Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.216.2018.2.EB
z 14 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 6 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Regionalny Instytut Kultury (dalej: RIK) jest wojewódzką samorządową instytucją kultury o charakterze upowszechnieniowym i naukowo-badawczym. Instytucja posiada osobowość prawną i wpisana jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.

Do zadań RIK należy m.in. działalność kulturalna skierowana do różnych grup wiekowych i społecznych, ochrona kultury i ochrona dziedzictwa kulturowego regionu, organizowanie doskonalenia w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, tworzenie innowacyjnych programów animacji społeczno-kulturowej, edukacja kulturowa, prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie prac badawczych, projektowych, sporządzanie dokumentacji konserwatorskich, prowadzenie badań analizujących stan kultury oraz tworzenie sieci współpracy integrujących podmioty aktywne w sektorze kultury. Działalność ta w głównej mierze jest działalnością nieodpłatną.

Ponadto RIK prowadzi działalność zarobkową w następujących obszarach:

  1. Wynajem powierzchni / sali warsztatowej.
  2. Komercyjna działalność edukacyjna.
  3. Działalność wydawnicza.
  4. Opinie i ekspertyzy konserwatorskie.
  5. Badania społeczne w kulturze.
  6. Działalność reklamowa.

Instytucja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego instytucji.

RIK jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

W dniu 15 grudnia 2017 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. „(…) Digitalizacja i udostępnianie (…)”, Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II. (…), Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych (dalej: Projekt). Projekt realizowany jest przez następujące podmioty: 1. Biblioteka, 2. Opera, 3. Instytucja Filmowa „A” oraz Regionalny Instytut Kultury. Celem Projektu jest digitalizacja i udostępnienie zasobów kultury województwa w drodze ustanowienia kompleksowego systemu digitalizacji i prezentacji zbiorów.

W ramach projektu RIK uruchomi nieodpłatną usługę digitalizacji i upowszechniania obiektów i zjawisk kulturowych z terenu województwa pod nazwą M(…) (dalej: M(…)).

Nieodpłatna usługa digitalizacji i upowszechniania zasobów kultury skierowana będzie do: domów, ośrodków i centrów kultury, bibliotek, muzeów, organizacji kulturalnych, stowarzyszeń i grup nieformalnych oraz osób fizycznych celem podzielenia się posiadanymi zasobami kulturowymi na zasadach otwartej licencji, wcielenia ich do domeny publicznej i upowszechnienia wszystkim zainteresowanym w otwartym, ogólnodostępnym, nieodpłatnym serwisie internetowym, który powstanie pod koniec realizacji projektu – w roku 20xx. Do czasu powstania wspomnianego serwisu zasoby udostępniane będą w ramach istniejącego już dzisiaj serwisu Biblioteki Cyfrowej, która udostępnia swoje zasoby nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

Zasoby digitalizowane i upowszechniane wcielone zostaną do domeny publicznej, co umożliwi ich nieodpłatne prezentowanie wszystkim zainteresowanym.

Prace digitalizacyjne realizowane będą przez przewidziany w projekcie, dedykowany tym działaniom zespół M(…), co pozwoli na realizowanie go w sposób nieodpłatny względem osób i partnerów zgłaszających potrzebę cyfrowego zachowania zasobów kulturowych.

M(…) pracować będzie w zgodzie z przepisami Unii Europejskiej, która uznała strategiczną rolę państwa w opiece nad dziedzictwem kulturowym zgodnie z zawiadomieniem Komisji Europejskiej dotyczącym m.in. Kultury i zachowania dziedzictwa kulturowego wydanym przez Komisję Europejską.

Powyższy dokument głosi: „finansowanie publiczne kultury lub działań służących zachowaniu dziedzictwa kulturowego, których wyniki są dostępne dla ogółu społeczeństwa nieodpłatnie, spełnia czysto społeczny i kulturowy cel o charakterze niegospodarczym Komunikat Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE2; rozdz. 2.6. Kultura i zachowanie dziedzictwa kulturowego, w tym ochrona przyrody, pkt 34).

Aby zagwarantować realizację powyższych założeń i umożliwić, i zachować ciągłość realizacji procesu digitalizacji w formie mobilniej, zostanie dokonany zakup:

  1. samochodu dostawczego do 3,5 ton dostosowanego do pełnienia funkcji M(…),
  2. urządzeń umożliwiających realizowanie digitalizacji obiektów 2d,
  3. urządzeń umożliwiających skanowanie 3d,
  4. urządzeń umożliwiających audiowizualną digitalizację niematerialnego dziedzictwa kulturowego,
  5. infrastruktury serwerowej pozwalającej na zachowanie bezpieczeństwa gromadzonych danych oraz ich przepływu pomiędzy Regionalnym Instytutem Kultury a partnerami udostępniającymi zasoby w ramach własnych systemów dostępowych i systemów długotrwałej archiwizacji.

Realizacja Projektu nie będzie związana z działalnością zarobkową instytucji. Żaden z jego elementów nie będzie wykorzystywany w sposób zarobkowy.

Wniosek uzupełniono w dniu 6 czerwca 2018 r. o następujące informacje:

Regionalny Instytut Kultury informuje, że w ramach projektu pn. „(…) Digitalizacja i udostępnianie(…)” uruchomi nieodpłatną usługę digitalizacji i upowszechniania obiektów i zjawisk kulturalnych z terenu województwa pod nazwą M(…). Zasoby digitalizowane i upowszechniane wcielone zostaną do domeny publicznej, co umożliwi ich nieodpłatne prezentowanie wszystkim zainteresowanym. Realizacja nie będzie związana z działalnością zarobkową instytucji. Żaden z jego elementów nie będzie wykorzystywany w sposób zarobkowy. Efekt ww. przedsięwzięcia od momentu zrealizowania projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną realizacją Projektu Regionalnemu Instytutowi Kultury będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług stanowiących koszty Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tej regulacji, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami wskazanymi w przepisie, które nie mają zastosowania w sprawie.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W odniesieniu do przedmiotowej sprawy podkreślić należy, że nabywane usługi i towary w związku z realizacją Projektu są związane z wydatkami inwestycyjnymi, które nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja Projektu nie wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów. Zasoby kultury, zdigitalizowane w ramach Projektu, zostaną udostępnione w sposób bezpłatny i otwarty za pośrednictwem Internetu. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana w sposób odpłatny.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tymczasem w omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ realizacja Projektu nie będzie generowała żadnego zysku.

Projekt nie przyniesie bezpośrednich przychodów podmiotom zaangażowanym w realizację projektu. Jego celem jest zwiększenie dostępności zasobów kultury oraz wzrost liczby osób korzystających z zasobów kultury udostępnianych online w województwie. Zostanie on zrealizowany poprzez utworzenie systemu pozyskiwania, digitalizacji, opracowania, długoterminowego zachowania i udostępniania cyfrowych zbiorów dziedzictwa, a także poprzez utworzenie serwisu – jednego punktu dostępu do nich. W Projekcie zostaną zdigitalizowane i udostępnione zbiory (w tym wiele nieznanych i unikatowych) 3 samorządowych instytucji kultury, a jedna z instytucji utworzy mobilną pracownię digitalizacji dla pozyskania zbiorów rozproszonych w regionie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową instytucją kultury o charakterze upowszechnieniowym i naukowo-badawczym. Instytucja posiada osobowość prawną i wpisana jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo. Do zadań RIK należy m.in. działalność kulturalna skierowana do różnych grup wiekowych i społecznych, ochrona kultury i ochrona dziedzictwa kulturowego regionu, organizowanie doskonalenia w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, tworzenie innowacyjnych programów animacji społeczno-kulturowej, edukacja kulturowa, prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie prac badawczych, projektowych, sporządzanie dokumentacji konserwatorskich, prowadzenie badań analizujących stan kultury oraz tworzenie sieci współpracy integrujących podmioty aktywne w sektorze kultury. Działalność ta w głównej mierze jest działalnością nieodpłatną.

Ponadto RIK prowadzi działalność zarobkową w następujących obszarach:

  1. Wynajem powierzchni / sali warsztatowej.
  2. Komercyjna działalność edukacyjna.
  3. Działalność wydawnicza.
  4. Opinie i ekspertyzy konserwatorskie.
  5. Badania społeczne w kulturze.
  6. Działalność reklamowa.

Instytucja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego instytucji. RIK jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W dniu 15 grudnia 2017 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. „(…)Digitalizacja i udostępnianie (…)”, Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II. (…), Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych (dalej: Projekt). Projekt realizowany jest przez następujące podmioty: 1. Biblioteka, 2. Opera, 3. Instytucja Filmowa „A” oraz Regionalny Instytut Kultury. Celem Projektu jest digitalizacja i udostępnienie zasobów kultury województwa w drodze ustanowienia kompleksowego systemu digitalizacji i prezentacji zbiorów. W ramach projektu RIK uruchomi nieodpłatną usługę digitalizacji i upowszechniania obiektów i zjawisk kulturowych z terenu województwa pod nazwą M(…). Nieodpłatna usługa digitalizacji i upowszechniania zasobów kultury skierowana będzie do: domów, ośrodków i centrów kultury, bibliotek, muzeów, organizacji kulturalnych, stowarzyszeń i grup nieformalnych oraz osób fizycznych celem podzielenia się posiadanymi zasobami kulturowymi na zasadach otwartej licencji, wcielenia ich do domeny publicznej i upowszechnienia wszystkim zainteresowanym w otwartym, ogólnodostępnym, nieodpłatnym serwisie internetowym, który powstanie pod koniec realizacji projektu – w roku 20xx. Do czasu powstania wspomnianego serwisu zasoby udostępniane będą w ramach istniejącego już dzisiaj serwisu Biblioteki Cyfrowej, która udostępnia swoje zasoby nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

Prace digitalizacyjne realizowane będą przez przewidziany w projekcie, dedykowany tym działaniom zespół M(…), co pozwoli na realizowanie go w sposób nieodpłatny względem osób i partnerów zgłaszających potrzebę cyfrowego zachowania zasobów kulturowych. M(…) pracować będzie w zgodzie z przepisami Unii Europejskiej, która uznała strategiczną rolę państwa w opiece nad dziedzictwem kulturowym zgodnie z Zawiadomieniem Komisji Europejskiej dotyczącym m.in. Kultury i zachowania dziedzictwa kulturowego wydanym przez Komisję Europejską.

Aby zagwarantować realizację powyższych założeń i umożliwić i zachować ciągłość realizacji procesu digitalizacji w formie mobilniej, zostanie dokonany zakup:

  1. samochodu dostawczego do 3,5 ton dostosowanego do pełnienia funkcji M(…),
  2. urządzeń umożliwiających realizowanie digitalizacji obiektów 2d,
  3. urządzeń umożliwiających skanowanie 3d,
  4. urządzeń umożliwiających audiowizualną digitalizację niematerialnego dziedzictwa kulturowego,
  5. infrastruktury serwerowej pozwalającej na zachowanie bezpieczeństwa gromadzonych danych oraz ich przepływu pomiędzy Regionalnym Instytutem Kultury a partnerami udostępniającymi zasoby w ramach własnych systemów dostępowych i systemów długotrwałej archiwizacji.

Realizacja Projektu nie będzie związana z działalnością zarobkową instytucji. Żaden z jego elementów nie będzie wykorzystywany w sposób zarobkowy. Efekt ww. przedsięwzięcia od momentu zrealizowania projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – realizacja Projektu nie będzie związana z działalnością zarobkową instytucji. Żaden z jego elementów nie będzie wykorzystywany w sposób zarobkowy.


Z opisu sprawy wynika, że efekt ww. przedsięwzięcia od momentu zrealizowania projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi.

Podsumując, w związku z planowaną realizacją Projektu Regionalnemu Instytutowi Kultury nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług stanowiących koszty Projektu pn. „(…) Digitalizacja i udostępnianie (…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj