Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.87.2018.2.MD
z 19 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lutego 2018 r. (data wpływu 9 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z 27 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z budową i przebudową infrastruktury okołoprzystankowej ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „:...:.” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2018 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z budową i przebudową infrastruktury okołoprzystankowej ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „:...:.”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 marca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.87.2018.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 27 marca 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto X. (zwana dalej „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest zarejestrowana pod NIP xxx-xxx-xx-xx. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) dalej „Ustawa o samorządzie gminnym”, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina realizuje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała tzw. centralizacji rozliczeń w zakresie VAT, w związku z czym dokonuje wspólnego rozliczenia podatku VAT. Gmina jest stroną wszystkich zawieranych umów cywilnoprawnych oraz wskazywana jest jako sprzedawca na wystawianych fakturach oraz jako nabywca na otrzymanych fakturach zakupowych. Dokonuje także łącznego (ze wszystkimi funkcjonującymi jednostkami organizacyjnymi) rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego z tytułu dokonywanych dostaw towarów oraz świadczonych usług na rzecz podmiotów zewnętrznych – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Gmina wspólnie z Samorządem Województwa A. oraz Y. S.A. (dalej: „Y. S.A.”) – realizują projekt pn. „:...:.”.

System kolei aglomeracyjnej to zespół komplementarnych projektów takich jak:

  1. Projekty związane z budową i modernizacją infrastruktury kolejowej,
  2. Projekty związane z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego,
  3. Projekty związane z tworzeniem węzłów intermodalnych na stacjach i przystankach kolejowych,
  4. Projekty związane z Integracją rozkładów jazdy, taryf oraz budową spójnego systemu informacji Pasażerskiej – Bilet zintegrowany.

Przyczynią się one do poprawy funkcjonowania publicznego transportu pasażerskiego w województwie dając możliwość rozładowania korków i chaosu na drogach dojazdowych do stolicy województwa. X. – Stolica A., jako ośrodek naukowy, kulturalny, a także główny pracodawca przyjmuje w każdym dniu znaczną ilość mieszkańców pobliskich gmin. Efektem tego są problemy komunikacyjne na terenie miasta, ponieważ układ dróg nie jest przystosowany do obsługi tak dużej ilości samochodów. W związku z tym wprowadzono następujące elementy projektu:

  • projekt infrastruktury kolejowej: budowa połączenia kolejowego do Portu Lotniczego R.., budowę lub przebudowę mijanek i rozjazdów kolejowych, budowę lub przebudowę 34 przystanków – odpowiedzialny Y. S.A.
  • projekt infrastruktury towarzyszącej: budowę lub przebudowę dróg dojazdowych i parkingów w systemie park&drive, chodników itp. infrastruktury – odpowiedzialny JST uczestniczące w projekcie, w tym Gmina za pośrednictwem Zarządu Transportu Miejskiego,
  • projekt taborowy: zakup nowoczesnego taboru; oraz budowę zaplecza technicznego R.– S. (w tym myjnię taboru kolejowego) – odpowiedzialny Województwo A.

W ramach przedsięwzięcia zakłada się integrację taryfową podmiotów świadczących usługi transportu publicznego. W celu zwiększenia spójności systemu komunikacyjnego wdraża się działania mające na celu wprowadzenie Zintegrowanego Biletu w środkach komunikacji publicznej na obszarze miasta X. oraz ościennych gmin, z którymi miasto X. podpisało umowę, jak również kolej aglomeracyjną. W ramach umowy zawartej pomiędzy Y. S.A. i Gminą dystrybucją Zintegrowanego Biletu zajmie się utworzona przez Gminę jednostka budżetowa – Zarząd Transportu Miejskiego w X. Bilet oraz wszelkie uprawnienia do ulgowych, jak również do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej zapisane będą na X. Karcie Miejskiej. Rozliczenie nastąpi według algorytmu zapisanego w umowie, a wynagrodzenie płacone będzie na podstawie faktur wystawionych przez Y. S.A. W celu uzyskania ww. efektu podmioty planujące realizację projektu dążą do zintegrowania procesów technologicznych i ekonomicznych urządzeń wspomagających obsługę pasażera. W tym celu Urząd Marszałkowski Województwa A. ściśle współpracuje z Urzędem Miasta X., PR. w celu uzyskania wysokich standardów. Realizacja projektu ma być dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozyskaniem środków ma zająć się samorząd wojewódzki. Odpowiedzialność za realizację przedsięwzięcia wezmą na siebie różne podmioty – Y S.A. (budowa nowej linii kolejowej, budowa lub przebudowa przystanków), samorząd wojewódzki (zakup taboru, przygotowanie zaplecza technicznego) oraz gminy (inwestycje w dojścia i dojazdy do przystanków, ewentualnie dworce).

Projekt ma umożliwić osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. Powstanie kolei aglomeracyjnej w obrębie miasta X. oraz powiatów sąsiednich,
  2. Przeniesienie części udziału w transporcie drogowym kołowym na kolej,
  3. Skrócenie czasu jazdy,
  4. Poprawa częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
  5. Zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  6. Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników,
  7. Poprawa bezpieczeństwa podróżnych,
  8. Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
  9. Poprawa mobilności mieszkańców regionów oddalonych od aglomeracji,
  10. Zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom o ograniczonej możliwości poruszania,
  11. Integracja transportu kolejowego podmiejskiego z innymi rodzajami transportu w tym transportem miejskim autobusowym oraz transportem podmiejskim autobusowym,
  12. Integracja transportu kolejowego podmiejskiego z transportem kolejowym wojewódzkim, a także międzywojewódzkim.


Realizacja projektu ma przyczynić się również w sposób pośredni do:

  1. Pobudzenia rozwoju przedsiębiorstw, w tym kooperujących z koleją,
  2. Zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionów w pobliżu linii kolejowych,
  3. Zmniejszenia zatłoczenia na drogach kołowych,
  4. Zapewnienia efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich i racjonalizacji zatrudnienia,
  5. Zmniejszenia zagrożeń środowiskowych wynikających z funkcjonowania transportu drogowego kołowego tak zbiorowego jak i indywidualnego,
  6. Zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego,
  7. Zwiększenie mobilności mieszkańców centralnej części województwa.

Cele te mogą zostać osiągnięte w szczególności poprzez:

  1. Zwiększenie oferty przewozowej z użyciem nowoczesnego taboru nowej generacji w ruchu aglomeracyjnym przez nowo wybudowany tor na odcinku R.–J. Port Lotniczy, budowę nowych przystanków i przebudowę infrastruktury na obecnie działających przystankach kolejowych.
  2. Zastosowanie nowych technologii.
  3. Zwiększenie komfortu podróży.
  4. Eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania.
  5. Ochronę środowiska naturalnego na terenach położonych wzdłuż linii kolejowej.
  6. Utworzenie węzłów przesiadkowych kolei z innymi środkami transportu publicznego.

Wykonaniem ciążących na Wnioskodawcy obowiązków realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury okołoprzystankowej przy stacjach i przystankach na terenie Miasta X. zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego (zwanym dalej: „ZTM”), który jest jednostką budżetową powołaną celem realizacji zadania własnego Gminy w postaci lokalnego transportu zbiorowego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1440 ze zm.). ZTM działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), uchwały Nr xxx/z/2009 Rady Miasta X. z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie utworzenia Zarządu Transportu Miejskiego w X. jak również statutu, będącego załącznikiem do uchwały xxx/z/2009 Rady Miasta w X.z dnia 7 lipca 2009 r. (dalej: „Statut”).

Zgodnie ze statutem podstawowym przedmiotem działania ZTM jest planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a w szczególności:

  1. planowanie rozkładów jazdy oraz dokonywanie ich aktualizacji,
  2. wybór przewoźników i kontraktowanie usług przewozowych,
  3. emisja i sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z usług publicznego transportu, ustalanie sposobów dystrybucji biletów,
  4. organizacja kontroli posiadania przez pasażerów dokumentów uprawniających do korzystania z przejazdów środkami transportu zbiorowego oraz pobieranie opłat dodatkowych,
  5. rozliczanie za świadczone przez przewoźników usługi przewozowe według zasad ustalonych w umowach,
  6. informowanie o usługach przewozowych, prowadzenie działalności marketingowej, reklamowej, promocyjnej i innej dla uzyskania dochodów
  7. inicjowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie budowy, rozbudowy, modernizacji obiektów i urządzeń oraz zakupów inwestycyjnych związanych z publicznym transportem zbiorowym.

Biorąc pod uwagę wskazany powyżej zakres zadań realizowanych przez ZTM zauważyć należy, iż jednostka ta wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do których w szczególności należy:

  1. sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, usługa aktualizacji rozkładów jazdy, dzierżawa miejsc pod reklamę na wiatach przystankowych,
  2. dzierżawa taboru autobusowego,
  3. wydanie duplikatu X. Karty Miejskiej.

Zgodnie ze Studium Wykonalności dla projektu „:...:” na ZTM ciążą obowiązki realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury okołoprzystankowej przy niektórych stacjach i przystankach na terenie X.

Na poszczególnych liniach i przystankach objętych PKA przewiduje się realizację przez ZTM następujących zadań z branży drogowej:

  1. Linia Kolejowa nr 71 K. – R.: Przystanek Osobowy R. P.71
    • utwardzenie nawierzchni dróg i parkingów (20 miejsc),
    • utwardzenie chodnika – stojaki rowerowe (5 miejsc).
  2. Linia Kolejowa 91 D.– P.
    1. Nowy Przystanek Osobowy R. P. 91
      • utwardzenie chodnika,
      • ustawienie stojaków rowerowych (10 miejsc)
    2. Nowy Przystanek Osobowy R. W.
    • nawierzchnia utwardzona dróg i parkingów (20 miejsc),
    • utwardzenie chodnika,
    • ustawienie stojaków rowerowych (10 miejsc),
    • budowa przejścia dla pieszych przez tor bocznicy,
    • wykup gruntu.
  3. Linia Kolejowa nr 106 R. G.– S. n/W. Przystanek Osobowy R. Z.
    • utwardzenie nawierzchni dróg i parkingów (20 miejsc),
    • ustawienie stojaków rowerowych (5 miejsc).


Jak również z branży elektroenergetycznej związanej z obiektami branży drogowej:

  1. Linia Kolejowa nr 71 K.– R. G. Przystanek Osobowy R. P. 71 – budowa oświetlenia zewnętrznego (punkty świetlne).
  2. Linia Kolejowa nr 91 D. – P. Nowy Przystanek Osobowy R. W. – budowa oświetlenia zewnętrznego (punkty świetlne).
  3. Linia Kolejowa 106 R. G. – S. n/W. Przystanek Osobowy R. Z.
    • budowa linii kablowych zasilających nN – zasilanie urządzeń, Szaf SO, EOR,
    • budowa oświetlenia zewnętrznego (punkty świetlne),
    • zabudowa złącza ZKP,
    • zabudowa szafy zasilająco-sterowniczej oświetlenia zewnętrznego SO teren Y. S.A.,
    • przebudowa kolizji – linia nN.


Dodatkowe koszty, to: koszt prac projektowych; koszty certyfikacji; koszty nadzoru inwestorskiego; koszty nadzoru autorskiego; koszty informacji i promocji.

Stworzenie kolei aglomeracyjnej wymaga ujednolicenia biletów, a także wprowadzenia integralnych rozwiązań komunikacyjnych. Integracja ZTM z Y. S.A., ma na celu stworzenie wspólnego biletu, który honorowany będzie zarówno w komunikacji miejskiej, jak i w pociągach. Innowacyjne podejście do tego typu działań pomoże i zachęci podróżnych do korzystania nie tylko z pociągów, ale także z komunikacji publicznej. Gmina 12 czerwca 2017 r. zawarła porozumienie z Województwem A. w sprawie wdrożenia Zintegrowanego Biletu Komunikacji Publicznej w X. Obszarze Funkcjonalnym, którego celem jest umożliwienie korzystania z istniejących połączeń kolejowych przez podróżnych posługujących się biletami miejskiej komunikacji zbiorowej w X.. Jego celem jest zapewnienie realizacji zadań z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.

Ponadto 27 lipca 2017 r. zawarta została umowa pomiędzy Gminą, a P. R. sp. z o.o. w sprawie umożliwienia korzystania z istniejących połączeń kolejowych realizowanych przez „P.R.” w sieci kolejowej, podróżnym posługującym się okresowymi biletami miejskiej komunikacji zbiorowej emitowanymi przez ZTM. Przewozy stanowiące przedmiot umowy realizują w pociągach REGIO funkcjonujących w sieci kolejowej „P. R.” na liniach w aglomeracji x. Strony umowy będą przeprowadzać wspólnie badania dotyczące liczby osób korzystających z przejazdów na podstawie X. Karty Miejskiej. Szczegółowy sposób przeprowadzania badań określony jest w umowie. ZTM realizuje sprzedaż biletów komunikacji miejskiej zarówno na liniach autobusowych jak i „P. R.” w obrębie przystanków określonych w umowie z PR. Następnie P. R. obciążają ZTM fakturą za zrealizowane usługi przewozu pasażerów pociągami. Podstawą wystawienia faktury jest liczba zrealizowanych przejazdów na podstawie X. Karty Miejskiej z uwzględnieniem zasad określonych w umowie. Zarówno sprzedaż biletów poprzez X. Kartę Miejską jak i faktury wystawiane przez P. R. opodatkowane są podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związane z realizacją zadania wystawione są na Gminę, a odbiorcą jest Zarząd Transportu Miejskiego. Dodać należy, że Gmina, jak już wspomniano powyżej jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a po zakończeniu przedmiotowej inwestycji infrastruktura uzyskana w ramach projektu będzie własnością Gminy.

Na pytanie organu: „Ze względu na rozbieżne informacje w treści wniosku proszę wskazać jaką infrastrukturę będzie budował ZTM (proszę wymienić budowle) w ramach projektu?” Wnioskodawca wskazał, że w ramach projektu ZTM na przystankach kolejowych będzie utwardzał nawierzchnię parkingów, dróg na parkingach, chodników; ustawiał stojaki rowerowe, budował przejście dla pieszych. Ponadto w ramach projektu Gmina Miasto za pośrednictwem ZTM będzie budowała oświetlenie na przystankach poprzez m.in. umieszczanie linii kablowych, montaż szaf zasilających i postawienie słupów oświetleniowych.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222) drogi na parkingach i chodniki, których nawierzchnie będą utwardzone wokół przystanków osobowych:

R. P.71 stanowią drogę publiczną,

R.P. 91 stanowią własność kolei.

R. W. 91 częściowo stanowią drogę publiczną, natomiast w pozostałej części jest własnością kolei i osób prywatnych (wykup gruntów),

R. Z. 106 stanowią drogę publiczną.

Po wykupie gruntów droga ta stanie się drogą publiczną.

Na pytanie organu „Czy drogi te będą ogólnodostępne i Gmina z tytułu ich użytkowania nie będzie pobierała żadnych opłat?” Wnioskodawca podał: tak, drogi te będą ogólnodostępne Gmina z tytułu ich użytkowania nie będzie pobierać opłat służyć będą wszystkim mieszkańcom regionu chcącym skorzystać z komunikacji autobusowej i kolejowej w ramach biletu zintegrowanego.

Infrastruktura okołoprzystankowa wytworzona w ramach ww. inwestycji przez ZTM w postaci: parkingów, stojaków rowerowych będzie udostępniona nieodpłatnie. Infrastruktura okołoprzystankowa będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT poprzez zwiększenie wpływów ze sprzedaży zintegrowanego biletu komunikacji publicznej w x z których dochody trafią do budżetu ZTM.

ZTM nie będzie realizował innych budowli w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 marca 2018 r.):

Czy Gmina Miasto realizując za pośrednictwem ZTM w R. projekt pn. „:...:..”, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę okołoprzystankową na terenie miasta X.?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 marca 2018 r.):

Gmina Miasto ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (budowa, przebudowa infrastruktury okołoprzystankowej) związanych z realizacją projektu pn. „:...:.”.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 poz. 1221 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT a nabyte przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego. Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi.

Ponadto podatnicy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 przedmiotowej ustawy.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazywanego w otrzymanych fakturach zakupu dotyczących bezpośrednio lub pośrednio wyłącznie z kosztów budowy, przebudowy infrastruktury okołoprzystankowej, zauważyć należy, że aby móc dokonać prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy przede wszystkim określić czy czynności wykonywane przy użyciu przedmiotowej infrastruktury będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że skutkiem realizacji projektu będzie wprowadzenie Zintegrowanego Biletu, z którego sprzedaży dochody trafią do budżetu jednostki organizacyjnej Gminy czyli ZTM. Dlatego wydatki na realizację projektu bezwzględnie wiążą się z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Rolę prawa do odliczenia podatku naliczonego wielokrotnie podkreślał ETS wskazując, że system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza niezależnie od jej celu lub rezultatu jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (wyroki w sprawie

C-268/83, C-50/87, C-317/94, C-37/96).

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje ścisły związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na budowę, rozbudowy infrastruktury okołoprzystankowej, a wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy VAT Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony z faktur otrzymanych od wykonawcy dotyczących budowy i rozbudowy infrastruktury oraz z faktur na zakup gruntów pod tę infrastrukturę.

Wydatki na budowy i rozbudowę infrastruktury okołoprzystankowej muszą zostać poniesione tak, aby zachęcić mieszkańców regionu do zakupu biletów zarówno na pociąg jak i komunikację miejską zarządzaną przez ZTM. W związku z tym ZTM osiąga i będzie osiągać w przyszłości przychody opodatkowane ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej dzięki wprowadzeniu zintegrowanego biletu, przez co pasażerowie będą mogli korzystać z jednego biletu na linie kolejowe oraz miejską komunikację autobusową.

Mając powyższe na uwadze w ocenie Wnioskodawcy – z tytułu przedmiotowych nabyć Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika że Gmina wspólnie z Samorządem Województwa ... oraz ... realizują projekt pn. „:...:”. W ramach przedsięwzięcia zakłada się integrację taryfową podmiotów świadczących usługi transportu publicznego. W celu zwiększenia spójności systemu komunikacyjnego wdraża się działania mające na celu wprowadzenie Zintegrowanego Biletu w środkach komunikacji publicznej na obszarze miasta X. oraz ościennych gmin, z którymi miasto X. podpisało umowę, jak również kolej aglomeracyjną. W ramach projektu ZTM na przystankach kolejowych będzie utwardzał nawierzchnię parkingów, dróg na parkingach, chodników, ustawiał stojaki rowerowe, budował przejście dla pieszych oraz budował oświetlenie na przystankach przez umieszczanie linii kablowych, montaż szaf zasilających i postawienie słupów oświetleniowych. Drogi na parkingach i chodniki, których nawierzchnie będą utwardzone wokół przystanków osobowych będą ogólnodostępne. Gmina z tytułu ich użytkowania nie będzie pobierać opłat, służyć będą wszystkim mieszkańcom regionu chcącym skorzystać z komunikacji autobusowej i kolejowej w ramach biletu zintegrowanego. Infrastruktura okołoprzystankowa wytworzona w ramach ww. inwestycji przez ZTM w postaci parkingów, stojaków rowerowych będzie udostępniona nieodpłatnie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z budową i przebudową infrastruktury okołoprzystankowej ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „ ...”.

W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że nieodpłatne udostępnianie dróg i chodników, których nawierzchnia będzie utwardzana w ramach realizacji projektu oraz nieodpłatne udostępnianie parkingów, stojaków rowerowych na rzecz wszystkich mieszkańców regionu chcących skorzystać z komunikacji autobusowej i kolejowej w ramach biletu zintegrowanego odbywać się w ramach zadań własnych w zakresie organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego. W okolicznościach niniejszej sprawy, czynności te są ściśle związane z działalnością Wnioskodawcy prowadzoną za pośrednictwem jednostki organizacyjnej jaką jest ZTM, wynikającą z ustawy regulującej aktywność statutową.

Zaznaczyć należy, że Gmina podejmując działania w zakresie wytworzenia infrastruktury okołoprzystankowej w ramach inwestycji (tj. utwardzenia nawierzchni parkingów, dróg na parkingach, chodników parkingów, ustawienia stojaków rowerowych, budowy przejścia dla pieszych oraz oświetlenie na przystankach), realizuje swoje zadania związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym przypadku mieszkańców regionu. Zadaniem (obowiązkiem) Gminy jest bowiem organizacja ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego. Jak wynika z okoliczności sprawy realizacja inwestycji opisanej we wniosku ma przyczynić się m.in. do przeniesienia części udziału w transporcie drogowym kołowym na kolej, skrócenie czasu jazdy, zwiększenie dostępności transportu kolejowego, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, poprawa mobilności mieszkańców regionów oddalonych od aglomeracji oraz poprawy bezpieczeństwa podróżnych.

Mając na uwadze powyższe ustalenia należy stwierdzić, że charakter dokonywanych przez Gminę zakupów związanych z wytworzeniem infrastruktury okołoprzystankowej w ramach inwestycji, wskazuje jednoznacznie, że służą one tylko i wyłącznie do wykonywania zadań własnych mających na celu korzyść ogółu, tj. do świadczenia usług w ramach reżimu publicznoprawnego tj. Gmina realizując ww. zadanie występuje jako organ władzy.

Przy czym fakt, że Gmina świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT w zakresie komunikacji miejskiej (sprzedaż zintegrowanego biletu komunikacji publicznej), nie powoduje (z uwagi na odrębność tych usług), zmiany charakteru usług, dla świadczenia których buduje lub przebudowuje infrastrukturę okołoprzystankową.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że realizowane przez Gminę zakupy związane wytworzeniem infrastruktury okołoprzystankowej w ramach inwestycji, służą do świadczenia tylko i wyłącznie usług w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym wskazane zakupy towarów i usług nie są nabywane do działalności gospodarczej, a Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W ocenie Organu, pośredni wpływ zakupów na czynności opodatkowane w wymiarze jaki przedstawił Wnioskodawca we wniosku, nie zmienia faktu, że zakupy, o które Wnioskodawca pyta, są związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością wynikającą z obowiązków publicznych. Dopiero gdy brak byłoby takiego bezpośredniego związku z jakąś konkretną działalnością, można rozważać ewentualny „dalszy” związek z jakąś czynnością.

Zakupy, o które Wnioskodawca pyta, są w pierwszej kolejności dokonywane w celu wykonania usług w ramach reżimu publicznoprawnego, a ewentualna późniejsza czynność opodatkowana, która pojawia się obok wykonywania ww. czynności, nie może przesądzać, że zakup został w jakimkolwiek zakresie dokonany w celu wykonania tej opodatkowanej czynności. Utwardzona nawierzchnia dróg na parkingach, chodnikach, parkingi, stojaki rowerowe, przejście dla pieszych oraz oświetlenie przystanków ze swojej istoty zaspokajają bowiem zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Sam Wnioskodawca wskazał, że drogi będą ogólnodostępne, Gmina z tytułu ich użytkowania nie będzie pobierać opłat, służyć będą wszystkim mieszkańcom regionu chcącym skorzystać z komunikacji autobusowej i kolejowej w ramach biletu zintegrowanego. Infrastruktura okołoprzystankowa wytworzona w ramach ww. inwestycji przez ZTM w postaci parkingów, stojaków rowerowych będzie udostępniona nieodpłatnie.

Reasumując stwierdzić trzeba, że Gmina, budując/przebudowując infrastrukturę okołoprzystankową w ramach projektu nie występuje w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową czy przebudową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego. Takiego związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim, nie można upatrywać w tym, że ww. wydatki muszą zostać poniesione, aby zachęcić mieszkańców regionu do zakupu biletów na komunikację miejską zarządzaną przez ZTM.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w myśl, którego z tytułu przedmiotowych nabyć Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj