Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.834.2017.2.IR
z 7 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług fakturą z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług fakturą z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Dnia 9 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zawarł z ... Agencją... (dalej ...) - organizacją międzynarodową z siedzibą w P. (F.) umowę nr …. (dalej Umowa) na wykonanie i finansowanie projektu (dalej Projektu). Przedmiotem Umowy jest realizacja przez Wnioskodawcę na rzecz ...Projektu polegającego na opracowaniu serwisu w postaci przygotowania, opracowania kompleksowego i operacyjnego Systemu Monitorowania Zjawiska Suszy na podstawie danych satelitarnych łączącego te dane z danymi naziemnego monitoringu hydro-meteorologicznego oraz uruchomieniu platformy Internetowej dostarczającej w sposób operacyjny map zasięgu suszy oraz krótkoterminowej prognozy jej rozwoju, wraz z wyceną wymiernego wpływu suszy na wybrane sektory gospodarki wraz z jego ostateczną komercjalizacją przewidującą udzielanie podmiotom trzecim licencji przez Wnioskodawcę na korzystanie z opracowanego w ramach Umowy serwisu.

....wystawiła Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług, do których odnosi się powyższe świadectwo.

Dokument ten spełnia warunki, o których mowa w § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jednolity w Dz.U. z 2017 r., poz. 839). Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia potwierdza, że dostawa towarów bądź świadczenie usług w ramach Umowy przez Wnioskodawcę są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska.

W związku z udziałem w Projekcie, Wnioskodawca, po wykonaniu określonych w Umowie etapów, przesyła raport z wykonania prac oraz wystawia w systemie internetowym fakturę (invoice) na rzecz ...(nie zawierającą podatku VAT), na podstawie której ...jest zobowiązana do zapłaty należności. Po akceptacji merytorycznej wykonanych prac (raportu), Wnioskodawca wystawia krajową fakturę VAT ze stawką 0% w celu udokumentowania sprzedaży usług.

W związku z art. 41.1 Rozporządzenia ... zawierającego ogólne warunki i postanowienia umów zawieranych przez ... Agencję ... (…… z 29 czerwca 2015 roku), Wnioskodawca będzie udostępniał geoportal powstały w wyniku realizacji Projektu w sposób następujący:

  1. ... Agencji ..., państwom stowarzyszonym ... Agencji ..., osobom i organom Agencji na podstawie nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie licencji z prawem udzielania sublicencji,
  2. państwom stowarzyszonym ... Agencji ..., osobom i organom Agencji na warunkach preferencyjnych,
  3. instytucjom akademickim i badawczym na podstawie nieodpłatnej licencji bez prawa do udzielania sublicencji, dla własnych celów naukowo-badawczych, z wyłączeniem celów komercyjnych,
  4. innym podmiotom trzecim odpłatnie na warunkach rynkowych dla celów innych niż cele Agencji i cele państw stowarzyszonych.

Celem Projektu jest jego komercjalizacja tj. odpłatne udostępnianie geoportalu przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (wymienionym w pkt 4 powyżej) poprzez sprzedaż licencji na warunkach rynkowych na jak najszerszą skalę. Wnioskodawca zdecydował się na realizację Projektu mając na celu odpłatną sprzedaż licencji i to ona stanowi główny cel Projektu. Kontrahentami Projektu są podmioty z terytorium Polski (geoportal obejmuje bowiem wyłącznie teren Polski) a jego działanie dedykowane jest konkretnym, ustalonym przez Wnioskodawcę w trakcie badań sektorom gospodarki, których działalność uzależniona jest od dostępu do wody (energetyczny, rolniczy, publiczny, ubezpieczeniowy, ochrony środowiska) a więc w pełni odpłatna.

Niemniej jednak, zobowiązanie się przez Wnioskodawcę do udostępniania licencji podmiotom, o których jest mowa w pkt 1-3 powyżej, nieodpłatnie lub na warunkach preferencyjnych stanowiło warunek uzyskania dofinansowania Projektu przez ... - korzystanie przez podmioty 1-3 ograniczone jest do celów publicznych państw stowarzyszonych w ...lub celów stricte naukowych i będzie mieć znaczenie marginalne. Umowa z ... nie przewiduje sankcji zwrotu finansowania Projektu na wypadek nieudzielenia licencji podmiotowi 1-3 na zasadach określonych Umową z ...Celem nadrzędnym Wnioskodawcy, opisanym również w Umowie z... jest bowiem komercjalizacja Projektu. Udzielanie licencji nieodpłatnie lub za ceny preferencyjne może w ogóle nie wystąpić, zakres informacji generowanych przez Serwis dedykowany jest bowiem skonkretyzowanym odbiorcom (ww. sektory gospodarki) zaangażowanym również w określanie zakresu funkcjonalności Serwisu na etapie jego tworzenia - jako eksperci lub partnerzy Projektu.

Wnioskodawca w celu realizacji Projektu będzie dokonywać zakupu specjalistycznej aparatury, urządzeń komputerowych i innych materiałów, wykorzystywanych wyłącznie w Projekcie, a także będzie posiłkować się pomocą osób trzecich zamawiając odpłatnie usługi. Powyższe zakupy i zlecenia dokonywane będą wyłącznie w celu realizacji Projektu, w tym również jego dalszej komercjalizacji, tj. wykorzystania w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Całość planowanych wydatków określona jest w Umowie z ...

W ramach Umowy z... przewidziano podwykonawcę posiadającego status podwykonawcy akceptowanego przez ..., którego udział w realizacji Projektu (zakres prac) oraz podstawowe zasady wynagradzania określa Umowa i którego zmiana nie jest możliwa bez zmiany Umowy z ... Podmiotem tym jest Instytut …. w W. (dalej ...). W celu realizacji Umowy z... Wnioskodawca zawarł odpłatną umowę na podwykonawstwo z ..., na podstawie której rozliczał będzie z ... wykonywane przez ...prace, za których zapłata uzależniona jest dodatkowo od odbioru prac i zapłaty przez... za prace w ramach Umowy z ... z uwzględnieniem ogólnej przyjętej przez Wnioskodawcę i ... zasady ich udziału i wynagradzania za prace wykonywane w ramach Projektu. Za wykonanie prac ... odpowiada względem Wnioskodawcy jako jego podwykonawca, brak jest bezpośredniej odpowiedzialności ... względem .... Odpowiedzialność tę bowiem ponosi względem...Wnioskodawca jako wykonawca Projektu.

W piśmie z dnia 19 stycznia 2018 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na ... Agencję ... (zwaną również ...) wyłącznie przez Wnioskodawcę będącego wykonawcą w ramach zawartej z ... umową (zwaną Kontraktem ...). Zgodnie z wnioskiem Wnioskodawcy o uzyskanie finansowania Projektu (zwanym Wnioskiem) oraz zawartym w konsekwencji jego akceptacji przez... z Wnioskodawcą jako generalnym wykonawcą Kontraktem ... realizacja zadań w ramach Projektu podzielona została szczegółowo pomiędzy generalnego wykonawcę (Wnioskodawca) oraz zaakceptowanego przez .. podstawowego podwykonawcę tj. ...

W związku z podziałem zadań w Kontrakcie pomiędzy Wnioskodawcą i ...Kontrakt ...określa również podział dofinansowania/wynagrodzenia pomiędzy Wnioskodawcą jako Generalnym wykonawcą i ... jako podwykonawcą Kontraktu według proporcji 50/50 dla Wnioskodawcy/... oraz płatności częściowe i zaliczkę. Kontrakt ...wskazuje wysokość poszczególnych płatności częściowych i zaliczki dla Wnioskodawcy oraz wskazanie kwot należnych za realizację części zadań przez ... jako podwykonawcy, do których zapłaty zobowiązany jest Wnioskodawca dla ... jako podstawowego podwykonawcy. Wysokość dofinansowania a tym samym wartość całego Projektu określona została wartością równą kosztom jego wykonania. Projekt nie generuje zysku - przychodu ani dochodu w rozumieniu ustawy o rachunkowości (pozycja nr 9 w poniższym tabelarycznym zestawieniu rozdziału kosztów Wnioskodawcy). W związku z badawczym charakterem Projektu użyte przez Wnioskodawcę modele (model WRF) mają charakter niekomercyjny - na użytek badawczo naukowy - i dopiero w przypadku powodzenia Projektu i jego pozytywnej ewaluacji z punktu widzenia przydatności wypracowanej metodologii, wyników analiz po zakończeniu Projektu Wnioskodawca będzie mógł wystąpić o zgodę na komercyjne wykorzystanie modelu WRF i rozpocząć wdrażanie komercyjne. Dopiero po pozytywnej ewaluacji i zakończeniu Projektu zarówno Wnioskodawca jak i ...jako podwykonawca uzyskiwać mogą zyski z tytułu udzielania licencji (z podziałem 50/50) na zasadach komercyjnych z uwzględnieniem warunków przewidzianych Kontraktem .... Na etapie realizacji Projektu zarówno Wnioskodawca jak i ...ponoszą w zakresie realizowanych przez dany podmiot zadań wszelkie koszty związane z ich realizacją. Kontrakt ...przewiduje w ramach Projektu rozdział kosztów odrębnie dla Wnioskodawcy i ... Kontrakt ... nie przewiduje środków (finansowania) na utrzymanie serwisu wypracowanego w ramach Projektu na okres ewentualnej jego komercjalizacji. Dofinansowanie i koszty, do jakich odnosi się wniosek o interpretację dotyczą wyłącznie realizacji Projektu bez ewentualnej jego komercjalizacji. Załącznikiem do Wniosku i do Kontraktu ... są odrębne (dla Wnioskodawcy oraz ...) tabele zestawień finansowych podziału środków znajdujących się po stronie Wnioskodawcy albo ... W odniesieniu do Wnioskodawcy Kontrakt ... przewiduje następujący rozdział kosztów w zakresie zadań Wnioskodawcy w ramach Projektu (zestawienie stanowi załącznik do pisma będącego uzupełnieniem wniosku).

Kontrakt... wymienia kluczowe podmioty, za pomocą których realizowane mają być przez Wnioskodawcę albo przez ... dedykowane temu podmiotowi zadania w ramach realizacji Projektu. Kontrakt...nie narzuca formy zaangażowania tego podmiotu w realizację zadania w ramach Projektu (zatrudnienie nastąpić może w ramach stosunku pracy, umowy zlecenie, umowy o dzieło lub innej umowy cywilnoprawnej). Zmiana podmiotu zatrudnianego przez Wnioskodawcę albo ... (wymienionego we Wniosku/Kontrakcie... jako podmiot kluczowy) do realizacji Projektu wymaga zgody .... Sama realizacja celów Projektu dopuszcza za zgodą ...możliwość przesuwania środków między zadaniami. Możliwa jest zmiana podmiotowa (zmiana osoby zaangażowanej w realizację Projektu) jak i przedmiotowa (zmiana z opcji zakupu sprzętu np. serwera na zakup usługi udostępnienia usługi serwerowej) oraz przesunięcia finansowe pomiędzy poszczególnymi kosztami realizacji zadań (Wnioskodawca albo I...w części dotyczącej jego zadania). Przedmiotowe zmiany nie wpływają na budżet Projektu i wysokość finansowania określoną bezpośrednio w Kontrakcie ...

Za wykonanie zadań lub ich części w ramach Projektu wystawiane będą przez Wnioskodawcę na podstawie Kontraktu... po odbiorze zadań lub ich części przez ... faktury częściowe. Faktury za wykonanie zadań lub ich części przez ... wystawiane będą przez ... na Wnioskodawcę po dokonaniu odbioru prac przez ...., co jest równoznaczne z ich odbiorem przez Wnioskodawcę. Płatność danej części wynagrodzenia dla ..nastąpi po i pod warunkiem zapłaty wynagrodzenia przez ... dla Wnioskodawcy.

W związku z realizacją Projektu przez Wnioskodawcę na rzecz... oprócz faktur wystawianych przez ...(których wysokość opisana jest bezpośrednio w Kontrakcie z ...) jako podstawowego podwykonawcę oraz w związku z tym, że pełna odpowiedzialność za realizację zadań Wnioskodawcy, których realizacja zgodnie z wnioskiem i Kontraktem z ...obciąża Wnioskodawcę, Wnioskodawca ponosić będzie koszty zatrudnienia personelu, utrzymania biura i usług oraz urządzeń niezbędnych do wykonania Projektu - obciążających go zadań (komputery, serwery itp.).

W ramach personelu Wnioskodawca część zadań wykonuje samodzielnie (w związku z posiadanymi kwalifikacjami i doświadczeniem) a część podzlecić może osobom trzecim w ramach stosunku pracy, zlecenia, umowy o dzieło. Kontrakt z ... szczegółowo wymienia osoby (ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych) jakich Wnioskodawca zatrudniać może w ramach realizacji zadań własnych w ramach projektu. Lista podmiotów, jakim Wnioskodawca powierzyć może realizację własnych zadań lub ich części i koszty związane z ich planowanym zatrudnieniem (w ramach umów o pracę, umów zlecenia w ramach działalności gospodarczej, lub umów o dzieło) - o czym było wyżej - określa Wniosek stanowiący część Kontraktu ... Mając na uwadze zatrudnianie personelu faktury wystawiane będą przez prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG osoby trzecie (fizyczne) lub spółki prawa handlowego za wykonanie określonych prac w ramach zadania opisanego Kontraktem ... leżącego po stronie Wnioskodawcy. W ramach usług realizowanych na zlecenie Wnioskodawcy w związku z realizacją Projektu (jego zadań) na Wnioskodawcę wystawione będą faktury za usługi np. utrzymanie serwera na czas trwania Projektu przez prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG osoby trzecie (fizyczne) lub spółki prawa handlowego. W ramach dostaw urządzeń, które zakupione mają zostać przez Wnioskodawcę w celu realizacji Projektu (zadań Wnioskodawcy), na Wnioskodawcę wystawione zostaną przez prowadzące działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG osoby trzecie (fizyczne) lub spółki prawa handlowego faktury VAT za sprzedaż danego urządzenia.

W tym miejscu Wnioskodawca doprecyzowuje, że celem Projektu jest wypracowanie innowacyjnego produktu, który może znaleźć zastosowanie komercyjne - a więc tym samym wdrożenie wyników pracy po zakończeniu Projektu. Podstawowy cel Projektu ma jednak charakter rozwojowo - naukowy.

Komercjalizacja tj. odpłatne udostępnianie geoportalu (funkcjonalności serwisu) przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (innym niż wymienione w lit. a, b oraz c powyżej) poprzez sprzedaż licencji na warunkach rynkowych na jak najszerszą skalę może się ziścić dopiero po zakończeniu Projektu i pod warunkiem satysfakcjonujących wyników oceny Projektu. Wnioskodawca zdecydował się na realizację Projektu mając na uwadze jego innowacyjny charakter i wiążące się z tym immanentnie ryzyko ewentualnego niepowodzenia jako przedsiębiorca licząc na sukces w postaci możliwości wdrożenia produktu i komercyjnego jego wykorzystania po zakończeniu Projektu (udzielanie odpłatnych licencji). Zaangażowanie ... oraz ... a przede wszystkim innowacyjność produktu przesądza jednak o celu Projektu, który sam w sobie ma charakter badawczo rozwojowy – ocena przydatności i miarodajności analiz zdjęć satelitarnych dla szacowania zjawiska i prognozowania suszy w Polsce.

W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że wobec upływu czasu, zgodnie i na podstawie Kontraktu ... wypłacona została przez ... na rzecz Wnioskodawcy zaliczka na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę na ... faktury ze stawką 0% (na podstawie zwolnienia z VAT). Jednocześnie z otrzymanej od... kwoty zaliczki Wnioskodawca na podstawie faktury zaliczkowej wystawionej przez ... z 23 % stawką VAT wypłacił należną ... część zaliczki.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę wyłącznie w celu realizacji Projektu. Na etapie realizacji Projektu w związku z jego charakterem nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Realizacja Projektu sprowadza się bowiem do poszukiwania przez Wnioskodawcę metodyki analizy suszy na terenie Polski dla konkretnych branż gospodarki w celu oceny możliwości dalszego wdrożenia komercyjnego wyników Projektu. Wdrożenie komercyjne choć objęte celem projektowym nie jest bezpośrednim wynikiem realizacji Projektu, który ma charakter ściśle badawczy i naukowy. Wdrożenie komercyjne nastąpić bowiem może w razie stwierdzenia powodzenia weryfikacji wyników analiz przeprowadzonych w wykonaniu Projektu. Sam zakres analiz i jej wyniki objęte są zakresem działalności ...Agencji ... i sprowadzają się do próby wypracowania miarodajnej metodyki analizy suszy na podstawie zdjęć satelitarnych a więc wykorzystania technologii kosmicznych.

Ewentualne wdrożenie komercyjne jest podstawowym celem Wnioskodawcy lecz nie stanowi bezpośredniego efektu realizacji Projektu, którego wynik - w postaci serwisu wykorzystywany ma być dla celów zgodnych z celami ...(cele o charakterze naukowo rozwojowym) i w całości przejęty może zostać przez ...

W przypadku pozytywnej oceny możliwości analitycznego i praktycznego wykorzystania serwisu oraz pozostawienia praw do serwisu przez ... dla Wnioskodawcy, Wnioskodawca udzielać będzie (na warunkach rynkowych) odpłatnych czasowych licencji na korzystanie z określonych funkcjonalności serwisu podmiotom trzecim (opodatkowanie podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych) innym niż określone poniżej i dla celów innych niż cele ...

Niezależnie od oceny możliwości analitycznego i praktycznego wykorzystania serwisu oraz przy pozostawieniu praw do serwisu przez ...dla Wnioskodawcy, Wnioskodawca udostępniać będzie określone funkcjonalności serwisu dla:

  1. ...Agencji ..., państwom stowarzyszonym ... Agencji ..., osobom i organom Agencji na podstawie nieodpłatnej, nieograniczonej terytorialnie licencji z prawem udzielania sublicencji, na własne potrzeby i cele... Agencji ... (brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług - niepodlegające opodatkowaniu),
  2. państwom stowarzyszonym ... Agencji ..., osobom i organom Agencji na warunkach preferencyjnych, na własne cele i potrzeby publiczne państw stowarzyszonych (opodatkowanie podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych),
  3. instytucjom akademickim i badawczym na podstawie nieodpłatnej licencji bez prawa do udzielania sublicencji, dla własnych celów naukowo-badawczych, z wyłączeniem celów komercyjnych, (brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług - zwolnienie z podatku).

Prawo ... i innych podmiotów opisanych powyżej do korzystania - w razie powodzenia Projektu, tj. uzyskania satysfakcjonujących wyników analiz zdjęć satelitarnych – z funkcjonalności serwisu nieodpłatnie i w celach określonych powyżej w lit. a, b oraz c zostało wyraźnie zastrzeżone w Kontrakcie ....

Świadectwo zwolnienia z podatku VAT dla ... nr …. cb (w załączeniu), do którego odwołuje się Wnioskodawca wystawione zostało przez Ministerstwo Ministero degli Affari Estri w Rzymie zgodnie z Dyrektywą 2006/112/EC - Art. 151 i Dyrektywą 2008/118/EC art. 13, dla usług i towarów objętych Kontraktem z ...no … za cenę …… eur zawartym z Wnioskodawcą, a więc dla usług i towarów objętych Kontraktem opisanym niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji.

Usługi, które świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach Kontraktu na rzecz ... służą realizacji celów służbowych tej organizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca w przypadku świadczenia usług objętych Projektem na rzecz ... Agencji ...powinien udokumentować sprzedaż wykonanych prac fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0%?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) (ustawa o VAT) w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu na rzecz ...Agencji ...:
    1. na rzecz podwykonawcy zgłoszonego, tj. ...,
    2. na rzecz innych zleceniobiorców lub dostawców?



Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 stycznia 2018 r.):

  1. Będzie mu przysługiwało prawo wystawienia faktury ze stawką 0% dla ... Agencji ....
  2. Będzie mu przysługiwało uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu na rzecz ... Agencji ...:
    1. w zakresie VAT naliczonego w związku z wystawieniem faktur przez ...na podstawie wiążącej Wnioskodawcę z ... umowy na podwykonawstwo,
    2. w zakresie VAT naliczonego w związku z wystawieniem faktur przez innych zleceniobiorców lub dostawców.


Ad. 1)

W rozważanym przypadku będzie dochodzić do świadczenia usług na rzecz ...w związku z Projektem. Wnioskodawca przy transakcjach takich będzie miał prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2a i ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, dla zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

  • organizacja ta musi posiadać siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium kraju innego niż terytorium państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego alternatywnie organizacja międzynarodowa musi być za taką uznana przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib oraz dostawy towarów lub usługi muszą służyć celom służbowym tych organizacji;
  • podmiot świadczący usługi musi posiadać:
    1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;
    2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w punkcie powyżej.


W związku z tym, że Wnioskodawca, w ramach realizacji Projektu będzie spełniać wskazane wyżej warunki, tzn. świadczyć usługi na rzecz..., oraz posiadać wymagane dokumenty (o których mowa w § 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych), Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien w odniesieniu do wykonywanych prac wystawiać - faktury z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  2. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek jest związany, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów lub usługi z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z powyższym, nie jest możliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zdaniem Wnioskodawcy, należy przy tym podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi szczególnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej.

Ustawa o VAT ustanawia przy tym zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się w tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest w tym przypadku intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Odnosząc się do powyższych uregulowań, w ocenie Wnioskodawcy, należy przywołać art. 168 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.) zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia - od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika. Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

W pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

Zatem, skoro towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia tego podatku. Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT - przy tym, w opisanym stanie faktycznym nie występują przesłanki z art. 88 ustawy o VAT - przepis ten nie będzie miał zatem zastosowania do Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie na usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy VAT wskazuje, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z treści art. 8 ust. 1 ustawy VAT wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatne udzielenie licencji, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy VAT, należy uznać za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, z uwagi na fakt, że głównym celem Projektu - a tym samym dostaw i usług, które Wnioskodawca zakupi celem jego wykonania - jest jego komercjalizacja i udzielanie odpłatnych licencji na warunkach rynkowych podmiotom trzecim, w ocenie Wnioskodawcy ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu na rzecz ... Agencji ...

Jednocześnie powyższa argumentacja jest aktualna niezależnie od tego, czy dotyczy wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z zakupem usług lub praw od ... czy innego podmiotu (zleceniobiorcy, usługodawcy, dostawcy) o ile zakupy te ponoszone są w związku i w celu pozyskania przychodu przez podatnika (Wnioskodawcę) i w związku z realizacją Projektu. W ocenie Wnioskodawcy, dla oceny tego uprawnienia nie jest istotne to, że sam Projekt ma charakter przede wszystkim badawczy, bowiem podstawowym celem z punktu widzenia Wnioskodawcy, zgodnym z celami ...- która przewiduje komercjalizację wyników badań i która angażuje w prace badawcze podmioty gospodarcze (przedsiębiorców) właśnie mając na uwadze możliwość i wole komercjalizacji wyników finansowanych projektów - jest dalsze wykorzystanie przez Wnioskodawcę pozyskanej wiedzy/funkcjonalności Serwisu dla konkretnych celów komercyjnych. Tym samym pierwotny charakter samego Projektu - badawczo rozwojowy - nie zmienia celu, jakim jest jego komercyjne wykorzystanie. Co prawda wdrożenie Projektu po jego zakończeniu zależy od pozytywnej - z punktu widzenia przydatności funkcjonalności Serwisu w wymienionych we Wniosku sektorach gospodarki - oceny, jednak zaangażowanie Wnioskodawcy w Projekt wynika z woli uzyskania z jego wdrożenia zysków. Podstawowym celem Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności gospodarczej i wypracowanie zysku a ryzyko wynika z innowacyjnego charakteru planowanej działalności.

Tym samym prawo do obniżenia kwot podatku należnego przysługuje Wnioskodawcy o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji Projektu dla każdego podmiotu, w tym również ... jak i innych zleceniobiorców, usługodawców czy dostawców zaangażowanych przez Wnioskodawcę w realizację Projektu, w tym również personelu kluczowego. Wydatki te ponoszone są bowiem wyłącznie w celu realizacji Projektu i wykorzystywane będą - w razie powodzenia Projektu - dla czynności opodatkowanych, czynności nieopodatkowane (na rzecz podmiotów 1-3) mają mieć - o ile Projekt uwieńczony zostanie sukcesem komercyjnym - charakter marginalny ze względu na charakter i zakres Projektu oraz cel Serwisu, a ich przewidzenie w Projekcie stanowiło warunek uzyskania finansowania od ... Ryzyko wiążące się z realizacją i powodzeniem Projektu (pozytywna lub nie ocena miarodajności wypracowanych w ramach Projektu metod analizy i prognozowania suszy w Polsce) jest cechą działalności gospodarczej i każdy biznes wymaga fazy przygotowawczej. W przypadku Wnioskodawcy, a także ..., faza przygotowawcza ma charakter badawczo - rozwojowy - w pełni innowacyjny i stad właśnie ryzyko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1. Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2017 poz. 839, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
  2. na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 tego rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 290 z 20.10.2012, str. 1), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z kolei na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT zawarł z ... Agencją ....(...) - organizacją międzynarodową z siedzibą w ...umowę na wykonanie i finansowanie projektu. Przedmiotem ww. umowy jest realizacja przez Wnioskodawcę na rzecz ..Projektu polegającego na opracowaniu serwisu w postaci przygotowania, opracowania kompleksowego i operacyjnego Systemu Monitorowania Zjawiska Suszy na podstawie danych satelitarnych łączącego te dane z danymi naziemnego monitoringu hydro-meteorologicznego oraz uruchomieniu platformy Internetowej dostarczającej w sposób operacyjny map zasięgu suszy oraz krótkoterminowej prognozy jej rozwoju, wraz z wyceną wymiernego wpływu suszy na wybrane sektory gospodarki wraz z jego ostateczną komercjalizacją przewidującą udzielanie podmiotom trzecim licencji przez Wnioskodawcę na korzystanie z opracowanego w ramach Umowy serwisu. ...wystawiła Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług, do których odnosi się powyższe świadectwo. Dokument ten spełnia warunki, o których mowa w § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia potwierdza, że dostawa towarów bądź świadczenie usług w ramach Umowy przez Wnioskodawcę są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska. Usługi, które świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach Kontraktu na rzecz ...służą realizacji celów służbowych tej organizacji. Po akceptacji merytorycznej wykonanych prac (raportu), Wnioskodawca wystawia krajową fakturę VAT ze stawką 0% w celu udokumentowania sprzedaży usług.

Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę – dla świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej z siedzibą w Paryżu zastosowanie znajdzie stawka podatku 0%, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do zastosowania preferencyjnej stawki 0% tj. będzie świadczyć usługi na rzecz organizacji międzynarodowej, które służą celom służbowym tej organizacji oraz posiadać wymagane dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. Przy czym zaznaczyć należy, że Wnioskodawca powinien posiadać ww. dokumenty przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy.

Dla udokumentowania przedmiotowych usług na rzecz organizacji międzynarodowej, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza natomiast możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Skoro Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy na rzecz organizacji międzynarodowej, usługi, w ramach Projektu, którego celem jest opracowanie serwisu w postaci przygotowania, opracowania kompleksowego i operacyjnego Systemu Monitorowania Zjawiska Suszy na podstawie danych satelitarnych łączącego te dane z danymi naziemnego monitoringu hydro-meteorologicznego oraz uruchomieniu platformy Internetowej dostarczającej w sposób operacyjny map zasięgu suszy oraz krótkoterminowej prognozy jej rozwoju, wraz z wyceną wymiernego wpływu suszy na wybrane sektory gospodarki, to co do zasady wykonuje czynności opodatkowane. Jednak czynności te opodatkowane są stawką 0%, której praktycznym aspektem jest faktyczny brak opodatkowania czynności obłożonej taką stawką, przy zachowaniu jednakże prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Sprzedaż opodatkowana stawką 0% pozostaje bowiem sprzedażą opodatkowaną, pomimo braku faktycznego obciążenia fiskalnego.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, w przypadku świadczeń wykonywanych na rzecz organizacji międzynarodowej w ramach projektu Wnioskodawca ma prawo dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% a także ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji ww. projektu, gdyż wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uznać za prawidłowe, przy czym prawo to wynika z innej argumentacji niż wskazał Wnioskodawca. Podstawą do odliczenia podatku naliczonego jest bowiem w przedmiotowej sprawie jego związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi stawką VAT 0%, zatem Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w postaci prawa do odliczenia, jednakże na podstawie innej argumentacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla kontrahenta (podwykonawcy) Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

W miejscu tym należy jednocześnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z powyższego przepisu wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj