Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.57.2018.3.JS
z 13 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie nr 1) - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Komitet Społeczny „R.” został powołany aktem założycielskim w dniu 1 lutego 2018 r. w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej zgodnie z art. 3 i 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych aktem założycielskim przez osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełnione przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe, tj. przez 3 jego członków.


Wnioskodawca od 19.02.2018 r. do 31 marca 2018 r. prowadzić będzie zbiórkę publiczną.


Celem zbiórki jest zbiórka środków pieniężnych z przeznaczeniem na leczenie i rehabilitację A. która jest po przeszczepie szpiku. Zbiórka została zgłoszona w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.

Zbiórka polegała będzie na zbieraniu pieniędzy do puszek przez 10 wolontariuszy. Zbiórka będzie nagłośniona poprzez plakaty informacyjne, ogłoszenia przez księdza na mszach świętych w kościele parafialnym oraz na facebooku a także poprzez informację w lokalnej gazecie.


Zbiórka prowadzona będzie na ulicach w szkołach i podczas odbywających się imprez w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury. Środki pieniężne zebrane podczas zbiórki zostaną wyliczone komisyjnie i wpłacone przez członków komitetu społecznego na prywatny rachunek bankowy A., dla której została zorganizowana zbiórka. Pieniądze te przeznaczone będą na dalsze leczenie, rehabilitację A, która po przeszczepie szpiku wymaga bardzo drogiego i długiego leczenia.


Pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe wskazując, że celem statutowym wynikającym z § 2 aktu założycielskiego Komitetu Społecznego „R.” jest zbiórka środków pieniężnych z przeznaczeniem na leczenie i rehabilitację A., która jest po przeszczepie szpiku. Jest to jedyny cel dla którego powstał Komitet Społeczny „R”.


Komitet Społeczny „R.” w lutym 2018 r. wystąpił o nadanie NIP jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej bez szczególnej formy prawnej. Potwierdzeniem założenia Komitetu społecznego „R.” jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej jest nadany przez Urząd Skarbowy w dniu 22 lutego 2018 r. numer NIP. Wobec powyższego jednostka organizacyjna Komitet „R.” spełnia atrybut wymieniony w stanie prawnym wniosku, a mianowicie posiada strukturę organizacyjną, której potwierdzeniem jest akt założycielski Komitetu Społecznego „R” i nadany nr NIP.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca (utworzony w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej) na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego wynikającego z art. 3 i 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 498) spełnia kryteria uznania go za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm.)?
  2. Czy dochód który uzyska Wnioskodawca, w związku z przyszłą zbiórką publiczną, przeznaczony i wydatkowany na cele dobroczynne tj. przekazane środki na prywatny rachunek bankowy A na jej leczenie i rehabilitację, będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Odpowiedź na Pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Odpowiedź na Pytanie Nr 2 zostanie udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 498) spełnia kryteria do uznania go za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 z późn. zm.).


Status podmiotowo-prawny Wnioskodawcy do prowadzenia zbiórek publicznych określa art. 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz 498, z późn. zm.), zgodnie z którym:

  1. Komitet Społeczny powołują aktem założycielskim co najmniej 3 osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełnienie przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe.
  2. Akt założycielski zawiera w szczególności:
      określenie celu, w jakim komitet społeczny został powołany;
    1. dane osób powołujących komitet społeczny - imię, nazwisko, adres zamieszkania, Numer pesel, a w przypadku gdy dana osoba nie ma numeru pesel, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość tej osoby;
    2. adres do korespondencji;
    3. dane, w zakresie określonym w pkt 2, osoby uprawnionej do reprezentowania komitetu społecznego;
    4. oświadczenie o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w ust. 1.
  3. Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w ust. 1, członkowie komitetu społecznego składają pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań.

Odnośnie kwestii kwalifikowania komitetów społecznych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. uznania komitetów społecznych za podatników podatku dochodowego, jeżeli osiągają dochody podlegające opodatkowaniu tym podatkiem i nie są podmiotowo zwolnione od tego podatku, należy wskazać, że pojęcie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w polskim systemie prawa.

Z doktryny i orzecznictwa sądów administracyjnych oraz literatury prawa odnośnie rozumienia pojęcia jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wynika, że taką jednostką jest twór społeczny, przejawiający się w postaci zorganizowanej formy działalności ludzkiej, których funkcjonowanie regulują różne gałęzie prawa. Nieposiadanie przez jednostkę organizacyjną osobowości prawnej nie wyklucza uznania jej podmiotowości prawnopodatkowej w zakresie podatku dochodowego do osób prawnych.


Dla uzyskania statusu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej wystarczające jest posiadanie przez dany podmiot przynajmniej jednego z poniżej wymienionych atrybutów,

a mianowicie:

  1. Posiadanie struktury organizacyjnej.
  2. Działanie za pośrednictwem organów.
  3. zdolność prawna w zakresie prawa materialnego.
  4. Zdolność procesowa i sądowa.
  5. Zdolność upadłościowa i układowa.
  6. Posiadanie własnego majątku.
  7. Odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania.

(por. tezy uchwały sn z dnia 26 stycznia 1996 r., sygn.. Akt III CZP 111/95 oraz wyroków: I SA/Wr 348/05 z dnia 26 lutego 2007 r., I SA/GD 864/13 z dnia 15 października 2013 r.).


W świetle przedstawionych wyjaśnień, będące zorganizowanymi jednostkami, komitety społeczne powoływane do przeprowadzania zbiórek publicznych na podstawie art. 4 ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych spełniają kryteria do uznania za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Pytanie nr 1) - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania Nr 1.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj