Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.292.2018.1.KT
z 16 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przez Lidera oraz Partnerów od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przez Lidera oraz Partnerów projektu od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „…”.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Powiat W.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Gminę H.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Gminę J.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Gminę S.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Powiat C.,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Powiat K.,

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Powiat W. jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, tym zakresie działalności w zakresie telekomunikacji (art. 4 ust. 1 pkt 23 Ustawy). Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów usług i towarów. Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone na Powiat odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany.

Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Wnioskodawcą w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane działania podejmowane są przez Wnioskodawcę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Wnioskodawca wykonuje je jako podatnik VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te Wnioskodawca dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Wnioskodawca dokonuje również czynności zwolnionych z VAT, te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Pozostałe działania są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Wnioskodawca nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach). Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków pochodzących z funduszy zewnętrznych. Z realizacją wszelkich powyższych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, tj. pozostających w zakresie oraz poza zakresem opodatkowania VAT, wiążą się wydatki z nimi związane pośrednio lub bezpośrednio. Wydatki te co do zasady dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi przez dostawców danych usług bądź towarów. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym celu Wnioskodawca dokonuje bezpośrednio przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości.

W dniu 13 października 2016 r. zostało zawarte partnerstwo na rzecz realizacji Projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (RPO ... 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt realizowany jest przez partnerstwo, w skład którego wchodzą jednostki samorządu terytorialnego z regionu ...: Powiat W. – lider, Gmina H., Gmina J., Gmina S., Powiat C., Powiat K. . Partnerzy są jednostkami samorządu terytorialnego i działają zgodnie z ustawą odpowiednio, powiaty – zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, gminy z ustawą o samorządzie gminnym.

Przedmiotem projektu jest rozwój e-usług publicznych oraz zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji poprzez modyfikację, rozbudowę istniejącej architektury systemowej, zakup i wdrożenie nowego sprzętu informatycznego, oprogramowania, e-usług. Celem głównym projektu jest zapewnienie klientom zewnętrznym (obywatelom i przedsiębiorcom) partnerów: Lidera – Powiatu W., Gminie H., Gminie J., Gminie S., Powiatu C., Powiatu K. możliwości wykorzystania wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych. Cel ten wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych problemów partnerstwa, wśród których kluczowe to:

  • niewielka liczba udostępnianych e-usług przez urzędy partnerskie oraz niedostosowanie systemów teleinformatycznych i usług do standardów WCAG 2.0, ograniczające dostęp osobom niepełnosprawnym,
  • bardzo niski procent korespondencji z klientami prowadzonej drogą elektroniczną,
  • przestarzały i nieefektywny sprzęt, nieposiadający nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa danych,
  • rozproszone systemy informatyczne, działające w oparciu o niejednolite bazy danych zintegrowane w ramach własnych aplikacji (modułów), niepołączone w zakresie wymiany danych z innymi systemami zewnętrznymi oraz w ramach samej jednostki,
  • niewystarczające kompetencje w zakresie koniecznym do samego wdrożenia (na poziomie służb informatycznych), ale również upowszechniania e-usług.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań zmierzających do osiągnięcia przyjętego celu i rezultatów:

  • uruchomienie e-usług dla klientów,
  • zakup licencji, usługi informatyczne,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji urzędu,
  • zakup licencji, usługi informatyczne, zakup serwera, zakup zestawów komputerowych, zakup pozostałego sprzętu, modernizacja serwera, opracowanie dokumentacji,
  • szkolenia pracowników,
  • działania promocyjne.

Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny, przewiduje wdrożenie systemów informatycznych, zakup i instalację sprzętu informatycznego wewnątrz budynków. Cel projektu spójny jest ze szczegółowym celem RPO ... dla Osi Priorytetowej 2 Cyfrowe ...:

Cel szczegółowy 1: Zwiększony poziom wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej.

Cel główny odpowiada na ww. problemy i zostanie osiągnięty dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie zadań obejmujących:

  • uruchomienie 17 systemów: platformy dialogu społecznego i komunikacji, systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, systemów zarządzania budżetem gminy, systemów komunikacji z jednostkami organizacyjnymi, oprogramowania systemów dziedzinowych, portali podatkowych/klienta,
  • uruchomienie 17 e-usług na 5 poziomie dojrzałości oraz 92 e-usług na 3 poziomie dojrzałości,
  • działania pozwalające na zdalne korzystanie z usług osobom niepełnosprawnym oraz np. dostosowanie narzędzi e-administracji do standardów WCAG 2.0 pozwalających na sprawne poruszanie się w Internecie osobom z niepełnosprawnością.

Przedsięwzięcie skierowane jest do urzędów gmin i starostw partnerskich JST, ich kierownictwa i kadry pracowniczej, a także mieszkańców i przedsiębiorców z terenu tych JST. Strony zawartej umowy partnerskiej ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy w zakresie przypisanych zadań, jednakże to Lider ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową realizację Projektu, w tym za realizację zamówień publicznych i poprawność rozliczeń finansowych. Lider i Partnerzy będą realizowali działania projektowe zaplanowane w ramach odrębnych budżetów jednostek i finansowane w zakresie wkładu własnego (15%) przez każdą z jednostek odrębnie w formie udzielanej Liderowi dotacji, która jest środkami finansowymi umożliwiającymi realizację wspólnego celu określonego w porozumieniu partnerskim. Dotacje maja charakter kosztowy jako udzielone na finansowanie (ponoszenie wydatków) wspólnego projektu. W konsekwencji, wszystkie koszty wynikające z realizacji zadań poszczególnych Partnerów będą finansowane tylko z budżetu Lidera, co oznacza, że nie będzie przepływów finansowych pomiędzy Liderem a poszczególnymi Partnerami w zakresie otrzymanej dotacji/refundacji od IZ na realizację projektu.

Powiat W. – Lider jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:

  • Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej,
  • Zarządzenie projektem,
  • Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Wdrożenie oprogramowania systemu dziedzinowego,
  • Modernizacja strony www do standardów WCAG2.0,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e-usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem,
  • Prowadzenie działań promocyjnych i upowszechniających,
  • Zakup niezbędnego wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie,
  • Przekazanie niezbędnego wyposażenia i środków trwałych poszczególnym partnerom zgodnie z zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Gmina H. – Partner nr 1 jest odpowiedzialny za realizację następującej części zadania określonego w Projekcie:

  • Wdrożenie portalu podatkowego,
  • Wdrożenie oprogramowania systemu dziedzinowego,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 5PD,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Modernizacja strony www do standardów WCAG 2.0,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e-usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem,
  • Prowadzenie działań promocyjnych upowszechniających,
  • Nadzór i konsultacje w zakresie zakupu wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Gmina J. – Partner nr 2 jest odpowiedzialny za realizację następującej części zadań w Projekcie:

  • Wdrożenie portalu podatkowego,
  • Wdrożenie oprogramowania systemu dziedzinowego,
  • Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 5PD, Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Modernizacja strony www do standardów WCAG2.0,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e-usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem,
  • Prowadzenie działań promocyjnych i upowszechniających,
  • Nadzór i konsultacje w zakresie zakupu wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Gmina S. – Partner nr 3 jest odpowiedzialny za realizację następującej części zadań w Projekcie:

  • Wdrożenie portalu podatkowego,
  • Wdrożenie oprogramowania systemu dziedzinowego (w skład których wejdzie moduł rejestr kontrahentów, rejestr umów, moduł dotyczący fakturowania umożliwiający obsługę rejestru sprzedaży, moduł dotyczący księgowania, moduł dotyczący należności i zobowiązań, moduł w zakresie ewidencji podatków i opłat lokalnych, moduł dotyczący gospodarki odpadami komunalnymi oraz moduł obsługujący mienie komunalne),
  • Wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów,
  • Wdrożenie systemu zarządzania budżetem Gminy,
  • Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 5PD,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Modernizacja strony www do standardów WCAG 2.0,
  • Wdrożenie systemu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e- usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem,
  • Prowadzenie działań promocyjnych i upowszechniających,
  • Nadzór i konsultacje w zakresie zakupu wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Powiat C. – Partner nr 4 jest odpowiedzialny za realizację następującej części zadań w Projekcie:

  • Wdrożenie portalu klienta,
  • Wdrożenie elektronicznego systemu zarzadzania dokumentacją,
  • Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Wdrożenie oprogramowania systemu dziedzinowego,
  • Modernizacja strony www do standardów WCAG2.0,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e-usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem. Prowadzenie działań promocyjnych i upowszechniających,
  • Nadzór i konsultacje w zakresie zakupu wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Powiat K. – Partner nr 5 jest odpowiedzialny za realizację następującej części zadania określonego w Projekcie:

  • Wdrożenie portalu klienta,
  • Wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na 3PD,
  • Opracowanie SZBI,
  • Udział w szkoleniach w zakresie funkcjonowania e-usług i ePUAP oraz w zakresie administracji środowiskiem,
  • Prowadzenie działań promocyjnych i upowszechniających,
  • Nadzór i konsultacje w zakresie zakupu wyposażenia i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (szkolenia, oprogramowanie) zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie.

Faktury VAT będą wystawione na Lidera projektu – Powiat W. . Lider przekaże nieodpłatnie niezbędne wyposażenie i środki trwałe poszczególnym partnerom zgodnie z zidentyfikowanymi potrzebami i budżetem wniosku o dofinansowanie. Przekazanie zostanie udokumentowane protokołem. Lider oraz Partnerzy nie mają możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT dotyczy fazy konstrukcyjnej realizacji projektu oraz fazy eksploatacyjnej. Infrastruktura zakupiona w ramach projektu będzie wykorzystywana do procedowania i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa). Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym, nieodpłatnym, do którego Wnioskodawca ma prawo i obowiązek na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów. Warto również podkreślić, że wdrożenie zaplanowanych działań nie zmieni dotychczasowej aktywności gospodarczej jednostki. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia – należy zauważyć, że zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu użytkowania przekazanego w trakcie trwania projektu sprzętu, oprogramowania oraz nowych e-usług jakie powstaną w okresie realizacji Projektu. Wnioskodawca zakupione urządzenia techniczne i oprogramowanie będzie wykorzystywał do prowadzenia ww. działalności statutowej. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji będzie wykorzystywał do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ewentualna odpłatna działalność gospodarcza Wnioskodawcy dotyczy wyłącznie efektów procedowania., jednak sam proces świadczenia usług jest nieodpłatny – tym m.in. różni się działalność zwykłego podmiotu komercyjnego od działalności jednostki samorządu terytorialnego, że w przypadku tej drugiej kategorii podmiotów odpłatne są efekty nie zaś sam proces świadczenia czynności. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych – Wnioskodawca podkreśla, że realizacja projektu nie wpływa w żaden sposób na:

  1. zawieranie umów cywilnoprawnych – ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu – żadne z wdrożeń w ramach projektu nie pozwoli za zawieranie innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,
  2. efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych – projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostkę: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta Wnioskodawcy.

Według obecnego stanu wiedzy i stanu prawnego jednostka nie może dokonać odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach sprzedaży wystawionych w przyszłości przez wykonawcę (dostawcę wdrażanego oprogramowania, zakupywanego sprzętu i środków trwałych, zakupywanych usług modernizacji strony www, szkoleń). Stanowisko Wnioskodawcy oparte jest na zakwalifikowaniu działań realizowanych w projekcie jako działań własnych. Kwalifikowanie Działalności Lidera oraz Partnerów jako działalności gospodarczej nie jest możliwe. Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowiły „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika występują działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT, nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT jako „inne cele”.

Przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową). Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE E Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie te czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu jednak o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., 1875), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności – na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Analogiczne zapisy znajdują się w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2017 r., poz. 1868 z póżn. zm.) – art. 2 ust. 1 oraz art. 4. Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości.

Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej, dotyczy to wszelkich działań powiatu, gminy w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z przepisów ustaw o samorządzie gminnym i powiatowym - wówczas nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. W związku z powyższym wydatki związane z przedmiotowym projektem będą dotyczyły zadań własnych Wnioskodawcy (zadań publicznych), ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług. Działalność Lidera oraz Partnerów w zakresie realizacji projektu obejmuje zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Lider ma prawo do odliczenia VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (RPO ... 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
  2. Czy Partnerzy mają prawo do odliczenia VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (RPO ... 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Powiatowi W. – Liderowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu „...”. Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdaniem Wnioskodawcy nie zostały spełnione warunki do zaistnienia prawa do odliczenia podatku VAT z uwagi na to, że nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą generowały dochodu zarówno podlegającego jak i zwolnionego z obrotu VAT.

Powiat W. – Lider nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione zostaną 2 warunki: Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, a zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym jeden z warunków nie zostanie spełniony, w związku z powyższym Powiat W. (Lider) nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektu. Tym samym poniesiony w ramach projektu podatek VAT nie podlega zwrotowi. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia – należy zauważyć, że zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu użytkowania przekazanego w trakcie trwania projektu sprzętu, oprogramowania oraz nowych e-usług jakie powstaną w okresie realizacji Projektu. Wnioskodawca zakupione urządzenia techniczne i oprogramowanie będzie wykorzystywał do prowadzenia ww. działalności statutowej. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji będzie wykorzystywał do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Również przekazanie nabytych w ramach projektu produktów i usług nie są czynnościami opodatkowanymi. W umowie o dofinansowanie zawartej z Instytucją Zarządzającą zawarto zapis o konieczności wniesienia wkładu własnego przez partnerów projektu. Umowa o partnerstwie i umowa o dofinansowanie nie mogą być rozpatrywane odrębnie, wręcz odwrotnie, są ze sobą powiązane. Dlatego wkładu własnego nie można traktować jako zapłaty za przekazanie zakupionych w ramach projektu sprzętu i oprogramowania. Istotą partnerstwa jest zaangażowanie w realizację wspólnego projektu od momentu przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu i związanie umową regulującą wzajemne prawa i obowiązki. Taka umowa jest podobna do umowy konsorcjum. W obu przypadkach ich celem jest wspólna realizacja określonego przedsięwzięcia gospodarczego. Dlatego do oceny wzajemnych rozliczeń stron umowy należy stosować podobne zasady. Zaś rozliczenie pieniężne między uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia, jeśli nie towarzyszy im świadczenie usługi, nie mogą być same przez się potraktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak już wskazano wyżej Lider nie świadczy usług na rzecz partnerów a jedynie wspólnie z partnerami realizuje określony cel. W orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie podkreślano, że pomimo braku przepisów dotyczących podatkowych konsekwencji działalności konsorcjów dla celów interpretacji art. 8 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie przedmiotu opodatkowania należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu. Wynika to z orzeczeń NSA z dnia 09.10.2008 r. sygn. akt I FSK 291/08, czy z dnia 29.02.2012 r. sygn. akt I FSK 562/11, czy z dnia 08.02.2018 r. sygn. akt I FSK 546/16 w związku z orzeczeniem z dnia 15.12.2015 r. sygn. akt III SA/GI 1493/15.

Ad. 2.

Lider projektu reprezentuje siebie i partnerów w związku z czym nie nabywa, nie buduje i nie organizuje na rachunek ani na zlecenie partnerów tylko w ich imieniu. Z kolei efekty rzeczowe powstałe w trakcie realizacji projektu będą od momentu ich powstania własnością lub współwłasnością poszczególnych partnerów, co dodatkowo potwierdza fakt, że w ich odbiorze – po nabyciu lub wytworzeniu – uczestniczyć będą przedstawiciele zarówno partnerów, jak i Lidera, właścicieli tych efektów – a nie tylko przedstawiciele Lidera. Przekazanie w tej sytuacji będzie tylko i wyłącznie czynnością techniczną. Lider jedynie rozlicza się z otrzymanych dotacji celowych w związku z tym, że odpowiada za właściwe wydatkowanie przekazanych środków finansowych. Czynność przekazania efektów rzeczowych projektu nie rodzi żadnego nowego stosunku zobowiązaniowego ani nie jest jego realizacją i polega w rzeczywistości na przedstawieniu partnerom odpowiednich dokumentów umożliwiających rozliczenie dotacji celowych wedle zasad ustawy o finansach publicznych.

Z uwagi na to, iż faktury nie będą wystawiane na Partnerów – gminę, czy powiat – ani gmina, ani powiat będąca Partnerem nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach sprzedaży wystawionych na Lidera projektu – Powiat W.. Strony zawartej umowy partnerskiej ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy w zakresie przypisanych zadań, jednakże to Lider ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową realizację Projektu, w tym za realizację zamówień publicznych i poprawność rozliczeń finansowych. Lider i Partnerzy będą realizowali działania projektowe zaplanowane w ramach odrębnych budżetów jednostek i finansowane w zakresie wkładu własnego (15%) przez każdą z jednostek odrębnie w formie udzielanej Liderowi dotacji, która jest środkami finansowymi umożliwiającymi realizację wspólnego celu określonego w porozumieniu partnerskim. Dotacje mają charakter kosztowy jako udzielone na finansowanie (ponoszenie wydatków) wspólnego celu (projektu). W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie żaden z Partnerów, lecz Lider projektu. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej podatnika i nabywcy. Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej, opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwoty wkładu własnego Partnerów przeznaczone na dany miesiąc/kwartał/rok kalendarzowy przekazywane będą Liderowi na jego pisemny wniosek w formie dotacji na wydzielone konto bankowe, stosownie do faktycznie realizowanego harmonogramu.

W umowie o dofinansowanie zawartej z Instytucją Zarządzającą zawarto zapis o konieczność wniesienia wkładu własnego przez partnerów projektu. Umowa o partnerstwie i umowa o dofinansowanie nie mogą być rozpatrywane odrębnie, wręcz odwrotnie, są ze sobą powiązane. Dlatego wkładu własnego nie można traktować jako zapłaty za przekazanie zakupionych w ramach projektu sprzętu i oprogramowania.

Istotą partnerstwa jest zaangażowanie w realizację wspólnego projektu od momentu przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu i związanie umową regulująca wzajemne prawa i obowiązki. Taka umowa jest podobna do umowy konsorcjum. W obu przypadkach ich celem jest wspólna realizacja określonego przedsięwzięcia gospodarczego. Dlatego do oceny wzajemnych rozliczeń stron umowy należy stosować podobne zasady. Zaś rozliczenie pieniężne między uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia, jeśli nie towarzyszy im świadczenie usługi, nie mogą być same przez się potraktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak już wskazano wyżej Lider nie świadczy usług na rzecz partnerów a jedynie wspólnie z partnerami realizuje określony cel. W orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie podkreślano, że pomimo braku przepisów dotyczących podatkowych konsekwencji działalności konsorcjów dla celów interpretacji art. 8 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie przedmiotu opodatkowania należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu. Wynika to z orzeczeń NSA z dnia 09.10.2008 r. sygn. akt I FSK 291/08, czy z dnia 29.02.2012 r. sygn. akt I FSK 562/11, czy z dnia 08.02.2018 r. sygn. akt I FSK 546/16 w związku z orzeczeniem z dnia 15.12.2015 r. sygn. akt III SA/GI1493/15. Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Partnerzy nie będą mieli możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Partnerzy będą nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Lidera – Powiat W.. Zaś przekazanie nabytych produktów i usług nie są czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Partnerzy nie będą mieli prawa do odliczenia VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (RPO ... 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie faktycznym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją projektu będzie Powiat W… – Lider projektu, tj. Zainteresowany będący stroną postępowania, na który to podmiot będą wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pn. „…” nie będą wystawiane na Partnerów projektu, tj. Zainteresowanych niebędących stronami postępowania.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W tym kontekście, Partnerom – Zainteresowanym niebędącym stronami postępowania – nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu pn. „…”, ponieważ nie są w posiadaniu faktur dokumentujących poniesione wydatki, wystawionych na poszczególnych Partnerów.

Także Liderowi – Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania – nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „…”. Jakkolwiek Zainteresowany będący stroną postępowania posiada faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu, które są wystawione na niego, to jednakże efekty projektu – jak wynika z okoliczności sprawy – nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, zarówno Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (Liderowi), jak i Zainteresowanym niebędącym stronami postępowania (Partnerom) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „…”.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W kwestii powołanych przez Zainteresowanych wyroków należy zauważyć, iż wyroki są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza rozstrzygnięcia nawet w podobnych stanach faktycznych nie może mieć zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj