Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.34.2018.2.AA
z 22 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 26 lutego 2018 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.34.2018.1.AA na podstawie art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 marca 2018 r., natomiast w dniu 15 marca 2018 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 14 marca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą i wykonuje usługi polegające na komputerowym składzie i przygotowywaniu do druku czasopism, gazet, broszur, katalogów reklamowych, ulotek, książek, plakatów, albumów, kalendarzy, notatników, wizytówek.

W ramach realizacji zleconych usług wykonuje następujące czynności (w zależności od specyfiki zleconej usługi wykonuje wszystkie, bądź tylko część wymienionych poniżej czynności):

  • wykonanie projektu makiety gazety, czasopisma, katalogu reklamowego, broszury etc. (stworzenie ogólnego wyglądu publikacji, jej okładek i zawartości),
  • przygotowanie dostarczonych mających być zamieszczonych w publikacji zdjęć/ilustracji/grafik (m.in. retusz zdjęć, wycinanie z tła elementów zdjęć),
  • skład i łamanie tekstu (tworzenie obrazu strony/stron poprzez nadanie surowej zawartości tekstowej cech tekstu sformatowanego oraz połączenie tekstu z grafiką). Formatowanie tekstu polega m.in. na nadaniu mu odpowiedniej wielkości, kroju czcionki, wyrównania, koloru. W wyniku łączenia tekstu z grafiką mogą powstawać przypadki, w których na danych stronach może znajdować się tylko tekst, lub tylko zdjęcie czy inna grafika,
  • tworzenie tabel, wykresów,
  • wykonywanie korekty tekstu, jak również wprowadzanie zmian w wyglądzie strony sugerowanych przez zlecającego.

Wyżej opisanych czynności Wnioskodawca dokonuje przy użyciu komputera i za pomocą odpowiedniego, zainstalowanego na nim oprogramowania. Do realizacji zleconych usług niezbędna jest znajomość obsługi odpowiednich programów komputerowych, jak również doświadczenie, wiedza i zmysł estetyczny w zakresie rozmieszczania elementów graficznych na stronie, ich wielkości, kształtu, koloru. Ostatnim etapem wykonywanej usługi jest wyprodukowanie/stworzenie pliku elektronicznego z obrazem strony, w jakości spełniającej standardy wymagane przez drukarnie offsetowe lub cyfrowe i przekazanie tego pliku bezpośrednio do drukarni lub do zlecającego usługę. Za wykonanie usługi Wnioskodawca pobiera ustaloną wcześniej opłatę (jako czynny podatnik VAT wystawia fakturę).

W chwili obecnej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz jednego podmiotu tj. prowadzi działalność usługową związaną z przygotowywaniem do druku (PKD 18.13.Z) na rzecz jednego wydawnictwa. Jest to zarazem jedyny przychód z prowadzonej działalności. Należy jednoznacznie stwierdzić, że taki stan rzeczy, tj. świadczenie usług na rzecz jednego podmiotu jest spowodowany ilością i efektywnością ekonomiczną oferowanych zleceń, nie ma charakteru trwałego i jest oparty na rynkowych zasadach.

Ponadto Wnioskodawca oświadcza, że nie świadczył i nie świadczy usług na rzecz byłych lub obecnych pracodawców.

W związku z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca stwierdza, że:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat świadczonych usług, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; natomiast za jej wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zleceniobiorca;
  2. czynności związane ze świadczoną usługa nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności z tym, że przyjmując zlecenie wykonania usługi zobowiązuje się do jej całkowitego wykonania w określonym terminie pod rygorem określonych kar umownych;
  3. wykonując czynności związane ze świadczoną usługą ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi nieprzerwanie od 2005 r. W roku 2017 jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał zasady ogólne.

W dniu 8 stycznia 2018 r., na podstawie art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył oświadczenie skierowane do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego, iż na rok 2018 wybiera opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, poinformował o założeniu ewidencji przychodów, jak również jako wybór metody wpłaty podatku wybrał miesięczne wpłaty podatku. W roku 2017 przychód ze sprzedaży wyniósł 63.185 zł 20 gr.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.) prowadzi działalność usługową sklasyfikowaną w pozycji 18.13.10.0 PKWiU „Usługi związane z przygotowaniem do druku”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKD 18.13.Z „Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% przychodu - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKD 18.13.Z „Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% przychodu - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, (...).

W art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy zawarto zastrzeżenie, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy, nie wymieniono czynności zaliczonych do usług sklasyfikowanych w pozycji 18.13.10.0 PKWiU „Usługi związane z przygotowaniem do druku”. W świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca uważa, że prowadzoną działalność należy uznać jako „działalność usługową” w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zdefiniowaną za pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Usługi sklasyfikowane w pozycji 18.13.10.0 PKWiU podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, ryczałt od przychodów ze świadczenia tych usług wynosi 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenia oznaczają:

  • działalność usługowa - działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (pkt 1),
  • działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (pkt 4).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej, w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.”

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 18.13.10.0 podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodu.

Wskazać należy, że w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie usług związanych z przygotowaniem do druku, oznaczonych symbolem PKWiU 18.13.10.0, nie zostało wymienione, wobec czego usługi jakie świadczy Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług mieszczących się w grupie PKWiU 18.13.10.0 „Usługi związane z przygotowaniem do druku” będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj