Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.694.2017.1.AP
z 20 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji projektów pn.: (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji projektów pn.: (…).

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Izba Rolnicza utworzona ustawą o izbach rolniczych z dnia 14 grudnia 1995 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1315) nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. – art. 15 ust. 1. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o izbach rolniczych, Wnioskodawca nie może prowadzić działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym i posiada nr NIP (…) i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT i w związku z tym w żaden sposób nie może go odzyskać.

Wnioskodawca ubiega się o zwrot środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 na realizację czterech operacji.

W ramach ww. działania Wnioskodawca zrealizował w 2017 r. cztery operacje pn.:

  1. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na następujące działania:
    1. wynagrodzenie wykładowcy z zakresu promocji działalności,
    2. wynagrodzenie wykładowcy z zakresu ubiegania się o dotacje na prowadzenie działalności,
    3. papier ksero i karton ozdobny,
    4. wynajem ławostołów, namiotu,
    5. puchary z pokrywką i floo.
    Powyższe wydatki ponoszone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 (Dz. U. poz. 1549, z późn. zm.).
    Poniesione wydatki na realizację operacji pn. „(…)” nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na następujące działania:
    1. wynagrodzenie wykładowcy z zakresu rolniczego handlu detalicznego, marketingu produktów rolnych,
    2. wynajem sali na szkolenie,
    3. papier ksero,
    4. wyżywienie podczas szkolenia.
    Powyższe wydatki ponoszone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 (Dz. U. poz. 1549, z późn. zm.).
    Poniesione wydatki na realizację operacji pn. „(…)” nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  3. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na następujące działania:
    1. wyżywienie i nocleg podczas szkolenia,
    2. wynagrodzenie wykładowców,
    3. wynajem sali szkoleniowej,
    4. transport na szkolenie.
    Powyższe wydatki ponoszone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 (Dz. U. poz. 1549, z późn. zm.).
    Poniesione wydatki na realizację operacji pn. „(…)” nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Wystawa rolnicza „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na następujące działania:
    1. namiot powitalny,
    2. ramki na podziękowania dla wystawców,
    3. znaczki pocztowe zwykłe,
    4. dojazdy pracowników, dojazdy kierownika wystawy i przewóz materiałów wystawowych,
    5. wynagrodzenie kierownika wystawy i specjalistów z zakresu sprzedaży bezpośredniej,
    6. nagrody w konkursie dla wystawców.
    Powyższe wydatki ponoszone są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 (Dz. U. poz. 1549, z późn. zm.).
    Poniesione wydatki na realizację operacji pn. Wystawa rolnicza „(…)” nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji projektów pn.:

  1. „(…)”,
  2. „(…)”,
  3. „(…)”,
  4. Wystawa rolnicza „(…)”,

które są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W związku z tym, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik czynny podatku od towarów i usług i ponieważ poniesione wydatki na realizację operacji pn.:

  1. „(…)”,
  2. „(…)”,
  3. „(…)”,
  4. Wystawa rolnicza „(…)”

nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na realizację powyższych projektów współfinansowanych ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie wykonuje on też żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca zrealizował w 2017 r. cztery operacje pn.:

  1. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na: wynagrodzenie wykładowcy z zakresu promocji działalności, wynagrodzenie wykładowcy z zakresu ubiegania się o dotacje na prowadzenie działalności, papier ksero i karton ozdobny, wynajem ławostołów, namiotu, puchary z pokrywką i floo.
  2. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na: wynagrodzenie wykładowcy z zakresu rolniczego handlu detalicznego, marketingu produktów rolnych, wynajem sali na szkolenie, papier ksero, wyżywienie podczas szkolenia.
  3. „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na: wyżywienie i nocleg podczas szkolenia, wynagrodzenie wykładowców, wynajem sali szkoleniowej, transport na szkolenie.
  4. Wystawa rolnicza „(…)” i poniósł w związku z tym wydatki (zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji) na: namiot powitalny, ramki na podziękowania dla wystawców, znaczki pocztowe zwykłe, dojazdy pracowników, dojazdy kierownika wystawy i przewóz materiałów wystawowych, wynagrodzenie kierownika wystawy i specjalistów z zakresu sprzedaży bezpośredniej, nagrody w konkursie dla wystawców.

Poniesione wydatki na realizację wszystkich czterech projektów nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi poniesione na realizację wszystkich czterech projektów nie służą wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i usług) poniesionych z tytułu realizacji ww. projektów. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji projektów pn.:

  1. „(…)”,
  2. „(…)”,
  3. „(…)”,
  4. Wystawa rolnicza „(…)”,

które są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanów faktycznych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj