Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.375.2017.1.AGR
z 8 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (wg daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych użyczenia uczestnikowi programu pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów - jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania uczestnikowi programu pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia oraz nieodpłatnego przekazania uczestnikowi projektu pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został powołany do życia uchwałami rad gmin członków założycieli, w sprawie utworzenia związku międzygminnego pod nazwą „(…)”. Głównym zadaniem Wnioskodawcy jest zorganizowanie na terenie Gmin - Uczestników Związku odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych wytworzonych na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy oraz odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zorganizowanie i utrzymanie PSZOK-ów oraz prowadzenie akcji informacyjnej i edukacyjnej w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Wnioskodawca jest osobą prawną wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stworzenie jednolitego nowoczesnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie wielu gmin daje możliwość obniżenia kosztów realizacji tego zadania, jak również pozwala na efektywniejsze jego wykonywanie. Rosnące wymagania w zakresie ochrony środowiska, zmienność przepisów, jak również stopień ich złożoności, zainspirowały gminy z regionu do podjęcia w tym zakresie wspólnej inicjatywy, której efektem jest idea powołania związku międzygminnego. Realizacja zadań gmin za pomocą Wnioskodawcy pozwala precyzyjnie określić koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, co umożliwia ustalenie stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w wysokości pokrywającej koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, edukacji ekologicznej oraz obsługi administracyjnej systemu.

Uczestnikami Związku Międzygminnego jest 18 jednostek samorządu terytorialnego, w tym: (…).

Na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku (Dz.U. t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1289, 2056) Zgromadzenie Związku Międzygminnego Wnioskodawcy wprowadziło w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi następujące uchwały:

  • w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty,
  • w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanej jedynie przez część roku.

System odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych opiera się na uzyskaniu takiego poziomu środków finansowych pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, który pozwoli na pokrycie wszystkich dopuszczonych przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rodzajów kosztów funkcjonowania tego systemu. Dochody Związku pochodzące z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią ponad 98% wszystkich dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę.

Z dniem 1 lipca 2017 r. w życie weszło rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Rozporządzenie na terenie całego kraju wprowadza jednolity model selektywnego zbierania takich frakcji odpadów, jak: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne i odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. Wnioskodawca posiada już dostosowany do ww. rozporządzenia system w zakresie zbierania i odbioru papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych, natomiast zobowiązany jest wdrożyć selektywną zbiórkę bioodpadów.

Zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia na przystosowanie systemu do rozporządzenia wprowadzono okres przejściowy „umowa na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości obowiązująca w dniu wejścia w życie rozporządzenia, która określa wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z rozporządzeniem, zachowuje ważność na czas, na jaki została zawarta, jednak nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca 2021 r.” Umowy na odbiór i transport odpadów komunalnych zawarte przez Wnioskodawcę zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2019 r. W związku z koniecznością przygotowania systemu dla 18 gmin w zakresie gromadzenia i odbioru frakcji „bio”, powstał pomysł pilotażowego programu, w którym wezmą udział mieszkańcy jednej z gmin należącej do Związku Międzygminnego. W ramach programu wszyscy chętni do udziału otrzymają brązowe pojemniki do segregacji bioodpadów. Doświadczenia i praktyczne zastosowania w tej gminie, będą przygotowaniem do wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2020 r. obowiązku zbierania i odbioru bioodpadów we wszystkich gminach Związku Międzygminnego.

Cele programu

Głównym celem realizacji programu jest uzyskanie doświadczenia w zakresie organizacji zbiórki bioodpadów, które będzie podstawą do uchwalenia aktów prawa miejscowego określających obowiązki Wnioskodawcy oraz właścicieli nieruchomości w zakresie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Doświadczenia te będą również wykorzystane przy określeniu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do przetargów na odbiór odpadów oraz ich zagospodarowanie. Doświadczenia i wnioski wynikające z realizacji programu, dadzą możliwość stworzenia spójnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który pozwoli świadczyć dla właścicieli nieruchomości usługę o wysokiej jakości, przy możliwie najniższej stawce opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Cele poboczne to:

  • pozyskanie informacji o zachowaniu odpadów biodegradowalnych, a w szczególności resztek kuchennych, w zależności od pory roku, warunków atmosferycznych (temperatura), zachodzących w nich procesach fizyko - chemicznych (uciążliwości odorowe, odcieki, wpływ na stan sanitarno - higieniczny miejsc, w których zbierane są odpady);
  • pozyskanie informacji dotyczących sposobu transportu bioodpadów, np. czy w zwykłych śmieciarkach lub kontenerach, czy też odpady te muszą być zbierane specjalistycznymi samochodami z dodatkową funkcją, np. mycia i dezynfekcji pojemników;
  • pozyskanie wiedzy o najlepszym sposobie zagospodarowania odpadów biodegradowalnych (produkcja kompostu lub wytworzenie biogazu w instalacji fermentacji), oraz różnic pomiędzy zagospodarowaniem bioodpadów uzyskanych z odpadów zmieszanych oraz odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki prowadzonej przez mieszkańców „u źródła”;
  • wzrost poziomu odzysku i recyklingu wybranych frakcji odpadów.

Realizacja programu

Aktualnie na terenie gmin - członków Wnioskodawcy odpady komunalne zmieszane odbierane są z częstotliwością nie rzadziej niż raz na tydzień. W przypadku zachowania tej częstotliwości odbioru z jednoczesnym odbiorem z taką samą częstotliwością bioodpadów, wiązałoby się to z ok. 80% wzrostem kosztów odbioru i transportu odpadów. W celu ograniczenia wzrostu kosztów transportu, w ramach programu pilotażowego odpady zmieszane będą odbierane z częstotliwością nie rzadszą niż raz na dwa tygodnie, przy czym należy uwzględnić przepis art. 6r ust. 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zobowiązujący Związek do odbierania odpadów zmieszanych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne z budynków wielolokalowych położonych na terenach miejskich z częstotliwością minimum raz na tydzień w okresie od kwietnia do października.

W ramach programu pilotażowego odpady z budynków wielolokalowych położonych na terenach miejskich, odpady zmieszane i bioodpady będą odbierane z częstotliwością nie rzadziej niż raz na tydzień przez cały rok.

W celu zachęcenia właścicieli nieruchomości do udziału w programie pilotażowym, wszyscy chcący przystąpić do programu pilotażowego zostaną wyposażeni w brązowe pojemniki przeznaczone do zbierania bioodpadów.

Adresaci programu

Program pilotażowy jest kierowany do wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy. Z posiadanych przez Wnioskodawcę deklaracji w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika, że na terenie gminy znajduje się ok. 2530 nieruchomości zamieszkałych. Mieszkańcy i właściciele nieruchomości będą zachęcani do udziału w programie przez szeroko zakrojoną akcję informacyjną realizowaną poprzez publikacje prasowe, pisma informacyjne, bezpośrednie spotkania (zebrania wiejskie), informacje przekazywane za pośrednictwem pracowników Wnioskodawcy i Urzędu Miasta, strony internetowej.

Koszty realizacji programu

Szacunkowy koszt realizacji programu wyniesie ok. 1 mln zł, na który składają się:

  • zwiększone koszty odbioru i transportu odpadów;
  • koszty zakupu i dystrybucji pojemników na bioodpady (min. 240 000,00 zł);
  • koszty akcji informacyjnej o celu i zasadach przeprowadzenia programu;
  • koszty edukacji ekologicznej w zakresie zasad segregacji i odbioru bioodpadów.

Źródła finansowania

Program zostanie sfinansowany z budżetu Wnioskodawcy i ewentualnie ze źródeł zewnętrznych (Wojewódzkiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Zakłada się, że doświadczenie i wnioski wynikłe z dwuletniej realizacji programu pilotażowego pozwolą na znaczące obniżenie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi od 1 stycznia 2020 r. na terenie całego Związku w porównaniu z sytuacją gdyby program nie był realizowany.

Koszty programu zostały zaplanowane w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Okres realizacji - Program będzie realizowany przez okres dwóch lat w latach 2018-2019.

Monitorowanie

Program będzie na bieżąco monitorowany na podstawie:

  • liczby właścicieli nieruchomości deklarujących przystąpienie do programu - odbiór pojemnika na bioodpady wraz z zobowiązaniem do segregacji bioodpadów;
  • informacji od firmy odbierającej bioodpady, o liczbie uczestników w programie, masie zebranych odpadów oraz ich jakości;
  • informacji uzyskiwanych bezpośrednio przez pracowników Wnioskodawcy w trakcie kontroli działania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi - bezpośrednie rozmowy, ankiety;
  • informacji i uwag o programie uzyskiwanych za pośrednictwem strony internetowej związku i portali społecznościowych.

Poprzez właścicieli nieruchomości, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach, rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Zatem uczestnik programu to właściciel, współwłaściciel, posiadacz nieruchomości, współposiadacz nieruchomości, użytkownik wieczysty nieruchomości, osoba lub jednostka organizacyjna posiadająca nieruchomość w zarządzie, użytkowaniu lub faktycznie nią władająca, zarządca nieruchomości (w tym spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa), a także inne podmioty władające nieruchomością (np. najemca, użytkownik). Program polegałby na zakupie określonej liczby brązowych pojemników przeznaczonych do gromadzenia bioodpadów, które następnie, na podstawie umowy użyczenia, zostałyby bezpłatnie przekazane uczestnikom programu. Zakup przedmiotowych pojemników zostałby sfinansowany ze środków własnych Wnioskodawcy pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Umowa użyczenia zostanie zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2019 r. Po upływie tego okresu przedmiot użyczenia przejdzie nieodpłatnie na własność uczestnika programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku, gdy program będzie finansowany ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w momencie zawarcia umowy użyczenia pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów powstaje przychód u biorącego (uczestnika programu) i tym samym po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek wystawienia PIT-8C, czy też świadczenie rzeczowe polegające na użyczeniu brązowego pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów jest zwolnione z opodatkowania?
  2. Czy w przypadku, gdy program będzie finansowany ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w momencie nieodpłatnego przejścia na własność pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów powstaje przychód u biorącego (uczestnika programu) i tym samym po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek wystawienia PIT-8C, czy też świadczenie rzeczowe polegające na przejściu na własność brązowego pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów jest zwolnione z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1971), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w związku z użyczeniem, a następnie nieodpłatnym przekazaniem na własność pojemników przeznaczonych do gromadzenia bioodpadów uczestnikom programu, sfinansowanych ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, powstanie po ich stronie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek wystawienia PIT-8C.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Wnioskodawca, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2017 r., poz. 1875), jest zobowiązany do odbioru odpadów komunalnych na terenach gmin uczestników Wnioskodawcy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19) obowiązkiem selektywnego zbierania podlegają następujące frakcje: papier, szkło, metal, tworzywa sztuczne oraz odpady ulegające biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. Akty prawa miejscowego obowiązujące na terenie gmin - członków Wnioskodawcy oraz obowiązujące umowy na odbieranie odpadów nie spełniają w całości ww. obowiązku w zakresie zbiórki odpadów ulegających biodegradacji. Większość tzw. „odpadów kuchennych” jest aktualnie zbierana w pojemnikach przeznaczonych do odpadów zmieszanych (resztkowych). Nowe umowy będą obowiązywały od 1 stycznia 2020 r. i będą w całości uwzględniać zasady wynikające z ww. rozporządzenia, w szczególności w zabudowie wielorodzinnej. W celu zdobycia takiego doświadczenia Wnioskodawca zamierza, przed objęciem wszystkich właścicieli nieruchomości obowiązkiem selektywnego zbierania bioodpadów, realizować na terenie jednej z gmin, na terenie której występują wszystkie typy nieruchomości (zabudowa wielorodzinna, jednorodzinna, podmiejska, zagrodowa) pilotażowy program zbiórki odpadów. Doświadczenia i wnioski wynikające z realizacji tego programu dadzą możliwość stworzenia spójnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który pozwoli świadczyć dla właścicieli nieruchomości usługę o najwyższej jakości, przy możliwie najniższej stawce opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gmin. Natomiast w myśl art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

Ponadto w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku wydane zostały interpretacje indywidualne:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 grudnia 2015 r., który to stwierdził, że „(...) że skoro oddanie kompostowników do bezpłatnego używania, a w dalszym okresie otrzymania na własność, odbywa się w ramach nałożonych na Gminę zadań, to nie można twierdzić, że z tego tytułu po stronie mieszkańca powstaje przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sposób realizowania przez Gminę zadań na nią nałożonych nie może generować przychodu po stronie jej mieszkańców. W związku z powyższym, po stronie mieszkańców Gminy (Biorącego) nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem kompostowników na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia a następnie przekazania ich na własność. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PlT-8C”.
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 listopada 2017 r., zdaniem którego „(...) w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w związku z zamontowaniem instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach mieszkańca, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po okresie trwania projektu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C”.

Wnioskodawca jest obowiązany do wprowadzenia na terenie przynależnych mu gmin obowiązku selektywnego zbierania bioodpadów. Obowiązek ten rozpocznie poprzez realizowanie pilotażowego programu zbiórki bioodpadów na terenie gminy. Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z przytoczonym we wniosku art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Wnioskodawca na mocy uchwały Zgromadzenia ma prawo przejąć obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczaną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W tym kontekście należy stwierdzić, że skoro bezpłatne oddanie w używanie pojemników przeznaczonych do gromadzenia bioodpadów, a w późniejszym okresie przekazania ich na własność, odbywa się w ramach nałożonych na Wnioskodawcę zadań, to nie można stwierdzić, że z tego tytułu po stronie uczestnika programu powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, po stronie mieszkańców gminy (uczestników programu) nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem przedmiotowych pojemników na podstawie umowy użyczenia, a następnie przekazania ich im na własność. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • skutków podatkowych użyczenia uczestnikowi programu pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów - jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania uczestnikowi programu pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w związku z nieodpłatnym użyczeniem, a następnie przekazaniem na własność pojemników przeznaczonych do zbierania bioodpadów uczestnikom programu, sfinansowanych ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, powstanie po ich stronie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Podkreślić również należy, iż do nieodpłatnych świadczeń nie zalicza się świadczeń mających formę pieniężną, w tym również świadczeń w postaci refundacji kosztów.

Z treści wniosku wynika, że głównym zadaniem Wnioskodawcy jest zorganizowanie na terenie Gmin - Uczestników Związku odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych wytworzonych na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy oraz odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zorganizowanie i utrzymanie PSZOK-ów oraz prowadzenie akcji informacyjnej i edukacyjnej w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.

Z dniem 1 lipca 2017 r. w życie weszło rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Rozporządzenie na terenie całego kraju wprowadza jednolity model selektywnego zbierania takich frakcji odpadów, jak: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne i odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. W związku z koniecznością przygotowania systemu dla 18 gmin w zakresie gromadzenia i odbioru frakcji „bio”, powstał pomysł pilotażowego programu, w którym wezmą udział mieszkańcy jednej z gmin należącej do Związku Międzygminnego. W ramach programu wszyscy chętni do udziału otrzymają nieodpłatnie brązowe pojemniki do segregacji bioodpadów. Umowa użyczenia zostanie zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do dnia 31 grudnia 2019 r. Po upływie tego okresu przedmiot użyczenia przejdzie nieodpłatnie na własność uczestnika programu. Doświadczenia i praktyczne zastosowania w tej gminie, będą przygotowaniem do wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2020 r. obowiązku zbierania i odbioru bioodpadów we wszystkich gminach Związku Międzygminnego.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289, z późn. zm.) utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ww. ustawy gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności m.in. ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji (pkt 5).

Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy w razie wykonywania przez związek międzygminny zadań, o których mowa w ust. 2, określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro oddanie pojemników do segregacji bioodpadów do bezpłatnego użyczenia, a następnie przekazania ich na własność uczestnikom programu, odbywa się w ramach nałożonego na wszystkie gminy Związku Międzygminnego obowiązku zbierania i odbioru bioodpadów, to nie można stwierdzić, że z tego tytułu po stronie uczestnika programu powstaje przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w przypadku, gdy program będzie finansowany ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w momencie zawarcia umowy użyczenia pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów u biorącego (uczestnika programu) nie powstanie przychód do opodatkowania i tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Ponadto gdy program będzie finansowany ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w momencie nieodpłatnego przekazania na własność pojemnika przeznaczonego do zbierania bioodpadów u biorącego (uczestnika programu) nie powstanie przychód do opodatkowania i tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj