Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.128.2018.3.BJ
z 25 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 16 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „O.”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „O. ”


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „O.” Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych zadania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład własny pochodzić będzie ze środków Fundacji Ochrony Morza i/lub dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska oraz środków własnych.


W ramach realizacji projektu planowane są następujące działania:


  1. Aktywna ochrona tarlisk - w ramach działania realizowane będą następujące zadania:


    1. walka z kłusownictwem - zatrudnione osoby będą działały w strukturach powołanej przez Związek, S.,
    2. monitoring jakości wód - zatrudnieni pracownicy patrolując będą wykrywać ewentualne zagrożenia środowiskowe - zrzuty nielegalne ścieków, zrzuty z pól, występowanie gatunków inwazyjnych flory i fauny,
    3. ograniczenie presji wędkarskiej - nadzór nad wędkarzami w związku z wprowadzonymi rygorami odcinków no kill, zakazami zabierania ryb, ograniczeniami ilości zabieranych ryb z łowisk itp.
    4. monitoring ośrodków hodowlanych - w związku z powtarzającymi się sygnałami przekazywanymi przez wędkarzy o braku naturalnego przepływu na urządzeniach piętrzących przy hodowlach podjęty zostanie regularny nadzór nad tymi obiektami. W ramach zadania przeprowadzania będzie również kontrola jakości wody w niezależnych laboratoriach.


  2. Odbudowa populacji łososia atlantyckiego (Salmo salar) poprzez reintrodukcję.
  3. Monitoring wędrówek łososia atlantyckiego i minoga rzecznego. Zaplanowano znakowanie smoltów i narybku łososia atlantyckiego znaczkami PIT. Są to znaczki elektroniczne i indywidualne. Są małe i nieinwazyjne (od 12 x 2 mm) oraz, ze względu na brak zasilania, teoretycznie nieśmiertelne. Nadają się więc do indywidualnego znakowania nawet bardzo małych ryb i śledzenia ich losów przez wiele lat. Detekcje i rejestracje emitowanego sygnału mają miejsce przy przechodzeniu ryb przez specjalne anteny lub w czasie ręcznego badania. W konkretnym zastosowaniu znakowane byłyby smolty (ew. narybek wiosenny), a obecność poznakowanych ryb wśród ryb powracających na tarło stwierdzana przy ich przechodzeniu przez przepławki. Rejestrować można będzie ryby także ręcznie np. przy kontroli połowów wędkarskich lub w połowach tarlaków. Dodatkowo można dzięki niemu będzie uzyskać odpowiedzi na szereg szczegółowych problemów np. oszacować funkcjonalność przepławek lub śmiertelność ryb przechodzących przez stopnie wodne.
  4. Ocena stanu populacji minoga rzecznego i łososia atlantyckiego. W okresie 3 lat na 90 stanowiskach przeprowadzona zostanie inwentaryzacja ichtiologiczna, oparta głównie na elektropołowach, w wyniku której oszacowane zostaną zmiany w składzie i strukturze populacji gatunków ryb i minogów zasiedlających dorzecze, ze szczególnym uwzględnieniem stanu populacji łososia i minoga rzecznego. Ostatnie, przekrojowe, metodycznie akceptowalne i wiarygodne dane na temat ichtiofauny dorzecza pochodzą z lat 1995-96 i 2007, a więc są nieaktualne. W późniejszym okresie prowadzono już tylko bardzo wyrywkowe badania, albo dotyczące poszczególnych gatunków (narybek troci), albo pojedynczych stanowisk (badania stanu ekologicznego GIOŚ).
  5. Przeprowadzenie eksperymentalnych badań naukowych dotyczących istniejących tarlisk naturalnych na rzece i jej dopływach oraz możliwość rozrodu łososia atlantyckiego w warunkach rzeki i jej dopływów.
  6. Budowa 6 tarlisk na 3 dopływach rzeki. Zamierzona inwestycja ma na celu poprawienie warunków i efektywności rozrodu ryb poprzez wykonanie sztucznych naturopodobnych obszarów w dnie cieków umożliwiającym rybom łososiowatym odbycie tarła.
  7. Przeprowadzenie kampanii społeczno-edukacyjnej „S.”, w tym:


    1. organizacja warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży
    2. opracowanie merytoryczne i graficzne oraz wydruk broszury informacyjnej skierowanej do wędkarzy i turystów.


  8. Komunikacja i rozpowszechnianie informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie/ewaluacja efektów projektu (organizacja konferencji informacyjno-promocyjnych, informacja w prasie, radiu i telewizji, tworzenie strony internetowej dedykowanej projektowi, tablice informacyjne i pamiątkowe).
  9. Zarządzanie projektem (wynagrodzenie kierownika projektu i specjalisty ds. realizacji projektu).


W ramach realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, nie jest również planowana sprzedaż jakichkolwiek towarów lub usług.

Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. W dniu 27 maja 1992 r. został wpisany do rejestru związków międzygminnych pod poz. 68. Statut został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa pod poz. …w dniu …. Wnioskodawca na dzień 28 lutego 2017 r. zrzesza 19 miast i gmin. Działa na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.)


Dochodami Wnioskodawcy są składki członkowskie wpłacane w każdym roku budżetowym proporcjonalnie do liczby mieszkańców ustalonych na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy. Do zadań zgodnie z § 2 statutu należy ochrona i kształtowanie środowiska dorzecza rzeki poprzez:


1) podejmowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony wód, ziemi, powietrza i krajobrazu, stanowiących podstawę dla rekreacji oraz turystyki krajowej i zagranicznej,

2) ukierunkowywanie rozwoju gospodarczego terenu w oparciu o naturalne walory przyrodnicze i środowiskowe,

3) reprezentowanie wspólnych interesów gmin w zakresie ochrony i kształtowania środowiska we współpracy z innymi podmiotami, zarówno w kraju jak i zagranicą,

8) współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za ochronę przeciwpowodziową,

4) przedstawianie odpowiednim organom władzy publicznej wspólnych inicjatyw, wniosków i opinii w zakresie będącym przedmiotem działania Związku,

5) wymianę doświadczeń w zakresie realizacji zadań komunalnych wpływających na ochronę i kształtowanie środowiska,

6) budowę lub pomoc w budowie i modernizacji oczyszczalni ścieków i urządzeń kanalizacyjnych mających wpływ na podwyższenie klasy czystości wód dorzecza rzeki,

7) budowę lub pomoc w budowie i modernizacji urządzeń wodociągowych,

9) rozwój infrastruktury administracyjnej, komunikacyjnej, informatycznej, sportowej, kulturalno-oświatowej, gospodarczej z poszanowaniem naturalnego środowiska dorzecza rzeki,

10) rozwój energii niekonwencjonalnej oraz odnawialnej,

11) edukacji ekologicznej, w tym prowadzenia kursów i szkoleń,

12) inspirowanie i promowanie wszelkiego rodzaju działalności gospodarczej i przedsięwzięć gospodarczych przyjaznych dla środowiska naturalnego oraz agroturystyki.


Od dnia 20 lipca 2016 r. zgodnie z umową Wnioskodawca jest użytkownikiem obwodu rybackiego rzeki - Rzeki i starorzeczy oraz zbiorników wodnych ciągle lub okresowo naturalnie połączonych z głównym nurtem rzeki. Z tego tytułu zobowiązany jest do zapłaty czynszu dzierżawnego na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Ponadto jako użytkownik ww. obwodu rybackiego, zobowiązany jest do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej, m.in. na zarybieniach rzeki i jej dopływów.

Jako użytkownik obwodu rybackiego dokonuje również sprzedaży zezwoleń na połów ryb wędkarzom - amatorom. Zezwolenie uprawnia kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu.

Do dnia 26 grudnia 2016 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Po przekroczeniu wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia od dnia 27 grudnia 2016 r. jest podatnikiem podatku VAT w zakresie sprzedaży zezwoleń. W tym zakresie prowadzi działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt, a ponadto w ramach projektu nie jest wytwarzana infrastruktura, którą beneficjent, lub inny podmiot, mógłby wykorzystywać w ramach działalności objętej VAT.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu) Wnioskodawca poinformował, że projekt będzie obejmował obwód rybacki, którego Związek Miast i Gmin Dorzecza jest użytkownikiem. Wnioskodawca został użytkownikiem ww. obwodu, aby w pełni realizować swoje zadania statutowe, do realizacji których został powołany w zakresie ochrony wód. Związek w ramach użytkowania rzeki, nie prowadzi odłowów w celach sprzedaży ryb. Jedyne odłowy, które są prowadzone, dotyczą pozyskania ikry do rozrodu zubożałych populacji ryb, po tarle wszystkie ryby wypuszczane są z powrotem do rzeki. Realizacja projektu skupia się na ochronie dwóch będących pod ochroną gatunków ryb: łososia atlantyckiego, który w Polsce jest gatunkiem skrajnie zagrożonym (CR) oraz minoga rzecznego oznaczonego jako gatunek wysokiego ryzyka, narażony na wyginięcie (VU). Celem projektu jest m. in. wzmocnienie populacji łososia atlantyckiego poprzez zarybienia, znakowanie wypuszczanego narybku oraz monitoring ich wędrówek. Na terenie obwodu rybackiego obowiązuje całkowity zakaz połowu i zabierania łososia atlantyckiego oraz minoga rzecznego. Obecnie populacja łososia atlantyckiego w rzece oceniana jest na ok. 50 szt. Rodzima populacja łososia zamieszkującego przymorskie rzeki w Polsce wyginęła w latach 80 – tych (w tym na rzece). Zabiegi odbudowy populacji łososia w polskich rzekach, jak dotąd nie przyniosły znaczącego efektu. Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do populacji minoga rzecznego. Podczas badań monitoringowych przeprowadzanych na rzece udało się odłowić jedynie kilka sztuk postaci larwalnej. Jednym z elementów projektu jest również ograniczenie presji wędkarskiej poprzez działania podejmowane przez Straż Rybacką (nadzór nad wędkarzami, w związku z wprowadzonymi rygorami odcinków no kill, zakazami zabierania ryb, itp.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu „O.” ma prawo do odliczenia podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja zadań wynikających z przedsięwzięcia stanowi wykonywanie zadań statutowych a nie prowadzenie działalności gospodarczej. VAT wynikający z realizacji przedsięwzięcia jest kosztem kwalifikowanym zadania. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu.

W ocenie Wnioskodawcy, w ramach realizacji projektu „O.” będą wykonywane zadania statutowe przekazane Wnioskodawcy przez gminy wchodzące w skład Związku, na podstawie uchwał organu stanowiącego i organu wykonawczego oraz na podstawie umowy o dofinansowanie projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej będzie realizował projekt pn. „O.” dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro przedmiotowy projekt – jak wskazano we wniosku - nie będzie związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę (w ramach projektu nie jest planowana jakakolwiek sprzedaż towarów lub usług). W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj