzedaży detalicznej oraz w gazetkach reklamowych, promocja sprzedaży ratalnej produktów dystrybuowanych przez Spółkę, zamieszczenie informacji o towarach oraz możliwości zakupu na raty w sklepie internetowym itp.)
  • dokonywanie zapłat wcześniej niż w 90 dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizacja określonej wysokości obrotu (rozliczenia z tego tytułu następują w okresach kwartalnych oraz rocznych),

udokumentowane fakturami VAT stanowi ekwiwalent określonych świadczeń ze strony Kontrahenta na rzecz Spółki i w związku z tym stanowi podstawę do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy. W szczególności nie ma zastosowania wyjątek określony ww. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, gdyż faktury VAT nie dokumentują czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję art. 8 ust. 1 ustawy o odpłatnej usłudze, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, można mówić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy w ramach łączącego strony stosunku prawnego dochodzi do wykonania świadczenia, które może zostać uznane za przedmiot opodatkowania.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej jest dystrybucja sprzętu AGD.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2009 r. zostało zawarte porozumienie handlowe z odbiorcą towarów - ogólnopolską siecią handlową „Kontrahent”. W ramach porozumienia Spółka zobowiązała się sprzedawać Kontrahentowi produkty określonych marek, zaś Kontrahent zobowiązał się odbierać zamówione produkty oraz płacić należności za odebrane produkty. Porozumienie w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Spółką a Kontrahentem.

W ramach porozumienia zostały ustalone następujące warunki handlowe:

  1. Spółka zobowiązała się do udzielenia rabatu w wysokości 12% wartości towaru,
  2. Kontrahent zobowiązał się do regulowania należności w terminie 90 dni,
  3. Spółka zobowiązała się do wypłaty należności na rzecz Kontrahenta z następujących tytułów:
    1. przygotowanie i przeprowadzenie akcji marketingowych (ekspozycja towarów oraz logo producenta w punktach sprzedaży detalicznej oraz w gazetkach reklamowych, promocja sprzedaży ratalnej produktów dystrybuowanych przez Spółkę, zamieszczenie informacji o towarach oraz możliwości zakupu na raty w sklepie internetowym itp.)
    2. dokonywanie zapłat wcześniej niż w 90-dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizacja określonej wysokości obrotu (rozliczenia z tego tytułu następują w okresach kwartalnych oraz rocznych), zaś Kontrahent zobowiązał się do wykonywania powyższych czynności.

Na czynności określone w pkt 3 Spółka otrzymuje faktury VAT od Kontrahenta wraz z podatkiem VAT naliczonym w wysokości 23% (w latach 2009 i 2010 była stosowana stawka podatkowa w wysokości 22%) traktując przedmiot obrotu jako wynagrodzenie za kompleksowe usługi promocyjne świadczone przez Kontrahenta, które wynikają z porozumienia i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że w tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych porozumień handlowych pomiędzy dostawcą a nabywcą towarów, czynności - usługi promocyjne - są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia z tytułu dokonywania zapłaty wcześniej niż w 90 dniowym terminie wynikającym z porozumienia oraz realizację określonej wysokości obrotu, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 23%.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta, dokumentujących odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj